۱۰ مورد از مهمترین خواص زردچوبه برای بدن

۱۰ مورد از مهمترین خواص زردچوبه برای بدن
  • از مهمترین خواص زردچوبه پیشگیری از بیماری‌های مزمن است. زردچوبه از موثرترین مکمل‌های غذایی است که طعم بی‌نظیر آن شرایط استفاده در بسیاری از غذاها را فراهم کرده است. این ادویه در کاهش التهاب نقش داشته و منجر به بهبود افسردگی می‌شود. مطالعات بسیاری خاصیت درمانی زردچوبه را در درمان آرتروز و بیماری قلبی تایید می‌کنند. در ادامه فیتولند به ۱۰ خاصیت زردچوبه که شما را شگفت‌زده خواهد کرد، اشاره می‌کند. با ما همراه باشید.

    1. حاوی ترکیبات زیست فعال با خواص دارویی فوق‌العاده

    این ادویه زردرنگ هزاران سال است در هندوستان به‌عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی سال‌های اخیر، تحقیقات متعددی خواص درمانی زردچوبه را تائید کرده‌اند. ترکیبی به نام “کورکومینوئیدها” منجر به این اثرگذاری شده است. مهم‌ترین نوع این ترکیب “کورکومین” نام دارد. کورکومین ماده اصلی فعال در زردچوبه می‌باشد. کورکومین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی با اثرات ضدالتهابی است.

    مقدار کورکومین موجود در زردچوبه حدود 3 درصد می‌باشد. در تحقیقات علمی از عصاره زردچوبه دارای دوز بیش از 1 گرم کورکومین در روز استفاده می‌کنند. دریافت این مقدار کورکومین از طریق غذا دشوار است. بنابراین برای اثرگذاری بیشتر از مکمل کورکومین استفاده می‌شود.

    این ماده مؤثره به میزان کمی در جریان خون جذب می‌شود. اما فلفل سیاه که حاوی “پیپرین” می‌باشد، جذب این ماده را تا 2000 درصد افزایش می‌دهد. قابل ذکر است که کورکومین محلول در چربی می‌باشد. برای بهره بردن از خواص آن این ادویه را ابتدا با یک چربی مثل روغن، تفت دهید.

    خلاصه: زردچوبه حاوی کورکومین می‌باشد. ماده‌ای که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی دارد. در اکثر مطالعات از عصاره زردچوبه به دلیل داشتن مقادیر بیشتر کورکومین استفاده می‌گردد.

    ۲. کورکومین یک ترکیب ضدالتهابی طبیعی

    خاصیت ضدالتهابی از مهمترین خواص زردچوبه می‌باشد که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. التهاب به بدن کمک می‌کند تا با مهاجمان خارجی، مبارزه نموده و در ترمیم آسیب‌ها نقش دارد. بدون التهاب، عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، به راحتی بدن را تصاحب می‌کنند. حتی در برخی شرایط سبب مرگ انسان می‌شوند. التهاب حاد در کوتاه مدت مفید است. اما با مزمن شدن به بافت‌های بدن حمله کرده و مشکلی اساسی ایجاد می‌نماید.

    محققین بر این باورند که التهاب مزمن و سطح پایین تقریباً در هر بیماری مزمنی نقشی اساسی دارد. برای مثال: بیماری‌های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک و آلزایمر از این دست هستند. برای پیشگیری و حتی درمان این نوع التهاب، کورکومین نقشی اساسی دارد. خاصیت درمانی زردچوبه حتی با برخی داروهای ضدالتهابی برابر است. اما عوارض جانبی ندارد.

    “NF-kB” مولکولی است که به هسته سلول رفته و ژن مرتبط با التهاب را تحریک می‌نماید. همچنین در بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نقش عمده‌ای دارد. کورکومین، NF-kB را مختل می‌کند. در نتیجه شاهد تأثیرگذاری آن حتی در سطح مولکولی هستیم.

    خلاصه : التهاب مزمن در بروز بسیاری از بیماری‌های شایع مزمن نقش اساسی دارد. کورکومین، مولکول‌های دخیل در بروز این نوع التهاب را سرکوب می‌کند.

    ۳. افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بدن

    آسیب اکسیداتیو شامل رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد یکی از مکانیسم‌های پیری بوده و عامل بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌باشند. مولکول‌هایی که با الکترون‌های بدون جفت بسیار واکنش‌پذیر هستند. رادیکال‌های آزاد تمایل به واکنش با مواد آلی حیاتی دارند. مواد آلی حیاتی شامل اسیدهای چرب، پروتئین‌ها یا DNA است.

    آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نمایند. تأثیر آنتی‌اکسیدانی از خواص زردچوبه می‌باشد. این ادویه، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی بدن می‌گردد.

    خلاصه: کورکومین اثرات آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی دارد. این ماده رادیکال‌های آزاد را به خودی خود خنثی می‌کند. همچنین باعث تحریک آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی بدن می‌شود.

    مهمترین خواص زردچوبه

    4. کورکومین تقویت‌کننده فاکتور نوروتروفیک مغز

    بهبود عملکرد مغز، تقویت فاکتور نوروتروفیک و کاهش خطر بیماری‌های مغزی از دیگر خواص زردچوبه است. پیش از این گمان می‌شد نورون‌ها پس از کودکی قادر به تقسیم و تکثیر نیستند. اما تحقیقات جدید مشخص کرده‌اند این اتفاق در طول عمر رخ می‌دهد. نورون‌ها قادر به ایجاد اتصالات جدید در مناطق خاصی از مغز هستند. همچنین تعدادشان افزایش می‌یابد.

    یكی از محرک‌های اصلی این فرآیند، فاكتور نوروتروفیك (BDNF) مشتق شده از مغز  است. این فاکتور نوعی هورمون رشد فعال در مغز می‌باشد. جالب است بدانید با کاهش سطح این هورمون، اختلال افسردگی و بیماری آلزایمر رخ می‌دهد.

    کورکومین سطح BDNF را افزایش داده و بروز بسیاری از بیماری‌های مغزی را به تأخیر می‌اندازد. همچنین حافظه را بهبود بخشیده و هوش را افزایش می‌دهد. البته برای تائید قطعی این اثرگذری به تحقیقات بیشتری نیاز است.

    خلاصه: از خاصیت درمانی زردچوبه افزایش سطح هورمون BDNF است. کورکومین، منجر به رشد نورون‌های جدید شده و با فرآیندهای مختلف دژنراتیو در مغز مبارزه می‌نماید.

    خاصیت درمانی زردچوبه

    5. کاهش خطر بیماری قلبی

    بیماری قلبی عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. این بیماری فرایندی پیچیده داشته و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند. یکی از فواید درمانی زردچوبه، بهبود عملکرد ” لایه عروق خونی” می‌باشد. اختلال عملکرد این بخش عامل اصلی بیماری‌های قلبی نظیر ناتوانی در تنظیم فشار و لخته شدن خون است.

    برپایه مطالعات اثرگذاری کورکومین در بهبود عملکرد این لایه همانند ورزش است. بررسی دیگر نیز اثبات کرد این ماده به خوبی داروهای چربی‌خون اثرگذاری دارد. کاهش التهاب و اکسیداسیون در بیماری‌های قلبی نقش دارد و در این ادویه یافت می‌شود.

    تحقیقی بر روی 121 بیماری تحت عمل جراحی بای‌پس عروق کرونر انجام شد. برخی از افراد، چند روز قبل و بعد از عمل، روزانه 4 گرم کورکومین دریافت نمودند. بعضی دیگر نیز از داروهای معمول استفاده کردند. خطر ابتلا به حمله قلبی پس از عمل در گروه دریافت‌کننده کورکومین، 65 درصد کمتر بود. این نتیجه نشان‌دهنده خاصیت درمانی زردچوبه است.

    خلاصه: کورکومین عملکرد لایه عروق خونی را بهبود می‌بخشد. بنابراین از بسیاری بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

    جهت دریافت برنامه رژیم درمانی فشارخون کلیک نمایید.

    6. جلوگیری از سرطان و شاید حتی درمان آن

    جلوگیری از بروز سرطان از مهمترین خواص زردچوبه است. سرطان با رشد کنترل نشده سلولی بروز می‌یابد. انواع متفاوتی از آن وجود دارد و برخی شامل علل بروز مشترکی هستند. کورکومین بر کاهش رشد، توسعه و گسترش سرطان در سطح مولکولی تأثیر می‌گذارد. این ماده در مرگ سلول‌های سرطانی، كاهش رشد رگ‌های خونی جدید در تومورها و گسترش سرطان نقش دارد.

    مطالعات متعددی نشان‌دهنده مهار رشد تومور در حیوانات آزمایشگاهی بود. اما درمان سرطان در انسان به کمک کورکومین با دوز بالا و پیپرین (ماده موثره فلفل) هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. با این وجود شواهد اولیه نشان‌دهنده تاثیر این ماده در جلوگیری از بروز سرطان هستند.

    یکی از خواص زردچوبه جلوگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ می‌باشد. یک بررسی ۳۰ روزه بر روی 44 مرد مبتلا به ضایعات در روده بزرگ انجام شد. نتایج نشان داد مصرف ۴ گرم کورکومین در روز، مقدار ضایعات را 40 درصد کاهش می‌دهد.

    خلاصه: کورکومین منجر به تغییراتی در سطح سلولی شده و به پیشگیری و احتمالاً درمان سرطان کمک می‌کند.

    7. پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر

    خاصیت درمانی زردچوبه شامل پیشگیری و احتمالاً درمان بیماری آلزایمر نیز می‌شود. آلزایمر شایع‌ترین بیماری عصبی در جهان می‌باشد. متأسفانه تاکنون درمان خوبی برای این بیماری در دسترس نیست. بنابراین پیشگیری از بروز آن، اولویت ویژه‌ای دارد. مطالعات نشان‌دهنده عبور کورکومین از سد خونی مغز هستند. التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش دارد. کورکومین نیز بر هر دو مورد اثرات مفیدی می‌گذارد.

    یکی از ویژگی‌های مهم بیماری آلزایمر، ایجاد لکه‌های پروتئینی به نام پلاک‌های آمیلوئید است. مطالعات نشان می‌دهند کورکومین به پاکسازی این پلاک‌ها کمک می‌نماید. اما اینکه کورکومین، سرعت پیشرفت آلزایمر را کاهش دهد، هنوز در حال بررسی است.

    خلاصه: کورکومین از سد خونی مغز عبور می‌کند. به همین علت بهبود روند پاتولوژیک بیماری آلزایمر یکی از خواص زردچوبه است.

    8. تأثیر مثبت بر بیماری آرتریت

    آرتروز مشکلی شایع در کشورهای غربی می‌باشد. چندین نوع مختلف دارد که در بیشتر آن‌ها التهاب در مفاصل شایع است. بهبود آرتریت از خاصیت درمانی زردچوبه است. در مطالعه‌ای بر روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، کورکومین مؤثرتر از داروی ضدالتهاب عمل نمود. همچنین بر بهبود ورم مفاصل نیز تاثیرگذار است.

    خلاصه: آرتریت نوعی اختلال شایع است که با التهاب مفاصل مشخص می‌شود. یکی از خواص زردچوبه، درمان علائم ورم مفاصل است. در برخی موارد نیز از داروهای ضدالتهاب مؤثرتر عمل می‌کند.

    خواص زردچوبه

    9. مهار افسردگی

    کورکومین در درمان افسردگی اثرگذار است. در یک بررسی کنترل شده، 60 فرد مبتلا به افسردگی در سه گروه تصادفی قرار گرفتند. یک گروه داروی پروزاک دریافت کرد. گروه دیگر یک گرم کورکومین و گروه سوم پروزاک و کورکومین را با هم مصرف نمودند. پس از 6 هفته، بررسی نتایج گروه مصرف کننده کورکومین مشابه گروه مصرف کنندگان پروزاک بود. همچنین گروهی که هر دو دارو را با هم مصرف کردند، بهترین نتیجه را نشان دادند.

    این مورد نشان می‌دهد که خاصیت درمانی زردچوبه در بهبود اختلال افسردگی همانند داروهای شیمیایی است. افسردگی با کاهش سطح نوروتروفیک مشتق شده از مغز و حجم هیپوکامپ مرتبط می‌باشد. یکی از وظایف هیپوکامپ، یادگیری و تقویت حافظه است. کورکومین سطح نوروتروفیک را افزایش می‌دهد. همچنین منجر به رشد گیرنده‌های عصبی مغزی مانند سروتونین و دوپامین می‌شود.

    خلاصه: بررسی‌ها نشان داده‌اند کورکومین به اندازه داروی ضدافسردگی اثرگذار است.

    10. تأخیر در فرآیند پیری و مبارزه با بیماری‌های مزمن مرتبط با سن و سال

    همان‌طور که ذکر شد این ماده بر جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر نقش دارد. در نتیجه  اثراتش برای طول عمر مفید خواهد بود. امروزه کورکومین به‌عنوان یک مکمل ضد پیری شناخته می‌شود. به دلیل خاصیت ضدالتهابی و اکسیداسیون، احتمالاً نتایجی شگرف‌تر از جلوگیری از بیماری‌ها دارد.

    خلاصه: کورکومین اثرات مثبتی بر روی سلامتی، مانند پیشگیری از بیماری‌های قلبی، آلزایمر و سرطان دارد.

    سخن پایانی

    چند مورد از اعجاب‌انگیزترین و مهمترین خواص زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، آلزایمر و سرطان می‌باشد. همچنین بهبود افسردگی نیز از خاصیت درمانی زردچوبه به حساب می‌آید. مکمل کورکومین را حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید. برندی را تهیه کنید که ترکیبات آن شامل پیپرین برای افزایش جذب باشد.

    جهت دریافت برنامه ژریم غذایی از متخصصین فیتولند کلیک نمایید.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0302

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای ۱۰ مورد از مهمترین خواص زردچوبه برای بدن ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *