انتخاب بهترین رژیم لاغری

مناسب ترین برنامه رژیم غذایی لاغری از بین انواع رژیم‌ها
  • این مقاله به معرفی پرطرفدارترین انواع رژیم لاغری دنیا از بین انواع رژیم‌ها می‌پردازد. اگر به دنبال انتخاب بهترین رژیم لاغری دنیا هستید با ما همراه باشید تا با 22 رژیم لاغری دنیا آشنا شوید. بهترین روش برای کاهش وزن همراهی برنامه غذایی با ورزش است. احتمالاً تا به حال عبارت برنامه رژیم لاغری را در گوگل جستجو کرده‌اید. بنابراین با انبوهی از نتایج که گاه متناقض یکدیگرند، روبرو شده‌اید. نگران نباشید. فیتولند با این مقاله دانش شما را افزایش داده و به شما در انتخاب بهترین رژیم غذایی کمک می‌کند.

    کلمه “رژیم” به چه معناست؟

    برنامه رژیم غذایی به معنی محدود کردن یا قطع کل مصرف گروه‌های غذایی نیست. معنی واقعی این عبارت، انواع غذاهایی است که افراد به طور عادی مصرف می‌کنند. در نتیجه موادی که به طور روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در این عبارت گنجانده می‌شود. با گذشت زمان کاربرد این کلمه تغییر نمود. اکنون برنامه رژیم لاغری به توصیف غذا خوردن در مقادیر کم یا قطع برخی غذاها اطلاق می‌شود. همچنین بیشتر افراد با شنیدن این واژه به یاد کاهش وزن می‌افتند.

    این برنامه تمرینی به شما پیشنهاد می‌شود :برنامه تناسب ‌اندام بانوان

    معضل سلامتی دنیای امروز

    چربی اضافی بر سلامتی فرد چه از نظر روحی و جسمی تأثیر منفی می‌گذارد. در قرن حاضر انگلیس درگیر اپیدمی چاقی شده و دو سوم جمعیت آن اضافه‌وزن دارند. فرزندان انگلیسی نیز با چاقی رو‌‌به‌‌رو هستند. طبق بیانیه “خدمات سلامت ملی ” انگلیس، از هر 5 کودک بیش از یک کودک هنگام شروع مدرسه دچار اضافه‌وزن یا چاقی است. همچنین در پایان دوره ابتدایی از هر 3 کودک یک نفر اضافه‌وزن دارد. این آمارها  اهمیت برنامه رژیم غذایی لاغری اصولی در جامعه امروز را نشان می‌دهد.

    اضافه‌وزن جدا از مبحث تناسب اندام بر عملکرد روزانه نیز تأثیر می‌گذارد. زیرا سلامت روحی و جسمی شما را به خطر انداخته و عوارض زیادی دارد. اگر به دنبال انتخاب بهترین رژیم لاغری ساده و سریع هستید، به نکات زیر توجه کنید. بیماری، مشکلات و استرس عواملی هستند که باید هنگام تلاش برای کاهش وزن در نظر گرفته شوند. اگر اخیراً مریض شده یا کرونا گرفته‌اید، ابتدا به فکر ریکاوری و بهبود خود باشید. ممکن است به افزایش دریافت کالری و جبران آسیب بدنی نیاز داشته باشید.

    کالری بیشتر برای ریکاوری

    طبق نظر متخصصان نیاز غذایی در طی بروز عفونت و پس از آن، افزایش می‌یابد. تب، میزان متابولیسم را افزایش داده و در نتیجه بدن کالری بیشتری می‌سوزاند. همچنین برای مبارزه مؤثر با عفونت، ریکاوری عمومی و ترمیم سلول‌‌ها، بدن به کالری بیشتری نیاز دارد. استفاده از مواد مغذی اضافی، به ویژه پروتئین‌ها و ویتامین‌های مختلف در این مرحله افزایش می‌یابد.

    ممکن است هر ماه با توجه به تغییر شرایط نیاز به تغییر برنامه غذایی شما باشد. در برخی موارد نیز همان برنامه غذایی ماه قبل مناسب است. اما اگر بدن شما با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی روبرو باشد، تغییر رژیم بسیار اهمیت دارد و لازم است به این موضوع در انتخاب بهترین رژیم لاغری توجه داشته باشید.

    برنامه رژیم غذایی لاغری

    انواع رژیم های لاغری دنیا

    در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین و پرطرفدارترین انواع رژیم لاغری دنیا و بررسی ادعای تاثیرگذاری آن‌ها می‌پردازیم.

    1. رژیم غذایی پگان

    پگان حاصل ادغام رژیم غذایی وگان (گیاهی) و رژیم پالئو است. این برنامه آنتی‌اکسیدان، فیبر و چربی‌های مورد نیاز را تأمین می‌کند. در اصل یک برنامه غذایی گیاهی به همراه همه پروتئین‌‌های یک رژیم گوشت‌خواری است. مرغ کبابی با سالاد رنگارنگ یک وعده غذایی معمولی در رژیم پگان می‌باشد. مصرف مواد غذایی سالم و کامل اساس این دو رژیم است.

    متخصصان می‌گویند این رژیم دارای نکات مثبت بسیاری است. غلات‌ کامل برای قلب مفید بوده و منبع مهمی از فیبر هستند. اما رژیم پگان مصرف گلوتن و تمام غلات را محدود می‌کند. در نتیجه رژیم پایداری برای طولانی مدت نیست. ترکیب این دو روش دریافت پروتئین کافی و مواد مغذی حیاتی را آسان‌‌تر می‌کند.

    هر چند این رژیم غذایی در انتخاب بهترین رژیم لاغری جایگاه ویژه‌ای دارد، به علت داشتن محدودیت‌های غذایی بهتر است ابتدا با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید. تا در حین اجرای این روش بدن دچار کمبودهای تغذیه‌ای نشود. بر طبق بیانیه انجمن رژیم غذایی انگلیس، رژیم لاغری یک هفته ای و سریع و در عین حال سالم وجود ندارد. در حقیقت با رعایت رژیم‌های لاغری سریع، سلامت بدن خود را نیز به خطر می‌اندازید.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : 

    رژیم غذایی بدون گلوتن چیست؟

    1. رژیم غذایی مدیترانه‌ای

    رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی برنامه رژیم لاغری شناخته شده است. مواد مصرفی عمده آن شامل ماکارانی، ماهی و روغن‌زیتون می‌باشد. این برنامه شامل عادات غذایی سالم در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان است. به همین علت با عنوان رژیم مدیترانه‌ای شهرت دارد. ماهی تفت داده شده با برنج قهوه‌ای و سبزیجات یکی از وعده‌های این رژیم است.

    به اذعان مدافعان این رژیم، اجزای اصلی این برنامه سبزیجات زیاد، روغن‌زیتون و ماهی روغنی می‌باشد. همچنین مصرف مغزها بدون محدود کردن کالری مجاز است. به کمک این رژیم غذایی با برنامه‌ریزی اصولی از هر آنچه دوست دارید به میزان کمی مصرف می‌کنید.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : راهنمای رژیم مدیترانه ای

    برنامه مدیترانه‌ای در انتخاب بهترین رژیم لاغری پرطرفدار می‌باشد. همچنین، سطح کلسترول بد را بیش‌‌تر از رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کم‌چربی، کاهش می‌دهد. تأثیر رژیم مدیترانه‌ای همراه با فعالیت بدنی و کاهش مصرف کالری بیشتر است.

    1. رژیم غذایی فودمپ

    فودمپ برنامه رژیم غذایی لاغری نیست. با حذف گروهی از کربوهیدرات‌های زنجیره کوتاه، علائم مبتلایان سندرم روده تحریک‌پذیر بهبود می‌یابد. الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، منوساکاریدها و پلیول‌ها برخی از این کربوهیدرات‌ها هستند. توجه داشته باشید این رژیم باید تحت نظارت متخصص دنبال شود. ماهی باس دریایی همراه با سبزیجات نمونه‌‌ای از وعده غذایی معمول این رژیم است.

    در این برنامه، مواد غذایی به آرامی از روده کوچک جذب شده یا اصلاً جذب نمی‌گردند. “دکتر گیبسون” استاد گوارش در “دانشگاه موناش ” در ملبورن استرالیا می‌گوید: “مواد غذایی به داخل روده حرکت کرده، به قسمتی که توسط باکتری‌ها تخمیر می‌شوند؛ وارد می‌شود. فعالیت باکتری‌ها گاز تولید نموده و می‌تواند آب را به داخل روده منتقل کند. این عمل منجر به کشش دیواره روده و در نتیجه تحریک روده می‌شود.”

    رژیم غذایی فودمپ خطرناک بوده و باید تحت نظر متخصص دنبال شود. همچنین با بی‌نظمی در غذا خوردن همراه است.

    1. رژیم ویت واچرز یا WW

    رژیم ویت واچرز یکی از انواع رژیم های لاغری معروف دنیا می‌باشد. این برنامه با هدف بهبود سبک زندگی و عملکرد روزانه طراحی شده است. همچنین با تغییر عادات غذایی همراه می‌باشد. ممکن است هدف شما لاغری، تغذیه سالم، تحرک بیشتر یا ایجاد ذهنیت مثبت باشد. در هر صورت ویت واچرز مناسب شما خواهد بود. در این رژیم آگاهی از نشانه‌های گرسنگی، تشنگی و سیری بسیار مهم است.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : 

    بهترین رژیم غذایی برای سلامت روان

    1. رژیم لاغری گوشت خوار

    این رژیم کاملاً مخالف رژیم وگان است. استیک یکی از وعده‌های غذایی معمول این برنامه می‌باشد. تحقیقات متعددی تأثیر مصرف میوه و سبزیجات را بر سلامت قلب و سرطان به اثبات رسانده‌اند. اما در این رژیم مصرف آن‌ها قطع می‌شود. همچنین بعد از چند روز رعایت این برنامه برای شما سخت و دلسردکننده خواهد بود.

    1. چرخه کربوهیدرات

    در این چرخه مصرف کربوهیدرات در طی روزهای هفته متفاوت بوده و برخی روزها کمتر از حالت عادی است. برای مثال در یک روز با کربوهیدرات بالا، ماکارونی سبوس‌دار با مرغ میل می‌کنید. سپس در روز کم کربوهیدرات، ماهی کبابی با مارچوبه پیشنهاد می‌شود.

    در این برنامه رژیم لاغری مقیاس خوردن کربوهیدرات مطابق با سطح فعالیت شما است. در این رژیم از اصول زمان‌بندی مواد مغذی برای کاهش وزن ورزشکاران قبل از مسابقات استفاده می‌شود. هنگامی که بدن برای تولید انرژی کربوهیدرات ندارد؛ از ذخایر چربی استفاده می‌کند. اما محدود کردن کربوهیدرات منجر به سردرد، خستگی و کاهش تمرکز می‌شود. در نتیجه حفظ تعادل و مصرف تمام درشت مغذی‌ها مهم خواهد بود.

    1. رژیم دکتر گاندری

    رژیم دکتر گاندری در انتخاب بهترین رژیم لاغری یک رژیم بدون لاکتین است. لاکتین، یک نوع پروتئین گیاهی موجود در حبوبات (عدس و لوبیا) می‌باشد. همچنین در صیفی‌‌جات (گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان)، تخم‌مرغ و غلات یافت می‌شود. دکتر استیون گاندری این رژیم را رواج داد و از لاکتین به عنوان سم یاد نمود. در کتاب خود نیز لاکتین با عنوان منبع بیماری‌های مدرن همچون چاقی و اختلالات دستگاه گوارش نام برد.

    گوشت با یک تکه مارچوبه یک وعده غذایی پیشنهادی این رژیم است. به عقیده متخصصان هضم این ماده راحت نیست. با این حال نباید از خوردن آن دست کشید. در نتیجه حتما پیش از گرفتن رژیم با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

    تأثیر همه لاکتین‌ها مشابه هم نیست. تحقیقات در رابطه با این ماده و تأثیر آن بر بدن ادامه دارد. تا به الآن هیچ مطالعه انسانی ضرر آن را در افراد سالم و ایمنی بدن نشان نداده است. برنامه رژیم لاغری بدون لاکتین بسیار محدودکننده است. همچنین احتمالاً شما را در معرض کمبودهای غذایی قرار می‌دهد.

    مناسب ترین برنامه رژیم غذایی لاغری از بین انواع رژیم‌ها

    1. روزه‌داری متناوب

    روزه‌داری متناوب یا رژیم پنج – دو – یک رژیم لاغری سریع و مؤثر است و در انتخاب بهترین رژیم لاغری جایگاه ویژه‌ای دارد. در این روند به مدت پنج روز آن‌چه می‌خواهید، میل می‌کنید. سپس دو روز دیگر را روزه می‌‌گیرید. در ابتدا این روش آسان به نظر می‌رسد. اما بعد از گذشت چند ساعت متوجه سختی این رژیم خواهید شد. روزهای روزه‌داری برای بانوان به معنای مصرف 500 کالری  و برای مردان 600 کالری می‌باشد. کیک ماهی با مارچوبه به همراه یک تخم‌مرغ پخته شده یک وعده معمول این رژیم است.

    طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند بانوان هفته‌ای 450 گرم با کمک این رژیم کاهش وزن دارند. همچنین شاهد کاهش سطح کلسترول، فشار خون و یا کاهش نیاز به انسولین خواهند بود. در حیوانات نیز با کاهش چربی احشایی، استرس اکسیداتیو و کاهش تکثیر سلولی همراه بوده است. تحقیقات تأثیرگذاری این برنامه را به اثبات رسانده‌اند. اما به مطالعات طولانی مدت بیشتری نیاز است.

    این خطر وجود دارد که در روزهای غیر روزه هرچه می‌خواهید بخورید. در این صورت رژیم فاقد ارزش غذایی خواهد بود. همچنین برای افرادی که عاشق غذا خوردن هستند، کسل‌کننده است.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : 

    رژیم غذایی برای پسردار شدن

    1. رژیم روزه‌داری 16-8

    در این برنامه رژیم غذایی لاغری شما 16 ساعت روزه هستید. پس از آن 8 ساعت نیز هر آن‌چه میل دارید مصرف می‌کنید. این رژیم بر پایة این فرضیه است که خوردن تمام وعده‌های غذایی در یک بازه مشخص، کلید کاهش چربی است. در بازه زمانی روزه‌داری بدن از ذخایر چربی برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. همان‌طور که می‌بینید مشابه رژیم پنج،دو می‌باشد. با این تفاوت که محاسبه کالری را ندارد. این امر خود یک امتیاز است. البته بررسی تأثیرگذاری آن به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

    1. اتکینز جدید

    سال‌ها قبل این رژیم مدعی بود که برای تناسب اندام هرچه می‌خواهید بخورید اما نزدیک کربوهیدرات نشوید. خوشبختانه این مورد تغییر کرده است. اتکینز مجدداً کربوهیدرات‌ها را به صورت فاز وارد برنامه روزانه می‌کند. استیک با یک برش اسفناج مثالی از وعده غذایی معمولی در این برنامه است. مدافعان این رژیم ادعا دارند که تمام مراحل برنامه بر اساس اصول علمی می‌باشد. همچنین روشی کاملاً ایمن و طبیعی برای کاهش وزن است.

    مصرف کربوهیدرات را به حدود 20 گرم در روز برسانید. در نتیجه منبع اصلی سوخت بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می‌کند. محدود کردن مصرف کربوهیدرات به معنای کمبود فیبر و ویتامین‌های گروه B مانند نیاسین، تیامین و B6 می‌باشد. جدا از قطع یک گروه غذایی بزرگ، اتکینز تمایل به مصرف مقدار زیادی ماده غذایی با چربی‌های اشباع شده دارد. در نتیجه احتمالاً شاهد کلسترول بالا و بیماری قلبی خواهیم بود. هر رژیم غذایی که شما را ملزم به قطع یک گروه غذایی کند، برای طولانی مدت مناسب نیست.

    1. رژیم کتوژنیک

    این برنامه به صورت عامیانه به رژیم کتو معروف می‌باشد. در این روش از استفاده گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی بدن جلوگیری می‌شود. بدن در نبود گلوکز از کتون استفاده می‌کند. رژیم غذایی کتوژنیک همراه با چربی بالا، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات کم است. سینه مرغ کبابی همراه با سبزیجات، وعده معمول این برنامه می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی کتوژنیک

    رژیم كتو كلاسیك، بسیار سخت‌گیرانه بود و امروزه نوع اصلاح شده آن رایج‌تر است. در نوع اصلاح شده مصرف پروتئین بیشتر می‌باشد. همین امر در کاهش وزن نقش مؤثری دارد. دکتر “دومینیک داگوستینو”، استاد نوروفارماکولوژی در دانشگاه فلوریدا جنوبی آمریکا در این باره به نکته مهمی اشاره می‌کند. این رژیم تقریباً ۷۰-۶۵ درصد چربی و ۳۰-۲۰ درصد پروتئین دارد. همچنین شامل مقدار بسیار کمی کربوهیدرات در حدود ۱۰-۵ درصد می‌باشد.

    از رژیم کتوژنیک در پزشکی تحت نظارت دقیق و برای دوره‌های زمانی مشخص استفاده می‌شود. بنابراین با پشتیبانی مناسب می‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت بی‌خطر باشد. مغز از گلوکز به عنوان سوخت انتخابی خود استفاده می‌کند. بنابراین بی‌حالی یا “مه مغزی” از عوارض جانبی رایج است. بدن در اثر نفس کشیدن کتون می‌سوزاند و این به عنوان “تنفس کتو” شناخته می‌شود که بد بو است. همچنین به دلیل کمبود انرژی بر توانایی شما در ورزش تأثیر می‌گذارد.

    هر چند این رژیم در انتخاب بهترین رژیم لاغری دنیا بسیار پرطرفدار می‌باشد ولی خطرات درازمدتی داراست. خطر کمبود مواد مغذی نظیر ویتامین C ،A ،K و ویتامین‌های گروه B از این موارد می‌باشد. همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان روده و سرطان پستان به دلیل محدود بودن دریافت فیبر وجود دارد. در واقع این رژیم تنها در کوتاه مدت مؤثر خواهد بود.

    برنامه رژیم غذایی لاغری

    1. رژیم غذایی پالئو

    رژیم پالئو یا پارینه سنگی، با نام رژیم غارنشین هم معروف است. در این برنامه تنها غذاهایی مصرف می‌شود که می‌توانید از طریق شکار، ماهیگیری یا ذخیره‌‌سازی تأمین کنید. گوشت حیوانات تغذیه شده با علف، ماهی، آجیل و سبزیجات از این دسته هستند. گوشت بره کبابی با سالاد یکی از انواع غذاهای این برنامه است.

    به ادعای طرفداران، رژیم پالئو به شما کمک می‌کند تا اندامی، قوی و پرانرژی داشته باشید. همچنین مصرف مواد تازه را بیش از گوشت‌های نمکی و فرآوری شده پیشنهاد می‌دهد. میوه و سبزیجات نیز در آن زیاد مصرف می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند پیروی از این رژیم فشار خون را بهبود می‌بخشد. همچنین مقاومت به انسولین و سطح کلسترول را نیز بهتر می‌کند.

    توجه داشته باشید که این رژیم فوق‌العاده محدودکننده است. قطع مصرف لبنیات، غلات و کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای منجر به کمبود فیبر، کلسیم و ید خواهد شد.

    این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود : 

    رژیم غذایی دیابت نوع دو

    1. رژیم غذایی نوردیک

    رژیم نوردیک در سال 2004 توسط گروهی از متخصصان طراحی گردید. هدف این برنامه رژیم غذایی لاغری کاهش نرخ چاقی و شیوه‌های کشاورزی ناپایدار در کشورهای شمالی اروپا بود. این رژیم غذایی غنی از امگا 3 یعنی ماهی روغنی و روغن کانولا است. ماهی قزل‌آلا با عدس یکی از وعده‌های غذایی این برنامه می‌باشد. همچنین مناسب دوست داران محیط‌زیست خواهد بود.

    رژیم غذایی نوردیک شما را به مصرف لبنیات کم‌چرب تشویق می‌کند. همچنین استفاده از میان وعده‌های فرآوری شده و شیرین در این برنامه کاهش می‌یابد. به میزان خوردن لبنیات کم‌چربی توجه داشته باشید. زیرا به معنای کاهش چربی‌های خوب و مواد مغذی لازم برای مغز است. فقط مطمئن شوید میزان چربی اشباع شده خود را کنترل می‌کنید. مصرف بیش از 20 گرم چربی اشباع شده در روز برای بانوان خطرناک است.

    1. رژیم غذایی دش

    این رژیم با کاهش مصرف نمک همراه است. در نتیجه با کاهش فشار خون و خطر بیماری‌های قلبی همراه خواهد بود. همچنین تصور می‌شود این رژیم سبب کاهش خط ابتلا به سرطان و دیابت شود. نان شیرین از گندم کامل به همراه دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی نمونه‌ای از وعده غذایی دش می‌باشد. این برنامه انعطاف‌پذیر و متعادل بوده و به دنبال تحقق سبک زندگی سالم می‌باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی دش چیست

    رژیم دش مصرف لبنیات کم‌چرب را پیشنهاد می‌کند. در نتیجه ویتامین‌های A ،D ،E و K جذب نخواهند شد. دریافت ویتامین D از این رژیم غذایی سخت‌تر خواهد بود. شیر منبع عالی ویتامین D است. وقتی چربی شیر را از بین می‌برید، میزان جذب را کاهش خواهید داد. این رژیم به شدت مبتنی بر فیبر است. در نتیجه برای سلامتی روده شما بسیار مناسب خواهد بود.

     به طور کلی در انتخاب بهترین رژیم لاغری برای مبتلایان به فشار خون بالا توصیه می‌شود. به عقیده محققان احتیاجی به مصرف شیر کم‌چرب نیست. مگر پزشک شما این مورد را توصیه کند.

    1. رژیم 800 کالری سریع

    اگر به دنبال کاهش سریع وزن خود هستید روزانه 800 کالری مصرف کنید. آیا به دنبال کاهش وزن آرام می‌باشید؟ پس رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به مدت پنج روز رعایت کرده و در دو روز بعدی فقط 800 کالری دریافت کنید. سالاد کالاماری کبابی یک وعده غذایی پیشنهادی این رژیم است.

    برخی متخصصین این رژیم را توصیه نمی‌کنند. زیرا باعث ایجاد رابطه ضعیف با غذا می‌شود. همین امر افراد را به سمت خوردن غذاهای فرآوری شده سوق می‌دهد. غذاهای فرآوری شده دارای قند زیاد و چربی کمی بوده و سالم نیستند.

    1. رژیم غذایی حجمی

    این رژیم توسط محقق تغذیه “باربارا جی رولز” ابداع شده است. این برنامه برای افرادی مناسب است که تمایل دارند در طی رژیم لاغری میزان زیادی غذا مصرف کنند. رژیم غذایی حجمی، شامل غذاهای کم‌کالری و حاوی آب بیشتر است. همچنین میوه و سبزیجات یکی از ارکان اصلی آن می‌باشد. برای مثال کدوتنبل بوداده و سینه مرغ وعده غذایی پیشنهادی این برنامه است.

    اگر غذاهایی با محتوای آب زیاد مانند سالاد سبز یا سوپ سالم بخورید، کالری کمتری مصرف خواهید کرد. در عین حال سیر خواهید شد. در انتخاب بهترین رژیم لاغری ، خوراکی‌هایی با چگالی انرژی زیاد مانند بیسکویت منع مصرف دارد. با گذشت زمان میل شما به این نوع خوراکی‌ها کاهش می‌یابد. یکی دیگر از مزایای این رژیم عدم ممنوعیت دسته خاصی از مواد غذایی است. تنها سختی آن کاهش مصرف شیرینی و بیسکوییت خواهد بود.

    مناسب ترین برنامه رژیم غذایی لاغری از بین انواع رژیم‌ها

    1. رژیم غذایی خام‌‌خواری

    رژیم غذایی خام‌‌خواری در سال 1880 ابداع شد. در این زمان دکتر “ماکسیمیلیان بیرچر – بنر” کشف کرد که می‌تواند با خوردن سیب خام زردی خود را درمان کند. در این برنامه غذاهای فرآوری شده حذف می‌گردد. این رژیم غذایی مدعی انرژی بیشتر، پوست شفاف‌‌تر و هضم بهتر است. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. خیار گازپاچو یکی از وعده‌های غذایی معمول خام‌خواری می‌باشد.

    به ادعای مدافعان این رژیم غذای نپخته سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنزیم است. با این حال خام‌خواری بسیار محدودکننده و سخت خواهد بود. زیرا برخی از مواد مغذی در صورت پخته شدن و برخی دیگر در حالت خام مفیدتر هستند.

    1. رژیم غذایی قلیایی

    در این برنامه، هدف جایگزینی غذاهای اسیدی با غذاهای قلیایی است. در این صورت شاهد هضم بهتر، سلامت بدنی و کاهش وزن خواهیم بود. استفاده از ماسالا، پیاز و فلفل در این برنامه توصیه می‌گردد. در فرآیند متابولیسم از مواد شیمیایی برای تجزیه توده چربی جامد بدن استفاده می‌شود.

    وقتی آتش می‌سوزد، خاکستر به جا می‌گذارد. به همین ترتیب، غذایی که می‌خوریم زباله‌های متابولیکی از خود به‌‌ جا می‌گذارند. این زباله‌ها اسیدی، خنثی یا قلیایی هستند. هرچه غذاها اسیدی‌تر باشند، خون ما اسیدی‌تر خواهد بود. همچنین در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر می‌شویم. در نتیجه به کمک این برنامه رژیم غذایی لاغری، سلامتی ما افزایش می‌یابد.

    برخی محققان این رژیم را کاملاً بی‌معنی می‌دانند. زیرا فرآیندهای بدن انسان پیچیده است. این روند فشارخون، دما و pH را تنظیم می‌کنند. هرگونه ناهماهنگی، منجر به احساس بسیار ناخوشایند و در نهایت مرگ می‌گردد. اگر خون ما اسیدی بود، می‌مردیم! به عبارت دیگر، ما نمی‌توانیم pH خون خود را از طریق رژیم غذایی تغییر دهیم.

    رژیم غذایی قلیایی ما را به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر ترغیب می‌کند. اما تأثیرات مثبت آن بر تعادل PH بدن قابل‌توجه نیست. “رابرت یانگ” این رژیم را معرفی کرد. او در سال 2017 به دلیل ارائه تمرینات پزشکی‌‌ ورزشی مرتبط اما بدون مجوز، 5 ماه به زندان افتاد. اما هنوز این رژیم توسط نویسندگان دیگر تبلیغ می‌شود.

    1. رژیم غذایی مایند

    این برنامه توسط “مارتا کلار موریس”، متخصص بیماری‌های اپیدمیولوژی مطرح شد. از طریق مطالعه‌ای که او برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر انجام داد، این رژیم را ارائه نمود. رژیم غذایی مایند، رژیم مدیترانه‌ای را با رژیم دش ترکیب می‌کند. همچنین بر روی غذاهایی که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند، مانند توت و ماهی متمرکز است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : 

    ناهار سالم و رژیمی برای تناسب اندام

    هیچ دستورالعمل سخت‌گیرانه‌ای در مورد چگونگی رعایت رژیم مایند وجود ندارد. بیشتر غذاهایی را که پزشکان توصیه می‌کنند، میل کنید. لوبیا، مرغ، ماهی، سبوس، انواع توت‌ها، روغن‌زیتون و آجیل از این موارد است. همچنین در این برنامه رژیم غذایی لاغری، غذاهای پرخطر مانند کره، پنیر، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده و شیرینی‌ها محدود می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد پیروی از رژیم مایند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

    1. رژیم غذایی انعطاف‌پذیر

    رژیم غذایی انعطاف‌پذیر توسط “داون جکسون بلاتنر” متخصص رژیم‌درمانی ابداع شد. هدف او ارائه برنامه‌ای بود که مردم به جای استفاده از بوقلمون، از محصولات گوشتی در حد متوسط ​​لذت ببرند. بنابراین، اگر می‌خواهید مصرف محصولات حیوانی خود را کاهش دهید، این رژیم برای شما بسیار مناسب است. همبرگر لوبیای سیاه با سیب زمینی سرخ‌شده شیرین یک وعده پیشنهادی این رژیم می‌باشد.

    رژیم غذایی انعطاف‌پذیر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. شما را برای کاهش وزن مناسب ترغیب کرده و برای بیشتر افراد مفید است. هیچ محدودیتی در تعداد کالری مصرفی وجود ندارد. فقط مقدار مصرف قند، محصولات فرآوری شده و سبزیجات و غلات کامل کمتر می‌باشد. همچنین سلامت روان را بهبود می‌بخشد.

    این رژیم نیمه گیاهی به‌راحتی در سبک زندگی موجود شما جای می‌گیرد. فقط مراقب کمبودهای غذایی نظیر آهن، کلسیم و روی باشید. مطمئن شوید که بهترین منابع پروتئین گیاهخواری را نیز در اختیار دارید.

    برنامه رژیم غذایی لاغری

    1. رژیم غذایی CICO

    مفهوم کالری شماری برای تغییر وزن بر ایده این برنامه رژیم غذایی لاغری استوار است. این برنامه معتقد است بدن بر اساس کالری دریافتی و کالری مصرفی کار می‌کند. در نتیجه با دریافت کالری بیشتر از نیاز روزانه، چاق می‌شوید. معتقد است اگر کالری دریافتی کمتر باشد، لاغر می‌شوید. در نتیجه هرچند غذای مصرفی مفید باشد، اگر بیش از کالری مورد نیاز استفاده گردد، چاق خواهیم شد.

    اپلیکیشن‌های کالری شمار متعددی در این روند به شما کمک می‌کنند. در این رژیم محدودیت غذایی ندارید. تنها از میزان کالری تعیین شده تجاوز نکنید. در حین رعایت این رژیم توجه به مصرف کافی میوه و سبزیجات داشته باشید. سعی کنید به برچسب ارزش غذایی مواد خریداری شده، نیز توجه نمایید.

    این برنامه غذایی به شما پیشنهاد می‌شود : 

    برنامه رژیم غذایی پرپروتئین

    سخن پایانی

    انتخاب بهترین رژیم لاغری ممکن است کار سختی باشد. امروزه شاهد انواع رژیم های لاغری در جامعه هستیم. گاهی تنوع آن‌ها گیج‌کننده است. پالئو، کتوژنیک، اتکینز، کالری شماری، خام‌خواری و نوردیک تنها برخی از آن‌‌ها می‌باشد. رژیم دش، روزه‌داری، بدون لکتین و چرخه کربوهیدرات از دیگر انواع رژیم لاغری می‌باشند. در پروسه کاهش وزن از همه مواد غذایی به میزان کافی مصرف کنید. هیچ یک از درشت مغذی‌ها را حذف نکنید. همچنین در صورت ابتلا به بیماری خاص ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

    منبع:

    womenshealthmag.com

    PN:0419

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *