نقش مکمل روی در دوران بارداری

نقش مکمل روی در دوران بارداری
  • نقش مکمل روی در دوران بارداری چیست و به چه میزان اهمیت دارد ؟‌ روی یا زینک، از ریز مغذی های ضروری برای سلامت بدن است که در بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی و سلولی، نظیر ساخت پروتئین و تقسیم سلولی نقش دارد. همچنین روی (زینک)، در تقویت سیستم ایمنی زنان باردار و جنین موثر است، به همین دلیل، در صورت کمبود روی در بدن، احتمال عفونت داخل رحمی بالا می‌رود که این مساله می‌تواند منجر به زایمان زودرس گردد.

    مکمل های دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین ضرورت دارند. به طور معمول، کمبود شدید روی (زینک) در انسان ها نادر است اما کمبود خفیف روی (زینک) در میان افرادی که رژیم گیاهخواری دارند یا از غذاهایی با منشا حیوانی، کمتر استفاده می‌کنند، بسیار رایج است.

    مقدار مورد نیاز روی در دوران بارداری برای زنان

    بر طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، 80 % زنان باردار در سراسر جهان روی (زینک) به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. زنان در دوران بارداری به 11 میلی گرم روی (زینک) در روز نیاز دارند. از سوی دیگر مادران باردار باید توجه داشته باشند که نباید بیش از 40 میلی گرم روی (زینک) در روز مصرف کنند.

    خطرات کمبود روی در دوران بارداری

    خطرات کمبود روی در دوران بارداری

    کمبود دریافت زینک در دوران بارداری، صدمات جبران ناپذیری به جنین وارد خواهد کرد. کاهش غلظت روی (زینک) در خون مادر، باعث کاهش انتقال روی (زینک) از جفت به جنین خواهد شد و در نتیجه تامین روی (زینک) مورد نیاز برای رشد و نمو  بدن جنین به مخاطره خواهد افتاد.

    علاوه بر این، کمبود روی در دوران بارداری بر روی میزان و مقدار هورمون‌های لازم برای القای زایمان (شروع زایمان) تاثیر خواهد گذاشت.

    با توجه به نقش روی در عملکرد سیستم ایمنی، کمبود این ریز مغذی در دوران بارداری با عفونت‌های کلی در بدن و یا عفونت داخل رحمی همراه است که منجر به زایمان زودرس می‌گردد.

    زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد از عوامل اصلی افزایش نرخ مرگ و میر نوزادان به شمار می‌آید. بنابرین دریافت مکمل زینک  در دوران بارداری، برای بهبود سلامت مادر و جنین ضروری است.

    فواید دریافت مکمل روی در دوران بارداری

    نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که دریافت این مکمل با کاهش عفونت در دوران بارداری همراه است که همین مساله، احتمال زایمان زودرس را 14 % کاهش خواهد داد.

    در خاتمه فیتولند به خانم‌های باردار توصیه می‌کند که برای حفظ سلامت خود و کودک دلبندشان، در دوران بارداری، با مشورت پزشک، از مکمل‌های حاوی روی (زینک)، آهن و اسید فولیک استفاده نمایند.

     

    منبع :

    http://www.who.int

    PN:0009

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای نقش مکمل روی در دوران بارداری ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *