شایعترین انواع سردرد ثانویه و آشنایی با انواع سردرد

شایعترین انواع سردرد ثانویه و آشنایی با انواع سردرد
  • سردردها در دو دسته سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه قرار می‌گیرند. سردرد اولیه مانند میگرن هستند و سردرد ثانویه نشانه‌ای از مشکل دیگری است که در بدن افراد اتفاق می‌افتد. سردرد سینوسی ، سردرد هورمونی ، سردرد کافئینی ، سردرد فشارخون از جمله انواع سردرد ثانویه هستند که به دلیل وجود عوامل دیگر ایجاد شده است. درمان سردرد با شناسایی نوع سردرد امکان‌پذیر خواهد بود.

    در این جا فیتولند قصد دارد به شناسایی شایعترین سردردهای ثانویه، علت ایجاد سردرد ثانویه و ارائه راهکار برای درمان سردرد ثانویه بپردازیم.

     

    انواع سردردهای ثانویه و راه درمان سردرد ثانویه

    در ادامه با انواع سردرد ثانویه آشنا خواهیم شد، ریشه و علل سردرد ثانویه و تفاوت آن با سردرد اولیه را متوجه خواهیم شد و راه‌های پیشگیری از سردرد ثانویه و یا درمان سردرد را خواهیم اموخت.

    1.    سردرد سینوسی یا آلرژی یک نوع سردرد ثانویه و راه شناخت آن

    سردرد سینوسی از شایعترین انواع سردرد ثانویه و درمان سردردیکی از شایع‌ترین سردردهای ثانویه، سردرد سینوسی است. این نوع سردرد ثانویه بعضی اوقات به علت واکنش آلرژیک رخ می‌دهد. درد ناشی از سردرد سینوسی، اغلب در ناحیه سینوسی و در جلوی سر متمرکز است.

    سردرد میگرنی معمولا با سردرد سینوسی اشتباه می‌شود. تا 90 درصد از این نوع سردرد سینوسی، در واقع میگرن هستند. افراد مبتلا به آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت، مستعد به این نوع سردرد سینوسی هستند.

    سردرد سینوسی می‌تواند نشانه عفونت سینوسی نیز باشد. در این موارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند تا با درمان عفونت، سردرد و سایر علائم سردرد از بین برود. از راه‌های طبیعی درمان سردرد سینوسی می‌توان به بخور با گیاهان مناسب، شستشوی سینوس‌ها ‌و ….اشاره کرد.

    برای آشنایی بیشتر با انواع سردرد اولیه به مقاله انواع سردردهای اولیه و درمان سردرد مراجعه نمایید.

     

    2. سردرد هورمونی یک سردرد ثانویه

    یکی دیگر از انواع سردردهای ثانویه، سردرد هورمونی است. زنان معمولا سردردهایی دارند که با نوسانات هورمونی آنها ارتباط دارد. قرص‌های قاعدگی، قرص‌های پیشگیری از بارداری و بارداری بر میزان استروژن فرد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث سردرد هورمونی شود. سردرد هورمونی به طور خاص با چرخه قاعدگی مرتبط است و همچنین به عنوان میگرن قاعدگی شناخته می‌شود. سردرد هورمونی می‌تواند درست قبل، در طول و یا بعد از قاعدگی و همچنین در طی تخمک گذاری رخ دهد.

    سردرد هورمونی یا سردرد قاعدگی یا میگرن قاعدگی از سردردهای ثانویهتخمین زده می‌شود که حدود 60 درصد از زنان مبتلا به میگرن نیز میگرن قاعدگی را تجربه می‌کنند، بنابراین درمان‌های جایگزین ممکن است در کاهش و درمان سردرد هورمونی نقش موثری داشته باشند. درمان های جایگزینی چون تکنیک‌ها‌ی آرامش بخش یوگا، طب سوزنی و داشتن یک رژیم غذایی اصلاح شده ممکن است به جلوگیری از ایجاد سردرد میگرنی کمک کنند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در درمان سردرد می‌توانید درمان‌های خانگی برای سردرد را در فیتولند دنبال کنید.

     

    3. سردرد کافئینی یک سردرد ثانویه

    یکی دیگر از انواع سردردهای ثانویه، سردرد کافئینی است. کافئین جریان خون را به مغز منتقل می‌کند. وجود بیش از حد کافئین در بدن می‌تواند به یک سردرد منجر شود. افرادی که میگرن‌ها‌ی مکرر دارند، به علت استفاده از کافئین، در معرض سردرد کافئینی قرار دارند و باید مراقب باشند.

    هنگامی که فرد هر روز مقدار مشخصی از کافئین را مصرف می‌کند، مغز خود را به این روند عادت می‌دهد، بنابراین وقتی که شما میزان مصرف کافئین خود را تغییر می‌دهید باعث ایجاد سردرد کافئینی می‌شود. این ممکن است به این دلیل باشد که کافئین، شیمی مغز شما را تغییر می‌دهد و ترک آن باعث ایجاد سردرد کافئینی می‌شود. یعنی در افرادی که به خوردن کافئین عادت دارند، قطع ناگهانی آن نیز موجب ایجاد سردرد می‌گردد.

    هر کس که میزان مصرف کافئین را کاهش می‌دهد، یک سردرد کافئینی را تجربه خواهد کرد. برای درمان سردرد کافئینی به صورت طبیعی ، با مصرف کافئین خود در یک سطح پایدار و منطقی می‌توانید از این سردرد جلوگیری کنید.

     

    4. سردرد فشارخون یک سردرد ثانویه

    فشار خون بالا می‌تواند موجب ایجاد یکی از انواع سردرد ثانویه شود .سردرد فشارخون،‌ موجب اضطراب می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون فرد به طور خطرناکی بالا می‌رود. سردرد فشارخون معمولا در هر دو طرف سر اتفاق می‌افتد و معمولا با هر نوع فعالیت بدتر می‌شود. سردرد فشارخون اغلب دارای شدت بالایی است. همچنین ممکن است با تغییراتی در بینایی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، خونریزی بینی، درد قفسه سینه یا تنگی نفس همراه باشد.

    اگر فکر می‌کنید دچار سردرد فشارخون هستید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر در معرض فشار خون بالا باشید، احتمال بیشتری برای این نوع سردرد دارید. این نوع سردرد ثانویه معمولا بعد از اینکه فشار خون تحت کنترل بیشتری قرار گرفت، به سرعت از بین می‌رود. پس اگر دچار فشارخون بالا هستید، مراقب فشار خون خود باشید تا به این نوع سردردها دچار نشوید. روشی طبیعی برای درمان سردرد فشارخون، درمان پیشگیرانه است، یعنی فرد با کنترل فشارخون خود و رعایت یک رژیم غذایی مناسب از بالا رفتن فشارخون جلوگیری و آن را در محدوده نرمال نگه می‌دارد که در نتیجه باعث می‌شود سردرد فشارخون ایجاد نشود.

     

    5. سردرد پس از ضربه از انواع سردرد ثانویه

    یکی دیگر از انواع سردرد ثانویه، سردرد پس از ضربه به سر می‌باشد که می‌تواند پس از هر نوع آسیب به سر ایجاد شود. این سردرد ثانویه مانند میگرن یا سردرد تنشی احساس می‌شود و معمولا تا 6 الی 12 ماه پس از آسیب دیدن وجود دارند. ضمن انکه سردرد پس از ضربه می‌توانند مزمن نیز بشود.

     

    برای درمان سردرد چه وقت باید دکتر خود را ببینید؟

    در بیشتر موارد، سردردها در عرض 48 ساعت از بین می‌روند. اگر سردردی‌ دارید که بیش از دو روز طول می‌کشد یا شدت سردرد افزایش می‌یابد، باید برای کمک گرفتن به پزشک خود مراجعه کنید.

    اگر سردردی دارید که بیش از 15 روز از ماه، در طی یک دوره سه ماهه مرتب تکرار می‌شود، ممکن است دچار سردرد مزمن شده باشید. در اینصورت حتی اگرسردرد شما با آسپیرین یا ایبوپروفن کنترل می شود هم، باید پزشک شما را  ویزیت نماید.

     

    سخن پایانی

    بعضی از سردرد‌ها، از انواع سردرد ثانویه هستند. سردرد‌های ثانویه در حقیقت نشانه و علامت یک بیماری به شمار می‌آیند. سردرد ثانویه ممکن است به دنبال یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی و سینوزیت بروز کند و یا اینکه مربوط به بیماری‌هایی چون تومور‌ها و خونریزی مغزی باشد. در صورت عدم تشخیص و درمان سردرد، احتمال خطرات جدی مانند سکته مغزی وجود دارد. در صورت افزایش شدت سردرد،‌ عدم حذف سردرد بیش از 48 ساعت و مزمن شدن سردرد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با روش‌های درمان طبیعی سردرد می‌توانید مقاله 8 روش درمان طبیعی سردرد در فیتولند را دنبال کنید.

    PN:0103

    منبع:

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *