ضد آفتاب خوراکی

ضد آفتاب خوراکی
  • ضد آفتاب خوراکی !!! اشتباه نکنید، کرم های ضد آفتاب، خوراکی نیستند ولی در طبیعت، مواد غذایی یافت می‌شود که از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه آفتاب، محافظت می‌کنند. آنها با کلاژن سازی باعث شادی و جوانی پوست نیز می‌شوند. برخی از گیاهان در بافت خود آنتی‌اکسیدان‌هایی تولید می‌کنند که به عنوان یک ضدآفتاب خوراکی عمل کرده و سلولهای پوست را از اشعه ماوراءبنفش نورخورشید حفظ می‌کند و مانع بروز سرطان پوست ناشی از آن می‌شود.
    بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تابستانی مورد علاقه ما در واقع جزء بهترین ضد آفتاب خوراکی هستند که پوست ما را از گزند نور خورشید و سرطان پوست ناشی از آن حفظ می‌کنند.
    فیتولند برای محافظت بیشتر از پوست و نیز برای جوان و شاداب نگه داشتن آن، مصرف 6 ماده خوراکی زیر را پیشنهاد می کند. این خوراکی ها از بهترین ضد آفتاب‌های خوراکی هستند.

    1- زغال اخته و اثر ضدآفتابی

    زغال اخته میوه‌ای تابستانی و غنی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و قوی می باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن دارند. رادیکال های آزاد در واقع مولکول های مخربی هستند که به علل مختلف، از جمله اشعه ماوراء بنفش خورشید، الکل و آلودگی هوا در بدن تولید می شوند. وجود رادیکال‌های آزاد برای سلامتی انسان، بسیار خطرناک است.
    از سوی دیگر زغال اخته سرشار از ویتامین c می‌باشد. ویتامین c علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، نقش به‌سزایی در تولید کلاژن و جوانسازی پوست به عنوان یک ضد آفتاب خوراکی دارد.
    2- هندوانه به عنوان یک ضدآفتاب خوراکی
    “لیکوپن” موجود در هندوانه یک ماده مغذی گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که اثرات مخرب رادیکالهای آزاد را خنثی می کند. در واقع می توان گفت یک آنتی اکسیدان بسیار قوی جهت حفاظت پوست از نور خورشید و یک ضدآفتاب خوراکی موثر می باشد.

    ضدآفتاب خوراکی و جلوگیری از سرطان پوست

    مطالعات جدید نشان داده اند که “لیکوپن” موجود در هندوانه می تواند موجب کاهش صدمات پوستی ناشی از اشعه های UV-A و UV-B نور آفتاب ‌شود. “لیکوپن” طی فرایندی در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و می تواند با تغییرات مربوط به افزایش سن بر روی پوست مقابله کند و به عنوان یک عامل ضد چروک و ضدآفتاب خوراکی شناخته شده است. همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف رژیم غنی از “لیکوپن” میزان مولکول های پیش ساز ” کلاژن ” را در پوست افزایش می دهد و در کلاژن سازی موثر می‌باشد.

    3- امگا3

    امگا 3 از آن دسته اسیدهای چربی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نمی‌باشد، به همین دلیل تحت عنوان اسید های چرب ضروری شناخته شده است. محققین دانشگاه منچستر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اسید های چرب امگا3 در سرکوب سیستم ایمنی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید که توانایی بدن برای مقابله با سرطان پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، نقش دارد.
    امگا 3 مورد نیاز بدن با مصرف منابع غذایی حاوی امگا3 و مکمل های امگا3 موجود در بازار تامین می‌شود. ماهی، مغز گردو و روغن بذر کتان از جمله مواد غذایی سرشار از امگا3 هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله ضرورت مصرف امگا3 را مطالعه فرمایید.

    4- چای سبز

    چای سبز، علاوه بر تمام خواص درمانی که دارد، می‌تواند در حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید تاثیرگذار باشد. چای سبز سرشار از پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ترکیبات توانسته اند این گیاه معجزه گر را به یک ترکیب ضدآفتاب خوراکی، ضد پیری، ضد التهاب و ضد سرطان تبدیل کنند.
    این نوشیدنی معجزه‌آسا در فرمولاسیون بسیاری از داروهای گیاهی محافظت کننده از پوست به کار برده شده است. چای سبز در حقیقت وظیفه جذب رادیکال های آزاد و کاهش التهاب ناشی از اشعه مضر ماورا‌ بنفش خورشید را برعهده دارد و به عنوان یک ضدآفتاب خوراکی شناخته می‌شود.

    5- هویج و سبزیجات برگ دار

    “بتاکاروتن” به عنوان یک پیش ساز ویتامین A در برخی مواد غذایی به وفور یافت می‌شود. وجود ویتامین A در حفظ سلامتی پوست بسیار حیاتی است. طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده، مصرف منظم “بتاکاروتن” پس از 10 هفته عامل طبیعی مهمی در برابر حفاظت از نور خورشید خواهد بود.

    کلاژن سازی با ضد افتاب خوراکی

    مصرف مواد غذایی متنوع حاوی این ترکیب ضدآفتاب خوراکی به همگان توصیه می شود که از میان آنها می‌توان به هویج و اسفناج اشاره کرد.

    6- گل کلم

    ترکیب گوگردی موجود در گل کلم، پوست بدن را در برابر اشعه مخرب ماوراء بنفش نور خورشید محافظت می‌کند.
    ماده “سولفورفان” موجود در انواع گل کلم، التهاب و قرمزی پوست، ناشی از تابش نور خورشید را کاهش می‌دهد. در حقیقت “سولفورفان” سلول‌های پوست را به منظور تولید آنزیم‌های محافظتی فعال می کند. این آنزیم ها سلول های پوست را از اثرات مخرب نور خورشید حفظ می کنند و گل کلم را در زمره ضدآفتاب‌ خوراکی قرار می دهد.
    تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش (UV) موجود در نور خورشید، به مرور اثرات مخربی بر روی پوست ایجاد خواهد کرد. لک، چین و چروک، پیری زودرس و در نهایت انواع سرطان های پوستی از مشکلات تابش این اشعه به پوست می‌باشند. استفاده از کرم ضد آفتاب و استفاده از کلاه های لبه دار و پوشش مناسب، روش‌هایی مرسوم برای محافظت از تابش مستقیم نور خورشید هستند.

    همانطور که ملاحظه فرمودید، در تحقیقات اخیر محققین، اهمیت نقش برخی مواد غذایی را در محافظت از پوست، در برابر اثرات سوء تابش نور خورشید، به اثبات رسانده‌اند. این ضد ‌آفتاب خوراکی به همراه کرم ضد آفتاب موضعی می تواند در سلامت پوست شما نقش موثری داشته باشند.

     

    سخن پایانی

    محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید با استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب باعث سلامت پوست و جلوگیری از سرطان پوست می‌شود. در این میان در دل طبیعت گیاهان و میوه‌هایی وجود دارد که دقیقا نقش یک ضد آفتاب خوراکی را بازی می‌کنند. بعضی از این گیاهان علاوه بر اثرات مقابله با اشعه ماوراء‌بنفش نور خورشید با کلاژن سازی باعث ایجاد شادی و جوانی در پوست نیز می‌شوند.

     

    منبع:
    https://www.webmd.com

    PN:0030

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای ضد آفتاب خوراکی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *