‎ درمان خانگی مثانه بیش فعال

درمان خانگی مثانه بیش فعال
  • ‎ درمان خانگی مثانه بیش فعال چگونه است؟ آیا می‌دانید مثانه پرکار چیست و چگونه درمان می‌شود؟ به طور کلی مثانه بیش فعال توانایی نگهداری ادرار را ندارد. مصرف مواد غذایی سالم در کنار سبک زندگی سالم و فعال، در درمان مثانه بیش فعال نقش دارد. کاکل ذرت و دانه کدوتنبل را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین ورزش و کاهش وزن اصولی را فراموش نکنید. فیتولند در این مقاله به علل و علائم مثانه بیش فعال و روش‌های درمانی آن اشاره می‌کند.

    مثانه بیش فعال چیست و چگونه درمان می‌شود ؟

    بیماری مثانه بیش فعال (OAB) به عدم توانایی این عضو بدن در ذخیره ادرار می‌گویند. این بیماری بسیار رایج است اما قابل درمان می‌باشد.

    رایج‌ترین علائم بیش فعالی مثانه عبارتند از:

    • بی‌اختیاری ادراری
    • عدم توانایی فرد در نگه داشتن ادرار
    • نیاز بیش از حد معمول به دستشویی
    • در طی شب فرد چندین بار برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شود.

    علائم مذکور پس از گذشت زمان تأثیر منفی بر عملکرد روزانه و زندگی فرد می‌گذارد. حتی امکان دارد کیفیت خواب او را نیز تغییر دهد. همچنین می‌تواند در برخی فعالیت‌های تفریحی هم‌چون مسافرت رفتن نیز تداخل ایجاد کند. همین امر اهمیت‎ درمان خانگی مثانه بیش فعال را پررنگ‌تر می‌کند.

    علل بیماری مثانه بیش فعال

    بهتر است پیش از آشنایی با درمان مثانه بیش فعال با علل بروز این بیماری آشنا شویم. ادرار توسط کلیه‌ها تولید و سپس در مثانه ذخیره می‌شود. سیستم عصبی کنترل‌کننده مثانه برای ذخیره ادرار، از مغز شروع شده و به ستون فقرات می‌رسد. عدم ارتباط درست بین این سیستم و عضلات مثانه، موجب بروز بیش‌ فعالی مثانه خواهد شد.

    بیش فعالی مثانه به دنبال آسیب به نخاع و ستون فقرات ایجاد می‌گردد. مشکلات سیستم  عصبی مثل تومورهای سیستم عصبی، بیماری ام اس و دیابت نیز در بروز آن نقش دارند. تضعیف لایه‌های عضلانی دیواره‌ مثانه نیز از دیگر علل این بیماری می‌باشد.

    بانوانی که زایمان‌های متعدد تجربه کرده‌اند یا به سن یائسگی رسیده‌اند؛ معمولاً به مثانه بیش فعال مبتلا می‌شوند. همچنین آقایان بالای 50 سال با بزرگی خوش‌خیم پروستات، تغییر در جداره مثانه را تجربه می‌کنند. این تغییر سبب بروز بیماری بیش فعالی مثانه می‌شود.

    به طور خلاصه عوامل مؤثر عبارتند از:

    • انسداد مثانه
    • ضعف عضلات لگن
    • افزایش سن و پیری
    • مشکلات پزشکی مانند بیماری پارکینسون

    درمان مثانه بیش فعال

    درمان‌هایی طبیعی برای مثانه بیش فعال

    تا به این‌جا با علل و علائم مثانه بیش فعال آشنا شدیم. درمان گیاهی در کنترل و بهبود بیش فعالی مثانه نقش مؤثری دارد. تحقیقات انجام شده برای درمان خانگی مثانه بیش فعال نتایج جالبی را به دنبال داشت. 70 درصد بانوانی که از درمان‌هایی طبیعی برای مثانه پرکار استفاده کردند، نتایج درمان را رضایت‌بخش اعلام نمودند.

    ممکن است برخی از گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی تداخل ایجاد کنند. یا حتی عوارض جانبی برای شما به دنبال داشته باشند. بنابراین حتماً پیش از مصرف گیاهان برای درمان‌های خانگی، با پزشک خود مشورت کنید.

    اثرات جانبی درمان مثانه بیش فعال با داروهای گیاهی

    علاوه بر مشورت با پزشک، سلامت گیاه دارویی نیز حائز اهمیت است. ممکن است برخی گیاهان آلوده بوده یا دوز استاندارد مصرف را نداشته باشند. در نتیجه محصول مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر، از داروهای گیاهی داروخانه‌ها استفاده کنید.

     گیاهان مناسب برای درمان طبیعی مثانه بیش فعال

    در ادامه فیتو لند به معرفی بهترین مواد خوراکی و گیاهان داروئی برای درمان این عارضه می‌پردازد. توصیه می‌کنیم که پس از مشورت با پزشک متخصص خود از روش‌های درمان‌ گیاهی استفاده نمائید.

    دانه کدوتنبل

    این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 خاصیت ضدالتهابی دارد. نتایج یک مطالعه نشان داد که روغن دانه کدوتنبل عملکرد غیرطبیعی ادرار را بهبود می‌بخشد. همچنین علائم بیماری بیش فعالی مثانه را کاهش می‌دهد.

    کاکل ذرت

    کاکل ذرت، جزو مواد زائد کشت ذرت است. کشورهای چین و فرانسه از آن به‌عنوان یک داروی طب سنتی برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. درمان سوزش خفیف ادرار و تحریک مثانه با این گیاه امکان‌پذیر است. کاکل ذرت به تقویت و بازگرداندن غشاهای مخاطی در دستگاه ادراری، برای جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار کمک می‌کند. استفاده از این گیاه را در ‎درمان خانگی بیش فعالی مثانه توصیه می‌کنیم.

    کپسایسین

    “کپساسین (Capsaicin)” در قسمت گوشتی فلفل قرمز یافت می‌شود. این ماده در درمان سندرم درد لگن که اغلب از علائم مثانه بیش فعال است، کاربرد دارد.

    نوشیدنی‌های مناسب برای درمان سندروم مثانه بیش فعال

    نوشیدنی‌های زیر برای درمان و بهبود علائم موثر هستند:

    • آب ساده
    • ماءالشعیر
    • آب زغال‌اخته
    • چای بدون کافئین مثل چای میوه
    • آب‌میوه‌ها با خاصیت اسیدی کمتر، مانند سیب یا گلابی
    • شیر سویا، اثرات تحریک‌کنندگی کمتری از شیر گاو یا بز دارد.

    یبوست و ‎ درمان خانگی مثانه بیش فعال

    گاهی اوقات یبوست، فشار بیشتری بر مثانه وارد می‌کند. بنابراین درمان یبوست می‌تواند یک درمان خانگی مثانه بیش فعال محسوب شود. ورزش منظم و مواد غذایی دارای فیبر زیاد، از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند. غذاهای دارای فیبر زیاد شامل: لوبیا، انواع میوه‌ها و سبزیجات هستند.

    ترک سیگار

    به منظور درمان مثانه بیش فعال از مصرف سیگار خودداری نمایید. سیگار کشیدن عضله مثانه را تحریک و موجب سرفه می‌شود. همین امر موجب بی‌اختیاری ادرار خواهد شد.

    کاهش وزن

    اضافه‌وزن، فشار وارد شده بر مثانه را افزایش داده و منجر به بروز بی‌اختیاری ادرار می‌شود. خنده، عطسه و فعالیت‌هایی که فشار بر مثانه را افزایش می‌دهند، به ناگاه باعث جاری شدن ادرار می‌شود. این عارضه، بی‌اختیاری ادرار در مثانه بیش فعال است. رژیم غذایی به همراه ورزش به تناسب‌اندام و لاغری کمک می‌کند. همچنین انجام مداوم تمرینات قدرتی در درمان بیش فعالی مثانه موثر است. مطالعه‌ای نشان داد بانوان با کاهش 10 درصد از وزن بدن، افزایش 50 درصدی کنترل بر ادرار را تجربه می‌کنند.

    علائم مثانه بیش فعال

    تمرینات ساده برای درمان خانگی بیش فعالی مثانه

    توصیه می‌کنیم تمرین در منزل بدون وزنه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. می‌توانید برنامه ورزش در خانه  تهیه نمایید. همچنین ورزش های مفید دوران یائسگی  و سالمندی، یکی از بی‌خطرترین درمان‌های رفتاری بدون عوارض جانبی است. همچنین به طور خاص تمرینات مخصوص کف لگن یا تمرینات کگل را علاوه بر ورزش منظم انجام دهید. این تمرینات، منجر به تقویت عضلات، برای به حداقل رساندن انقباضات غیردائمی مثانه می‌شوند. در نتیجه بهبود علائم مثانه بیش فعال را به دنبال دارند..

    سخن پایانی

    برخی گیاهان دارویی در ‎‎ درمان خانگی مثانه بیش فعال نقش مؤثری دارند. کاکل ذرت و دانه کدوتنبل از جمله این موارد هستند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها مانند آب، آب زغال‌اخته و شیر سویا در بهبود علائم مثانه بیش فعال نقش دارد. انجام تمرینات کگل در کنار ورزش‌های قدرتی نیز بر درمان این عارضه موثرند. همچنین به منظور درمان مثانه بیش فعال سیگار را ترک کنید. به طور کلی مؤثرترین روش کنترل و بهبود این عارضه داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌باشد.


    منبع:

    healthline.com

    PN:0144

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای ‎ درمان خانگی مثانه بیش فعال ثبت شده است

    1. باسلام. بیشترین فایده و تاثیر و درمان مثانه ی بیش را بنده در مصرف زیاد خربزه مشهدی، محلی زنجان و بیجار گروس تجربه کردم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *