علت ایجاد چروک‌ دور چشم و راه‌های درمان چروک دور چشم

علت ایجاد چروک‌ دور چشم و راه‌های درمان چروک دور چشم
  • ایجاد چروک دور چشم به عواملی از قبیل  سن، عوامل ژنتیکی و نور خورشید وابسته می‌باشد.. با بالا رفتن سن، پوست الاستیسیته( خاصیت کشسانی) خود را از دست می‌دهد و به علت عوامل ژنتیکی و نیز عوامل خارجی مانند نور خورشید و غیره، رفته‌رفته در بخش‌های مختلف صورت، چین و چروک به وجود می‌آید. در این زمان به ویژه شاهد ایجاد چروک دور چشم خواهیم بود. برای افراد مختلف به ویژه زنان با بالارفتن سن، درمان چین و چروک دور چشم یکی از دغدغه‌های اصلی می‌باشد.

    اخیرا دانشمندان مطالعاتی در زمینه ایجاد چروک‌ دور چشم انجام داده ‌اند. مساله سرعت و شدت ایجاد چین و چروک‌ دور چشم  نسبت به سایر بخش‌های صورت برای محققین سوال برانگیز شده است.

    یویچی تاماتسو از دانشگاه پزشکی”کاگوشیما ” در ژاپن معتقد است که تفاوت در ایجاد چروک‌ دور چشم، نشات گرفته از انتشار غدد چربی موجود در زیر پوست می باشد. به همین دلیل، چین و چروک‌ روی پیشانی نسبت به چین و چروک‌ دور چشم عمق کمتری دارند. چراکه تعداد غدد چربی موجود در پیشانی بیشتر از دور چشم است.

    به گفته دکتر چاوهان جراح  و استاد دانشگاه تورنتو، غدد ” سباسه”  غددی میکروسکوپی هستند که “سبوم” یا همان چربی طبیعی پوست را ترشح می‌کنند و باعث می‌شوند نه تنها خشکی پوست از بین برود بلکه از پوست هم محافظت ‌شود. در بخش‌هایی از پوست صورت از جمله اطراف چشم که میزان غدد سباسه کمتر است میزان ایجاد چین و چروک‌ دور چشم و نیز عمق آنها نیز بیشتر خواهد بود.

    محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که در بخش‌هایی که تراکم غدد چربی در آن‌ها بیشتر است، لایه غشایی پوست که دومین لایه پوست است ضخیم تر می‌شود. در ادامه این مطالعات محققان سعی دارند راهی برای درمان چروک دور چشم، پیدا کنند.

    جالب است بدانید که  داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به کاهش سرعت روند پیری و درمان چین و چروک‌ دور چشم کمک کند. برای رسیدن به این هدف به میزان کافی آب بنوشید، ورزش کنید از کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست در مقابل نور خورشید استفاده کنید و رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

    دلایل ایجاد چین و چروک‌ دور چشم

    • اشعه یو وی (ماوراء بنفش) عامل ایجاد چروک دور چشم

    اشعه ماوراء بنفش “کلاژن” پوست را می‌شکند. کلاژن مهمترین و اصلی ترین پروتئین موجود در بافت پوست است. استفاده از کر‌م‌های ضد آفتاب تا حد زیادی  مانع آسیب به کلاژن می‌شود.

    کرم ضد افتاب و پیشگیری از چروک دور چشم

    • مصرف سیگار از دلایل ایجاد چروک دور چشم

    سیگار کشیدن دلیل اصلی برای ایجاد چین و چروک دور چشم در خانم‌ها و آقایان است. سیگار کشیدن باعث تولید “استرس اکسیداتیو”، آسیب به “کلاژن” و “الاستین” می‌شود. سیگار کشیدن باعث تنگی عروق و مسدود شدن رگ‌های خونی صورت می‌شود و به دنبال تاثیری که روی گردش خون در رگ‌ها دارد پوست دچار کمبود ویتامین A می‌شود.

    • حرکات تکراری عضلات صورت عاملی است برای ایجاد چروک دور چشم

    حرکاتی از جمله خندیدن، خمیازه کشیدن و بالا دادن ابروها و غیره یکی دیگر از دلایل ایجاد  چین و چروک‌ پوست هستند. حتی عادت‌های نحوه خوابیدن، روی این چروک‌ها تاثیر دارد. مثلا اگر همیشه عادت دارید روی صورت بخوابید، بخشی از صورت که بیشتر به بالشت فشرده می‌شود چین وچروک‌  بیشتری خواهد داشت.

    راه‌های جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌ دور چشم

    • انجام ورز‌ش‌ها و نرمش‌های صورت: این ورزش‌ها به مرور زمان به سفت شدن پوست اطراف چشم کمک می‌کند و باعث درمان چین و چروک دور چشم می‌شود.
    • حساسیت‌های پوستی خود را درمان کنید: حساسیت‌ها اغلب باعث التهاب اطراف چشم و خشکی پوست دور چشم و در نتیجه ایجاد چین و چروک‌ دور چشم می‌شوند. پس باید به فکر درمان آلرژی پوستی خود باشید تا قدمی برای درمان چین چروک دور چشم برداشته باشید.
    • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده: برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌ دور چشم از کرم‌های مرطوب کننده دور چشم استفاده کنید تا اطراف چشم، خشکی پوست به وجود نیاید.
    • در معرض نور خورشید نباشید: برای محافظت از پوست اطراف چشم در مقابل نور خورشید، می‌توانید از کرم‌ ضد آفتاب دور چشم و نیز از عینک‌های آفتابی مرغوب استفاده کنید.
    • رژیم غذایی سالم داشته باشید: رژیم غذایی سرشار از ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است. از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند مرکبات، هویج و کدو حلوایی تغذیه کنید.

    درمان چروک دور چشم

    • استفاده از روش‌های درمانی مانند لیزر، بوتاکس: امروزه ‌روش‌های زیادی برای درمان چین و چروک‌ دور چشم به کار می‌روند که می‌توانید با مشورت پزشک مربوطه بهترین روش را انتخاب کنید.

    سخن پایانی

    خشکی پوست زیر چشم‌ها، دلیلی بر ایجاد چین و چروک‌ دور چشم است. سعی کنید از کرم‌های حاوی ترکیباتی که به جریان خون و نیز رشد سلولی کمک می‌کنند، استفاده کنید. از جمله ترکیبات برای درمان چروک دور چشم، می‌توان رتینول و اسید هیالورونیک را نام برد. به یاد داشته باشید که کرم‌ها و مرطوب کننده‌های بدن و پوست صورت را  برای پوست زیر چشم استفاده نکنید.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    https://www.webmd.com

    PN:0135

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای علت ایجاد چروک‌ دور چشم و راه‌های درمان چروک دور چشم ثبت شده است

    1. ممنون از مطالب خوب شما واقعا مطالبی رو بیان کردین ک من هیج وقت فکر نمی کردم ک ارتباطی به چروک دور چشم داشته باشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *