خواص گرده گل و راهنمای خرید گرده گل طبیعی

خواص گرده گل و راهنمای خرید گرده گل طبیعی
  • برای خرید گرده گل طبیعی، نیازمند شناخت صحیح و اصولی آن هستیم. گرده گل از جمله محصولات طبیعی و سالم تولید شده توسط زنبور عسل است. این ماده غذایی برای خود زنبور عسل و نوزاد او نیز مفید می‌باشد. گرده گل یا پولن شامل انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و آمینواسید برای انسان است. برخی خواص گرده گل شامل خواص درمانی نظیر کنترل وزن، کاهش استرس و جلوگیری از پیری زودرس است.

    در ادامه فیتولند به بررسی فواید، تشخیص گرده گل اصل و طرز استفاده از آن می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    گرده گل یا پولن چیست؟

    قبل از خرید گرده گل طبیعی، لازم است با ساختار این محصول طبیعی و سالم آشنا شوید. پولن، دانه‌های بسیار ریزی در قسمت انتهای پرچم گل‌ها هستند. گرده گل در حقیقت سلول‌های نرینه گیاه است. پولن، عامل اصلی باروری در گیاهان نیز می‌باشد. گیاهان برای جبران ناتوانی خود در حرکت و جفت‌یابی، مقدار بسیار زیادی از این ماده را تولید می‌کنند. پولن، اندام تولیدمثلی نر، در گیاهان محسوب می‌شود.

    برای تولیدمثل عواملی هم‌چون حشرات، باد و به‌ندرت آب مسئولیت حمل پولن به کلاله ماده‌گي را به عهده می‌‌گیرند. در واقع این فرآیند روشی برای بقاء نسل گیاهان است. در زمان جمع‌آوری پولن توسط زنبورهای عسل کارگر، مقدار زیادی گرده به مو‌های فراوان روی بدن زنبور می‌چسبد. این کار کمک فراوانی به گرده‌افشانی و لقاح، در گیاهان می‌نماید.

    برخی محققین معتقدند که عملکرد زنبور عسل برای محیط زیست بسیار حائز اهمیت است. آن‌قدر که در صورت نابودی کامل زنبورها در کره زمین، ظرف مدت کوتاهی، گیاهان نیز از بین می‌روند.

    خرید گرده گل طبیعی

    فواید گرده گل زنبور عسل

    پولن از جلمه محصولات سالم و طبیعی و بسیار مغذی و انرژی‌زا است. زنبورهای عسل آن‌ها را از گل‌ها جمع‌آوری می‌کنند. جمع‌آوری این دانه‌ها کار بسياری دشواري است. ولي زنبور‌عسل کارگر دارای مهارت کافی و لازم برای این فعالیت است. هر زنبور‌ کارگر توانایی جمع‌آوری پنج میلیون دانه پولن را دارد.

    زنبور، این ماده را با کمک بزاق دهان خود به شکل دایره و بیضی درمی‌آورد. سپس با استفاده از دو پای عقب خود که مخصوص حمل گرده است، آن‌ها را داخل کندو می‌برد. از خواص گرده گل می‌توان به تأمین پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز برای زنبور و نوزادش اشاره نمود.

    در حقیقت زندگی زنبور عسل بدون این ماده طبیعی غیرممکن است. به عبارتی گرده گل را نان زنبور عسل هم می‌نامند. نان زنبور عسل به‌راحتی توسط بدن انسان جذب شده و از اثرات و فواید آن بهره‌مند می‌شود.

    نان زنبور عسل چگونه تهیه می‌شود؟

    زنبورهای کارگر به‌منظور افزایش ماندگاری، پولن را با کمی عسل آغشته کرده و به صورت یک لایه عسل و یک لایه گرده گل در کندو ذخیره می‌نمایند. در فصولی که دسترسی به این ماده طبیعی سخت یا امکان‌پذیر نباشد از آن استفاده می‌کنند. ترکیب عسل و گرده گل همان نان زنبور عسل است.

    خواص گرده گل

    ترکیبات گرده گل طبیعی زنبور عسل

    این ماده طبیعی همانند عسل، بره موم و ژل رویال یکی دیگر از محصولات تولید شده توسط زنبور می‌باشد. همچنین به علت ترکیبات خاص خود یک غذای کامل است. پروتئین موجود در پولن حدود 40 درصد بوده و در گونه‌های گیاهی مختلف، متفاوت خواهد بود. این ماده اعجاب‌انگیز سرشار از پروتئین، اسیدهای آمینه آزاد و ویتامین‌ها است.

    جالب است بدانید که آمینواسیدهای موجود در پولن بیشتر از تخم‌مرغ، گوشت گوساله و پنیر است. این اسیدآمینه‌ها مستقیماً برای بدن قابل استفاده می‌باشند. تحقیقات بسیار زیادی اثبات کننده خواص درمانی گرده گل بوده‌اند.

    معمولاً هر بار جمع‌آوری پولن از یک گونه گیاهی صورت می‌گیرد. در نتیجه به‌ندرت شاهد دو گونه گیاه خواهیم بود. به همین دلیل گلوله‌های موجود، تنها حاوی یک یا تعداد محدودی از این محصول طبیعی است.ترکیبات تشکیل‌دهنده گرده گل عبارت‌اند از:‌

    فیبرها

    چربی‌ها

    اسیدهای آمینه

    کربوهیدرات‌ها

    مواد و املاح معدنی

    اسیدهای چرب امگا 3

    انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن

    چگونگی جمع‌آوری گرده گل توسط زنبورعسل

    در هر کلونی زنبور عسل در طول یک سال، تا 7 کیلوگرم گرده زنبورعسل تهیه می‌شود. یک قاشق چای‌خوری گرده محتوی بیش از دو میلیارد و نیم، دانه گرده گل است. جمع‌آوری یک قاشق چای‌خوری، نیازمند روزانه 8 ساعت کار پرتلاش یک زنبور عسل کارگر در طی یک ماه می‌باشد.

    گرده گل را چگونه مصرف کنیم؟

    پس از خرید گرده گل طبیعی، طرز استفاده از گرده گل نیز اهمیت دارد. ساده‌ترین روش، جویدن است. می‌توان آن را به شکل خام یا محلول در آب نیز مصرف نمود. همچنین اگر از طعم آن لذت نمی‌برید، با عسل ترکیب نمایید. به دلیل خاصیت ضد آلرژی این محصول، مصرف آن در اوایل پاییز، زمستان و بهار توصیه می‌گردد.

    انواع گرده گل ترکیبات شیمیایی یکسانی ندارند. ولی درصد این ترکیبات در گرده‌های جمع‌آوری شده از گل‌های مختلف مشابه است. تمامی انواع گوناگون گرده گل شامل 55 درصد کربوهیدرات، 35 درصد پروتئین، 3 درصد مواد معدنی و ویتامین‌ها است. همچنین شامل 2 درصد اسیدهای چرب و 5 درصد ترکیبات دیگر نیز می‌باشد.

    از خواص گرده گل می‌توان به کنترل وزن، کاهش استرس و به تعویق انداختن پیری اشاره نمود.

    سخن پایانی

    با خرید گرده گل طبیعی می‌توانید از خواص اعجاب‌انگیز و بی‌نظیر این محصول بهره‌مند شوید. اما اطمینان از سلامت محصول نیز بسیار حائز اهمیت است. گرده گل هم برای زنبور عسل و هم انسان خواص بی‌شماری دارد. از خواص گرده گل به خاصیت ضد آلرژی و درمانی آن می‌توان اشاره نمود. همچنین این ماده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد.

    PN:0194

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای خواص گرده گل و راهنمای خرید گرده گل طبیعی ثبت شده است

    1. نمی دونستم گرده گل این خاصیت داره. حتما ازش استفاده می‌کنم. مخصوصا برای مشکل حساسیت فصلیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *