بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی با ۱۰ ماده غذایی

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی با ۱۰ ماده غذایی
  • رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی یکی از مؤثرترین درمان‌های این عارضه است. رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی تأکید بر مصرف فیبر، میوه و سبزیجات دارد. همچنین افزودن حبوبات و غلات کامل به برنامه غذایی ضروری است. فراموش نکنید مؤثرترین درمان کبد چرب غیر الکلی کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی است. برای آشنایی بیشتر با درمان و تشخیص کبد چرب الکلی و غیرالکلی همراه ما باشید.

    کبد چرب غیر ‌الکلی ; علائم، رژیم غذایی و درمان

    کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع‌ترین علل بیماری کبدی در ایالات‌متحده است. در این بیماری چربی اضافی در کبد ذخیره می‌گردد. در صورت عدم درمان نیز منجر به سیروز و نارسایی کبدی خواهد شد. این عارضه در افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر مشاهده می‌گردد. به همین علت برنامه رژیم غذایی کبد چرب ، جزو اساسی‌ترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود.

    علائم کبد چرب غیر الکلی چیست؟ متاسفانه افراد مبتلا معمولاً علائم بارزی ندارند. ممکن است از خستگی، بی‌قراری و احساس ناراحتی به علت گرفتگی قسمت راست بالای حفره شکمی شکایت نمایند. همچنین احتمال دارد که زردی متوسط نیز دیده شود. این عارضه ناشی از مصرف الکل نمی‌باشد.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    در یک بدن سالم، کبد سموم را دفع کرده و صفرا تولید می‌کند. صفرا پروتئینی است که چربی‌ها را برای هضم شدن به اسیدهای چرب تجزیه می‌نماید. بیماری کبد چرب سبب آسیب و جلوگیری از عملکرد اصولی کبد می‌شود. کاهش مصرف کالری، برنامه رژیم لاغری، ورزش و به‌طورکلی سبک زندگی سالم به سلامت کبد کمک می‌کند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : انواع  کبد چرب چیست ؟

    رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی 

    آیا کبد چرب غیر الکلی درمان دارد ؟ به‌طورکلی در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی مصرف میوه‌ و سبزیجات ضروری است. گیاهان پر فیبر، حبوبات و غلات کامل از دیگر مواد غذایی مورد نیاز هستند. برای بهبود این عارضه باید مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها را کاهش داد. خوراکی‌های با قند اضافی، نمک، کربوهیدرات‌ تصفیه‌شده و چربی اشباع‌شده از این موارد هستند. همچنین از نوشیدن الکل خودداری کرد. در ادامه به جزییات بیشتری اشاره می‌کنیم.

    مصرف کافئین در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی

    نوشیدن قهوه در رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی 

    نوشیدن قهوه از کبد در برابر کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی محافظت می‌کند. یک پژوهش جدید نشان داد قهوه با کاهش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی همراه است. همچنین خطر پیشرفت فیبروز کبدی را نیز کاهش می‌دهد. اما نباید در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید. همچنین قبل از تغییر در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

    سبزیجات و جلوگیری از تجمع چربی 

    ترکیبات موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار ممکن است به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک کند. براساس نتایج مطالعه‌ای در سال 2021 ؛ مصرف اسفناج خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را کاهش می‌دهد. احتمالاً این کاهش به دلیل نیترات و پلی فنول‌های متمایز موجود در برگ سبز این گیاه است. این مطالعه بر روی اسفناج خام انجام گردید. اسفناج پخته‌شده این نتایج قوی را نشان نداد. زیرا پختن سبزیجات برگ‌دار سبب کاهش پلی فنولیک و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها می‌گردد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین خوراکی ها و نوشیدنی ها برای کبد چرب چیست؟

    مصرف لوبیا و سویا در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی 

    طبق تحقیقات، حبوبات مانند عدس، نخود، سویا و نخودفرنگی جزو مغذی‌ترین مواد غذایی هستند. همچنین حاوی نشاسته‌ مقاوم می‌باشند که به بهبود سلامت روده‌ها کمک می‌کند. مصرف حبوبات ممکن است در کاهش گلوکز و‌تری گلیسیرید خون در مبتلایان به چاقی موثر باشد. یک پژوهش نشان داد؛ رژیم‌های غذایی غنی از حبوبات در کاهش احتمال کبد چرب غیر الکلی نقش دارند.

    مصرف سویا نیز در حفاظت از کبد نقش مهمی دارد. سویا به کاهش سطح ‌تری گلیسیرید و محافظت در برابر تجمع چربی احشایی کمک می‌کند. توفو به عنوان یک غذای کم‌چرب، منبع خوبی از پروتئین است. اگر به دنبال کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی هستید، توفو را از دست ندهید.

    رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی

    مصرف ماهی جهت کاهش التهاب و سطح چربی 

    ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. تحقیقات نشان می‌دهند مکمل امگا ۳ در کاهش چربی کبد نقش دارد. همچنین منجر به افزایش کلسترول خوب خون و کاهش سطح‌ تری‌گلیسیرید می‌شود. تمام این عوامل در بهبود کبد چرب و حفاظت از این عضو مهم بدن نقش اساسی دارند.

    رژیم درمانی کبد چرب غیر الکلی با بلغور جو دوسر 

    غلات کامل و غذاهای غنی از فیبر مانند بلغور جو دوسر با کاهش خطر کبد چرب غیر الکلی همراه می‌باشند. مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است. رژیم غذایی غنی از فیبر برای مبتلایان به این عارضه پیشنهاد می‌گردد. همچنین غلات کامل به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می‌کنند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه چربی سوزی در خانه

    مصرف مغزها در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی 

    رژیم غذایی سرشار از آجیل به کاهش التهاب و مقاومت به انسولین کمک می‌کند. همچنین در کاهش استرس اکسیداتیو و شیوع کمتر کبد چرب غیر الکلی نقش دارد. یک مطالعه وسیع در کشور چین انجام شد. براساس نتایج افزایش مصرف مغزها به کاهش خطر ابتلا به کبد چرب کمک می‌کند. همچنین افراد مبتلا با مصرف گردو، در تست‌های عملکرد کبدی، بهبود نشان دادند.

    زردچوبه برای کاهش نشانه‌های آسیب کبدی 

    دوز بالای کورکومین، نشانه‌های آسیب کبدی را در افراد مبتلا کاهش می‌دهد. مطالعات متعددی بر تأثیرات ادویه زردچوبه در رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی انجام گردید. سطح “آلانين آمينوترانسفراز سرمي” و “آسپارتات آمینوترانسفراز” به کمک این ماده کاهش یافت. سطح این دو آنزیم به طور غیرطبیعی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب بالا می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی مدیترانه‌ای چگونه است ؟

    تخمه آفتابگردان 

    دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند. این آنتی‌اکسیدان اغلب از طریق مکمل در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی تجویز می‌گردد. یک وعده ۱۰۰ گرمی تخمه آفتابگردان حدود ۲۰ میلی‌گرم ویتامین E دارد. این میزان بیش از ۱۰۰ درصد ارزش توصیه‌شده روزانه می‌باشد. اگر به دنبال افزایش مصرف این ویتامین به طور طبیعی هستید، تخمه آفتابگردان را فراموش نکنید.

    مصرف چربی‌های اشباع‌نشده را افزایش دهید 

    در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی، مصرف چربی غیراشباع را افزایش دهید. آووکادو، روغن‌زیتون، کره‌‌ مغزها و ماهی چرب از این نوع مواد غذایی می‌باشند. رژیم مدیترانه‌ای بر غذاهای حاوی چربی غیراشباع تمرکز دارد. این رژیم منجر به کاهش کلسترول شده و به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌گردد.

    رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی

    پاک ‌سازی کبد غیر الکلی با سیر 

    سیر علاوه بر طعم دهی به غذا، فواید متعددی دارد. پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک نماید. در یک پژوهش مبتلایان روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم پودر سیر به مدت ۱۵ هفته مصرف نمودند. نتایج نشان‌دهنده کاهش چربی کبد و بهبود سطح آنزیم بود. طبق تحقیقات بر روی مردان چینی، مصرف مکرر سیر خام با بیماری کبد چرب رابطه معکوس دارد. این نتیجه در زنان مشاهده نگردید.

    مواد غذایی ممنوعه در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی 

    مصرف مواد غذایی زیر را به حداقل رسانده یا آن را حذف نمایید. این غذاها به‌طورکلی باعث افزایش وزن و سطح قند خون می‌شوند.

    غذاهای سرخ‌شده: این مواد غذایی چربی و کالری بالایی دارند.

    الکل: الکل عامل اصلی بیماری کبد چرب و همچنین سایر بیماری‌های کبدی است.

    گوشت قرمز: گوشت گاو و غذاهای اغذیه‌فروشی‌ها سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند.

    نان سفید، برنج و ماکارونی: آرد سفید معمولاً فرآوری شده است. اقلام تهیه‌شده از این ماده به دلیل کمبود فیبر، قند خون را افزایش می‌دهد.

    شکر اضافه: از مصرف خوراکی‌های شیرین مانند آب‌نبات، کلوچه‌ها، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها دوری کنید. قند خون بالا باعث افزایش میزان انباشت چربی در کبد می‌شود.

    نمک اضافه: مصرف بیش‌ازحد نمک خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش می‌دهد. در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی، مصرف سدیم را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود نمایید. در صورت فشارخون، مصرف نمک را به بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی کبد چرب

    نمونه برنامه غذایی برای بیماری کبد چرب  

    اگر مبتلا به این عارضه هستید، پزشک رژیم غذایی مخصوصی را تجویز می‌نماید. در ادامه به یک نمونه رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی اشاره می‌کنیم:

    صبحانه

    یک فنجان قهوه سیاه یا چای سبز

    2 قاشق چای‌خوری بلغور جو دوسر را با یک قاشق غذاخوری کره بادام مخلوط نمایید. به این ترکیب دانه چیا و یک فنجان توت مخلوط افزوده و به عنوان اوتمیل میل کنید.

    نهار

    90 گرم مرغ کبابی

    یک عدد سیب‌زمینی پخته کوچک

    یک فنجان بروکلی پخته، هویج، یا سبزیجات دیگر

    سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک و سس روغن‌زیتون

    میان وعده

    حمص با سبزیجات خام

    یک یا 2 قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی روی سیب‌های ورقه شده

    شام

    یک فنجان توت مخلوط

    سالاد کوچک مخلوط لوبیا

    یک فنجان کینوا پخته‌شده

    یک فنجان بروکلی پخته‌شده

    85 گرم ماهی سالمون گریل شده

    رژیم غذایی کبد چرب غیر الکلی

    راه‌های دیگر درمان بیماری کبد چرب 

    علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی در بهبود این بیماری نقش دارد. در نتیجه فعالیت ورزشی را به برنامه روزانه خود بیفزایید. حداقل ۴ روز در هفته به مدت 30 دقیقه تمرین هوازی داشته باشید. سطح چربی خون را کاهش دهید. مراقب مصرف چربی‌های اشباع و قند باشید. دیابت را کنترل نمایید. دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با هم بروز می‌کنند.

    سخن پایانی

    برای کبد درمان چرب غیر الکلی مصرف فیبر، حبوبات و سبزیجات پیشنهاد می‌شود. سیر، اسفناج، لوبیا، سویا و ماهی از مواد غذایی لازم در رژیم غذایی برای کبد چرب غیر الکلی هستند. چربی‌های سالم از جمله روغن‌زیتون، آووکادو و مغزیجات را فراموش نکنید. الکل و غذاهای سرخ‌شده را از برنامه غذایی خود حذف نمایید. در کنار آن تمرینات ورزشی داشته و سطح استرس را کاهش دهید.


    منبع:

    healthline.com

    PN:0482

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *