۱۰ نکته مهم رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

۱۰ نکته مهم رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری
  • آیا شما هم نگران کم کاری تیروئید در دوران حاملگی هستید؟ فیتولند در این مقاله به ۱۰ نکته مهم رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری اشاره می‌کند. آیا می‌دانید کم کاری تیروئید در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟ این مسئله به خودی خود یک مشکل اساسی محسوب می‌شود. اما اهمیت آن در زمان بارداری به مراتب افزایش می‌یابد. جنین در 10 تا 12 هفته اول پس از لقاح، برای هورمون تیروئید به طور کامل به مادر وابسته است.

    غده تیروئید با تولید برخی هورمون‌ها به متابولیسم بدن کمک می‌کند. متابولیسم نیز بسیاری از فرایندهای بدن را کنترل می‌نماید. هورمون‌های تیروئید به تنظیم فشارخون، ضربان قلب و دمای بدن نیز کمک می‌کنند. همین عوامل اهمیت غده تیروئید و سلامت آن را افزایش می‌دهد. دلایل متعددی برای ابتلا به کم کاری تیروئید وجود دارد. در کم کاری تیروئید هورمون کافی برای عملکرد سالم بدن تولید نمی‌گردد. یکی از مهم‌ترین درمان‌ها، بهبود و تغییر رژیم غذایی بارداری است.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری چه بخوریم؟

    ابتدا پزشک متخصص علت کم کاری تیروئید در دوران بارداری را بررسی می‌نماید. ممکن است با توجه به شرایط دارو یا درمان‌هایی را تجویز نماید. رژیم غذایی کم کاری تیروئید مکمل درمان دارویی است. در این رژیم بیشتر از مواد غذایی تقویت کننده تیروئید استفاده می‌شود. همچنین مصرف غذاهای سرکوب کننده تیروئید کاهش می‌یابد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تغذیه مناسب ۳ ماهه اول بارداری

    ۱. تغذیه سالم و به موقع

    تغذیه سالم و اصولی چه در افراد سالم یا مبتلا به این عارضه، امری مهم است. همچنین بهتر است غذای سالم، خانگی و ارگانیک مصرف کنید. مصرف غذاهای آماده و بسته بندی شده نیز باید کاهش یابد. پیش از مصرف میوه‌ و سبزیجات نیز به خوبی آن‌ها را با سرکه بشویید.

    ۲. اهمیت مصرف ید در برنامه رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

    ید برای تنظیم تیروئید کم کار در دوران بارداری امری حیاتی محسوب می‌شود. به طور معمول مقدار کافی ید از طریق نمک یددار دریافت می‌شود. بنابراین در صورت صلاحدید پزشک از نمک یددار استفاده کنید. نمک‌های موجود در غذاهای فرآوری شده یا بسته بندی (مانند چیپس) از این نوع نیستند.

    ۳. غلات کامل مصرف کنید

    یبوست یكی از علائم شایع کم کاری تیروئید در زمان بارداری می‌باشد. رژیم غذایی حاوی غلات کامل، فیبر دریافتی را افزایش می‌دهد. این امر به گوارش کمک کرده و روند دفع را آسان می‌نماید.

    ۴. در رژیم غذایی مناسب برای اختلالات تیروئید در بارداری، سبزیجات بخورید

    تیروئید برای انجام وظایف خود به منیزیم نیاز دارد. سبزیجاتی مانند اسفناج، شنبلیله و کاهو منابع خوبی از این ماده معدنی فوق العاده هستند. سبزیجات را جزء منظم رژیم خود قرار دهید.

    ۵. از انواع توت‌ها استفاده کنید

    انواع توت‌ها مانند توت فرنگی و بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هستند. منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شوند. می‌توانید علاوه بر مصرف این میوه‌ها، چای یا دم نوش آن را هم میل کنید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات

    ۶. دریافت کافی ویتامین D و امگا 3 در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بارداری فراموش نشود

    کم کاری تیروئید منجر به از دست دادن استخوان می‌گردد. مصرف غذاهای غنی از ویتامین دی را فراموش نکنید. این ویتامین به همراه کلسیم از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند. امگا 3 نیز برای حفظ سلامت و تنظیم هورمون‌ها بسیار مفید است.

    غذاهایی مانند ماهی آزاد، تخم مرغ، گردو، دانه کتان و قارچ را در رژیم خود قرار دهید. ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد وحشی، قزل‌آلا، ماهی تن یا ساردین نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این مواد غذایی حاوی سلنیوم نیز می‌باشد که در درمان این بیماری نقش مؤثری دارد.

    ۷. در رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری لبنیات بیشتری مصرف کنید

    لبنیات سرشار از کلسیم است که همراه با ویتامین دی، جذب بهتری دارد. همچنین منجر به تقویت عضلات می‌شود. مصرف شیر، ماست و پنیر برای درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری فراموش نشود.

    ۸. مصرف پروتئین را در رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید در بارداری افزایش دهید

    از دست دادن ماهیچه یکی دیگر از مشکلات کم کاری تیروئید و بارداری است. حتماً از غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، سفیده تخم مرغ، لوبیا، عدس پخته و حبوبات استفاده کنید. این مواد غذایی علاوه بر ساخت و تقویت عضلات، سطح انرژی را نیز افزایش می‌دهند.

    ۹. میان وعده با آجیل

    آجیل و دانه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بادام زمینی، گردو و دانه‌های مختلف مانند تخمه کدو و تخم کتان، منابع عالی منیزیم و پروتئین هستند. آجیل حاوی سلنیوم نیز می‌باشد. آجیل دارای چربی زیادی است. به همین علت در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی کم کاری تیروئید

    ۱۰. از خوردن غذاهایی که به تیروئید شما آسیب می‌رسانند، خودداری نمایید

    گواتروژن‌ها مواد غذایی هستند که عملکرد تیروئید را سرکوب می‌کنند. از این مواد غذایی دوری نمایید. گواتروژن‌های اصلی عبارتند از کلم، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل. اگر کمبود ید دارید، سویا یا شیر سویا نیز عملکرد تیروئید را مختل می‌کند. گوشت های ارگانیک، مانند کبد و کلیه، مملو از اسیدهای چرب هستند. در صورت مصرف بیش از حد، عملکرد تیروئید و جذب داروهای تیروئید را دچار مشکل خواهند نمود.

    سخن پایانی

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری، روند بهبود را سرعت می‌بخشد. برنامه غذایی به معنای عدم مصرف دارو نیست. در صورتی که پزشک برای شما روند درمانی را تجویز کرده است، آن را تغییر ندهید. از مصرف برخی مواد غذایی همچون کلم و سویا خودداری نمایید. مواد غذایی حاوی ویتامین دی و امگا 3 بیشتری مصرف کنید. لبنیات، آجیل، پروتئین، میوه و سبزیجات را نیز در رژیم خود بگنجانید.

    اهمیت اصلی برنامه رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری چیست ؟

    برنامه رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری برای جنین اهمیت زیادی دارد. جنین در 10 تا 12 هفته اول پس از لقاح، برای هورمون تیروئید به طور کامل به مادر وابسته است. شما با رعایت نکات تغذیه می‌توانید این موضوع را به شکلی صحیح مدیریت کنید.

    منبع:

    beingtheparent.com

    PN:0456

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *