مرگ نوزاد در خواب چیست ؟ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS‌)

مرگ نوزاد در خواب چیست ؟ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS‌)مرگ نوزاد در خواب چیست ؟ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS‌)
  • علت مرگ نوزاد در خواب چیست ؟ به مرگ ناگهانی نوزاد در خواب بدون هیچ دلیلی ، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS گفته می‌شود. برای پیشگیری از مرگ ناگهانی نوزاد در خواب رعایت نکات ضروری در هنگام خواب نوزاد ضروری است.

    در موارد بسیار نادر، ممکن است کودکی که در سلامت کامل به سر می برد، بدون هیچ دلیلی در خواب بمیرد. هرگاه این مورد، برای کودکان زیر یکسال اتفاق افتد، پزشک بلافاصله تشخیص سندروم مرگ ناگهانی نوزاد ( SIDS ) را می‌دهد.

    ممکن است این مرگ را با نام مرگ در رختخواب یا مرگ گهواره‌ای شنیده باشید. با وجود نادر بودن این مرگ، ولی به دلیل اهمیت موضوع، فیتولند را برآن داشت تا به جهت آگاهی والدین عزیز، توضیحاتی را در رابطه با مرگ گهواره ای بیاورد.

    دلایل مرگ ناگهانی نوزاد در خواب یا مرگ گهواره‌ای چیست؟

    پزشکان در خصوص دلایل این مرگ مطمئن نیستند، ولی برخی عوامل را در علت مرگ نوزاد در خواب دخیل می دانند این عوامل عبارتند از:

    عوامل فیزیکی

    اختلال در مرکز کنترل تنفس، ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن در مغز

    اختلال در ژن ها

    مشکلات نهفته مانند اختلالات مغزی

    فاکتورهای محیطی

    استرس هایی مانند بدخوابی ناشی از وضعیت قرارگیری نوزاد در هنگام خواب، سیگار کشیدن اطرافیان یا عفونت‌های تنفسی

    دلایل مرگ ناگهانی نوزاد در خواب

    به خاطر داشته باشید هیچکدام از این موارد به تنهایی، علت این اتفاق دلخراش نمی‌شود.

    علت مرگ ناگهانی نوزاد در خواب چیست ؟

    این نوع مرگ، قابل پیش بینی نیست ولی یکسری موارد وجود دارند که احتمال این حادثه را افزایش می دهند:

    سن: مرگ نوزاد در خواب معمولا بین نوزادان 1 تا 4 ماه رخ می دهد ولی در هر زمان دیگری در یکسال اول زندگی نوزاد نیز می تواند اتفاق بیفتد.

    جنسیت: در نوزادان پسر بیشتر شایع است.

    نژاد: این نوع مرگ، بیشتر در میان نژادهای دو رگه آمریکایی-آفریقایی، آمریکایی ها و آلاسکایی ها رخ می دهد که دلایل این امر برای پزشکان مشخص نیست.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی مادران شیر ده

    وزن هنگام تولد: مرگ ناگهانی نوزاد در خواب در بین نوزادان نارس به خصوص آنهایی که با وزن خیلی کم متولد می شوند احتمال وقوع بیشتری دارند.

    سابقه خانوادگی: در بین نوزادانی که برادر، خواهر، عموزاده و….آنها سابقه مرگ ناگهانی در خواب داشته اند، احتمال وقوع بیشتری دارد.

    سلامت مادر: احتمال مرگ ناگهانی در خواب در بین نوزادانی که مادرشان هر یک از شرایط زیر را داشته باشد شایعتر است:

     – کمتر از 20 سال دارد

     – مراقبت های پیش از زایمان را به خوبی انجام نداده است

     – مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر طی دوران بارداری و یک سال اول بعد از تولد کودک داشته است

    راه های جلوگیری از مرگ نوزاد در خواب 

    نوزادتان را در هنگام خواب به پشت بخوابانید

     گاهی نوزاد ممکن است خودش غلت بزند که ایمن تر است به روی شکم برود.  ولی هیچگاه  این عبارت  را  فراموش نکنید ” نوزاد را به پشت بخوابانید “ این کار نوزادتان را از مرگ ناگهانی در خواب محافظت می کند.

    یک سطح محکم و صاف برای رختخواب وی انتخاب کنید.

    از یک ملحفه کیپ برای تشک نوزاد استفاده کنید.  بالشت، پتو و موارد اضافی را از تختخواب نوزاد حداقل تا یکسال دور نگه دارید. برای گرم نگه داشتن نوزاد می توانید از قنداق استفاده کنید، البته تا زمانی که نوزاد غلت زدن را یاد بگیرد.

    نوزاد را در اتاق خودتان ولی در یک تختخواب جداگانه بخوابانید.

     زمانی که نوزاد در اتاق خودتان است، خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب ، به نصف کاهش پیدا می کند. در صورتی که بودن در یک تختخواب، این خطر را افزایش می دهد. سعی کنید در حالی که نشسته اید و نوزاد را بغل کرده اید نخوابید.

    سایر راه های پیشگیری از مرگ ناگهانی نوزاد در خواب

    برای پیشگیری از مرگ گهواره ای توجه به این موارد نیز توصیه می‌شود:

    – استفاده از پستانک : در طول شب استفاده از پستانک برای کودک بلامانع می‌باشد. البته توجه داشته باشید از پستانکی استفاده شود که فاقد بند گردنی باشد. زمان استفاده از پستانک نیز عموما 3 الی 4 هفته از زمان تولد نوزاد می‌باشد.

     – واکسینه کردن به موقع : مدارک علمی وجود ندارد که نشان دهد واکسینه کردن کامل و به موقع نوزاد در پیشگیری از این نوع مرگ موثر باشد. ولی این عامل در جلوگیری از این خطر می‌تواند موثر باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : کولیک نوزادی چیست ؟

     – تغذیه با شیر مادر :  شیر دادن توسط مادر تا سن 6 ماهگی در کاهش بروز این سندروم موثر می‌باشد.

     – منع مصرف سیگار و مشروبات الکلی: از مصرف مواد مخدر و الکلی خودداری کنید. این موارد برای نوزادتان در طی بارداری نیز بسیار مضر است. استفاده از الکل و مواد مخدر حتی می تواند هوشیاری شما را به عنوان یک والد مراقب، کم کند. تنفس در هوایی که فردی دیگر، در آنجا سیگار می‌کشد نیز می تواند خطر مرگ نوزاد را در خواب افزایش دهد.

     – ایمنی دوران بارداری : مراقب سلامت خود در طی بارداری باشید. از رفتار های پر خطر جلوگیری کنید. تغذیه سالم داشته باشید و به طور منظم جهت معاینات پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

     – استفاده از مانیتور : اگر خیلی نگران هستید می‌توانید از مانیتورهایی که در اتاق کودک گذاشته می‌شود استفاده کنید و از این طریق کنترل بیشتری بر شرایط محیطی نوزاد در خواب داشته باشید.

    به این نکته نیز توجه داشته باشید، حساسیت بیش از حد، قطعا تاثیری برای جلوگیری از این عارضه نخواهد داشت. شما لازم است به نکات فوق توجه داشته باشید و ضمن رعایت، با توکل به خالق هستی با آسودگی به زندگی خود ادامه دهید.

    مواجهه با سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

    امیدواریم در هیج کجای این گیتی و تحت هیچ شرایطی برای کودکان مظلوم این اتفاق دردناک رخ ندهد. اگر خواست خداوند بر این اتفاق ناگوار بود در مواجهه با این اتفاق لازم است به نکات کلیدی زیر توجه شود.

    والدینی که دجار این حادثه دلخراش می‌شوند بیش از هر چیز به حمایت های عاطفی اطرافیان خود نیاز دارند. تصور کنید علی رغم فشار روحی بسیار شدید که بر والدین وجود دارد، این افراد دچار عذاب وجدان شدیدی خواهند بود که همچون موریانه به ذهن و روح ان‌ها ورود کرده است.

    از سوی دیگر تحقیقات پلیسی نیز بلای جان این والدین و اطرافیان خواهد بود. در هر صورت لازم است با این اتقاف کنار آمد. توصیه می‌شود علی رغم صرف زمان زیاد با این والدین، در جمع ها و کلاس های حمایتی حضور داشته باشند تا بتوانند با این اتفاق کنار بیایند.

    سخن پایانی

    در پایان فیتولند این مژده را به پدر و مادران عزیز می دهد که زمانی که نوزاد نارس به سن 2 سالگی و در نهایت 2.5 سالگی برسد، از نظر رشد و نمو با کودکی که دوره 9 ماهه بارداری را در شکم مادر، گذرانده تفاوتی ندارد. اگر نوزاد نارس در هنگام تولد و یا بعد از آن با مشکل خاصی مواجه نشود، از نظر جسمی و ذهنی، تفاوتی با همسالان خود نخواهد داشت.


    منابع:

    https://www.webmd.com

    PN:0020

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    3 دیدگاه برای مرگ نوزاد در خواب چیست ؟ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS‌) ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *