راه های پیشگیری از ادرار سوختگی پای نوزاد

راه‌های پیشگیری از ادرار سوختگی پای نوزاد
  • راه های پیشگیری از ادرار سوختگی پای نوزاد یکی از مهارت‌هایی هست که مادران به آن نیاز دارند. این بیماری یکی از بیماری‌های رایج دوران کودکی است. راه‌های درمان ادرار سوختگی پای کودک با رعایت رژیم غذایی مادران شیرده و استفاده از یکسری کرم‌ها و پمادهای گیاهی و مراقبت‌های بهداشتی نوزاد میسر می‌باشد. توجه داشته باشید که پیشگیری از ادرار سوختگی اولین پیشنهاد فیتولند به شما مادران گرامی می‌باشد.

    ادرار سوختگی پای نوزاد چیست ؟

     ادرار سوختگی پای کودک به سوزش و قرمزی در پوست ناحیه پوشک شده گفته می‌شود. راه های پیشگیری مانند تعویض سریع پوشک، جلوگیری از خشک شدن پوست ، رعایت رژیم غذایی مادران شیرده و . . . از بهترین روش‌های درمان طبیعی ادرار سوختگی می‌باشد.

    ادرار سوختگی پای نوزاد در شرایط نرمال، در بیش از 35% از نوزادان زیر ۲ سال رخ می‌دهد و یکی از مشکلات شایع این سن می‌باشد. اکثر کودکان تا قبل از این‌که از پوشک گرفته شوند حداقل یکبار این سوختگی را تجربه خواهند کرد.

    عوامل ایجاد ادرار سوختگی پای نوزاد و کودک چیست ؟

    برای درمان ادرار سوختگی پای کودک لازم است بدانیم چه عواملی باعث شکل گیری آن می‌شود. ادرار سوختگی، زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد، مدت زمان طولانی در پوشک کثیف باقی بماند. اولین سوختگی ناشی از پوشک ممکن است زمانی رخ بدهد که نوزاد تازه شروع به خوردن غذا می‌کند یا از آنتی بیوتیک استفاده می‌کند. نوزادانی که شیر مادر می‌خورند نیز، ممکن است به دلیل تغذیه مادر، دچار اسهال شوند که این امر نیز منجر به سوختگی ناشی از پوشک یا ادرار سوختگی خواهد شد. اسهال از جمله مواردی است که می تواند این بیماری  را تشدید کند. 

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    معمولا پوشک نوزاد سه یا چهار ساعت یکبار کثیف می‌شود، بنابراین مهم است که پوشک نوزاد به طور منظم عوض شود. اسید ناشی از ادرار و مدفوع انسان، باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود که خود عاملی برای ایجاد سوزش و حساسیت پوست نوزاد و در نهایت ادرار سوختگی نوزاد می‌باشد.

    گاهی پوشک خیلی تنگ یا خیلی گشاد باعث عرق سوز شدن می‌شود. مواد شیمیایی به کار رفته در مواد شوینده‌ای که با پوست نوزاد در ارتباط است نیز می‌تواند عامل ایجاد سوزش و حساسیت در پوست شود.

    چه کودکانی بیشتر دچار ادرار سوختگی پای نوزاد می‌شوند؟

    از هر سه نوزاد یکی دچار ادرار سوختگی نوزادی می‌شود. نوزادانی که شیرمادر می‌خورند به دلیل کاهش اسیدیته مواد دفعی به دنبال تغذیه با شیر مادر کمتر دچار ادرار سوختگی نوزادی می گردند. این بیماری، اغلب در بین نوزادان بین 3 ماه تا یکسال رخ می‌دهد که از نوزادی‌ به نوزاد دیگر متفاوت خواهد بود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : فواید تغذیه با شیر مادر

    علائم ادرار سوختگی پای کودک

    ادرار سوختگی کودکان و نوزادان، باعث سوزش و قرمزی پوست ناحیه پوشک شده می‌شود. زمانی که  این ناحیه از پوست نوزاد و کودک را لمس می‌کنید، بسیار حساس و داغ است. در مواردی که ادرار سوختگی نوزاد بیش از 48 ساعت طول کشیده باشد و ادرار نوزاد هم با بوی بد همراه باشد، حتما باید با پزشک مشورت نمایید. همچنین در صورتیکه دانه های قرمز ناشی از ادرار سوختگی نوزاد، تبدیل به تاول های دردناک شدند و یا نوزاد دچار تب شد، حتما باید به پزشک مراجعه شود و از دارو استفاده گردد.

    ادرار سوختگی پای کودک

    ادرار سوختگی نوزاد در مراحل اولیه

    درمان ادرار سوختگی نوزاد

    ادرار سوختگی نوزاد همراه با تاول

    پیشگیری از ادرار سوختگی پای نوزاد

    حالا که با دلایل این بیماری و شرایط آن آشنا شدیم بهتر است پیشگیری را سرلوحه کار خود قرار دهیم. شما با رعایت نکات ساده زیر نه تنها می‌توانید باعث عدم بروز این بیماری شوید بلکه اگر به هر دلیل غیر قابل کنترل دیگری این بیماری سراغ نوزاد شما بیاید، قطعا عوارض کمتری را به همراه خواهد داشت.

    پیشگیری از ادرار سوختگی پای نوزاد

    اندازه پوشک کودک و نوزاد باید مناسب باشد، نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد، باید طوری باشد که هوا به راحتی از آن عبور کند.

    از صابون ها و دستمال های معطر و الکل دار استفاده نکنید زیرا باعث خشک شدن پوست کودک و نوزاد و بدتر شدن نشانه‌های ادرار سوختگی خواهند شد.

    نوزاد و کودک را در هر بار عوض کردن پوشک، با آب بشویید و سپس با یک حوله نرم خشک کنید.

    بعد از تعویض، از “زینک اکساید (یک ماده پرکاربرد برای صنایع آرایشی بهداشتی که در درمان  هم به کار می‌رود) یا وازلین استفاده کنید.

    گاهی اجازه دهید تا جایی که امکان دارد کودک و نوزاد بدون پوشک باشد.

    اگر به هر دلیلی این بیماری سراغ نوزاد دلبند شما آمد نگران نباشید. به آرامی و با رعایت نکات زیر می‌توانید بر این بیماری غلبه کنید.

    درمان ادرار سوختگی نوزاد

    گاهی ممکن است با  وجود رعایت تمام موارد فوق، کودک دچار ادرار سوختگی شود، در این‌صورت نیاز به درمان وجود دارد. برای درمان می‌توان از دارو‌ی گیاهی و یا شیمیایی استفاده کرد. در ادامه گیاهان دارویی موثر برای درمان ادرار سوختگی پای نوزاد آورده شده است.

    آلوورا برای سوختگی پای نوزاد

    آلوورا برای سوختگی پای نوزاد

    محققان معتقدند که استفاده از پمادها و کرم‌های گیاهی تهیه شده از گیاهانی مانند آلوئه ورا و همیشه بهار  می‌توانند به درمان ادرار سوختگی کودک کمک کنند. مخصوصا همیشه بهار ( که ممکن است به نام کالاندولا نیز شناخته شود)، همیشه بهار به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی، در بهبود سوختگی پای نوزاد موثرتر خواهد بود. بدین منظور، می‌توان از کرم‌ها و پماد‌های گیاهی موجود در بازار استفاده کرد.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله درمان‌ گیاهی ادرار سوختگی مراجعه فرمایید.

    درمان های شیمیایی موثر :

    هیدروکورتیزوناز گروه کورتن ها، که باعث کاهش التهاب می گردد. بدون تجویز دکتر و زیر نظر پزشک از مصرف این داروها خودداری نمایید.

    کرم های آنتی بیوتیک که ضد باکتری هستند. (لازم است با تجویز پزشک استفاده گردند)

    زینک اکساید

    بهترین راه درمان همیشه پیشگیری است. در مورد ادرار سوختگی اگر نوع این بیماری خفیف است توصیه می‌شود از درمان‌های گیاهی استفاده نمایید. در صورتیکه‌ این بیماری با رعایت نکات فوق بیش از ۴ روز طول کشید یا شرایط آن وخیم بود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

    سخن پایانی

    والدین عزیز باید توجه داشته باشند که “پیشگیری از ادرار سوختگی نوزاد بهترین درمان ادرار سوختگی نوزاد” است. فیتولند توصیه می‌کند قبل از این‌که ادرار سوختگی کودک شما شروع شود با رعایت یکسری نکات ساده خود را از نگرانی‌های بعدی نجات دهید.

    به منظور پیشگیری از ادرار سوختگی پوشک کودک و نوزاد را به موقع عوض کنید. پوشکی که استفاده می‌کنید سایز نوزاد باشد. هنگام بستن کودک، پوشک را کمی آزادتر ببندید تا مانع عبور هوا نشوید. در هر بار تعویض، محل را کاملا از ادرار و مدفوع پاک کنید. اگر کودک را شسته‌اید، کودک را با حوله نرم، کاملا خشک کنید و قبل از بستن مجدد پوشک، از کرم پای کودک  استفاده بفرمایید.


    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0015

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای راه های پیشگیری از ادرار سوختگی پای نوزاد ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *