انواع روش های درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در سلامت بانوان حائز اهمیت است. آمار ابتلا به سندرم PCOS به شدت رو به افزایش می‌باشد. نگران نباشید. درمان طبیعی سندرم تخمدان پلی کیستیک کاملاً امکان‌پذیر است. کافی است سبک زندگی و برنامه غذایی خود را اصلاح کنید. همچنین به منظور کاهش وزن، تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در ادامه فیتولند مصرف برخی مواد غذایی و ویتامین‌ها را جهت درمان طبیعی این بیماری توصیه می‌کند.

    این سندرم شایع‌ترین بیماری غدد درون‌ریز زنان در سنین باروری است. تشخیص و درمان سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک برای سلامت بانوان حائز اهمیت می‌باشد. علائم تخمدان پلی ‌کیستیک عبارت است از:

    ریزش مو

    افزایش وزن

    آکنه (جوش)

    کیست‌های تخمدان

    دوره‌های قاعدگی نامنظم

    به عقیده محققان علت این سندروم بسیار پیچیده است. مقاومت نسبت به انسولین و هورمون‌ها عوامل اصلی بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. با این وجود این عوامل قابل‌کنترل می‌باشند. سبک زندگی سالم و شاد و مصرف مکمل‌های غذایی مناسب در بهبود و درمان علائم تأثیرگذار است.

    درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغذیه مناسب 

    نخستین گام در درمان این سندرم اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب است. کنترل وزن و انجام تمرینات ورزشی روزانه در درمان این عارضه بسیار موثر است. در ادامه اصول کلی و برخی مواد غذایی مناسب برای درمان تخمدان پلی ‌کیستیک بیان شده است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : علائم و عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست ؟

    تعادل در مصرف کربوهیدرات و پروتئین

    پروتئین و کربوهیدرات بر میزان سطح انرژی و هورمون افراد تأثیرگذارند. با مصرف پروتئین، بدن برای تولید انسولین تحریک می‌شود. همچنین غذاهاي بدون مواد افزودنی و با کربوهیدرات پایین،‌ حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشند. به‌جای استفاده از رژیم کم کربوهیدرات، بر روی پروتئین کافی و سالم تمرکز نمایید. حفظ تعادل در استفاده از درشت مغذی‌ها به تناسب اندام بانوان نیز کمک می‌کند. برخی منابع پروتئینی گیاهی شامل آجیل، حبوبات و دانه‌های کامل هستند.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    مصرف غذاهای ضدالتهاب

    سندرم تخمدان پلی کیستیک، یک بیماری التهابی مزمن است. درنتیجه استفاده از غذاهای ضدالتهاب به کاهش علائم و درمان کمک می‌کنند. فیتولند استفاده از رژیم مدیترانه‌ای را پیشنهاد می‌دهد. روغن‌زیتون، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار در این برنامه غذایی به کار برده می‌شود. همچنین ماهی‌های چرب مانند: ماهی قزل‌آلا و سالمون و آجیل، همگی با التهاب مبارزه‌ می‌کنند.

    مصرف مواد غذایی حاوی آهن

    برخی از بانوان مبتلا به این عارضه، طی دوران قاعدگی خونریزی شدیدی تجربه می‌کنند. این مسئله منجر به کم‌خونی در اثر کمبود آهن در بدن می‌شود. مواد غذایی غنی از آهن مانند اسفناج، تخم‌مرغ و بروکلی را به برنامه غذایی خود بیفزایید.

    درمان گیاهی سندرم تخمدان پلی کیستیک

    مصرف منیزیم

    درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک وابسته به تغذیه، دریافت ویتامین و مواد معدنی است. به کمک بادام، کاکائو، اسفناج و موز دریافت منیزیم را به شکل طبیعی افزایش دهید.

    عدم مصرف قهوه

    از مصرف نوشیدنی‌های قوی کافئین دار خودداری نمایید. مصرف کافئین ممکن است با تغییرات در میزان استروژن و رفتار هورمونی مرتبط باشد.

    همچنین از گیاهان دارویی مؤثر بر سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده کنید. برخی دم‌نوش‌های گیاهی هم‌چون کامبوجیا در این زمینه سودمند هستند. چای سبز را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانید. این دم‌نوش گیاهی مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد. همچنین بر مدیریت وزن نیز تأثیرگذار است.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه ورزش در خانه

    مصرف مکمل کروم

    مکمل‌ کروم، با اثربخشی بر شاخص توده بدنی، در بهبود علائم و درمان تخمدان پلی کیستیک مؤثر می‌باشد.

    مصرف دارچین

    دارچین، از پوست درختی به همین نام تهیه شده است. عصاره دارچین، اثر مثبت بر مقاومت به انسولین دارد. همچنین دارچین، قاعدگی بانوان را تنظیم می‌کند.

    مصرف زردچوبه

    ماده فعال موجود در زردچوبه، “کورکومین” نامیده‌ می‌شود. این ادویه بر روی مقاومت به انسولین مؤثر بوده و اثر ضدالتهابی دارد. این دو مکانیسم در درمان طبیعی PCOS نقش به سزایی خواهند داشت.

    مصرف مکمل روی

    مکمل روی، باروری و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین به درمان و کنترل رشد موهای زائد در مبتلایان به این سندرم کمک می‌نماید. برخی مواد غذایی حاوی روی عبارت‌اند از: گوشت قرمز، لوبیا، آجیل و غذاهای دریایی.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : مکمل روی بهترین مکمل برای مردان

    مصرف ترکیب ویتامین D و کلسیم

    در حقیقت ویتامین D یک هورمون است. وجود آن، برای سیستم غدد درون‌ریز بدن، امری حیاتی محسوب می‌شود. کمبود این ویتامین در زنان مبتلا به  سندرم پلی ‌کیستیک رایج است. ترکیب ویتامین D و کلسیم، دوره‌های قاعدگی را منظم می‌کند. همچنین در تخمک‌گذاری و درمان سندرم تخمدان پلی ‌کیستیک نقش مؤثری دارد.

    درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با ورزش

    درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک با ورزش

    تحقیقات نشان داده‌اند برنامه تمرین بدنسازی، تأثیر مثبتی بر کاهش قند خون ناشتا، انسولین و شاخص مقاومت به انسولین دارد. همچنین تمرینات قدرتی و هوازی منجر به کاهش درصد چربی و وزن بدن می‌شوند. این عوامل همگی در درمان طبیعی مؤثرند.

    سخن پایانی

    درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی امکان‌پذیر است. تنها کافی است از تمام مواد غذایی سالم در برنامه غذایی خود استفاده کنید. تعادل را در مصرف مواد غذایی حفظ نمایید. غذاهای ضدالتهاب هم‌چون روغن‌زیتون، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار مصرف کنید. دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی را به شکل طبیعی از غذاها و میوه‌ها افزایش دهید.

    کاهش وزن تأثیر مثبتی در روند درمان خواهد داشت. بنابراین برنامه ورزشی منظمی را در زندگی روزمره بگنجانید. استرس و اضطراب خود را کاهش دهید. تشخیص این سندروم تنها با نظر پزشک متخصص است.


    منبع:

     www.healthline.com

    PN:0145

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    2 دیدگاه برای انواع روش های درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *