بهترین تغذیه برای مبتلایان به استئوآرتریت زانو (درد و التهاب مفاصل)

بهترین تغذیه برای مبتلایان به استئوآرتریت زانو درد و التهاب مفاصل
  • اغلب ما، زمانی که می خواهیم برای درمان استئوآرتریت ( درد و التهاب مفاصل ) برنامه‌ریزی کنیم ارزش و قدرت مواد غذایی را نادیده می‌گیریم. با مصرف هوشمندانه غذا‌ها و رژیم غذایی مناسب، شما می‌توانید وزن خود را کم کنید، باعث مستحکم شدن مفاصل شوید و نیز باعث کاهش درد و التهاب مفاصل شوید.
    به دلایل مختلف مثل افزایش سن، وزن بالا و یا استفاده بیش از حد از مفصل، غضروف مفصلی آسیب دیده و از بین می رود. تخریب غضروف مفصلی به مرور باعث ساییدگی در استخوان ها و ایجاد التهاب و درد و تورم مفصل می گردد. برای رسیدن به این اهداف و داشتن تغذیه مناسب برای مقابله با استئوآرتریت زانو یا درد مفاصل نیازی نیست تغییرات اساسی در رژیم غذایی قبلی فرد داده شود بدین منظور فیتولند انجام مراحل ساده‌ای را به شما پیشنهاد می‌کند که در بهبود و سلامت زانو های شما نقش به سزایی خواهد داشت.

    حذف کالری اضافی از تغذیه روزانه برای مبتلایان به استئوآرتریت- درد مفاصل

    در بیماران مبتلا به اضافه وزن و چاقی که درگیر استئوآرتریت زانو نیز می‌باشند، ترکیب رژیم غذایی و برنامه مدون ورزشی تاثیر بسیار خوبی در روند بهبود بیمار و کاهش درد و التهاب مفاصل داشته است. وزن بالا باعث می‌شود فشار زیادی بر روی مفاصل به خصوص مفاصل زانو وارد شود. یکی از راههای کاهش وزن و کم کردن بار اضافی روی مفاصل، کاهش کالری مصرفی است. بدین منظور می توان با مصرف غذا‌های گیاهی و حذف شیرینی و نوشابه از رژیم غذایی،‌ میزان کالری ورودی را تا حد زیادی کنترل کرد.

    مصرف میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه مبتلایان به استئوآرتریت

    کاهش درد و التهاب مفاصل

    شما در رژیم غذایی روزانه خود در خوردن میوه و سبزیجات آزاد هستید. مصرف میوه و سبزیجات نه تنها مقدار کالری مصرفی را کنترل می‌کند بلکه مقدار زیادی آنتی اکسیدان را وارد بدن می کند. این آنتی اکسیدان ها سلول‌های بدن را از گزند هرگونه آسیب محافظت می‌کنند. از سوی دیگر آنتی اکسیدان ها باعث کاهش التهاب و درد مفاصل نیز می شوند. بدین ترتیب میوه ها و سبزیجات، کمک شایانی به کاهش وزن و بهبود درد و التهاب زانوهای بیمار خواهد کرد.

    مصرف روزانه امگا 3 در رژیم روزانه مبتلایان به استئوآرتریت

    امگا 3 نه تنها باعث کاهش درد می‌شود بلکه در از بین رفتن سفتی و خشکی صبحگاهی در مفاصل نقش مهمی دارد.

    یک روش برای اضافه کردن امگا3 به رژیم غذایی این است که هر دو هفته یک بار سه وعده ماهی بخورید. علاوه بر این می توان برای دستیابی به امگا 3 مورد نیاز بدن از مکمل های امگا 3 موجود در بازار استفاده کرد. مکمل های امگا 3 موجود در بازار یا به شکل گیاهی هستند یا از روغن کبد ماهی تهیه شده است. برای دسترسی به
    اطلاعات بیشتر به مقاله “ضرورت مصرف امگا 3 “مراجعه فرمایید.

     

    با مصرف روغن زیتون با استئوآرتریت –درد و التهاب مفاصل مبارزه کنید

    کاهش درد و التهاب مفاصل

    ترکیب” oleocanthal “موجود در روغن زیتون می تواند عامل بازدارنده ای برای ایجاد التهاب مفاصل باشد.

    مقدار  oleocanthal” “در روغن زیتون تصفیه نشده (بودار) بسیار بیشتر از روغن زیتون بی بو است.

    “روغن زیتون بکر” یا همان روغن زیتون بودار روغنی است که حرارت ندیده و به روش‌های مکانیکی حاصل می‌شود، در حالیکه روغن زیتون  حرارت دیده مقداری از خاصیت خود را از دست می‌دهد.

    ویتامین C ، معجزه‌ای برای بهبود استئوآرتریت

    یک عامل کلیدی بسیار مهم برای سلامتی مفاصل، ویتامین C است. ویتامین C   باعث ایجاد کلاژن و بافت همبند می شود. مرکبات، فلفل قرمز، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم و گوجه فرنگی از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین c هستند.

    مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C‌ حدود ۷۵ میلی گرم در روز برای زنان یا 90 میلی گرم در روز برای مردان است.

    برای طبخ گوشت از حرارت بالا استفاده نکنید

    گوشتی که در دماهای بالا پخته می شود، ترکیباتی را به وجود می آورد که می توانند باعث ایجاد التهاب مفاصل شوند. این ترکیبات به اختصار”AGEs” نامیده می شوند و نقش آنها در ایجاد بیماری هایی مانند آرتریت (التهاب مفاصل)، بیماری قلبی و دیابت به اثبات رسیده است. پس توصیه می شود مصرف گوشت سرخ کرده و فرآوری

    شده را به حداقل برسانید زیرا آنها اغلب در دمای بالا پخته می شوند.

    سخن پایانی

    بر اساس نظر موسسه ملی بهداشت آمریکا آرتریت را به 5 گروه زیر می‌توان تقسیم کرد

    • استئوآرتریت (درد و التهاب مفاصل)
    • آرتریت روماتوئید
    • آرتریت عفونی
    • ورم مفاصل پسوریاتیک
    • نقرس

    از این بین استئوآرتریت یا همان درد و التهاب مفاصل از شیوع بیشتری برخوردار است، که اغلب زانو‌ها، لگن و ستون فقرات را درگیر می کند. برای پیشگیری از استئوآرتریت و درمان علایم درد مفاصل  باید در درجه اول، به رژیم غذایی و نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنیم توجه داشته باشیم. بنابراین برای کاهش درد و التهاب مفاصل، نه تنها باید رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری را دنبال کنیم، بلکه مصرف غذا‌های ضد التهاب و نیز حذف مواد خوراکی التهاب‌زا از رژیم غذایی را، باید در دستور کار قرار دهیم.

    منبع:

    https://www.webmd.com

    PN:0029

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای بهترین تغذیه برای مبتلایان به استئوآرتریت زانو (درد و التهاب مفاصل) ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *