برای کبد چرب چی بخوریم ؟‌ بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کبد چرب

برای کبد چرب چی بخوریم ؟‌ بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کبد چرب چیست ؟
  • برای کبد چرب چی بخوریم ؟‌ آیا می‌دانید بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کبد چرب چیست ؟ آیا درمان کبد چرب با رژیم غذایی امکان‌پذیر است؟ در یک رژیم مناسب برای درمان کبد چرب مصرف برخی مواد غذایی موثر در درمان این بیماری توصیه می‌شود. همچنین استفاده از بعضی غذاها همچون غذاهای چرب و پر نشاسته منع شده است. در درمان کبد چرب عوامل مختلفی دخیل هستند. اما تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی اهمیت فراوانی دارد. با فیتولند همراه باشید تا با بهترین مواد غذایی برای درمان این عارضه آشنا شوید.

    بیماری کبد چرب یکی از بیماران بسیار شایع در دنیا هست که در کشور ما نیز به دلیل عدم رعایت یک سبک زندگی سالم با رشد بالایی همراه بوده است. چیزی نزدیک به 40% جمعیت ایران متاسفانه مبتلا به بیماری خاموش کبد چرب هستند. این موضوع به این منزله هست که در هر خانواده حداقل یک نفر مبتلا به این بیماری می‌باشد.

    کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. این عضو وظیفه کنترل چربی، پروتئین و کربوهیدرات جذب‌شده را در بدن فراوانی می‌شود. سلامت کبد برای سلامت کلی بدن حیاتی و ضروری می‌باشد. کبد ناسالم سبب بروز بیماری کبدی و اختلالات متابولیکی را افزایش می‌دهد. دیابت نوع 2 از عمده‌ترین دلایل بیماری کبدی است. کنترل تمام عوامل خطر امری غیرممکن خواهد بود. اما رعایت برنامه رژیم غذایی، افزایش تحرک بدنی و تغییر سبک زندگی از افدامات کلیدی در برنامه درمان کبد چرب می‌باشد.

    رژیم درمانی کبد چرب

    خوراکی ها و نوشیدنی های مفید برای کبد چرب 

    برای پاسخ به این سوال که برای کبد چرب چی بخوریم در این بخش با بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کبد چرب آشنا خواهید شد. اگر کبد چرب داشتیم چه غذایی بخوریم؟ در ادامه به برخی از بهترین غذاها و نوشیدنی‌های مفید برای درمان کبد چرب اشاره می‌کنیم. به طور کلی برنامه رژیم غذایی سالم و متعادل در بهبود عملکرد بدن نقش اساسی دارد.

    قهوه

    قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در سراسر جهان است. قهوه نقش محافظتی در برابر بیماری‌هایی مانند کبد چرب دارد. طبق تحقیقات احتمالاً مصرف روزانه قهوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کبدی کمک می‌کند. همچنین ممکن است بدن را در براثر ابتلا به سرطان کبد محافظت نماید.

    بر اساس تحقیقات اثر محافظتی این نوشیدنی به دلیل تأثیرگذاری آن بر آنزیم‌های کبدی می‌باشد. همچنین تجمع چربی در کبد را کاهش و آنتی‌اکسیدان‌های محافظ در این عضو را افزایش می‌دهد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بیماری کبد چرب چیست ؟

    بلغور جو دوسر 

    جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی مفید در درمان کبد چرب است. مصرف این ماده غذایی راحت‌ترین راه اضافه شدن فیبر به برنامه غذایی می‌باشد. فراموش نکنید فیبر عامل مهمی در هضم غذا است. جو دوسر و بلغور جو دوسر دارای ترکیباتی به نام “بتاگلوکان” هستند که در سلامت کبد نقش دارد. طبق مطالعات بتاگلوکان‌ها به تنظیم سیستم ایمنی کمک نموده و با التهاب مبارزه می‌کنند. همچنین احتمالاً در مقابله با دیابت و چاقی بسیار کمک‌کننده خواهند بود.

    طبق تحقیقات بتاگلوکان موجود در جو دوسر به کاهش مقدار چربی ذخیره‌شده در کبد کمک می‌کند. به جای بلغور جو دوسر فوری و آماده، جو دوسر کامل یا پرک شده را تهیه نمایید. بلغور جو دوسر فوری حاوی آرد یا شکر بوده و برای بدن سودمند نیستند.

    مصرف چای سبز در رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 1 

    طبق مطالعات چای سبز به کاهش خطر سرطان کبد در جمعیت زنان آسیایی کمک می‌نماید. نوشیدن چای سبز بیش از عصاره آن برای سلامتی توصیه می‌گردد. عصاره‌ها دز بالاتری داشته و ممکن است که به جای التیام کبد، به آن آسیب برسانند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی کبد چرب

    سیر 

    در درمان کبد چرب ، مصرف سیر را فراموش نکنید. طبق تحقیقات مکمل پودر سیر، چربی بدن را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کاهش می‌دهد. این امر بدون کاهش میزان درصد عضلانی رخ می‌دهد. فراموش نکنید اضافه وزن و چاقی عاملی اثرگذار در بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌باشد. برای اثبات اثرگذاری مصرف سیر به جای مکمل آن، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

    توت‌ها 

    توت‌های تیره از جمله بلوبری، تمشک و کرن بری حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام “پلی فنول” هستند. این ماده از کبد در مقابل آسیب‌دیدگی محافظت می‌نماید. در سال 2013 مطالعه‌ای بر روی موش‌های صحرایی انجام گردید. نتایج نشان داد مکمل‌ آب‌میوه بلوبری باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کبد می‌شود. همچنین به کاهش فیبروز کبدی کمک نمود. مطالعات انسانی بیشتری برای اثبات این اثرگذاری لازم است.

    بهترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در رژیم درمانی کبد چرب چیست؟

    انگور 

    دانه‌های انگور، پوست و گوشت آن حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان هستند. این ماده بدن را در برابر آسیب‌دیدگی کبدی محافظت می‌نماید. مصرف انگور به صورت کامل و با هسته، یک راه ساده برای اضافه کردن این ترکیبات به رژیم غذایی می‌باشد. مکمل عصاره هسته انگور نیز دارای آنتی‌اکسیدان است.

    گریپ‌فروت 

    گریپ‌فروت حاوی دو آنتی‌اکسیدان اصلی “نارینجین” و “نارینجنین” است. این دو توانایی حفاظت از کبد در برابر صدمه‌ها را از طریق کاهش التهاب و محافظت از سلول‌‌های کبدی دارند. طبق مطالعات اخیر نارینجین با کاهش استرس اکسیداتیو از کبد چرب آسیب‌دیده با الکل، محافظت می‌کند. توجه داشته باشید گریپ‌فروت با برخی داروهای شیمیایی تداخل دارد. پیش از مصرف این میوه یا آب آن با پزشک خود مشورت نمایید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین برنامه درمان کبد چرب

    گلابی خاردار 

    مصرف میوه و آب‌میوه گلابی خاردار در درمان این بیماری توصیه می‌گردد. طبق تحقیقات بر روی موش‌های چاق، ترکیبات موجود در این میوه در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. بااین‌حال مطالعات انسانی برای تائید این مطلب ضروری می‌باشد. تمرکز اکثر تحقیقات بر روی عصاره میوه گلابی خاردار بوده است. در نتیجه بررسی‌های بیشتر بر روی این میوه و یا آب آن ضروری به نظر می‌رسد.

    مواد غذایی گیاهی 

    بر اساس تحقیقی در سال 2015، مصرف بسیاری از مواد غذایی گیاهی برای سلامت کبد پیشنهاد می‌شود. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

    موز

    جو

    هویج

    لیمو

    پاپایا

    انجیر

    آووکادو

    هندوانه

    کلم بروکلی

    برنج قهوه‌ای

    چغندر و آب چغندر

    سبزیجاتی نظیر کلم پیچ و کلم ‌برگ

    ماهی چرب 

    مصرف مکمل‌های ماهی چرب و روغن ماهی به کاهش فشار شرایط بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌نماید. ماهی چرب غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی مفید در کاهش التهاب نقش مؤثری دارد. همچنین منجر به پیشگیری از افزایش تجمع چربی و حفظ سطح آنزیم در کبد می‌شود.

    آجیل  

    مصرف آجیل روشی دیگر برای حفظ سلامت کبد و محافظت از آن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی است. آجیل حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. این ترکیبات از بیماری کبد چرب غیرالکلی پیشگیری می‌نماید. همچنین موجب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو خواهد شد. مصرف این ماده غذایی مفید را در درمان این بیماری فراموش نکنید.

    روغن‌زیتون 

    مصرف بیش‌ازحد چربی برای کبد مفید نیست. اما برخی چربی‌ها کمک‌کننده هستند. در برنامه غذایی خود، روغن‌زیتون را جایگزین چربی‌های مضر کنید. این ماده غذایی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. روغن‌زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع‌نشده است. اثبات اثرگذاری این روغن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : علائم و راه‌های پیشگیری از سندرم متابولیک

    مواد غذایی مضر در رژیم درمانی در بیماری کبد چرب 

    رژیم درمانی کبد چرب

    رژیم غذایی سالم و متعادل در سلامت کبد نقشی اساسی دارد. بااین‌حال، مصرف برخی غذاها و گروه‌های غذایی برای این عضو بدن مضر هستند. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:‌

    غذاهای پرچرب: مصرف غذاهای چرب، فست فود و غذاهای رستورانی را کاهش دهید. میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده و چیپس نیز به میزان زیادی چربی دارند.

    غذاهای نشاسته‌ای: نان‌هایی با فرآوری بالا و فیبر پایین، پاستا، کیک و خوراکی‌های پخته‌شده.

    شکر: مصرف شکر و مواد غذایی دارای شکر را کاهش دهید. غلات صبحانه و آب‌نبات برخی از این موارد هستند.

    نمک: برای کاهش مصرف نمک، از خرید گوشت و سبزیجات کنسرو شده خودداری نمایید. همچنین کالباس آغشته به نمک، گوشت بیکن و به‌طورکلی غذاهای تهیه شده در رستوران حاوی نمک زیادی است.

    سخن پایانی

    رژیم درمانی کبد چرب در بهبود و سلامت کبد نقش مؤثری دارد. جهت درمان و یا حتی پیشگیری از این عارضه، برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشید. مصرف نمک، شکر، غذاهای چرب و پر نشاسته را کاهش دهید. از سبزیجات و میوه به میزان بیشتری استفاده نمایید. چربی‌های سالم همچون روغن‌زیتون و آجیل را به میزان کافی در برنامه خود بگنجانید. همچنین در کنار رژیم، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

    منبع:


    medicalnewstoday.com

    PN:0253

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    5 دیدگاه برای برای کبد چرب چی بخوریم ؟‌ بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کبد چرب ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *