فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان

فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان
  • فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان شامل کاهش آلرژی و اگزما، کولیک نوزادی، یبوست و سایر مواردی می‌باشد که با مصرف آن در رژیم غذایی کودک به دست خواهد امد. در دنیای مکمل‌های پیش رو، پروبیوتیک‌ها برای کودکان بسیار اهمیت دارند. پروبیوتیک‌ها باعث ذخیره باکتری‌های خوب در بدن می‌شوند. پروبیوتیک‌ها در بهبود مواردی از قبیل رفلاکس، یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، اگزما و سرماخوردگی می‌توانند کمک موثر باشند. آیا با وجود مصرف پروبیوتیک در کودکان، این پروبیوتیک‌ها مفیدند یا خیر؟

    آیا مصرف پروبیوتیک برای کودکان بی خطر است

    برای پاسخ به این سوال با شما خوانندگان گرامی هستیم. در ادامه ابتدا با پروبیوتیک آشنا خواهیم شد و در مراحل بعدی با نحوه مصرف درست این ماده خوراکی در وعده های غذایی و حتی یک میان وعده سالم برای کودکان آشنا خواهید شد

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    پروبیوتیک‌ها چه هستند؟

    قبل از این‌که به پاسخ فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان بپردازیم بهتر است با مکانیزم و نقش باکتری در بدن آشنا شویم. به طور کلی باکتری‌ها اغلب، موجودات مضر هستند ولی نه همه آن‌ها. بدن انسان برای این‌که سالم بماند به یکسری باکتری‌های مفید  نیاز دارد. برخی از این باکتری‌های مفید با هضم غذا، جذب مواد مغذی و مقابله با میکروب‌هایی که باعث بیماری می‌شوند کمک می‌کنند. درون بدن، تجمعاتی از جرم هایی به نام “میکروبیوم” وجود دارد که از باکتری‌های مفید و مضر، ویروس‌ها و قارچ‌ها تشکیل شده‌اند.

    محل زندگی میکروبیوم‌ها عبارتند از:

    روی پوست

    دستگاه گوارش

    مجاری ادراری و دستگاه تناسلی

    بزاق دهان

    زمانی که توازن میکروبیوم‌ها به هم می‌خورد عفونت و بیماری رخ می‌دهد. به عنوان مثال آنتی بیوتیک‌هایی که برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند، باکتری‌های مفیدی که در تنظیم باکتری‌های مضر دخیل هستند را نیز، همراه با باکتری‌های بد از بین می‌برند. این امر باعث ورود و ازدیاد ارگانیسم‌های مضر در بدن می‌شود و منجر به عفونت‌های ثانویه‌ای مانند عفونت‌های قارچی، عفونت مجاری ادراری و عفونت‌های روده ای می‌گردند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : آیا شکلات برای کودکان خوب است؟

    پروبیوتیک‌ها زنده هستند و در حقیقت باکتری‌های مفیدی می‌باشند که به طور طبیعی در بدن وجود دارند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند شامل یک نوع باکتری یا ترکیبی از گونه‌های مختلف باکتری‌های مفید باشند.

    آیا باید پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی کودک قرار داد؟

     رژیم غذایی پروبیوتیک کودک

    میکروبیوم‌ها از زمانی که جنین درون رحم می‌باشد تا اوایل دوران کودکی درون بدن کودک رشد خواهند کرد. تصور می‌شود که همه میکروبیوم‌های ناسالم باعث بیماری می‌شوند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند میکروبیوم‌ها را سالم نگه دارند ولی به طور دقیق مشخص نیست که چگونه این کار را انجام می‌دهند.

    پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی کودک، سومین درمان طبیعی  مورد استفاده در کودکان می‌باشند. مصرف پروبیوتیک در کودکان دوره اسهال ایجاد شده در اثر ورم معده و روده را نیز کاهش می‌دهد.

    اگر در دوره بارداری و شیردهی مادران از پروبیوتیک‌ها استفاده کنند باعث کاهش اگزما و آلرژی در نوزاد خواهد شد. مصرف پروبیوتیک در کودکان در سه ماه اول زندگی از کولیک نوزادی، یبوست و رفلاکس در نوزادان پیشگیری می‌کند.

    مصرف پروبیوتیک می‌تواند در درمان کولیک نوزادی هم موثر باشد. مصرف پروبیوتیک در کودکان برای کاهش شیوع و تداوم عفونت مجاری تنفسی مفید است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : درمان طبیعی یبوست در کودکان

    هر چند شواهد بسیاری در حمایت از فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان وجود دارد، اما مصرف پروبیوتیک در کودکان بی‌خطر نیست. پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی کودکانی که دچار مشکل سیستم ایمنی بدن هستند، ممکن است منجر به عفونت و در برخی از کودکان هم باعث نفخ شود. همچنین پروبیوتیک‌ها در نوزادانی که بیماری‌های شدید دارند؛ می‌توانند باعث عوارض جانبی بسیار جدی شوند.

    فیتولند توصیه می‌کند حتما قبل از استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک با متخصص اطفال مشورت نمایید.

    مکمل‌های پروبیوتیک یا خوراکی‌های پروبیوتیک کدام بهتر است؟

    مکمل و خوراکی پروبیوتیک و فواید پروبیوتیک برای کودکان

    پروبیوتیک ها معمولا در خوراکی هایی مانند ماست و پنیرهای محلی وجود دارند. پروبیوتیک‌ها به طور طبیعی در هنگام تخمیر در دوغ، کفیر یا کلم آب پز شده با سرکه به وجود می‌آیند. پنیر خام یعنی پنیری که از شیر پاستوریزه تهیه نشده باشد نیز منبع دیگری از پروبیوتیک‌هاست.

    برخی از کارشناسان تصدیق می‌کنند که فواید بسیاری در شیر خام ( شیرپاستوریزه نشده ) و در محصولات تهیه شده از شیر خام وجود دارد که البته نباید به کودکان داده شود زیرا شیر خام ممکن است باکتری‌های خطرناکی داشته باشد که حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان

    در خاتمه توجه داشته باشید که فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان می‌تواند بهبود یبوست، کولیک نوزادی و رفلاکس در نوزادان و کودکان باشد. همچنین می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های ثانویه و اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، کمک کند. مصرف پروبیوتیک در کودکان، باعث پیشگیری از آلرژی و اگزما در برخی از کودکان نیز می‌شود.

    بهترین روش‌های استفاده از پروبیوتیک برای کودکان

    بهتر است، به جای مکمل‌های پروبیوتیک، خوراکی های پروبیوتیک مانند ماست را جهت کمک به حفظ میکروبیوم‌های سالم به رژیم غذایی کودک اضافه کنید. حتما ترکیبات ماست و نحوه تهیه آن را از روی برچسب محصول مطالعه کنید تا از وجود باکتری‌های فعال و زنده آزمایشگاهی در آن مطمئن شوید. اگر کودکتان ماست را به تنهایی دوست ندارد می‌تواند ماست را به کمی سس مایونز اضافه کنید و روی ساندیچ مورد علاقه کودک یا سیب زمینی پخته بریزید و به رژیم غذایی کودک اضافه کنید.

    اغلب کودکان اسموتی ماست را دوست دارند. برای درست کردن اسموتی ماست می‌توانید نصف فنجان ماست ساده یا وانیلی را با یک فنجان آب میوه تازه یا یخ زده خوب بهم بزنید تا به حالت نرم و اسموتی دربیاید و در آخر می‌توانید هر طعم دهنده یا شیرین کننده‌ای که دوست دارید را به آن اضافه کنید.

    نکته مهم: به کودکان زیر یک سال عسل ندهید زیرا ممکن است باعث مسمومیت غذایی در کودک شود.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0111

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    6 دیدگاه برای فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *