5 راز طول عمر طولانی : چگونه زندگی طولانی تری داشته باشیم ؟

  • 5 راز طول عمر طولانی چیست ؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توانیم زندگی طولانی تری داشته باشیم ؟ آیا شما از امید به داشتن یک زندگی طولانی تر احساس رضایت خواهید داشت؟‌ آیا رابطه ی بین سبک زندگی سالم و طول عمر طولانی تر وجود دارد؟‌ ایالات متحده آمریکا بیشترین هزینه را صرف مراقبت‌های بهداشتی می‌کند. سرانه مراقبت‌های بهداشتی این کشور ۹۴ هزار دلار است. با این وجود در زمینه امید به زندگی در هنگام تولد، با میانگین ۸۰ و در رتبه ۴۳ سال ۲۰۱۷ جهان قرار دارد.

    رازهای داشتن عمر طولانی و رسیدن به صد سالگی

    مهمترین رازهای رسیدن به طول عمر طولانی چیست؟ آیا رعایت یک سبک زندگی سالم ارزش چند سال عمر طولانی‌تر را دارد؟ چه راز مشترکی بین افراد با عمر طولانی وجود دارد؟ محققان دانشگاه هاروارد در دانشکده بهداشت عمومی چان با استفاده از داده‌های بدست آمده از مطالعه بهداشت پرستاران (NHS) و مطالعه تکمیلی متخصصان بهداشت (HPFS)، تحقیق جامعی درباره تاثیر عادت‌های بهداشتی بر امید به زندگی انجام دادند. ایشان داده‌های زیادی از افراد را برای بازه زمانی طولانی پایش کردند. مطالعه‌ای که توسط NHS انجام شد، شامل ۷۸ هزار زن بود. سبک زندگی ایشان از سال ۲۰۱۴-۱۹۸۰ توسط محققان دنبال می‌شد. مطالعه HPFS نیز شامل ۴۰ هزار مرد بود که بر سبک زندگی آن‌ها در همین بازه زمانی نظارت می‌شد.

    در نتیجه این مطالعات بیش از ۱۲۰ هزار شرکت کننده داشت. شامل 34 سال داده از زنان و 28 سال داده از مردان بود. محققان NHS و HPFS داده‌های مربوط به رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، وزن بدن، سیگار و مصرف الکل را بررسی کردند. این اطلاعات به طور منظم و با استفاده از پرسش نامه‌های معتبر جمع آوری شده بودند. در ادامه به ۵ فاکتور ارزیابی شده در این تحقیقات و تاثیر آن‌ها بر طول عمر می‌پردازیم. با فیتولند همراه باشید.

    برنامه تمرین بدنسازی و رژیم غذایی فیتولند گیف

    در سال ۲۰۱۴ امید به زندگی کلی پیش بینی شده برای زنان و مردان در سن ۵۰ سالگی،  برای زنان ۳۳.۳ سال و برای مردان ۲۹.۸ سال زندگی طولانی تر بود. محققان پس از تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش راز طول عمر طولانی را یافتند. ایشان دریافتند بزرگسالانی که هر پنج عامل سبک زندگی سالم را پذیرفته‌اند، زنان ۴۳.۱ سال و مردان ۳۷.۶ سال بیشتر زندگی کرده‌اند. اما بزرگسالانی که به هیچ یک از پنج عامل سبک زندگی سالم پایبند نیستند، زنان تنها ۲۹ سال پس از ۵۰ سالگی و مردان ۲۵.۵ سال دیگر زندگی می‌کنند.

    سبک زندگی سالم و افزایش طول عمر

    ۵ راز طول عمر طولانی چیست؟

    تاثیر سبک زندگی بر طول عمر چیست ؟ مطالعات نشان می‌دهند که 5 مورد زیر خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهند. بنابراین این 5 مورد برای بررسی انتخاب شدند. بر اساس مطالعات هر کدام از این فاکتورها به طور قابل توجهی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد. این دو بیماری دو قاتل برتر در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شوند. در این کشور تقریبا به ازای هر ۴ مرگ یک مرگ در اثر این دو بیماری است. در ادامه به تعریف و بررسی این عادات می‌پردازیم. واقعا شگفت انگیز است. این رفتارهای ساده تاثیر بزرگی در داشتن زندگی طولانی تر می‌توانند داشته باشند.

    ۱. رژیم غذایی سالم و افزایش طول عمر

    بر اساس ورودهای گزارش شده؛ سبزیجات، میوه ها، آجیل، غلات کامل، چربی های سالم، اسیدهای چرب امگا-3 غذاهای سالم در نظر گرفته شد. همچنین غذاهایی مانند گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، چربی ترانس و سدیم در دسته غذاهای ناسالم محاسبه و رتبه بندی شدند. راز طول عمر طولانی مصرف غذاهای سالم و حذف غذاهای ناسالم است.

    ۲. فعالیت فیزیکی کافی و طول عمر طولانی تر

    سطح فعالیت فیزیکی سالم بر اساس حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هر روز اندازه‌گیری شد. به طور مثال پیاده‌روی سریع یک گزینه عالی است.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : فعالیت بدنی مناسب سالمندان

    ۳. وزن بدنی سالم و افزایش طول عمر

    وزن بدنی سالم، با شاخص توده بدنی نرمال (BMI) تعریف می‌شود. شاخص توده بدنیمحاسبه ای است که از وزن و قد فرد به دست می آید. این شاخص به عنوان یک ابزار غربالگری برای میزان چربی بدن استفاده می‌شود. شاخص توده بدنی سالم معمولا بین ۲۴.۹-۱۸.۵ است. قطعا حفظ یک شاخص توده بدنی معقول راهی عالی برای محافظت از خود در برابر ابتلا به دیابت است.

    ۴. سیگار نکشیدن

    به نظر می‌رسد سیگار کشیدن تاثیر قوی‌تری نسبت به سایر تغییرات یا رفتارهای سبک زندگی دارد. علاوه بر خطر سرطان، سیگار کشیدن به بیماری‌های ریوی، قلبی و دیابت کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که حتی مصرف حداقل سیگار – از یک تا ۱۴ نخ سیگار در روز – با افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری قلبی همراه است. با حذف سیگار قبل از ۳۰ سالگی می‌توان به داشتن زندگی طولانی تر فکر کرد.

    ۵. عدم مصرف الکل و طول عمر طولانی تر

    عموماً یک نوشیدنی شامل 14 گرم الکل خالص می‌باشد. این مقدار به اندازه ۳۴۰ گرم آبجو معمولی، ۱۴۰ گرم شراب و ۴۰ گرم لیکور است. به طور تخمینی مصرف ۱۵-۱۰ نوشیدنی الکلی در هفته عمر انسان را یک تا دو هفته کوتاه‌تر می‌کند. همچنین افرادی که بیش از ۱۸ نوشیدنی الکی در طول هفته مصرف کنند؛ چهار یا پنج سال به ازای هر هفته از عمر ایشان کاسته خواهد شد. مصرف الکل سبب سکته مغزی، فشار خون، ایست قلبی و آنوریسم آئورت منجر به فوت می‌شود.

    آیا سبک زندگی سالم باعث افزایش عمر می‌شود؟

    برای داشتن زندگی طولانی تر چه کنیم؟

    داشتن عادات سالم تغییرات زیادی ایجاد می‌کند. در حقیقت راز طول عمر طولانی داشتن عادات سالم است. طبق تحقیقات، افرادی که هر 5 عادت را رعایت می‌کنند؛ نسبت به افرادی که هیچ یک را رعایت نمی‌کنند؛ زندگی طولانی‌تری دارند. برای زنان 14 سال زندگی طولانی‌تر و برای مردان 12 سال. این در صورتی است که این عادات را از سن 50 سالگی آغاز کرده باشند. افرادی که هیچ یک از این عادات را نداشتند، احتمال مرگ زودرس در اثر سرطان یا بیماری‌های قلبی-عروقی در آن‌ها بیشتر است.

    امید به زندگی

    محققان همچنین امید به زندگی را بر اساس تعداد عادتی که افراد دارا بودند، تخمین زدند. مهم نیست کدام یک از این 5 مورد باشد؛ اما تنها داشتن یک عادت سالم، امید به زندگی را تا 2 سال در مردان و زنان افزایش می‌دهد. جای تعجب ندارد که هرچه مردم عادات سالم بیشتری داشته باشند، طول زندگی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. این مسئله بزرگی است و تحقیقات مشابه بسیاری آن را تایید می‌کند. محققان با استفاده از داده‌های به‌دست آمده از مطالعه بهداشت و بازنشستگی در سال ۲۰۱۷ دریافتند که افراد دارای 50 سال سن یا بیشتر که وزن نرمالی داشته، هرگز سیگار نکشیده و الکل مصرف نکرده باشند؛ به طور میانگین از 7 سال زندگی طولانی تر برخوردار بودند.

    یک تجزیه و تحلیل جامع در سال 2012 بر روی 15 مطالعه بین‌المللی شامل ۵۰۰ هزار شرکت کننده انجام شد.  محققان دریافتند که بیشتر از نیمی از مرگ‌های زودرس در اثر عوامل مربوط به سبک زندگی ناسالم بوده است.  عواملی مانند رژیم غذایی ضعیف، عدم فعالیت، چاقی مفرط، نوشیدن الکل و سیگار کشیدن. تحقیقات تایید کننده موارد پیشین همچنان ادامه دارد.

    اما مشکل اساسی برای رسیدن به طول عمر طولانی تر چیست؟

    مشکل اساسی ۵ راز طول عمر طولانی برای داشتن زندگی طولانی تر چیست؟

    انسان‌ها در سراسر جهان تمایل دارند که راز طول عمر طولانی را بدانند. اما ایشان وقت زیادی را برای توسعه داروها و روش‌های درمان بیماری‌ها به جای تلاش برای جلوگیری از آن ها بگذارند. این معضل بزرگی است. متخصصان راه دیگری را  برای کمک به مردم در سطح وسیعی از جمعیت پیشنهاد می‌کنند. مسیری اصولی برای ایجاد رژیم غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی عموم انسان‌ها. به توصیه ایشان بهترین راه تغییر در سیاست‌ها و تلاش برای بهداشت عمومی است. درست مانند کلاه ایمنی موتورسیکلت و قانون کمربند ایمنی.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی دیابت

    پیشرفت‌هایی در وضع قوانین تنباکو و چربی‌های ترانس حاصل شده است. اما فشارهای زیادی از طرف صنایع بزرگ در این زمینه وجود دارد. باید راهنما و قوانینی داشته باشیم که به ما در داشتن زندگی سالم‌تر کمک کنند. بدین طریق شرکت‌های بزرگ مانند فست فودها، چیپس و نوشابه نمی‌توانند محصولات زیادی بفروشند. مسلما این قوانین برای شرکت‌هایی که قصد درآمدزایی به قیمت جان انسان‌ها را دارند؛ منجر به عصبانیت می‌شود.

    سخن پایانی

    با تغییرات ساده در الگوی رفتاری‌مان می توانیم دستاوردهای بزرگی در زمینه سلامت و زندگی طولانی تر داشته باشیم. آیا می‌خواهید امید به زندگی خود را بیش از یک دهه افزایش دهید؟ پس از راز طول عمر طولانی استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهند که شما می‌توانید با دنبال کردن این پنج عادت سالم این کار را انجام دهید: سیگار نکشید. شاخص توده بدنی سالم خود را حفظ کنید. ورزش متوسط تا شدید داشته باشید. الکل ننوشید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید. بدیهی است که انجام این عادات سالم از دوران کودکی بسیار بهتر است. اما اگر شما فراتر از ۵۰ سالگی، فراتر از ۶۰ سالگی، فراتر از ۷۰ سالگی هستید، هنوز هم خیلی دیر نیست.


    منابع:

    health.harvard.edu

    edition.cnn.com

    fa.wikipedia.org

    PN:0378

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای 5 راز طول عمر طولانی : چگونه زندگی طولانی تری داشته باشیم ؟ ثبت شده است

    1. تغذیه و دوری از استرس به همراه ورزش و خواب مناسب بهترین راه برای رسیدن به طول عمر طولانی هست و البته مجرد ماندن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *