علائم پوکی استخوان و هر آنچه در مورد درمان پوکی استخوان باید بدانید

علائم پوکی استخوان و درمان پوکی استخوان
  • علائم پوکی استخوان هر چند در هر سنی می‌تواند شکل بگیرد ولی درمان پوکی استخوان با اصلاح سبک زندگی،اصلاح رژیم غذایی،‌ افزایش ویتامین‌ها و مواد مغذی و انجام تمرینات ورزشی قابل درمان،‌ کنترل و مدیریت می‌باشد.

    علائم پوکی استخوان یا استئوپروز در هر سنی می تواند رخ دهد ولی در سنین میانسالی شایعتر است. در داخل یک استخوان سالم، فضاهای کوچکی وجود دارد که در بیماری پوکی استخوان این فضاها افزایش می یابد، قدرت و تراکم استخوان به تدریج کمتر شده استخوان ضعیف و نازکتر می شود.

    هر چند پوکی استخوان در هر سنی می تواند رخ دهد ولی در سنین میانسالی شایعتر است به عنوان مثال بیش از 53 میلیون نفر در آمریکا مبتلا به این بیماری هستند. در ایران نیز روز به روز به تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می شود.

    مبتلایان به بیماری پوکی استخوان در معرض خطر شکستگی و آسیب استخوانها حتی در فعالیت های عادی روزانه خود هستند.

    علائم بیماری پوکی استخوان چیست؟

    در مراحل اولیه بیماری پوکی استخوان، علائمی ظاهر نمی شود و اغلب، فرد اطلاعی از بیماری پوکی استخوان خود ندارد مگر زمانی که دچار شکستگی استخوان شود.

    آسیب لثه ها، ضعف استخوان ها و کاهش مقاومت ناخن ها از علائم مراحل اولیه بیماری پوکی استخوان است که در برخی از افراد ظاهر می شود.

    اگر پوکی استخوان درمان نشود، تخریب استخوان به تدریج بیشتر شده و احتمال شکستگی استخوان بیشتر می‌شود. گاهی استخوان آنقدر ضعیف می شود که با کوچکترین فشار، بیمار دچار شکستگی استخوان می‌شود. معمولا مدت زمان جوش خوردن استخوان های مبتلایان به بیماری پوکی استخوان بیشتر از افراد عادی است.

     

    شایعترین علل پوکی استخوان  :

    • سن بزرگترین علت پوکی استخوان

    علائم پوکی استخوان و درمان پوکی استخوان

    افزایش سن، بزرگترین علت پوکی استخوان است .با افزایش سن، احتمال بیماری پوکی استخوان افزایش می یابد. در طول زندگی، سلولهای استخوانی مرتب از بین می روند و سلولهای جدید جایگزین آنها می شوند. از سن 30 سالگی به بعد، سرعت تخریب سلولهای استخوانی بیشتر از میزان جایگزینی سلول های جدید است. این موضوع، احتمال کاهش تراکم استخوان و افزایش میزان شکستگی استخوان را فراهم می‌کند.

    • یائسگی مهمترین علت پوکی استخوان در خانم‌ها

    یائسگی عامل مهمی در بروز پوکی استخوان خانم ها است. در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی، کاهش تراکم استخوان افزایش می یابد.

    • شرایط پزشکی یا مصرف برخی از داروها

    علل دیگر پوکی استخوان شامل موارد خاصی از بیماری مانند “هیپرتیروئیدی” (پرکاری تیروئید)   است. استفاده از برخی داروها هم ممکن است منجر به پوکی استخوان شود، نمونه هایی از این داروها عبارتند از: کورتون های خوراکی یا تزریقی طولانی مدت مانند پردنیزون یا کورتیزون. 

    • دریافت پایین منابع کلسیم و ویتامین D در برنامه غذایی
    • سابقه ژنتیکی ابتلا به بیماری پوکی استخوان
    • بی تحرکی
    • مصرف سیگار

      

    تشخیص بیماری پوکی استخوان چگونه است؟

    علائم پوکی استخوان و درمان پوکی استخوان و تشخیص پوکی استخوان

    معمولا پزشک پس از بررسی شرایط بیمار، از آزمایش خون، ادرار و سنجش چگالی استخوان برای تشخیص بیماری پوکی استخوان استفاده می نماید. در آزمایش سنجش چگالی استخوان، از اشعه ایکس برای اندازه گیری تراکم استخوان ها در مچ دست ها، کمر یا ستون فقرات استفاده می شود .این سه منطقه، بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان دارند.

    درمان بیماری پوکی استخوان

    معمولا درمان بیماری پوکی استخوان، شامل اصلاح سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی با افزایش دریافت منابع غذایی کلسیم و ویتامین D یا استفاده از مکمل های حاوی، کلسیم، ویتامینD، روی، ویتامین K و منیزیم می باشد. انجام تمرینات ورزشی مناسب و استفاده از داروهایی  نظیر آلندرونات که از کاهش توده استخوانی پیشگیری می‌نمایند نیز دردرمان پوکی استخوان کاربرد دارند.

    ممکن است ترجیح دهید از درمان های طبیعی هم در درمان پوکی استخوان استفاده کنید. مکمل های متعددی مانند شبدر قرمز و سویا ، می توانند برای کمک به ارتقاء سلامت استخوان و کاهش علائم پوکی استخوان استفاده شوند.

    پس به طور خلاصه می توان گفت، بیماری پوکی استخوان بیماری است که می تواند با یک زمین خوردن ساده، منجر به شکستگی استخوان شود که بهبود آن مدت زیادی، طول می کشد و عوارض دیگری را نیز به همراه دارد.  بستری شدن طولانی ممکن است خطر لخته شدن خون، عفونت ریه و سایر عفونت ها را افزایش دهد.

    خبر خوب این است که شما می توانید هم برای پیشگیری از پوکی استخوان و هم درمان پوکی استخوان، از تغذیه مناسب و ورزش استفاده کنید.

    منبع :

    www.healthline.com

    PN:0069

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای علائم پوکی استخوان و هر آنچه در مورد درمان پوکی استخوان باید بدانید ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *