مکمل های دوران بارداری

مکمل‌های دوران بارداری و رژیم غذایی مادر
  • بهترین مکمل های دوران بارداری چیست ؟ چه ضرورتی دارد و چه فوایدی برای مادر و جنین دارند؟ مکمل های دوران بارداری به دلیل نیاز مادر به دریافت مواد مغذی و ویتامین‌ها برای رشد و نمو جنین و جلوگیری از زایمان زودرس ضروری است. اکثر مادران باردار نمی دانند که از مصرف برخی مکمل ها، در دوران بارداری باید خودداری شود. در این مقاله فیتولند به زنان باردار، مواردی را در جهت حفظ سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری توصیه می کند.

     در این مقاله به بررسی مکمل های ضروری در دوران بارداری و بررسی اینکه چرا برخی از مکمل ها در این دوران مضر هستند، می پردازیم. توجه داشته باشید رعایت یک برنامه رژیم غذایی بارداری زیر نظر متخصص تغذیه می‌تواند در تامین نیازهای ضروری بدن مادر و نوزاد، مفید باشد.

    چرا باید مکمل های مخصوص دوران بارداری مصرف شوند ؟

    به طور کلی مصرف مواد مغذی، در تمام مقاطع زندگی مهم می باشد، البته در طی دوران بارداری، مصرف برخی مکمل‌ها بسیار مهم تر است، زیرا زنان باردار باید هم به بدن خودشان و هم کودکشان مواد مغذی برسانند.

    در طی دوران بارداری نیاز بدن به دریافت مواد مغذی (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها)، برای رشد و نمو جنین، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

    گاهی اوقات، برخی از مکمل ها از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب، حتی بیشتر از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو، برای مادران باردار لازم و ضروری خواهند بود که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

    مواردی که مادر باردار را ملزم به استفاده از مکمل ها می کند:

    سوء تغذیه:

    ممکن است مادر باردار به علت سوء تغذیه دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی شده باشد. اگر این اختلال در طی دوران بارداری ادامه پیدا کند و با مکمل های دوران بارداری درمان نشود نه تنها باعث ایجاد پاره‌ای مشکلات برای مادر باردار خواهد شد بلکه در رشد و نمو جنین نیز اختلالاتی را ایجاد خواهدکرد.

    حالت تهوع در دوران بارداری:

    مکمل‌های دوران بارداری و تهوع در دوران بارداری

    یکی از عوارض دوران بارداری، حالت تهوع  شدید و استفراغ می باشد که باعث کاهش وزن و کمبود مواد مغذی در بدن می شود. در این شرایط استفاده از مکمل های دوران بارداری برای جبران این کمبود ها، لازم و ضروری خواهد بود.

    رژیم غذایی خاص:

    مادران بارداری که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند و یا اینکه اصولا کم خوراک هستند، ممکن است به مکمل های دوران بارداری برای جبران کمبود مواد مغذی، نیاز داشته باشند.

    سیگار کشیدن:

    قطعا یکی از ضروریات دوران بارداری، ترک مصرف سیگار است ولی مادرانی که در طی بارداری همچنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند، نیاز بدنشان به مواد مغذی مثل فولات ( اسید فولیک ) و ویتامین C افزایش می باید.

    حاملگی چند قلویی:

    در حاملگی چند قلویی و زمانی که بیشتر از یک بچه در شکم مادر باشد، قطعا نیاز مادر به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر خواهد بود. در این شرایط استفاده از مکمل های دوران بارداری شدیدا توصیه می شود.

    مکمل‌های دوران بارداری اسیدفولیک روی

     

    جهش های ژنتیکی :

    به عنوان مثال MTHFR  یک جهش ژنتیکی در یکی از ژن های سازنده متیل فولات (نوعی ماده مغذی در خون) می باشد. در واقع MTHFR ژنی است که فولات را به فرم قابل استفاده در بدن تبدیل می کند. خانم های باردار با این جهش ژنتیکی، نیاز بیشتری به مکمل های دوران بارداری، مخصوصا مکمل اسید فولیک برای جلوگیری از عوارض ناشی از کمبود اسید فولیک دارند.

    مکمل های مفید در دوران بارداری چیست:

    مانند هر دارویی، مصرف مکمل های دوران بارداری نیز باید با مشورت پزشک باشد تا به اندازه مورد نیاز و دوز مناسب استفاده شوند.

    ویتامین های پیش از بارداری:

     مولتی ویتامین ها که مخصوصا برای افزایش نیاز بدن به مواد مغذی در دوران بارداری فرموله شده اند. مصرف این مکمل ها باید از قبل از لقاح شروع شده و در حین بارداری و شیردهی ادامه یابد. شواهد نشان داده اند که مصرف مولتی ویتامین های پیش از حاملگی، خطر زایمان زودرس، پره اکلمپسی (نوعی عارضه دوران بارداری است که فشار خون مادر را افزایش می‌دهد و باعث دفع پروتئین می شود) را کاهش می دهد. ولی این مکمل ها نباید جایگزین رژیم غذایی سالم شوند. این مکمل ها می توانند به جلوگیری از فقدان مواد مغذی در دوران بارداری کمک کنند.

    فولات ( اسید فولیک ) :

    نوعی ویتامین B است که نقش بسیار مهمی در تولید گلبول قرمز و رشد و نمو جنین دارد. فولیک اسید نوع ساخته شده فولات می باشد که در بسیاری از مکمل های دوران بارداری وجود دارد. در حقیقت فولات کافی، با رژیم غذایی مناسب، می تواند دریافت شود ولی اکثر زنان غذاهای مقوی سرشار از فولات را مصرف نمی کنند. بنابراین مصرف مکمل فولات (اسید فولیک) در دوران بارداری ضروری است.

    به دلیل اینکه اغلب بارداری ها از قبل برنامه ریزی نشده اند، بهتر است خانم ها اگر در سن بارداری هستند با مشورت پزشک فولات یا اسید فولیک مصرف کنند.

    آهن:

    نیاز به آهن نیز در دوران بارداری به‌طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. آهن برای انتقال اکسیژن جهت رشد و نمو جنین بسیار حیاتی است. کم خونی فقر آهن در طی بارداری منجر به زایمان زودرس، افسردگی مادر و کم خونی نوزاد می شود. معمولا آهن از طریق مولتی ویتامین هایی که قبل از بارداری مصرف می شود تامین می‌گردد ولی زنان بارداری که دچار فقر آهن هستند یا کم خونی دارند باید با مشورت پزشک دوز بالاتری از آهن را مصرف کنند.

    ویتامین D :

    این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان ها و تقسیم سلولی بسیار ضروری است. کمبود ویتامین D خطر سزارین، پره اکلمپسی، زایمان زودرس و دیابت بارداری را افزایش می‌دهد. زنان باردار در مورد مطلع شدن از میزان احتمالی کمبود ویتامین D در بدنشان و نیز دوز مناسب مصرف این مکمل باید با پزشک مشورت نمایند.

    مکمل‌های دوران بارداری ویتامین D

    بنابراین ویتامین D یکی از ضروری‌ترین مکمل های دوران بارداربی میباشد.

    منیزیوم:

    نوعی ماده معدنی است.  منیزیوم نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی بدن و عملکرد ماهیچه ها و سیستم عصبی دارد. کمبود منیزیوم در طی بارداری باعث افزایش خطر پره ا کلمپسی، فشار خون بارداری و زایمان زودرس خواهد شد.

    زنجبیل:

    ریشه زنجبیل نوعی گیاه دارویی است که از آن مکمل گیاهی به اشکال مختلف دارویی تولید شده است. این مکمل در درمان عوارض ناخوشایند دوران بارداری از قبیل: حالت تهوع و استفراغ بسیار موثر است.

    مکمل های مضر در دوران بارداری

    ویتامین A :

    علیرغم اینکه این ویتامین برای رشد سیستم بینایی و سیتم  ایمنی جنین مفید است، ولی مصرف بیش از حد آن خطرناک است. این ویتامین محلول درچربی است و مازاد آن در کبد ذخیره می شود و این تجمع باعث اثرات سمی در بدن و آسیب به کبد می شود. بنابراین نیاز به مصرف مکمل اضافی ویتامن A نیست مگر با تجویز پزشک.

    ویتامین E :

    این ویتامین نیز حلال در چربی است و مصرف بیش از حد آن باعث افزایش خطر پارگی زودتر از موعد کیسه آب و دردهای شکمی می شود.

    مکمل‌های دوران بارداری ویتامین E

     مکمل های گیاهی که باید از مصرف آنها در دوران بارداری خودداری شود

    در دوران بارداری از مصرف این گیاهان دارویی و مکملهای مرتبط با آنها خودداری کنید.

    گیاه نخل اره ای

    کاسنی

    شبدر چمنی

    سنبل

    بومادران

    پونه

    سخن پایانی

    با در نظر گرفتن اهمیت رژیم غذایی در دوران بارداری، تغذیه و نیز مصرف مکمل ها، برای سلامت مادر و جنین در دوران بارداری، فیتولند توصیه می کند در مورد نحوه و دوز مناسب مصرف مکمل‌های دوران بارداری حتی قبل از اینکه  باردار شوید، با پزشک مشورت نمایید.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0023

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای مکمل های دوران بارداری ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *