درمان خانگی سنگ کلیه

درمان خانگی سنگ کلیه
  • درمان خانگی سنگ کلیه به وسیله نوشیدنی‌های خانگی امکان‌پذیر است. سنگ کلیه توده‏‌هایی جامد از نمک‌‏ها و مواد معدنی است که درون کلیه تشکیل شده و می‏‌تواند به نقاط مختلف دستگاه ادراری منتقل شود. یک روش کلیدی برای درمان، هیدراته نگه‌داشتن بدن است. مصرف مایعات فراوان، بخش مهم و حیاتی برای جلوگیری از تشکیل سنگ‏‌های جدید و عبور سنگ‏‌های قبلی از کلیه می‌باشد.

    مصرف مایعات نه‌تنها باعث دفع سموم بدن می‌شود، بلکه به حرکت و دفع سنگ‏‌ها از دستگاه ادراری کمک می‌نماید. آب به‌تنهایی برای انجام این کار کافی است. اما اضافه کردن مواد طعم‏‌دار به آب هم می‌‏تواند مفید باشد. مطمئن باشید که یک راه خانگی دفع سنگ کلیه، مصرف 8 لیوان آب به همراه طعم دهنده‌‏ها است. زیرا به حرکت سنگ در دستگاه ادراری کمک می‌نماید.

    به خاطر داشته باشید که پیش از شروع هرگونه درمان خانگی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص شما بررسی‏‌های لازم را انجام داده و تشخیص می‌دهد که آیا درمان خانگی برای شما مناسب است یا این‌که منجر به عوارض جانبی خواهد شد؟ همچنین اگر باردار هستید و یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا گاهی حتی مصرف نوعی آب‌میوه ممکن است در نوزاد عوارض جانبی ایجاد کند.

     در این مقاله، فیتولند به علل سنگ کلیه، علائم و درمان آن پرداخته و چند نمونه از  نوشیدنی‏‌های خانگی که می‏‌تواند برای دفع سنگ کلیه مفید باشد؛ را به شما پیشنهاد می‌‏دهد.

    آب

    یکی از بهترین مایعات برای درمان خانگی سنگ کلیه آب است. برای دفع و برطرف شدن سنگ کلیه، بالا بردن میزان مصرف آب می‏‌تواند به روند دفع، سرعت بخشد. تلاش کنید در روز به‌جای 8 لیوان آب، 12 لیوان آب بنوشید. همچنین حتی بعد از دفع سنگ هم لازم است که به نوشیدن 8 الی 12 لیوان آب در روز ادامه دهید. کم‏‌آبی یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده سنگ کلیه است.

    یکی دیگر از نکات مهم، رنگ ادرار است. پس به آن توجه داشته باشید. ادرار طبیعی نهایتاً زرد کمرنگ است. تیره شدن رنگ ادرار، نشان‏‌دهنده‏ کم‌‏آبی بدن می‌‏باشد.

    درمان سنگ کلیه در منزل

    آب لیمو

    اگر به طعم لیمو در آب علاقه دارید، روش دفع سنگ کلیه با آب‌لیمو برای شما مناسب است. برای این کار کافی ‌است که به لیوان آب خود کمی لیموی تازه بیفزایید. آب لیمو حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام سیترات می‌باشد. این ماده مانع تشکیل سنگ‏‌های کلسیم می‌شود. همچنین سیترات می‏‌تواند سنگ‌های کوچک را بشکند و باعث شود تا راحت‏‌تر دفع شوند. گاهی اوقات برای دفع سنگ بزرگ، مقدار لیمو بیشتری مورد نیاز است و گاهی هم مقدار کمی از آن می‌‏تواند اثربخش باشد.

    با مصرف آب و لیموی تازه،‌ علاوه بر دفع سنگ کلیه، شما می‌توانید از دیگر خواص این ماده معجزه‌آسا همچون تأمین ویتامین C‌ بدن و مهار رشد باکتری‌ها نیز بهره‌مند شوید.

    آب ریحان

    آب ریحان حاوی اسید استیک است که به شکستن سنگ‌‏های کلیه و کاهش درد کمک می‌نماید. همچنین سرشار از مواد مغذی است که در درمان سنتی برای اختلالات گوارشی و التهابی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. وجود آنتی‌اکسیدان‏‌ها و عوامل ضدالتهاب که در آب ریحان وجود دارد، می‌‏تواند به حفظ سلامت کلیه‏‌ها کمک نماید. شما می‌‏توانید برای درست کردن چای از برگ ریحان تازه یا خشک استفاده نموده و در طول روز چند فنجان از آن را میل نمایید.

    همچنین اضافه کردن ریحان، به آب‌میوه‏ تازه یا اسموتی، می‏‌تواند یک پیشنهاد خوب برای درمان خانگی سنگ کلیه باشد. البته توجه کنید که از آب ریحان به‌عنوان دارو و یک درمان طبیعی نباید بیشتر از 6 هفته استفاده شود. زیرا استفاده بیش از حد از ریحان می‏‌تواند منجر به افت قند خون، کاهش فشارخون و افزایش خونریزی گردد.

    تاکنون تحقیقات کمی درباره اثرگذاری آب ریحان در درمان بیماری سنگ کلیه انجام شده است. با این حال خاصیت ضد اکسیداتیو و ضدالتهابی آن تائید شده است.

    سرکه سیب

    سرکه سیب حاوی اسید استیک است که به حل شدن سنگ کلیه کمک می‌نماید. سرکه سیب علاوه بر درمان طبیعی سنگ کلیه و کاهش درد ناشی از آن، خاصیت‏‌های متعدد دیگری نیز دارد. همچنین یک مطالعه‏ آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سرکه سیب در کاهش تشکیل سنگ کلیه، می‌‏تواند مؤثر باشد.

    فیتولند برای استفاده حداکثری از خواص سرکه سیب پیشنهاد می‌کند؛ 2 قاشق غذاخوری از این ماده غذایی را به 6 تا 8 لیوان آب تصفیه‌ شده، اضافه نموده و این مخلوط را در طول روز میل کنید. همچنین می‌‏توانید آن را مستقیماً بر روی سالاد و یا به سس سالاد مورد علاقه‏ خود اضافه نموده و از طعم آن لذت ببرید. لازم است که از مصرف بیش از حد آن نیز خودداری نمایید. زیرا مصرف زیاد سرکه سیب، منجر به کاهش سطح پتاسیم بدن و پوکی استخوان می‌شود.

    مبتلایان به دیابت، هنگام نوشیدن این مخلوط احتیاط کرده و سطح قند خون خود را در طول روز چک کنند. افرادی که از داروهایی مانند انسولین، “دیگوکسین” و داروهای ادرار آور مانند ” اسپیرونولاکتون” استفاده می‌‏کنند نیز نباید از مخلوط سرکه سیب استفاده نمایند.

    راه خانگی دفع سنگ کلیه

    آب کرفس

    تصور بر این است که آب کرفس، سمومی از بدن که منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شود؛ را دفع می‌کند. از این ویژگی کرفس در طب سنتی بسیار استفاده می‌‏گردد. شما می‏‌توانید یک یا چند ساقه کرفس را آب گرفته و در طول روز بنوشید. چنان‏‌چه علائمی مانند اختلال خون‌ریزی، فشارخون پایین یا عمل جراحی داشتید، از مصرف آب کرفس خودداری نمایید.

     همچنین اگر از داروهایی مانند “لوتیروکسین”، “لیتیوم” و داروهای تسکینی مانند “آلپرازولام” استفاده می‏‌کنید، آب کرفس میل نکنید.

    آب انار

    آب‌انار قرن‏‌هاست که برای بهبود عملکرد کلیه، دفع سموم و سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‏‌گیرد و یکی از بهترین مایعات برای سنگ کلیه است. همچنین آب‌انار با داشتن آنتی‌اکسیدان‏‌ها، به سالم نگه‌داشتن کلیه‌‏ها و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌نماید. این نوشیدنی سطح اسیدیته ادرار را پایین می‌آورد. همین امر خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‏‌دهد. هیچ محدودیتی برای مقدار مصرف آب‌انار در طی روز وجود ندارد.

    چنان‏‌چه از داروهایی استفاده می‌کنید که توسط کبد تغییر می‏‌یابند و یا داروهای فشارخون مانند “کلروتیازید” و “رزوواستاتین” از داروهای مصرفی شما است، از نوشیدن آب‌انار خودداری نمایید.

    خوراک لوبیا قرمز

    برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟ علاوه بر نوشیدنی‌های ذکر شده، بعضی غذاها نیز در درمان سنگ کلیه مانند خوراک لوبیا قرمز مؤثرند. خوراک لوبیا قرمز، یک غذای سنتی است که اغلب در هندوستان استفاده می‌شود و مصرف آن برای بهبود عملکرد کلیه و ادرار مفید است. این غذا به حل شدن سنگ کلیه و درمان خانگی سنگ کلیه کمک می‌نماید. شما می‏‌توانید بعد از پختن خوراک، آب آن را جدا نموده و در طول روز میل نمایید.

    عصاره گیاه ریشه قاصدک

    گیاه ریشه قاصدک، یک گیاه مقوی برای کلیه است که تولید صفرا را نیز تحریک می‌کند. تصور بر این است که این گیاه منجر به از بین رفتن سموم بدن، افزایش خروجی ادرار و بهبود هضم می‌شود. گیاه ریشه قاصدک دارای مواد معدنی فراوانی مانند پتاسیم، آهن، روی و ویتامین‏‌های (A ،B ،C ،D) است. مطالعات نشان می‌‏دهند که عصاره این گیاه، در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مؤثر می‌‏باشد.

    یکی از روش‌های دفع سنگ کلیه مصرف عصاره گیاه قاصدک است. شما می‌‏توانید عصاره گیاه قاصدک را به‌صورت تازه مصرف کنید و یا این گیاه را به‌صورت دمنوش میل نمایید. همچنین می‏‌توانید برای طعم بهتر آن، گیاه زنجبیل یا سیب به آن اضافه کرده و در طول روز 3 تا 4 لیوان بنوشید. برخی از افراد هنگام مصرف این گیاه دچار سوزش سردل می‌شوند.

    اگر از داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون، آنتی‌اسیدها، آنتی‌بیوتیک‌ها، لیتیوم و یا داروهای مدر مانند اسپیرونولاکتون استفاده می‏‌کنید؛ قبل از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک خود مشورت کنید. این گیاه می‏‌تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد.

    عصاره گندم

    گندم ماده‌‏ای دارای مواد مغذی بسیار زیاد بوده که مصرف آن برای بهبود سلامتی بسیار مؤثر است. عصاره گندم جریان ادرار را افزایش داده و به عبور و دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. همچنین حاوی مواد مغذی موثر در تصفیه و پاک شدن کلیه‏‌ها می‌باشد. شما می‏‌توانید در طول روز 60 الی 235 میلی‌لیتر عصاره گندم مصرف کنید.

     برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی، از مقدار کم آن یعنی 60 میلی‌لیتر شروع کرده و به‌تدریج تا 235 میلی‌لیتر مقدار مصرفی را افزایش دهید. اگر عصاره گندم تازه در دسترس ندارید، می‌‏توانید از مکمل پودر گندم استفاده نمایید. مصرف آن با معده خالی می‏‌تواند احساس تهوع به هنگام مصرف این مکمل را کاهش دهد. همچنین در برخی موارد ممکن است باعث کاهش اشتها و یبوست نیز گردد.

    برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

    عصاره گیاه دم‌اسب

    عصاره گیاه دم‌اسب یکی از انواع درمان سنگ کلیه در منزل می‌باشد. این عصاره جریان ادرار را افزایش داده و به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. عصاره گیاه دم اسب تورم و التهاب را نیز تسکین می‌بخشد. همچنین با داشتن خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی به سلامت کلیه‏‌ها و مثانه کمک می‌کند. با این وجود، شما نباید بیشتر از 6 هفته متوالی از عصاره این گیاه استفاده کنید. زیرا باعث خطرات تشنج، کاهش سطح ویتامین‏‌های B و از دست دادن پتاسیم می‌شود.

    اگر از داروهایی مانند لیتیوم، “مئورتیک” یا داروهای قلبی مثل دیگوکسین استفاده می‌‏کنید، از عصاره گیاه دم‌اسب استفاده نکنید. گیاه دم‌اسب برای کودکان و خانم‏‌های باردار و شیرده توصیه نمی‏‌شود. این گیاه حاوی نیکوتین بوده و در صورتی که دوره ترک سیگار را می‌گذرانید، از مصرف آن خودداری نمایید. موارد منع مصرف دیگر شامل افراد مبتلا به دیابت، اختلال مصرف الکل، سطح پایین پتاسیم و سطح پایین تیامین می‌باشد.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

    چنان‏‌چه در عرض 6 هفته با وجود درمان خانگی سنگ کلیه، موفق به دفع آن نشدید و یا تجربه شدید هریک از این علائم سنگ کلیه مانند: مشاهده خون در ادرار، تب، لرز، تهوع و استفراغ داشتید؛ لازم است که هرچه سریع‌‏تر به پزشک خود مراجعه نمایید. پزشک شما تعیین می‌کند که برای دفع سنگ کلیه، نیاز به دارو و یا درمان‏‌های دیگری دارید یا خیر؟

    در این بین ممکن است در روند درمان درد شدیدی را تجربه کنید. پزشک متخصص برای بهبود درد، امکان تجویز قرص‌‏های مسکن نظیر “استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسان” را دارد. سپس پزشک با انجام آزمایشات لازم نوع سنگ کلیه را تشخیص خواهد داد و برای دفع آن درمان‏‌های لازم را تجویز خواهد نمود. همچنین ممکن است برای پیشگیری از تشکیل سنگ‏‌های احتمالی در آینده، رژیم غذایی خاصی برای شما در نظر بگیرد.

    در این قسمت از مقاله، فیتولند به بیان روش‌‏ها، تست‏‌های تشخیصی و راه‏‌های درمانی که پزشک ممکن است برای شما در نظر بگیرد؛ می‌پردازد. از جمله روش‌های تخصصی تشخیص و درمان سنگ کلیه عبارت است از:

    1. آزمایش خون

    آزمایش خون مقدار کلسیم یا اوریک اسید را در خون نشان می‌دهد. نتایج آزمایش خون می‏‌تواند به نظارت بر سلامت کلیه‌‏ها کمک نماید. البته برای بررسی بیشتر روش‏‌های دیگری نیز توسط پزشک انجام می‌شود.

    1. آزمایش ادرار

    آزمایش جمع‏‌آوری ادرار طی 24 ساعت، نشان می‌دهد که آيا در ادرار شما مواد معدنی تشکیل‌دهنده‏ سنگ یا موادی که از تشکیل سنگ جلوگیری می‌‏کنند؛ مشاهده می‌شود یا خیر؟ برای انجام این آزمایش، پزشک از شما می‌خواهد که به جمع‌‏آوری دو مجموعه ادرار در بیش از دو روز متوالی بپردازید.

    1. تصویربرداری

    تست‏‌های تصویربرداری می‌توانند سنگ کلیه را در دستگاه ادراری شما نشان دهند. تصویربرداری می‌تواند یک تصویربرداری ساده شکمی توسط اشعه ایکس و یا تصویربرداری با سرعت بالا یا توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی) باشد. اگر سنگ آن‌قدر ریز باشد که امکان مشاهده آن با اشعه ایکس وجود نداشته باشد از روش‌های پیشرفته‌تر یا همان سی‌تی‌ استفاده می‌شود. این روش در شناسایی انواع سنگ کلیه و راه درمان آن کمک بسزایی می‌کند.

    دیگر گزینه‏‌های تصویربرداری شامل سونوگرافی، آزمایش غیرتهاجمی، اوروگرافی داخل وریدی (تزریق رنگ به داخل رگ و گرفتن اشعه ایکس و یا به دست آوردن تصاویر سی‏‌تی با انتقال رنگ از کلیه‏‌ها و مثانه) می‌‏باشد.

    1. تجزیه و تحلیل سنگ به دست آمده

    احتمال دارد که از شما آزمایش ادرار گرفته شود و با عبور دادن ادرار از یک صافی، سنگ‌‏های موجود در ادرار را جدا کرده و در آزمایشگاه، آرایش سنگ و نوع سنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پزشک شما با استفاده از این اطلاعات، علت ایجاد سنگ کلیه و این‌که چگونه می‏‌توانید از تشکیل سنگ‏‌های بیشتر جلوگیری کنید و راه درمان سنگ کلیه را بررسی و با شما مطرح می‌نماید.

    دفع سنگ کلیه با آبلیمو

    درمان

    درمان سنگ کلیه با توجه به نوع سنگ و علت تشکیل سنگ در کلیه متفاوت است.

    سنگ‏‌های کوچک با علائم حداقلی

    اکثر سنگ‏‌های کوچک در کلیه نیازی به درمان تهاجمی ندارند. شما می‏‌توانید با روش‌‏های زیر سنگ کلیه‏‌های کوچک را از طریق ادرار از بدن دفع نمایید:

    1. نوشیدن آب

    نوشیدن آب به اندازه 1/9 تا 2/8 لیتر در روز می‌تواند به تصفیه دستگاه ادراری و دفع سنگ کلیه کمک کند. مگر این‌که پزشک شما توصیه دیگری داشته باشد. این همان توصیه اصلی در روش درمان خانگی سنگ کلیه می‌باشد. به‌طورکلی مصرف مایعات به اندازه کافی که عمدتاً آب توصیه می‎‏شود؛ در شفاف شدن ادرار مؤثر است.

    1. از بین برنده‌‏های درد

    حرکت و عبور سنگ در کلیه و دستگاه ادراری می‌‏تواند باعث درد و ناتوانی شود. برای تسکین دردهای خفیف، پزشک ممکن است تسکین‌دهنده درد مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن سدیم تجویز نماید.

    1. درمان‏‌های پزشکی

    برای عبور و خارج کردن سنگ از دستگاه ادراری و بدن، به شما داروهایی مانند “مسدودکننده آلفا”و “شل کننده عضلات حالب” تجویز کند. این داروها کمک می‏‌کنند تا سنگ کلیه راحت‏‌تر، سریع‌‏تر و با درد کمتری خارج شوند.

    سنگ‌‏های بزرگ‏‌تر که با علائم همراه می‏‌باشند

    برخی از سنگ‏‌های کلیه با اقدامات محافظه کارانه درمان نمی‏‌شوند. زیرا این سنگ‏‌ها بسیار بزرگ بوده و اگر بخواهند حرکت کنند یا از بدن خارج شوند؛ باعث خونریزی، آسیب به کلیه‏‌ها یا عفونت دستگاه ادراری می‌شوند. بنابراین به درمان گسترده‏‌تری نیاز دارند. روش‌‏های موجود برای درمان انواع سنگ کلیه بزرگ‌تر شامل موارد زیر است:

    استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ

    برای برخی از سنگ‌‏ها بسته به اندازه و محل سنگ، پزشک شما برای درمان سنگ کلیه ممکن است یک روش به نام “لیتوتریپسی” یا “موج شوک برون اندامی” تجویز نماید. در این روش با استفاده از امواج صوتی، ارتعاشات قوی (امواج شوک) ایجاد می‌کنند که باعث شکسته شدن سنگ و تبدیل شدن آن به قطعات کوچک و دفع سنگ کلیه از طریق ادرار می‌شود. این روش حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‏‌کشد و ممکن است با درد همراه باشد.

    بنابراین برای این‌که شما آرام و راحت باشید؛ احتمال دارد از آرام‌‏بخش یا بیهوشی خفیف استفاده شود. این روش ممکن است با مشاهده خون در ادرار، کبودی در پشت یا شکم، خون‌ریزی در اطراف کلیه و دیگر اندام‏‌های مجاور و احساس درد و ناراحتی هنگام عبور سنگ از دستگاه ادراری همراه باشد.

    جراحی برای خارج کردن سنگ‌‏های خیلی بزرگ از کلیه

    یک روش به نام “لیتوتومی” شامل جراحی برای از بین بردن سنگ‏‌های کلیه بزرگ است که با استفاده از تلسکوپ کوچک و ابزاری با ایجاد برشی کوچک در پشت قرار داده می‌شود. شما در طول عمل جراحی، بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد و برای یک تا دو روز در بیمارستان خواهید ماند تا بهبود یابید. اگر روش استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ نا‏موفق باشد، پزشک شما عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

    استفاده از اسکوپ برای خارج کردن سنگ

    برای خارج کردن یک سنگ خیلی کوچک از حالب یا کلیه، پزشک ممکن است یک لوله نازک روشن که مجهز به یک دوربین باشد را از طریق مجرای ادرار و مثانه به حالب وارد کند. وقتی که موقعیت سنگ را شناسایی کرد با استفاده از ابزار خاصی سنگ را شکسته و به قطعات کوچک‌تری تبدیل کرده و سبب دفع سنگ کلیه از طریق ادرار شود.

    پزشک متخصص امکان دارد یک لوله کوچک (استنت) را در حالب برای از بین بردن تورم و بهبودی قرار دهد.  این روش معمولاً به بیهوشی عمومی یا موضعی نیاز دارد.

    جراحی غده پاراتیروئید  

    برخی از سنگ‏‌های فسفات کلسیم براثر فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید ایجاد می‌شوند. غدد پاراتیروئید درست در چهار گوشه از غده‏ تیروئید واقع‌شده‏‌اند. هنگامی که این غدد بیشتر از حد نرمال هورمون پاراتیروئید “(هایپر پاراتیروئیدیسم)” تولید می‌‏کنند، سطح کلسیم خون به مقدار زیادی بالا رفته و در نتیجه سنگ‌‏های کلیه تشکیل می‌شوند.

    گاهی اوقات هایپرپاراتیروئیدیسم زمانی رخ می‌‏دهد که یک تومور خوش‌‏خیم کوچک در یکی از غدد پاراتیروئید ایجاد شود. البته بیماری‏‌های دیگری نیز وجود دارند که منجر به ترشح بیش از حد این غدد می‌شوند. با جلوگیری از رشد غدد پاراتیروئید، تشکیل سنگ‏‌های کلیه متوقف می‌شود. همچنین ممکن است پزشک برای درمان سنگ کلیه روشی را پیشنهاد کند که در آن غدد پاراتیروئید، بیش از حد نرمال هورمون تولید نکنند.

    بهترین مایعات برای سنگ کلیه

    پیشگیری

    پیشگیری از سنگ کلیه ممکن است با ترکیبی از تغییرات در شیوه‏ زندگی و مصرف داروها همراه باشد. بسیاری از این روش‌ها در درمان خانگی سنگ کلیه نیز موثرند.

    تغییر در شیوه‌‏ی زندگی

    با کمک روش‌های زیر می‌توان خطر ابتلا به سنگ کلیه را در خود کاهش داد:

    • در طول روز آب بنوشید. در مورد افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، پزشکان معتقدند که حدود 2/5 لیتر ادرار در طول روز باید تولید کنند. احتمالا پزشک از شما بخواهد که خروجی ادرار را حدودی اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که در طول روز به اندازه کافی آب مصرف می‏‌کنید. اگر شما در آب و هوای گرم و خشک زندگی می‏‌کنید و یا اغلب ورزش می‏‌کنید؛ ممکن است برای تولید ادرار کافی به نوشیدن مقدار آب بیشتری نیاز داشته باشید.

    اگر ادرار شما روشن و شفاف باشد، به احتمال زیاد به اندازه کافی آب مصرف می‏‌کنید. به‏‌طور کلی مصرف آب در درمان انواع سنگ کلیه بسیار مفید بوده و بهترین روش دفع سنگ کلیه محسوب می‌شود.

    • کمتر از غذاهای غنی از اگزالات استفاده کنید. اگر بدنتان تمایل به تشکیل سنگ‌‏های اگزالات کلسیم داشته باشد، پزشک مصرف غذاهای غنی از اگزالات را برای شما محدود خواهد کرد. این غذاها شامل ریواس، چغندر، بامیه، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، آجیل، چای، شکلات و محصولات سویا می‏‌باشند.
    • یک رژیم غذایی با نمک کم و پروتئین حیوانی پایین انتخاب کنید. مقدار نمک مصرفی خود را کاهش داده و یک پروتئین غیر حیوانی مانند حبوبات انتخاب نمایید.
    • غذاهای غنی از کلسیم ادامه دهید. اما در مصرف مکمل‌‏های کلسیم احتیاط کنید. کلسیم موجود در مواد غذایی، باعث ابتلا به سنگ کلیه نمی‌‏شود. بنابراین مصرف غذاهای غنی از کلسیم را در صورت موافقت پزشک خود ادامه دهید. از مصرف مکمل‌های کلسیم نیز بدون مشورت با پزشک متخصص خود اجتناب کنید. زیرا این مکمل‏‌ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌‏دهند.

    البته در برخی از افراد حتی رژیم غذایی کم کلسیم هم خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‏‌دهد. بنابراین از پزشک خود بخواهید که شما را به یک متخصص تغذیه مربوطه ارجاع دهد.

    پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود از متخصصین فیتولند اقدام نمایید.

    درمان سنگ کلیه

    داروها

    داروها می‌‏توانند مقدار مواد معدنی و نمک در ادرار را کنترل کنند و ممکن است در درمان انواع سنگ کلیه مفید باشند. نوع دارویی که پزشک برای شما تجویز می‌کند؛ به نوع سنگ کلیه بستگی دارد. به چند مثال در این مقاله توجه کنید:

    سنگ کلسیم

    پزشک متخصص ممکن است برای جلوگیری از تشکیل سنگ‏‌های کلسیم یک “دیورتیک تیازیدی” یا یک داروی آماده‌سازی که حاوی فسفات باشد، تجویز نماید.

    سنگ اوریک اسید

    برای کاهش سطح اوریک اسید در خون و ادرار، دارو “آلوپورینول” و برای حفظ خاصیت قلیایی ادرار، دارو دیگری تجویز می‌شود. در برخی موارد مصرف آلوپورینول و داروهای قلیایی دیگر ممکن است بتواند سنگ اوریک اسید را حل کرده و در درمان سنگ کلیه مؤثر واقع شود.

    سنگ استروویت

    برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه، پزشک ممکن است روشی برای حفظ ادرار از باکتری‏‌ها، پیشنهاد دهد. زیرا باکتری‌‏ها باعث ایجاد عفونت و در نتیجه تشکیل سنگ می‌شوند. مثلاً استفاده طولانی‌مدت از آنتی‏‌بیوتیک‏‌ها در دوز‏های کم، می‌‏تواند یکی از این روش‌‏ها باشد. همچنین برای فردی که تحت عمل جراحی درمان سنگ کلیه بوده است، کمی قبل و مدتی پس از جراحی، آنتی‌‏بیوتیک تجویز می‌گردد.

    سنگ سیستین

    درمان سنگ سیستین کمی مشکل است. برای تولید بیشتر ادرار، روش اصلی درمان خانگی سنگ کلیه یعنی نوشیدن مقدار زیادی از مایعات تجویز می‌شود. اگرچه مصرف مایعات به‌تنهایی کمک نمی‏‌کند و احتمالا دکتر شما دارویی که باعث کاهش مقدار “سیستین” در ادرار شود؛ نیز تجویز خواهد نمود.

    آزمایش‌‏های بالینی

    آزمایش‌ها، درمان‌‏های جدید و روش‏‌های مداخله‌‏ای برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت انواع سنگ کلیه و راه درمان آن طراحی می‌شوند. معمولاً سنگ کلیه در صورت کوچک بودن، کلیه و مجاری آن را مسدود نکرده و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. البته در تمامی این موارد با پزشک شخصی خود مشورت داشته باشید.

    اگر سنگ کلیه بزرگ باشد، ممکن است درد شدید و یا مشکلات کلیوی دیگری را نیز تجربه کنید. در این صورت پزشک، شما را به اورولوژیست و یا نفرولوژیست معرفی خواهد نمود.

    بهترین روش دفع سنگ کلیه

    قبل از ملاقات با پزشک متخصص، باید چه کارهایی انجام دهید؟

    حتماً از پزشک خانواده خود بپرسید که قبل از مراجعه به پزشک متخصص چه کارهایی را لازم است انجام دهید؟ مثلاً آیا باید رژیم غذایی خود را محدود نمایید؟ علائم خود را یادداشت کنید. حتی چیزی که ممکن است با سنگ کلیه نامربوط به نظر برسد را نیز درج نمایید. توجه کنید که در یک شبانه روز چه مقدار آب می‏‌نوشید و چقدر ادرار می‏‌کنید؟ یک لیست از تمام داروها، ویتامین‏‌ها و یا مکمل‏‌هایی که مصرف می‏‌کنید؛ به همراه داشته باشید.

     در صورت امکان یکی از اعضا خانواده هنگام مراجعه به پزشک با شما همراه باشد تا درصورتی‌که مواردی را فراموش کردید، برای دکتر بازگو نماید. لیستی از سؤالاتی که از پزشک خود باید بپرسید را نیز تهیه کنید.

    به‌‏طور کلی برای بیماری سنگ کلیه سؤالات اساسی که می‏‌توانید از پزشک بپرسید عبارتند از:

    • آیا سنگ کلیه دارم؟
    • چه نوع سنگ کلیه‌‏ای دارم؟
    • آیا نیاز به ویزیت مجدد دارم؟
    • آیا نیاز به محدودیت خاصی دارم؟
    • سنگ کلیه در کجا واقع‌شده است؟
    • سنگ کلیه من به چه اندازه‌‏ای می‌باشد؟
    • آیا برای درمان سنگ کلیه، نیاز به دارو دارم؟
    • آیا به عمل جراحی یا روش دیگری نیاز دارم؟
    • آیا جایگزین عمومی به‌جای دارو پیشنهاد می‏‌دهید؟
    • آيا درمان خانگی سنگ کلیه برای من مناسب است؟
    • آیا این احتمال وجود دارد که سنگ کلیه رشد کند؟
    • چگونه می‏‌توانم در آینده از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری نمایم؟
    • آیا موارد آموزشی وجود دارد که من مطالعه کنم؟ به چه وب‌سایتی می‌‏توانم مراجعه نمایم؟
    • آیا به‌جز سنگ کلیه از لحاظ دیگر سالم هستم و چگونه می‏‌توانم سلامتی خود را حفظ کنم؟
    • آیا باید به پزشک متخصص مراجعه کنم؟ اگر چنین است آیا خدمات پزشک متخصص تحت پوشش بیمه قرار می‏‌گیرد؟

    علاوه براین سؤالات،‌ می‏‌توانید هنگام ملاقات سؤالاتی که برای شما پیش می‌‏آید را نیز بپرسید. همچنین پزشک ممکن است سؤالاتی مانند موارد زیر از شما بپرسد.

    • علائم شما از چه زمانی آغاز شده است؟
    • علائم بیماری شما چقدر شدید بوده‌اند؟
    • آیا علائم مداوم بوده یا گه‌گاهی رخ داده است؟
    • آیا فرد دیگری در خانواده شما سنگ کلیه داشته است؟
    • فکر می‏‌کنید چه چیزهایی در بهبود این علائم مؤثر است؟
    • فکر می‏‌کنید چه چیزهایی باعث بدتر شدن این علائم می‌شود؟

    سخن پایانی

    آگاهی از درمان خانگی سنگ کلیه بسیار کمک‌کننده است. در صورتی که علائم این عارضه را مشاهده کردید با پزشک متخصص خود مشورت نمایید تا با تائید ایشان به درمان خانگی بپردازید. نوشیدن آب کافی یعنی در حدود 8 الی 12 لیوان، افزودن آب لیمو تازه به آب خالص، آب ریحان، سرکه سیب، آب کرفس، آب انار، خوراک لوبیا قرمز و… از درمان‌های ممکن در منزل هستند. در بعضی شرایط نیز پزشک متخصص مسکن یا داروهایی دیگر تجویز می‌نماید.

    منابع:

    mayoclinic.org

    healthline.com

    PN:0083

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *