اهمیت رژیم لاغری قبل از بارداری

اهمیت رژیم لاغری قبل از بارداری
  • اهمیت رژیم لاغری قبل از بارداری برای سلامتی مادر و جنین می‌باشد. اضافه وزن  قبل از بارداری در مادر، علاوه بر آن‌که رسیدن به وزن ایده‌آل پس از بارداری را برای مادر دشوارتر می‌کند. ضمن آنکه جنین را با عوارضی از قبیل زایمان زودرس، مرگ نوزاد و نقص جنین تهدید می‌کند. رژیم لاغری قبل از بارداری به شما در کاهش وزن و حفظ وزن مطلوب نیز کمک می‌کند. چاقی از خطرناک‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامتی مادر و نوزاد می‌باشد.

    فیتولند شما را در این مقاله راهنمایی می‌کند تا از اهمیت رژیم لاغری قبل از بارداری آگاه شده و زایمان سالم‌تری را پشت سر بگذارید. اگر اضافه‌وزن دارید قبل از اقدام به بارداری، درصدی از آن را کاهش دهید. حتی کاهش 5 تا 7 درصدی وزن، به شما کمک خواهد نمود.

    چاقی چیست؟

    اضافه‌وزن به‌عنوان داشتن شاخص توده بدنی یا BMI بین 25 تا 29.9 تعریف‌شده است. اما چاقی به معنای داشتن BMI به میزان 30 یا بیشتر از آن است. در دسته کلی برای چاقی سه سطح وجود دارد که منعکس‌کننده خطرات فزاینده سلامتی است که همراه با افزایش BMI است:

    • کمترین خطر مربوط به BMI بین 30 تا 9 است.
    • ریسک متوسط مربوط به BMI بین 35 تا 9 است.
    • بالاترین خطر مربوط به 40BMI یا بیشتر است.

    آیا چاق بودن در دوران بارداری، من را در معرض خطرات سلامتی قرار داده است؟

    رژیم لاغری قبل از بارداری

    عوارض چاقی در زنان باردار می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • دیابت حاملگی، برای اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود. این شرایط می‌‌تواند خطر را در سزارین افزایش دهد. زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا شده‌‌اند، مانند فرزندان خود، در آینده خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت دارند. زنان چاق در اوایل بارداری به دلیل دیابت بارداری مورد معاینه قرار می‌‌گیرند. همچنین ممکن است در اواخر بارداری نیز معاینه پزشک متخصص را احتیاج داشته باشند.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله دیابت بارداری مطالعه شود.

    • پره اکلامپسی (Preeclampsia) نوعی اختلال فشارخون بوده که می‌‌تواند در دوران بارداری یا بعد از آن رخ دهد. یک بیماری جدی است و بر تمام بدن یک مادر تأثیر می‌‌گذارد. کلیه‌‌ها و کبد ممکن است ناکام بمانند. پره اکلامپسی می‌‌تواند منجر به تشنج گردد. در موارد نادر، سکته مغزی نیز می‌‌تواند رخ دهد.

    حتی موارد جدی برای جلوگیری از این عوارض به درمان اضطراری احتیاج دارند. همچنین ممکن است کودک نیاز به زایمان زودرس پیدا کند. درنتیجه رژیم لاغری قبل از بارداری از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود.

    • وقفه تنفسی (Sleep apnea) یکی دیگر از خطرات چاقی و بارداری می‌باشد. وقفه تنفسی یا آپنه، شرایطی است که در آن تنفس فرد به مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می‌شود. وقفه تنفسی با چاقی همراه است. در دوران بارداری، وقفه تنفسی (آپنه) نه‌تنها می‌‌تواند باعث خستگی شود بلکه خطر فشارخون بالا، پره اکلامپسی، اکلامپسی و اختلالات قلبی و ریه را نیز افزایش می‌‌دهد.

    آیا چاقی در دوران بارداری، کودک من را در معرض هرگونه مشکلی قرار می‌‌دهد؟

    کاهش وزن برای بارداری

    چاقی خطر بروز مشکلات زیر را در دوران بارداری افزایش می‌‌دهد:

    سقط‌جنین: زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی خطر ابتلا به سقط‌جنین را افزایش می‌‌دهند.

    نقص هنگام تولد: نوزادانی که مادرانشان زنانی چاق هستند، خطر ابتلا به نقص هنگام تولد مانند نقص قلبی و نقص لوله عصبی را به جان می‌خرند.

    مشکلات آزمایش‌های تشخیصی: یکی دیگر از خطرات چاقی و بارداری مشکلات آزمایش‌های تشخیصی است. داشتن بیش‌ازحد چربی بدن می‌‌تواند مشکل خاصی در مورد آناتومی کودک در معاینه سونوگرافی ایجاد نماید. اگر چاق باشید، بررسی ضربان قلب کودک در حین زایمان نیز ممکن است دشوارتر باشد.

    ماکروزومیا (Macrosomia): از اهمیت رژیم لاغری قبل از بارداری می‌توان به جلوگیری از ابتلای کودک به ماکروزومیا اشاره نمود. در این شرایط کودک بزرگ‌تر از حد طبیعی است؛ که می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی نوزاد در هنگام تولد را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، شانه کودک هنگام زایمان ممکن است گیر کند. ماکروزومی همچنین خطر سزارین را افزایش می‌‌دهد. نوزادان متولدشده با چربی بیش‌ازحد بدن، احتمال چاق شدن بیشتری در زندگی دارند.

    تولد زودرس: مشکلات مرتبط با چاقی یک مادر مانند پره اکلامپسی، ممکن است منجر به تولد زودرس پزشکی شود. این بدان معنی است که کودک به دلایل پزشکی، زودتر متولد می‌شود. نوزادان نارس به‌اندازه نوزادانی که بعد از 39 هفته بارداری به دنیا می‌‌آیند کاملاً رشد نمی‌‌کنند. درنتیجه، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت افزایش می‌یابد.

    لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مشکلات بینایی و شنوایی در نوزادان نارس مراجعه شود.

    تولد نوزاد مرده: هر چه BMI مادر قبل از بارداری بیشتر باشد، خطر مرده زایی افزایش می‌یابد. درنتیجه لاغری قبل از بارداری و داشتن وزنی مناسب قبل از شروع بارداری از اهمیت ویژه برخوردار است.

    اگر اضافه‌وزن دارم یا چاق هستم، آیا باید برنامه‌ای برای کاهش وزن قبل از بارداری داشته باشم؟

    لاغری برای بارداری

    رژیم لاغری قبل از بارداری بهترین راه برای کاهش خطر مشکلات ناشی از چاقی است. از دست دادن حتی مقدار کمی وزن ( 5تا 7درصد از وزن فعلی شما یا حدود 5 تا 10 کیلوگرم) می‌‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و راه را برای یک بارداری سالم‌‌تر هموار کند.

    چگونه با سلامتی کامل، وزن خود را کاهش دهم؟

    باهدف کاهش وزن برای بارداری، کالری بیشتری نسبت به کالری که دریافت می‌‌کنید بسوزانید. می‌‌توانید با انجام ورزش منظم و رژیم غذایی سالم به این هدف دست‌یابید. متخصص زنان و زایمان ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه برای دریافت برنامه تغذیه‌ قبل از بارداری ارجاع دهد.

    اگر قصد کاهش وزن دارید، افزایش فعالیت بدنی اهمیت دارد. هدف را 60 دقیقه فعالیت متوسط (مثلاً دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سریع) بگذارید یا به فعالیت‌‌های شدید (مانند دویدن، شنا یا انجام کارهای سنگین خانه) به مدت 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته بپردازید. لازم نیست این فعالیت‌‌ها را یک‌باره انجام دهید. به‌عنوان‌مثال، می‌‌توانید 20 دقیقه و به‌دفعات سه بار در روز ورزش کنید.

    آیا داروهایی برای کمک به کاهش وزن قبل از بارداری وجود دارد؟

    اگر سعی کرده‌‌اید از طریق تغییر برنامه رژیم غذایی و ورزش به لاغری برای بارداری برسید و هنوز هم شاخص توده بدنی شما 30 و بیشتر است و یا BMI حداقل 27 با شرایط پزشکی خاص مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید، ممکن است داروهای کاهش وزن پیشنهاد گردد. حتما این موارد به توصیه پزشک و زیر نظر پزشک انجام شود.

    توجه: اگر می‌‌خواهید باردار شوید یا باردار هستید، این داروها را از برنامه خود حذف کنید. این داروها صرفا برای کاهش وزن و آن‌هم قبل از اقدام به بارداری ممکن است توصیه شود.

    آیا جراحی برای کمک به کاهش وزن قبل از بارداری وجود دارد؟

    لاغری قبل از بارداری

    جراحی باریاتریک (Bariatric) ممکن است برای افرادی که بسیار چاق هستند و یا مشکلات عمده بهداشتی ناشی از چاقی دارند، گزینه‌‌ای مناسب باشد. اگر جراحی لاغری دارید، باید بارداری را برای 12 تا 24 ماه پس از عمل در برنامه خود داشته باشید. برخی از انواع جراحی‌‌های لاغری بر چگونگی جذب داروهای خوراکی ازجمله قرص‌‌های ضدبارداری تأثیر می‌گذارند. همچنین امکان دارد که نیاز باشد تا از روش‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری بهره ببرید.

    آیا در صورت چاقی بازهم می‌توان بارداری سالمی داشت؟

    باوجود خطرات، در صورت چاق بودن می‌توانید یک بارداری سالم داشته باشید. اما با مدیریت دقیق وزن، داشتن تغذیه اصولی و یک رژیم لاغری قبل از بارداری و توجه به ورزش، مراقبت منظم در دوران بارداری برای نظارت بر عوارض و ملاحظات ویژه برای زایمان، زایمان کم‌‌خطرتری خواهید داشت.

    چگونه وعده‌های غذایی سالم را در دوران بارداری برنامه‌ریزی کنم؟

    کاهش وزن قبل از بارداری

    تعادل بین رژیم غذایی و ثابت ماندن در وزن سالم، برای سلامتی شما و همچنین سلامتی کودک بسیار مهم است. در سه‌ماهه دوم و سوم، یک مادر باردار به‌طور متوسط روزانه 300 کالری بیشتر نیاز دارد (به‌طور مثال میزان کالری موجود در یک لیوان شیر بدون چربی و نیمی از ساندویچ).

    مشورت با یک متخصص و مشاور تغذیه را در برنامه خود داشته باشید تا از یک برنامه تغذیه اصولی بهره‌مند گردید. همچنین می‌توانید از متخصصین تغذیه فیتولند کمک بخواهید تا مناسب‌ترین رژیم غذایی غنی و سالم برای شما طراحی گردد.

    چه میزان ورزش در دوران بارداری مناسب است؟

    اگر قبلاً ورزش نکرده‌‌اید، بارداری زمان بسیار خوبی برای شروع است. در مورد برنامه ورزش خود با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید تا از امنیت آن اطمینان حاصل نمایید. با حداقل 5 دقیقه ورزش در روز شروع کرده و هر هفته 5 دقیقه به آن اضافه کنید. هدف شما این است که به مدت 30 دقیقه در بیشتر روزها (ترجیحاً در تمام روزهای هفته) فعال باشید.

    چاقی و بارداری

     اگر تازه می‌‌خواهید ورزش را شروع کنید، پیاده‌‌روی انتخاب خوبی خواهد بود. شنا یکی دیگر از ورزش‌‌های خوب برای زنان باردار است. آب می‌‌تواند وزن شما را پشتیبانی کند. بنابراین می‌‌توانید از آسیب‌دیدگی و فشار عضلات جلوگیری نموده و همچنین به شما کمک می‌‌کند تا خونسرد باشید و رژیم لاغری قبل از بارداری را به‌خوبی پشت سر بگذارید.

    وزن من در دوران بارداری چگونه کنترل می‌شود؟

    وزن شما در هر ملاقات با متخصص تا زمان زایمان ردیابی می‌شود. رشد کودک شما نیز بررسی می‌‌گردد. درصورتی‌که وزن شما کمتر از دستورالعمل‌‌های پیشنهادی است و کودک شما به‌خوبی رشد می‌‌کند، نیازی به افزایش وزن خود برای مطابقت با دستورالعمل‌‌ها ندارید. اگر کودک شما به‌خوبی رشد نمی‌‌کند، ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما ایجاد شود.

    چاقی چگونه بر زایمان تأثیر می‌‌گذارد؟

    زنان دارای اضافه‌وزن و چاق، نسبت به زنان با وزن طبیعی کار بیشتری دارند. نظارت بر کودک هنگام زایمان سخت‌‌تر می‌شود. به همین دلیل، چاقی در دوران بارداری احتمال بروز سزارین را افزایش می‌‌دهد. در صورت نیاز به زایمان سزارین، خطرات عفونت، خونریزی و سایر عوارض برای یک زن دارای اضافه‌وزن بیشتر از یک زن با وزن طبیعی است.

    چگونه وزن خود را بعد از به دنیا آمدن فرزندم مدیریت کنم؟

    عوارض چاقی در زنان باردار

    همان‌طور که رژیم لاغری قبل از بارداری به سلامت شما و فرزندتان کمک می‌کند؛ این موضوع بعد از زایمان نیز حائز اهمیت است. هنگامی‌که با کودک تازه متولدشده خود در خانه هستید، به عادات غذایی سالم و ورزش خود ادامه دهید تا به یک وزن طبیعی برسید.

    شیر دادن به نوزادتان در اولین سال زندگی وی توصیه می‌شود. نه‌تنها شیردهی بهترین روش برای تغذیه کودک است بلکه ممکن است به کاهش وزن پس از زایمان نیز کمک نماید. به‌طورکلی، زنانی که حداقل چند ماه از شیر خود به نوزاد می‌‌دهند، نسبت به زنانی که شیر نمی‌‌دهند، سریع‌تر کاهش وزن خواهند داشت.

    سخن پایانی

    رژیم لاغری قبل از بارداری از اهمیت ویژه در سلامت بدن مادر و نوزاد برخوردار است. مادران چاق زایمان سخت‌تری خواهند داشت و کودکشان در معرض خطرات و بیماری‌های بیشتری همچون ماکروزومیا، زایمان زودرس، نقص نوزاد هنگام زایمان و دیگر موارد قرار می‌گیرد. اضافه‌وزن قبل از بارداری حتی خطر زایمان نوزاد مرده (مرده زایی) را افزایش می‌دهد.

    یک برنامه ورزشی و رژیم غذایی غنی و سالم را با مشورت با متخصص تغذیه انتخاب نموده و در طی دوران بارداری و بعدازآن استفاده کنید. همچنین کاهش وزن پس از بارداری مهم است. شیر دادن به نوزادتان نه‌تنها سلامت بدنی او را تأمین می‌کند حتی به کاهش وزن شما پس از زایمان نیز کمک خواهد کرد.

    توصیه می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر بخش‌های زیر را در فیتولند و زیر نظر متخصصین تغذیه فیتولند دنبال نمایید.

    برنامه رژیم غذایی زوجین قبل از بارداری

    برنامه رژیم غذایی دوران بارداری

    برنامه رژیم غذایی کاهش وزن پس از بارداری

    برنامه رژیم غذایی دوران شیردهی

    منبع:

    acog.org

    PN:0281

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای اهمیت رژیم لاغری قبل از بارداری ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *