تست سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر چیست؟

تست سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر
  • اهمیت تست پاپ اسمیر

    سرطان دهانه رحم، حدود ۵۰ سال پيش اولين علت مرگ و مير ناشي از سرطان در کشورهاي پيشرفته بوده است.  اما خوشبختانه امروزه به کمک روشهای تشخیصی زود هنگام، سرطان رحم، به شدت کاهش یافته است. مهمترین نکته ای که در مورد  سرطان دهانه رحم باید متذکر شد این است كه در صورت تشخيص در مراحل ابتدايي، كاملا قابل درمان است.

    نکته حائز اهمیت این است که سرطان رحم تا مراحل پیشرفته، هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کند به همين دلیل لزوم برنامه‌هاي مدون بیماریابی یا غربالگري مورد توجه قرار گرفت. يعني تهیه روشی كه با  کمک آن‌ ، کلیه زنان كه در معرض خطرند يا در مراحل اوليه بيماري هستند شناسایی و درمان به موقع انجام شود. بدین منظور تست پاپ اسمیر طراحی شد.

    در بررسی نتایج تست پاپ اسمیر، علاوه بر تشخیص تغییرات سلولی منجر به سرطان دهانه رحم ، علائم عفونت با ويروس پاپيلوما، تغييرات بدخيمي واضح و پيشرفته دهانه رحم، عفونت هاي دهانه رحم و واژن  و گاهي نيز علائم بدخيمي در ساير قسمت هاي تناسلي زنان مثل واژن و لوله های تخمدان هم قابل تشخیص است.

    عوامل خطرساز سرطان رحم

    مطالعات متعدد نشان داده اند که ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی که از طریق مقاربت جنسی منتقل می‌شود، مهمترین عامل زمینه ساز ایجاد سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش از سرطان دهانه رحم است.

    سایر عوامل موثر بر ایجاد سرطان دهانه رحم عبارتند از:

    • پائين بودن سن اولين آميزش جنسي
    • تعدد شريک جنسي
    • تعدد شريک جنسي در همسر فرد
    • تعدد بارداري
    • سابقه فاميلي
    • عفونت ها
    • استعمال سيگار
    • کمبود ویتامین A
    • کمبود ویتامین C
    • کمبود فولات (فولیک اسید)

    تشخيص سرطان دهانه رحم چگونه صورت مي گيرد ؟

    خانم ها با مراجعه به پزشکان يا ماماها مي توانند به راحتي تست پاپ اسمير را انجام دهند. اين نمونه برداري خيلي راحت و بدون درد و بدون بيهوشي در مطب صورت مي‌گيرد.

    برای انجام تست پاپ اسمیر، بیمار بر روی تخت معاینه قرار می گیرد. پس از آن پزشک با استفاده از وسایل کاملا استریل، دهانه واژن را باز نموده و توسط یک قاشقک، سلول های دهانه رحم را جمع آوری می نماید. سپس سلول های جمع آوری شده را بر روی لام با استفاده از محلول های مخصوص ثابت می‌کند. نمونه به دست آمده  را به آزمایشگاه می‌فرستند تا پاتولوژیست، سلول‌های سرطانی و یا در حال سرطانی شدن را گزارش دهد. با توجه به اینکه مدت زمان لازم برای تبدیل شدن ضایعات پیش سرطانی به سرطان واقعی، طولانی بوده و حداقل 5  سال  زمان لازم دارد که این اتفاق بیفتد، این دوران فرصت طلایی برای درمان بیماری خواهد بود.

    تشخیص سرطان دهانه رحم

    انجام تست  تشخیص سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر برای چه افرادی الزامی است

    انجام تست پاپ اسمیر براي کليه خانم هايي که فعاليت جنسي دارند يا داشته اند در تمامي سنين الزامي است.

    در ابتداي شروع فعاليت جنسي در سه سال اول، هر سال يکبار نمونه گیری برای تست پاپ اسمیر صورت می‌گیرد. در صورتي که آزمايشات اولیه طبيعي باشند هر ۳ سال يکبار تست پاپ اسمیر مجدد باید انجام شود .

    البته گاهي اوقات با توجه به تغييرات خاص يا عفونت‌ها، پزشک تشخيص مي دهد که تست تشخیص سرطان دهانه رحم (تست پاپ اسمیر) در دوره های زمانی کوتاه تری انجام شود.

    قبل از نمونه گيري در تست تشخیص سرطان دهانه رحم چه مسائلي بايد رعايت شود ؟

    تست پاپ اسمیر

    • بهتر است نمونه گيري در زمان قاعدگي يا زماني که ترشحات، خيلي زياد هستند و عفونت خيلي واضحي وجود دارد صورت نگيرد .
    • تا ۴۸ ساعت قبل از نمونه گیری برای تست پاپ اسمیر، نزدیکی صورت نگرفته باشد.
    • تا ۴۸ ساعت قبل از نمونه گیری برای تست تشخیص سرطان دهانه رحم، شست و شوی داخل واژن انجام نشده باشد.
    • تا یک هفته قبل از نمونه گیری برای تست پاپ اسمیر، از پمادهاي داخل واژن استفاده نشده باشد .
    • در زمان تست تشخیص سرطان دهانه رحم، فرد لکه بینی و خون ریزی نداشته باشد.

    توجه داشته باشید که سرطان دهانه رحم، ششمین سرطان شایع، در میان زنان می‌باشد. خوشبختانه با انجام تست پاپ اسمیر و معاینات دوره‌ای، تشخیص سرطان دهانه رحم به راحتی و سریع امکان پذیر شده است.تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه بیماری و درمان به موقع آن احتمال بهبود قطعی را بسیار بالا می برد. کاهش مرگ و میر زنان به دنبال سرطان دهانه رحم، مدیون وجود تست پاپ اسمیر می باشد.

    منبع:

    1- https://www.emedicinehealth.com

    PN:0058

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    یک دیدگاه برای " تست سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر چیست؟ " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *