رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی
  • اگر به دنبال رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی هستید، این مقاله را از دست ندهید. ابتلا به این عارضه در بانوان شایع تر از آقایان است. دلایل متعددی در بروز کم کاری تیروئید هم‌چون ژنتیک، تغذیه و… نقش دارند. برخی پزشکان به درمان قطعی کم کاری تیروئید در طب سنتی معتقد هستند.

    رژیم غذایی در بهبود و درمان این بیماری نقش مؤثری دارد. اما آیا مواد غذایی مفید و بهترین گیاهان دارویی برای کم کاری تیروئید را می‌شناسید؟ پیش از بررسی رژیم غذایی کم کاری تیروئید به شناخت بیشتر این بیماری و نحوه تشخیص آن می‌پردازیم. جهت آگاهی بیشتر با فیتولند همراه باشید.

    کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد؟

    غده تیروئید یک غده درون ریز پروانه‌ای شکل، در قسمت جلویی و پایین گردن است. وظیفه آن ترشح هورمون‌هایی است که به هر بافت بدن منتقل می‌شود. هورمون تیروئید در تولید انرژی، تنظیم دمای بدن و عملکرد مغز، قلب و عضلات نقش دارد. در صورت عدم ترشح کافی، علائمی نظیر خستگی، افزایش وزن، نازک شدن موها، خشکی پوست و افسردگی بروز می‌یابد.

    مشکلات خواب، تغییر در قاعدگی یا علائم گوارشی از دیگر عوارض این عارضه می‌باشد. بین 40 تا 60 درصد مبتلایان از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند. این علائم از فردی به فرد دیگر متغیر است. به همین علت افراد گاهی با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی پر پروتئین

    تشخیص کم‌کاری تیروئید

    از آزمایش خون برای تشخیص کم کاری تیروئید استفاده می‌شود. معمولاً سه اندازه گیری در این آزمایش اهمیت دارد. تیروکسین آزاد (T4)، تری یدوتیرونین آزاد (T3) و هورمون محرکه تیروئید (TSH یا تیروتروپین). دو مورد اول توسط خود غده تیروئید و مورد سوم توسط غده هیپوفیز برای تنظیم تیروئید تولید می‌شوند.

    بسیاری از پزشکان محدوده تیروتروپین (TSH) را بین 0.4 تا 5 mU/L می‌دانند. بررسی‌هایی نیز در مورد کم کاری تیروئید بدون علائم وجود دارد. در این صورت سطح T3 و T4 آزاد طبیعی است. اما سطح هورمون محرکه تیروئید زیاد می‌باشد.

    علاوه بر این از آزمایش خون برای اندازه‌گیری آنتی بادی‌های تیروئید، تیروئید پراکسیداز و آنتی تیروگلوبولین استفاده می‌شود. با این روش بیماری خود ایمنی تیروئید که منجر به کم کاری تیروئید می‌شود، تایید یا رد می‌شود.

    بهبود کارکرد تیروئید با رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

    علل زمینه‌ای کم کاری تیروئید 

    آگاهی از علل بروز بیماری در درمان دارویی و رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی بسیار مهم است. این بیماری دو نوع گوناگون دارد که عوامل متعددی در بروز آن‌ها نقش دارند. بیماری خود ایمنی تیروئید (هاشیموتو) شایع ترین علت کم کاری تیروئید است. این بیماری نوعی التهاب تیروئید است که توسط سیستم ایمنی فرد بیمار ایجاد می‌شود.

    هاشیموتو در زنان پنج تا هشت برابر شایع تر از مردان می‌باشد. سطح بالای آنتی بادی‌های ضد پراکسیداز تیروئید تقریباً در پنج درصد از بزرگسالان مشاهده شده است. در بانوان مسن این میزان 15 درصد می‌باشد. افراد مبتلا به سایر بیماری‌های خود ایمنی، شیوع بالاتری از بیماری‌های خود ایمنی تیروئید دارند. برخی از این بیماری‌ها شامل دیابت نوع یک، سلیاک و روماتیسم مفصلی است.

    در کم‌کاری تیروئید مرکزی یا هیپوفیز، تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. این موارد اغلب تحت تأثیر عوامل محیطی و تغذیه‌ای هستند. التهاب دستگاه گوارش، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و افزایش استروژن از این موارد است. به همین علت رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی نقش مؤثری در درمان خواهد داشت. عامل دیگر بیماری سطح بالای کورتیزول به دلیل استرس طولانی مدت یا استفاده از استروئیدهای خوراکی است.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    جراحی بر روی غده تیروئید نیز جهت برداشتن گواتر یا ندول سبب کم کاری تیروئید می‌شود. همچنین درمان با ید رادیو اکتیو، برای درمان ندول تیروئید و تیروئید بیش‌فعال از دیگر علل بروز بیماری است. البته این درمان در سرطان گلو و سرطان محل‌های مجاور نیز انجام می‌شود.

    تیروئید کم کار و راهکارهای درمانی بر مبنای طب سنتی 

    درمان دارویی رایج کم کاری تیروئید شامل مصرف روزانه هورمون تیروئید با لووتیروکسین مصنوعی یا لیوتیرونین است. ممکن است از تیروئید طبیعی خشک شده نیز به عنوان درمان استفاده شود. این نوع درمان‌ها در برخی افراد مؤثر هستند. اما در افراد مبتلا به هاشیموتو، علت اصلی اختلال عملکرد را به طور کامل برطرف نمی‌کند. همچنین در برخی افراد علائم یویوئی و در بعضی دیگر نیز هورمون تیروئید به خوبی تحمل یا جذب نمی‌شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

    پزشکان طب طبیعی برای بهبود روند درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی آموزش دیده‌اند. ایشان ترکیبی از رژیم، مکمل، داروی گیاهی یا معمولی را به کار می‌گیرند. اگر بیماری خود ایمنی علت اصلی اختلال باشد، کاهش آنتی بادی های تیروئید هدف درمان است. اما اگر تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، طب طبیعی شیوه زندگی و عوامل محیطی را مورد بررسی قرار می‌دهد. بهترین روش شخصی سازی درمان است.

    رژیم غذایی و میکروبیوم در درمان کم کاری تیروئید با طب سنتی

    رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی به کمک درمان و پیشگیری از بیماری می‌آید. در هاشیموتو و سایر شرایط خود ایمنی، عدم مزمن و مداوم تعادل میکروبیوم (اجتماع میکروارگانیسم‌ها) و التهاب روده اهمیت دارد. برای کاهش التهاب و تعادل ایمنی، مصرف پروبیوتیک‌ها و غذاهای پرورده پیشنهاد می‌شود.

    همچنین رژیم‌هایی که میزان کمتری قند، نشاسته و کربوهیدرات‌ دارند، به کاهش التهاب و تعادل ایمنی کمک کرده و اختلال عملکرد میکروبیوم را نیز برطرف می‌کنند. علاوه بر این ممکن است در برخی افراد نیاز به حذف برخی مواد غذایی باشد. مبتلایان به اختلال خود ایمنی تیروئید باید برای بیماری سلیاک مورد آزمایش قرار گیرند. برای آنکه مشخص می‌شود آیا نیازی به حذف گلوتن هست یا خیر.

    ویتامین B12 در رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

    مصرف مکمل در نسخه طب سنتی برای کم کاری تیروئید

    پزشکان با تجویز آزمایش، در صورت کمبود مواد مغذی، مکمل تجویز می‌کنند.

    ویتامین B12: این ویتامین برای تولید هورمون تیروئید بسیار مهم است. B12 سبب بهبود پاسخ سلولی به هورمون تیروئید و تولید انرژی در سلول‌ها می‌شود. همچنین خستگی و سایر علائم مرتبط با کم‌کاری تیروئید را کاهش می‌دهد.

    سلنیوم: سلنیوم از سنتز و متابولیسم مؤثر هورمون تیروئید پشتیبانی می‌کند. همچنین سطح آنتی بادی تیروئید را در بیماران مبتلا به هاشیموتو کاهش می‌دهد.

    روی: روی در بهبود عملکرد هورمون تیروئید و سطح آن مؤثر است. بر اساس مطالعات روی بر عملکرد تیروئید در بانوان دارای اضافه وزن تأثیر مثبت دارد.

    گیاهان دارویی برای درمان کم کاری تیروئید به صورت طبیعی

    گیاهان متعددی در رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی مؤثر هستند. آشواگاندا یا گیلاس زمستانی عملکرد تیروئید را برای بیماران کم کاری تیروئید بهبود می‌بخشد. گیاهان اداپتوژن به طور همزمان بر روی چندین عملکرد بدن تأثیر می‌گذارند. به تعادل اختلال عملکرد و تنظیم فرآیندهای متابولیک نیز کمک می‌کنند. بااین‌حال لازم است که مبتلایان به بیماری خود ایمنی تیروئید آن را با احتیاط مصرف کنند. زیرا برخی گیاهان می‌توانند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک نمایند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات

    گیاهان دیگر مانند صمغ گوگال را می‌توان در همه انواع کم کاری تیروئید استفاده نمود. این گیاه به تبدیل شکل غیرفعال تیروکسین آزاد به شکل فعال‌تر تری یدوتیرونین آزاد کمک می‌کند. هرگونه درمان گیاهی باید توسط یک متخصص آموزش دیده انجام گردد. در این صورت عوارض جانبی یا تداخلات با داروهای شیمیایی کاهش خواهد یافت.

    سخن پایانی

    امروزه از رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی برای بهبود این عارضه استفاده می‌شود. با اصلاح سبک زندگی به همراه یک برنامه غذایی مناسب شاهد بهبود این عارضه خواهید بود. بااین‌حال حتماً روند درمان را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. هر نوع رژیم یا مصرف گیاهان دارویی باید به تجویز فرد متخصص باشد. در این شرایط عوارض جانبی رخ نداده و دارو گیاهی با دیگر داروهای شیمیایی تداخل ایجاد نخواهند کرد.


    منبع:

    naturemed.org

    PN:0457

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *