روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا

روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا
  • پیشگیری از ویروس کرونا  به دلیل سرعت بالای شیوع ویروس کرونا اهمیت فراوانی دارد. جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا تنها کاری است که ما برای حفظ سلامتی خود، خانواده، اطرافیان و جامعه خود می‌توانیم داشته باشیم. شیوع ویروس کرونا در ایران به تازگی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در جامعه شده است. در این شرایط رعایت راه‌های جلوگیری از کروناویروس مهم‌ترین توصیه متخصصین می‌باشد.

    فیتولند در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ بدهد:

    • برای پیشگیری از ویروس کرونا چه باید کرد؟
    • علائم ویروس کرونا چیست؟
    • در چه افرادی احتمال ابتلا به ویروس کرونا بیشتر است؟
    • آیا ماسک در پیشگیری از کرونا موثر است؟
    • آیا باید از کرونا ترسید؟
    • در صورت تماس با فرد مبتلا به کروناویروس چه کنیم؟

    برای پیشگیری از ویروس کرونا چه کنیم؟

    آیا می‌دانستید ویروس کرونا کووید19 ماندگاری بالایی داشته و تا 9 روز در محل آلوده شده باقی می‌ماند؟ بنابراین حفظ بهداشت فردی اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارد.  فیتولند شما را به رعایت نکات زیر توصیه می‌کند:

    • دست‌هایتان را با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید. به جای آب و صابون از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل 62% نیز می‌توانید استفاده کنید.
    • از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.
    • دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید.
    • فاصله یک متری خود را از افراد سرماخورده رعایت کنید.
    • از تماس با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.
    • از تماس دست با چشم و صورت خودداری کنید.
    • تا ضرورتی وجود ندارد از تجمع در محل‌های شلوغ و استفاده از وسایلی مثل مترو و اتوبوس خودداری کنید.
    • برای جلوگیری از کرونا ویروس تا ضرورتی ندارد به میهمانی نروید.
    • از کشیدن قلیان، استفاده از وسایل عمومی و تماس با آن‌ها خودداری کنید.
    • قبل از خوردن انواع گوشت و تخم مرغ، به خوبی آن‌ها را بپزید.
    • تا حد امکان از ویتامین C‌ طبیعی استفاده کنید و سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه‌دارید.
    • در صورت بروز علائم سرماخوردگی در منزل بمانید و از رفتن به محل کار یا بیرون خودداری نمایید.

    فیتولند به شما توصیه می‌کند، با مشاهده علائم سرماخوردگی ساده، نگران و هراسان نشوید. علائم بیماری کروناویروس با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا شباهت‌هایی دارد. ولی در صورتیکه دچار سردرد، تب و تنگی نفس هستید اهمیت بیشتری به این علائم نشان دهید و به پزشک مراجعه نمایید.

    برای شناخت بیشتر با ویروس کرونا می‌توانید مقاله ویروس کرونا چیست؟‌ را مطالعه کنید.

     

    از ویروس کرونا نترسید ولی بسیار هوشیار باشید.

    پیشگیری از کرونا

    طبق آمار 70% افراد مبتلا به علائم ویروس کرونا بعد از 5 الی 7 روز بهبودی مطلوب را پیدا کرده‌اند و فقط در 30% الباقی، افراد با شرایط وخیم‌تری مواجه شده‌اند که ممکن است کارشان به مراقبت‌های ویژه رسیده‌ باشد. طبق آمار منتشر شده متاسفانه تنها حدود  2% افراد مبتلا به ویروس کرونا کویید 19 دچار مرگ شده‌اند. هر چند ممکن است با شیوع کروناویروس این نسبت افزایش یابد ولی این اطلاعات و تحقیقات نشانگر آن هست که ابتلا به ویروس کرونا به منزله مرگ بیمار نیست. بیماری ویروس کرونا را مقایسه کنید با تلفات ویروس سارس که نزدیک به 15% بوده است.

    اگر نگاهی به آمار کشته شدگان به این بیماری داشته باشیم تا زمان انتشار این نوشته نزدیک به 2000 نفر بوده‌ که اکثر این جان‌باختگان افراد مبتلا به ویروس کرونا در شهر 10 میلیونی ووهان چین است که بالاترین نرخ شیوع ویروس کرونا را داشته اشت. بنابراین اگر قرار بود هر فرد مبتلا به کروناویروس دچار مرگ شود دیگر نشانی از این شهر پرجمعیت وجود نداشت.

    در سال جاری در آمریکا حدود 8500 نفر به دلیل آنفلوآنزا و در ایران حدود 56 نفر فوت شده‌اند. ابتلا به کرونا به معنای مرگ حتمی نیست. همان‌طور که اشاره شد حدود 2%‌ افراد مبتلا به علائم ویروس کرونا دچار مرگ شده‌اند و این نسبت در مقایسه با بیماری‌های کشنده دیگر بیشتر نیست. پس چرا این همه نگرانی در انسان‌ها به وجود آمده و سازمان بهداشت جهانی کروناویروس را یک بحران بزرگ معرفی کرده است؟

    طبق تحقیقات محققین سازمان جهانی بهداشت، هر فرد مبتلا بین 2 الی 3 نفر دیگر را آلوده می‌کند. بنابراین مراقبت و توجه لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. پس مهم‌ترین مساله جلوگیری از شیوع کروناویروس هست. سرعت شیوع ویروس کرونا دو برابر آنفلوآنزا هست و این سرعت می‌تواند در مدیریت آن به شدت تاثیرگذار باشد.

    از طرف دیگر این بیماری به دلیل آنکه درمانی قطعی برای ان وجود ندارد، انسان را با یک ناتوانی در حل مساله مواجه کرده است. بنابراین اثر روانی منفی شدیدی در ذهن فرد و جامعه گذاشته است. بنابراین بهتر است به جای ترس بسیار هوشیار باشیم و مراقبت‌های لازم در پیشگیری از ویروس کرونا را داشته باشیم.

    با توجه به موضوعات اشاره شده حالا برای این سوال پاسخی درست خواهیم داشت که چرا نگرانی برای کروناویروس بالا می‌باشد؟ به واقع به دلیل سرعت بالای شیوع ویروس کرونا و عدم امکان درمان قطعی برای این بیماری، پیشرفت این بیماری می‌تواند به اندازه‌ای شود که دیگر کاری از بشر برنیاید. بنابراین مهمترین موضوع پیشگیری از ویروس کرونا است.

     

    علائم ویروس کرونا چیست؟

    در مقاله ویروس کرونا چیست این موضوع به صورت مفصل بیان شده است. علائم ویروس کرونا با آنفلوآنزا و سرماخوردگی شدید شباهت‌های زیادی دارد ولی اصلی‌ترین علائم کروناویروس ، تب بالا و کوتاه‌شدن تنفس و سرعت بالا در تشدید علائم آن است. هر چند با مطالعات جدید انجام شده از بین رفتن حس بویایی و چشایی نیز از علائم اولیه ویروس کرونا شناخته شده است. لازم به توضیح است که ویروس کرونا صرفا ریه انسان را مورد حمله قرار نمی‌دهد. پس از ریه، کرونا به کلیه فرد مبتلا به کرونا ویروس نیز حمله می‌کند و کلیه را از کار می‌اندازد.

     

    چه افرادی احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بیشتر دارند؟

    در افراد با مشخصات زیر احتمال ابتلا به کرونا بیشتر از سایرین می‌باشد:

    • افرادی که مشکلات ریوی و کلیوی دارند
    • افرادی که عمل پیوند داشته‌اند
    • افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف می‌باشد
    • هر چند کودکان نیز در معرض این بیماری قرار می‌گیرند ولی افراد بالای 60سال به میزان 80% احتمال ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها بیشتر است.

    درمان ویروس کرونا

    ابتلا به ویروس کرونا

    هر چند در کشور چین مجوز تولید واکسن جدیدی برای درمان کروناویروس را به تازگی داده‌اند ولی در مراحل اولیه پیدایش این ویروس در چین، دانشمندان 18 ماه زمان را برای رسیدن به یک فرمول دارویی پیش‌بینی کرده ‌بودند. آن‌چه مسلم است هنوز نسبت به درمان دارویی این ویروس اطمینانی وجود ندارد.

    با توجه به عدم امکان درمان ویروس کرونا، بهترین گزینه قبل از درمان، پیشگیری از ویروس کرونا می‌باشد. در صورت ابتلا به ویروس کرونا یا مشاهده علائم ویروس کرونا به سرعت خود را به بخش‌ مراقبت‌های ویژه معرفی کنید.

     

    آیا استفاده از ماسک در پیشگیری از ویروس کرونا موثر می‌باشد؟

    متخصصین ویروس‌شناسی اعتقادی به موثربودن ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس‌های هوازی ندارند. اما اصلی‌ترین کاربرد ماسک می‌تواند در پیشگیری از انتقال ویروس از دست به دهان یا انتشار این ویروس در هوا توسط افراد مبتلا به ویروس باشد. با توجه به آن‌که ویروس‌ کرونا کووید19 از طریق هوا نیز منتقل می‌شود، ماسک نمی‌تواند راه موثری برای جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری در هوا باشد. ضمن آن‌که اغلب ماسک‌ها غیر استاندارد یا فاقد فیلتر بوده یا امکان تبادل هوا از گوشه‌های ان‌ها با بیرون وجود دارد. ضمن انکه هر چند از یک ماسک خوب نیز استفاده کنید در نهایت چشم‌های شما در معرض هوا قرار دارند.

    بنابراین استفاده از ماسک مناسب تنها می‌تواند پخش شدن کروناویروس از طریق عطسه یا سرفه را کاهش داده و به نوعی از انتقال ویروس از دست آلوده به دهان و صورت شما جلوگیری ‌کند. بنابراین از ماسک استفاده کنید ولی تصور نداشته باشید با زدن ماسک به صورت کامل ایمن شده‌اید.

     بهترین نوع ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و شیوع ویروس کرونا ماسک‌ n95 می‌باشد که تنها 8 ساعت کارایی دارد. اگر بنا به شرایط از ماسک جراحی استفاده می‌کنید این ماسک‌ها فقط برای 2 ساعت کارایی دارد.

     

    در صورت تماس با فرد مبتلا به کروناویروس چه باید کرد؟

    در صورت برخورد با فرد مبتلا به ویروس کرونا، برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا:

    • به سرعت دست و صورت خود را با آب گرم و صابون بشورید.
    • در صورت لزوم وسایلی که در تماس با فرد مبتلا بوده است را ضدعفونی کنید.
    • به مدت 14 روز به شدت مراقبت‌های ویژه را از خود داشته باشید و به نشانه‌های سرماخوردگی یا علائم اصلی ویروس کرونا در خود توجه داشته باشید.
    • به کلیه توصیه‌های اشاره شده در مورد پیشگیری از ویروس کرونا عمل نمایید.

    لازم به توضیح است مقاومت ویروس کرونا در دما متفاوت بوده و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله ویروس کرونا چیست؟ مراجعه نمایید.

    و در صورت بروز علائم کروناویروس مراجعه به مراکز درمانی را در اولویت قرار دهید.

    سخن پایانی

    سرعت شیوع ویروس کرونا به مراتب از آنفلوآنزا بیشتر است. ناشناخته بودن درمان کروناویروس، سرعت شیوع بالا و ماندگاری 9 روزه ویروس در محل آلوده نگرانی‌ها و ترس‌هایی را ایجاد می‌کند. بنابراین پیشگیری از ویروس کرونا مهمترین کاری است که همه افراد ملزم به رعایت آن هستند. فیتولند جهت جلوگیری از کرونا رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست و صورت با آب گرم و صابون، خودداری از دست دادن و روبوسی ، خودداری از مراجعه به محل‌های پر ازدحام و سایر مواردی که در متن مقاله اشاره شده است را توصیه می‌کند.

    توجه داشته باشید استفاده از ماسک هر چند در جلوگیری از ویروس کرونا موثر می‌باشد ولی به صورت کامل مانع از انتقال کروناویروس نمی‌شود. برای پیشگیری از کرونا همان‌طور که اشاره شد رعایت اصول بهداشتی مهمترین و اصلی‌ترین اقدام می‌باشد.

     

    PN:0290

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا ثبت شده است

    1. سلام. ممنون از اطلاعات به روز و مفیدتون که این روزها خیلی کارآمده.

    2. این مقالتون عالی بود مرسی از شما ایشاله هر چه زودتر از دست این ویروس مزاحم خلاص شیم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *