مواد غذایی مفید برای افزایش طبیعی هورمون تستوسترون

مواد غذایی مفید برای افزایش طبیعی هورمون تستوسترون
  • افزایش طبیعی هورمون تستوسترون به دلیل کارکرد این هورمون در بدن حائز اهمیت است. این ماده یک هورمون حیاتی در بدن است که میزان آن بر اندام‌های جنسی و بافت‌های دیگر بدن تأثیرگذار می‌باشد. افزایش سطح تستوسترون در عضله‌ سازی، سلامت قلبی و عروقی، تعادل هورمونی نقش دارد. همچنین تنظیم خلق‌وخو و متابولیسم از دیگر کارکردهای آن می‌باشد. می‌توان با تغذیه صحیح و مصرف محصولات طبیعی و سالم میزان تستوسترون در بدن را تنظیم کرد.

    همه چربی‌ها مضر نیستند. بلکه دسته سالم این درشت مغذی در کارکرد و سلامت بدن بسیار تاثیرگذار هستند. تولید و افزایش هورمون تستوسترون متکی به چربی است. زیرا چربی‌ها ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهد. از این رو مصرف چربی‌های سالم یکی از روش‌های طبیعی افزایش میزان این ماده در بدن می‌باشد.در هورمون‌های استروئیدی مانند تستوسترون، وجود اسیدهای چرب برای تشکیل و افزایش سطح آن، کاملاً ضروری می‌باشد. در مردان گیاه‌خوار یا افرادی که رژیم غذایی با چربی ناکافی دارند، کاهش ترشح آن مشاهده می‌شود.

    در ادامه فیتولند، مواد غذایی مفید برای افزایش هورمون تستوسترون را معرفی می‌نماید. مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

    1. تخم‌مرغ

    تخم‌مرغ اولین ماده غذایی برای افزایش طبیعی هورمون تستوسترون است. تخم‌مرغ منبعی سرشار از کلسترول‌های سالم می‌باشد. چربی آن برخلاف آن‌چه تصور می‌کنید، برای سلامتی بسیار مفید است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کلسترول موجود در تخم‌مرغ، منجر به افزایش سطح کلسترول و فشارخون نمی‌شود.

    این ماده غذایی تمام آمینواسیدهای ضروری بدن را دارا است. در نتیجه یک منبع غنی و عالی پروتئین محسوب می‌شود. بهتر است که تخم‌مرغ به صورت خام مصرف شود. زیرا حرارت، باعث تجزیه و از بین رفتن برخی‌ مواد مغذی آن خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر، مقاله آیا خوردن تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول و بیماری قلبی و عروقی می‌شود؟ را بخوانید.

    2. صدف

    مصرف صدف یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین راه‌های افزایش طبیعی تستوسترون است. به همین علت، این ماده غذایی را برای افزایش میل جنسی استفاده می‌کنند. صدف حاوی مقادیر زیادی زینک یا روی می‌باشد. همچنین دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی این خوراکی را ارزشمند کرده‌اند. ویتامین‌های دی، مس، سلنیوم و منیزیوم موجود در آن منجر به افزایش تستوسترون خواهد شد.

    افزایش طبیعی هورمون تستوسترون

    3. روغن‌زیتون یا روغن نارگیل

    روغن‌زیتون پایه اصلی‌ غذا‌های مدیترانه‌ای است. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مردم منطقه مدیترانه، افراد سالم‌تری هستند. همچنین خطر مشکلات قلبی عروقی در آن‌ها بسیار کمتر است. این به علت مصرف روغن‌زیتون در اکثر وعده‌های غذایی می‌باشد. روغن زیتون سبب افزایش طبیعی هورمون تستوسترون می‌شود.

    مردان مدیترانه‌ای با تعداد فرزندان بیشتر و بچه‌دار شدن در سنین بالا و پیری، در جهان شناخته شده هستند. روغن‌زیتون غنی از چربی‌های غیراشباع می‌باشد. مصرف طولانی‌ مدت آن قدرت باروری را حتی تا سنین بالا نگه می‌دارد. یک مطالعه نشان داد که مصرف روغن‌زیتون به عنوان یک معجون افزایش تستوسترون محسوب می‌شود. زیرا پس از 2 هفته مصرف، سبب افزایش سطح تستوسترون به میزان 17 درصد می‌شود.

    یکی دیگر از روغن‌های سالم، روغن نارگیل است. این روغن بیشتر از  چربی‌های اشباع شده تشکیل شده است. اما نگران نباشید. زیرا تحقیقات نشان داده‌اند، چربی‌های اشباع این روغن، باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نمی‌شود. چربی‌های اشباع روغن نارگیل بهبود سلامت عمومی‌ بدن را به دنبال دارند. همچنین منجر به افزایش هورمون تستوسترون خواهند شد. افزایش سوخت‌وساز و کاهش وزن، افزایش هورمون‌های تیروئید و بهبود عملکرد شناختی‌ از دیگر فواید آن است.

    4. کره

    بسیاری از افراد دوست دارند باور کنند که این ماده غذایی ناسالم است. اما اگر کره طبیعی باشد؛ مانند روغن نارگیل سالم خواهد بود. در واقع مارگارین و کره‌های تقلبی، مقدار زیاد چربی‌های امگا ۶ اکسید شده دارند. در نتیجه سطح طبیعی هورمون‌های بدن را به هم می‌ریزند.

    با مصرف کره اصل، چربی‌های اشباع سالمی به بدن می‌رسد. در نتیجه شاهد افزایش طبیعی هورمون تستوسترون خواهید بود. همچنین کره دارای ویتامین‌های K2، ویتامینD،E  و ویتامین A است که محلول در چربی هستند. وجود این ویتامین‌ها برای درمان‌های طبیعی لازم و ضروری می‌باشد.

    5. قهوه

    اگر به دنبال افزایش سطح تستوسترون هستید، قهوه را فراموش نکنید. یک یا دو فنجان قهوه در روز با حدود 200 تا 400 میلی‌گرم کافئین، کمک کننده خواهد بود. مصرف بیشتر از این مقدار، ممکن است باعث افزایش سطح کورتیزول شود. افزایش کورتیزول منجر به افزایش سطح استرس شما خواهد شد. در نتیجه نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه مضر هم هست. همچنین می‌تواند باعث کاتابولیسم و جلوگیری از رشد عضلات شود.

    پس در تغذیه و رژیم غذایی خود، مصرف میزان کافی و استاندارد از قهوه را فراموش نکنید. افزودن کره به جای شیر در قهوه، طعم این نوشیدنی را قوی‌تر می‌کند. همچنین در افزایش ترشح هورمون تستوسترون نیز تأثیر بیشتری دارد.

    افزایش سطح تستوسترون

    6. بادام برزیلی

    طبق مطالعات انجام شده، مصرف مداوم “سلنیوم” به شکل قابل توجهی‌ سبب افزایش طبیعی هورمون تستوسترون در بدن می‌شود. بادام برزیلی مقادیر زیادی سلنیوم را دارا است. به طوری که یک وعده 100 گرمی‌ از آن حاوی 1917 میلی‌گرم سلنیوم می‌باشد. این مقدار، تأمین‌کننده 2739 درصد از نیاز روزانه شما به سلنیوم خواهد بود.

    نسبت مناسب چربی‌‌ها در بادام برزیلی، از دیگر نکات مثبت این ماده غذایی می‌باشد. یعنی در 100 گرم، 15 گرم اسید‌‌های چرب اشباع و 25 گرم اسیدهای چرب تک غیراشباعی وجود دارد. همچنین حاوی 19 گرم اسیدهای چرب چند شاخه غیراشباع می‌باشد.

    7. کرفس

    کرفس به قدری قوی است که حتی بوی آن افزایش سطح تستوسترون را به دنبال خواهد داشت. کرفس حاوی دو “استرول گیاهی” مهم با نام‌های “اندرواستنول و آندروسترون” می‌باشد. از نام این دو استرول، می‌توان متوجه تأثیر مثبت آن‌ها بر تولید و رفتار آندروژن‌ها شد. بهترین نتیجه مصرف کرفس با مصرف آن به صورت خام به دست می‌آید. بنابراین به منظور افزایش تستوسترون با تغذیه سالم و مطمئن از کرفس غافل نشوید.

    8. کلم بروکلی

    بروکلی و دیگر کلم‌ها حاوی ترکیبی‌ به نام DIM هستند. DIM یک ترکیب قدرتمند ضد استروژنی است. این ترکیب با بهبود متابولیسم استروژن، منجر به پایین آمدن سطح استروژن خواهد شد. در نتیجه افزایش طبیعی تستوسترون را به همراه خواهد داشت. زیرا بالا بودن سطح استروژن مانع از تولید تستوسترون می‌شود.

    9. انگور

    برای افزایش هورمون تستوسترون مصرف انگور را در تغذیه سالم فراموش نکنید. انگور منبعی طبیعی و غنی‌ از ترکیبی به نام “رزوراترول (رسوراترول)” می‌باشد. رزوراترول نوعی آنتی اکسیدان است که به محافظت سلول‌های بدن از سموم و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این ترکیب بیشتر به خاطر تأثیر مثبتش بر روی دستگاه قلبی عروقی شناخته شده است. اما در کنار آن می‌تواند باعث افزایش سطح تستوسترون و تولید اسپرم در بدن شود.

    افزایش هورمون تستوسترون

    10. انار

    این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی ست که به بهبود سلامت باروری مردان کمک می‌نماید. ترکیبات فعال در انار منجر به بهبود عملکرد جنسی‌ و تقویت نعوظ در مردان می‌شود. همچنین مصرف این میوه بهبود گردش خون در بدن، آلت تناسلی و کل دستگاه تولیدمثل را به دنبال دارد.  ترکیبات فعال موجود در آن، به عنوان یک گشاد کننده طبیعی عروق عمل می‌کنند. این عمل باعث آرام شدن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

    تأثیرات انار با مصرف خود میوه یا آب آن به وجود می‌آید. به جای مصرف آب پرتقال در صبحانه، از آب انار بهره ببرید. بر اساس مطالعات مصرف روزانه آب انار به مدت دو هفته، سبب افزایش طبیعی هورمون تستوسترون  به میزان 24 درصد می‌شود.

    همچنین مصرف آب این میوه، فشارخون “دیاستولیک” و “سیستولیک” را نیز کاهش می‌دهد. به علاوه نوشیدن آب انار سبب کاهش 35 درصدی خطر تشکیل پلاک‌ها در عروق می‌شود. این آمار، نشان‌دهنده اثرات محافظتی انار بر سیستم قلبی عروقی است. بنابراین مصرف این میوه اعجاب‌انگیز را فراموش نکنید.

    11. باقالی

    باقالی حاوی ترکیبی با نام “L-dopa” است. برای افزایش سطح تستوسترون حتماً باقالی را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید. این ترکیب منجر به افزایش سطح دوپامین در مغز و هورمون رشد (GH) می‌شود. هرچه دوپامین بیشتر باشد، مقدار تستوسترون نیز بیشتر خواهد بود. افزایش GH برابر با افزایش عضله و عضله‌ سازی است.

    ترکیب L-dopa  باعث تحریک تولید “GnRH” خواهد شد. در نتیجه بر عملکرد بیضه‌ها تأثیرگذار است. به این شکل که GnRH “سلول‌های لیدیگ” درون بیضه‌ها را فعال می‌نماید. همین امر باعث افزایش هورمون تستوسترون می‌شود.

    سخن پایانی

    با توجه به کاهش سطح تستوسترون پس از 30 سالگی، به افزایش طبیعی هورمون تستوسترون نیاز خواهیم داشت. کاهش این هورمون، مشکلاتی در میل جنسی مانند کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و قدرت باروری به وجود می‌آورد. همچنین اثرات نامطلوبی بر روی عضله‌ سازی، سلامت قلبی و عروقی و تعادل هورمونی می‌گذارد.

    اگر به دنبال افزایش سطح تستوسترون هستید، اصلاح رژیم غذایی خود را فراموش نکنید. در برنامه رژیم غذایی برای افزایش تستوسترون خود از مصرف باقالی، انار، کره، قهوه، روغن نارگیل غافل نشوید.

    منبع:

    muscleandstrength.com

    PN:0184

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *