انواع سردردهای اولیه و درمان سردرد

انواع سردردهای اولیه و درمان سردرد
  • انواع سردرد شامل سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه می‌باشد که می‌تواند به دلایل بسیار متفاوتی ایجاد شود. از شایعترین انواع سردرد اولیه می‌توان به میگرن ، سردرد خوشه‌ای و سردرد تنشی اشاره کرد. سردردهای اولیه همراه با علائم گرفتگی گردن،‌ استفراغ، ‌لکنت زبان و تب شدید نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارند.

    معمولا همه‌ی افراد در زندگی احساس ناخوشایند سردرد را تجربه می‌کنند. شناخت کامل انواع سردرد، دلایل ایجاد سردرد و روش‌های درمان سردرد می‌تواند ضمن کنترل و مدیریت درد، شما را از مواجهه با خطرات ناگوار این بیماری محفوظ نگه دارد.

    آشنایی با انواع سردرد

    سازمان بهداشت جهانی عنوان می‌کند که تقریبا همه افراد یک بار در زندگی خود در معرض سردرد قرار دارند. اگر چه سردرد می‌تواند به عنوان درد در هر منطقه از سر تعریف شود، علت، مدت زمان و شدت این درد می‌تواند بر اساس نوع سردرد متفاوت باشد.

    در برخی موارد، سردرد ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد. اگر در معرض سردردی قرار داشتید که با علائم زیر همراه بود، فورا به پزشک مراجعه کنید:

    انواع سردرد و انواع سردرد اولیه

    • گرفتگی گردن
    • سردرد بسیار شدید
    • استفراغ
    • گیجی
    • لکنت زبان
    • تب با دمای (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
    • فلج در هر بخش از بدن و یا از دست دادن بینایی

    اگر سردرد شما کم است با یادگیری نحوه شناسایی نوع سردردی که ممکن است در معرض آن باشید و آنچه که می‌توانید برای کاهش علائم سردرد خود انجام دهید، قادر خواهید بود برای بهبودی خود اقداماتی انجام دهید.

    شایع ترین سردردهای اولیه

    سردرد‌های اولیه زمانی رخ می‌دهد که علت درد در خود سر است. به عبارت دیگر، سردرد شما توسط دلایل دیگر مانند بیماری یا آسیب فیزیکی ایجاد نشده است.

    این سردرد اولیه می‌تواند اپیزودیک یا مزمن باشد:

    سردرد‌ اپیزودیک ممکن است هر چند وقت یکبار یا حتی یک بار رخ دهد. آنها می‌توانند از نیم ساعت تا چند ساعت به طول انجامند.

    سردرد مزمن یکی از انواع سردردهای اولیه است که بیشتر رایج است. سردرد مزمن، بیشتر روزهای ماه، فرد را درگیر می‌کند و می‌تواند چندین روز ادامه یابد در این موارد، یک برنامه برای مدیریت درد ضروری است. در ادامه با شایعترین انواع سردرد اولیه بیشتر اشنا خواهیم شد.

    1.    سردرد تنشی یکی از انواع سردردهای اولیه

    سردرد تنشی از انواع سردردهای اولیهسردرد تنشی از سردردهای اولیه است. اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است احساس سرگیجه و خسته‌کننده‌ای در تمام سر خود احساس کنید. همچنین ممکن است حساسیت در اطراف گردن، پیشانی، پوست سر یا عضلات شانه ایجاد شود. هر کسی می‌تواند یک سردرد تنشی را تجربه کند و اغلب به دلیل استرس ایجاد می‌شود.

    یک  داروی ضد درد بدون نیاز به نسخه هم ممکن است برای از بین بردن نشانه‌های این درد توصیه شود که این دسته از داروها شامل: آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن و کدئین می‌باشند. اگر داروهای OTC نتوانند به بهبود سردرد تنشی کمک کنند، پزشک ممکن است تجویز داروهایی مانند اندومتاسین را انجام دهد.

    هنگامی که یک سردرد تنشی مزمن می‌شود، ممکن است گام دیگری برای پیشگیری از آن توسط پزشک پیشنهاد شود.

    2. سردرد خوشه‌ای یکی از انواع سردرد اولیه

    یکی دیگر از سردردهای اولیه، سردرد خوشه‌ای است که با درد شدید و سوزش مشخص می‌شود. این درد در پیرامون یک چشم یا در یک طرف چهره رخ می‌دهد. گاهی اوقات تورم، قرمزی، سستی و عرق می‌تواند در طرفی که تحت تاثیر سردرد قرار می‌گیرد، رخ دهد. احتقان بینی و پریدن چشم نیز اغلب در طرفی که درد وجود دارد، رخ می‌دهد.

    سردرد خوشه‌ای به صورت دنباله دار اتفاق می‌افتند. هر سردرد می‌تواند از 15 دقیقه تا سه ساعت طول بکشد. اغلب افرادی که این نوع درد را تجربه می‌کنند، یک تا چهار سردرد در روز و معمولا” یک بار در هر روز سردرد خوشه‌ای را تجربه می‌کنند. معمولا پس از حل و فصل یک سردرد، سردرد دیگری به زودی جایگزین می‌شود.

    یک سردرد خوشه‌ای می‌تواند هر روز و به مدت چندین ماه ادامه داشته باشد. سردرد خوشه‌ای در بهار و پاییز بیشتر رایج است و در مردان سه برابر بیشتر نسبت به زنان شیوع دارد.

    پزشکان مطمئن نیستند که علت سردرد خوشه‌ای چیست، اما برخی از روش‌های موثر برای درمان علائم آن  را می‌دانند. پزشک شما ممکن است اکسیژن درمانی یا بی‌حس‌کننده موضعی (لیدوکایین) را برای تسکین درد توصیه کند.

    3. میگرن یکی از انواع سردرد اولیه

     میگرن نیز یکی از انواع سردردهای اولیه می باشد که دردی شدید در عمق سر است. این درد می‌تواند برای چند روز ادامه یابد. این سردرد به طور قابل توجهی توانایی فرد برای انجام روال روزانه زندگی را محدود می‌کند. میگرن اغلب یکطرفه است. افراد مبتلا به سردرد میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند. تهوع و استفراغ نیز معمولا” رخ می‌دهد.

    میگرن از انواع سردرد اولیهبرخی از میگرن‌ها پیش از شروع با اختلالات بینایی همراه هستند. حدود یک نفر از پنج نفر این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه می‌کنند. علائمی که ممکن است قبل از شروع درد ببینید شامل موارد زیر است:

    • چراغ چشمک زن
    • چراغ‌های درخشان
    • خطوط زیگزاگی

    میگرن این سردرد اولیه، همچنین می‌تواند با سوزن سوزن شدن در یک طرف چهره همراه باشد. برخی از علائم سکته مغزی با میگرن یکسان است. اگر فرد علائمی دارد که قبل از این نداشته است، باید فورا” به پزشک مراجعه کند. میگرن ممکن است در خانواده ارثی باشد یا می‌تواند با شرایط سیستم عصبی مرتبط باشد. زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به میگرن هستند. افراد مبتلا به اختلال استرس نیز همچنین در معرض افزایش خطر ابتلا به میگرن هستند.

    بعضی از عوامل محیطی مانند اختلال خواب، کم آبی بدن، صرف برخی غذاها، نوسانات هورمونی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، باعث تشدید میگرن می‌شوند.

    برای کنترل میگرن می توان از این عوامل کمک گرفت:

    • داشتن خواب کافی، دوری از محیط پر سر و صدا و شلوغ، به موقع غذا خوردن و ………..

    اگر داروهای ضد درد OTC باعث کاهش درد میگرن در طی یک حمله نشوند، ممکن است پزشک، تریپتان”Triptans “را تجویز کند. این دسته داروها،  داروهایی هستند که باعث کاهش التهاب و تغییر جریان خون در مغز فرد می‌شوند و معمولا” به صورت اسپری بینی، قرص و تزریق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    اگر شما سردردی را تجربه می‌کنید که بیش از سه روز در ماه ایجاد می‌شود، یعنی سردرد‌هایی که تقریبا 4 روز در ماه و یا 6 روز در ماه شما با آنها درگیر هستید، با پزشک خود در مورد مصرف داروهای روزانه برای جلوگیری از سردرد صحبت کنید.

    تحقیقات نشان می‌دهد که داروهای پیشگیرانه به طور قابل ملاحظه‌ای، کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها 3 تا 13 درصد مبتلایان به میگرن، داروهای پیشگیرانه را مصرف می‌کنند، در حالی که تا 38 درصد در واقع به آن نیاز دارند. پیشگیری از میگرن به میزان قابل توجهی کیفیت زندگی و بهره‌وری درمان سردرد را بهبود می‌بخشد.

    داروهای پیشگیرانه مفید برای درمان سردرد عبارتند از: پروپرانولول، متپرولول، توپیرامات، آمیتریپتیلین.

    سخن پایانی

    پزشکان تاکنون دلیل بروز بسیاری از انواع سردرد را پیدا نکرده‌اند. سردردهای اولیه در حقیقت خود یک بیماری محسوب می‌گردد. در حالیکه سردرد ثانویه در واقع علامت و نشانه یک بیماری دیگر است. این بیماری‌ اعصاب حساس به درد را در ناحیه سر تحریک می‌کند و باعث بروز سردرد ثانویه می‌شود. سردرد‌های اولیه انواع مختلفی دارند. از مهمترین و شایعترین انواع سردرد اولیه می‌توان به، میگرن، سردرد تنشی و سردرد خوشه‌ای اشاره کرد.

    در این رابطه فیتولند مطالعه مقالات ” 8 روش درمان طبیعی سردرد“، “درمان‌های خانگی برای سردرد” و “شایعترین سردردهای ثانویه ” را به خوانندگان عزیز پیشنهاد می‌کند.

    PN:0098

    منبع:

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *