چند راه درمان طبیعی قند خون پایین یا هیپوگلیسمی

درمان طبیعی قند خون پایین یا هیپوگلیسمی
  • علائم قند خون پایین یا هیپوگلیسمی” hypoglycemic” با دریافت انسولین زیاد رخ می‌دهد. مثلا فعالیت ورزشی شدیدی انجام داده باشید و یا  به اندازه کافی غذا نخورده باشید. برای درمان طبیعی قند خون پایین با توجه به میزان قند خون خود، با مصرف کربوهیدرات‌های سریع‌الاتر،قرص‌های گلوکز به مقابله با آن برسید قند خون پایین یا هایپوگلیسمی یک اورژانس پزشکی است و باید فورا درمان شود. در این مطلب به مرور علائم قند خون پایین و روش‌های درمان طبیعی قند خون می‌پردازیم.

     

    درمان طبیعی برای قند خون پایین چیست؟

     برای درمان قند خون باید بدانیم تعریف دقیق قند خون پایین و یا هیپوگلیسمی چیست.

     انجمن دیابت آمریکا، هیپوگلیسمی را زمانی که قند خون پایین‌تر از حد طبیعی است، تعریف می‌‌کند. این عدد می‌‌تواند برای هر فرد مبتلا به دیابت، متفاوت باشد. اما معمولا” قند خون کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر را هیپوگلیسمی یا قند خون پایین در نظر می‌‌گیرند.

     علائم قند خون پایین

    مهمترین علائم قند خون پایین موارد زیر می‌باشد.

    علائم قند خون پایین و درمان طبیعی قند خون پایین

    • خستگی
    • افزایش اشتها
    • تاری دید
    • ناتوانی در تمرکز
    • رنگ پریدگی
    • تعریق زیاد

    بلافاصله بعد از اینکه فرد علائم قند خون پایین را احساس کرد باید فورا، قند خون خود را آزمایش کند تا مطمئن شود که آیا واقعا در معرض هیپوگلیسمی (قند خون پایین) هست یا خیر.

    بعضی علائم قند خون پایین می توانند نشان دهنده سطح بالای قند خون یا ‌هایپرگلیسمی نیز باشند. همچنین ممکن است فرد علائم قند خون پایین را در هر زمانی که یک کاهش سریع قند خون را تجربه می‌‌کند احساس کند. به عنوان مثال: اگر قند خون بالا است و فرد انسولین تزریق می‌‌کند، ممکن است  بلافاصله بعد از تزریق، علائم مشابه هیپوگلیسمی را تجربه کند.

     

    درمان طبیعی قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

    هنگامی که فرد، قند خون خود را چک کرد و متوجه شد که کمتر از حد طبیعی است، چگونه باید به درمان قند خون بپردازد؟ در این زمان، فرد باید کربوهیدرات‌های سریع‌الاثر را مصرف کند مانند: شربت قند، عسل و آبمیوه‌های صنعتی به دلیل دارابودن شیرین کننده شکر.

    درمان طبیعی برای قند خون پایینتوجه داشته باشید که در صورت بروز هیپوگلیسمی فرد باید از مصرف مواد غذایی با چربی بالا اجتناب کند. زیرا چربی می‌‌تواند باعث تاخیر در جذب کربوهیدرات‌های ساده برای بدن بشود و این چیزی است که در مورد قند خون پایین اهمیت زیادی دارد.  

    شایع ترین درمان قند خون برای کاهش قند خون، قرص‌های گلوکز یا ژل گلوکز است. در این شرایط هدف اصلی افزایش قند خون با سرعت بالا می‌‌باشد.

     

    درمان طبیعی برای قند خون بالاتر از mg / dl 80

    حال اگر قند خون فرد بیش از mg / dl 80 است، اما او احساس علائم قند خون پایین را دارد می تواند کره بادام زمینی طبیعی بدون شکر اضافه مصرف کند.

    اگر قند خون فرد بیش از mg / dl 80 باشد، به احتمال زیاد این علائم به دلیل تغییر سریع قند خون ایجاد شده است و فرد نیازی به کربوهیدرات‌های سریع الاثر ندارد. کره بادام زمینی (یا هر کره دیگری ) بدون قند اضافه، به واسطه وجود پروتئین و چربی، احساس پری به فرد می‌‌دهد و می‌‌تواند بدون افزایش قند خون فرد، به صورت سریع علائم قند خون پایین را بهبود بخشد.  

     

    درمان قند خون بین mg / dl 70 تا mg / dl 80

     اگر قند خون فرد 70 تا 80 میلی گرم در دسی لیتر باشد خوراکی توصیه شده کره بادام زمینی و کراکر می باشد. در این مرحله، قند خون فرد کم نیست. با این حال، ممکن است خیلی احساس خوشایندی نداشته باشد. هر نوع نشاسته – در این مورد کراکرها – به تدریج و کم کم باعث افزایش قند خون می‌شود و چربی و پروتئین موجود در کره بادام زمینی این سطح را حفظ خواهد کرد.

     

    درمان طبیعی قند خون بین mg / dl 55  تا  mg / dl 70

    اگر قند خون فرد 55 تا 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد، می‌‌تواند موارد زیر را مصرف کند:

    1. کشمش

    2. سیب

    3. موز

    4. انگور

    5. آناناس

    همه مواد غذایی ذکر شده در بالا، میوه تازه یا خشک هستند که مقادیر بالاتری از قند طبیعی را نسبت به سایر میوه‌ها دارند. در حالی که فیبر موجود در انها، حداقل است و به سرعت و به طور موثر باعث افزایش قند خون می‌شوند. و برای درمان طبیعی برای قند خون پایین مناسب هستند

    درمان طبیعی قند خون پایین

    درمان طبیعی قند خون کمتر از mg / dl 55 

    اگر قند خون فرد کمتر از 55 میلی گرم در دسی لیتر باشد، بهترین مواد غذایی برای درمان قند خون موارد زیر می‌باشد:

    – آب انگور

    – شربت عسل

    اگر قند خون فرد کمتر از 55 میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد نیاز به کربوهیدرات‌های مایع با اثر سریع دارد. فیبر، چربی یا پروتئین نباید در کربوهیدرات مصرفی وجود داشته باشد. آب انگور یکی از بزرگترین منابع غنی از کربوهیدرات است و انتخاب مناسبی برای افراد با قند خون پایین شدید است.

    درمان طبیعی قند خون پایین یا هیپوگلیسمیبعضی از مردم وقتی که قند خون آن‌ها به این سطح می‌‌رسد در جویدن و بلعیدن مشکل دارند، بنابراین باید از کربوهیدرات‌های مایع یا شیرین کننده‌هایی مثل شربت عسل استفاده کنند.

     

    سخن پایانی

    در طول تاریخ همیشه پیشگیری، آسان تر و کم هزینه تر از درمان بوده است . درمان قند خون پایین نیز از این قاعده مستثنی نیست. به منظور پیشگیری از هيپوگليسمي و کاهش قند خون، بیماران دیابتی علاوه بر 3 وعده غذایی اصلی 5-6 میان وعده کوچک میل نمایند. در یک وعده غذایی مقدار زيادي كربوهيدرات مصرف نکنند، چون باعث افزایش ناگهانی انسولین و کاهش قند خون می‌شود. از مصرف الکل بپرهیزید به خصوص مصرف الکل با معده خالی، موجب کاهش شدید قند خون مي‌شود ضمن آنکه  از مصرف غذا های پر چرب اجتناب کنید.

    علائمي نظير گرسنگي، تاري ديد، رنگ پريدگي، تعريق ، تپش قلب، پرخاشگری، سردرد، لرزش دستها و پاها از علائم قند خون پایین می‌باشد که باید فورا به فکر درمان قند خون خود باشید.

    درمان طبیعی برای قند خون پایین و هیپو گلیسمی به تفصیل بیان شد. در انتها فیتولند به بیماران دیابتی عزیز که ممکن است بیرون از منزل دچار هيپوگليسمي و کاهش قند خون شوند توصیه می کند به محض مواجهه با علائم هيپوگليسمي و کاهش قند خون، 15 گرم كربوهيدرات مصرف كنند که می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

    • یک لیوان شیر
    • 3 حبه قند
    • نصف لیوان نوشابه یا آبمیوه
    • یک قاشق غذاخوری شکر و یا عسل
    • سه عدد آبنبات

    به یاد داشته باشید که قندِ بیسکوئیت و شکلات که چربی زیادی دارند، دیر جذب شده و برای درمان طبیعی قند خون پایین مناسب نمی‌باشند. برای اطمینان هر چه بیشتر، همیشه کارتی مبنی بر مبتلا بودن به دیابت به همراه داشته باشید.

     PN:0104

    منبع:

    https://www.healthline.com

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *