رژیم غذایی نقرس چیست ؟ بایدها و نبایدها و راهنمای تغذیه اصولی

رژیم غذایی نقرس چیست ؟ بایدها و نبایدها و راهنمای تغذیه اصولی
  • بهترین رژیم غذایی نقرس چیست ؟ بهترین رژیم غذایی در بیماران نقرس برنامه‌ای فاقد مواد غذایی پورین است. بدین منظور مصرف گوشت و ماهی را به حداقل برسانید. نوشیدنی‌های الکلی را از برنامه خود حذف نمایید. اما غذاهای مناسب نقرس چیست؟ غلات کامل، حبوبات، سبزیجات، میوه و آجیل برخی از این موارد می‌باشد. در کنار آن کاهش وزن، ورزش و مصرف برخی داروها مؤثر است. جهت آشنایی با درمان غیر دارویی نقرس با این رژیم غذایی همراه فیتولند باشید.

    رژیم غذایی نقرس

    نقرس، نوعی آرتریت التهابی می‌باشد. اگر میزان اسیداوریک خون از حد استاندارد فراتر رود؛ این عارضه زمانی رخ می‌دهد. سطوح بالای اسیداوریک منجر به ایجاد کریستال‌های اورات مونوسدیم در مفاصل می‌گردند. نقرس با درد شدید، حساسیت، برافروختگی و التهاب همراه است. این عارضه بیشتر در آقایان رخ می‌دهد. بااین‌حال ممکن است بانوان بالای 60 سال نیز مبتلا گردند. تغییر در دریافت رژیم غذایی به مدیریت علائم و جلوگیری از تشدید آن کمک می‌نماید.

    تشدید نقرس معمولاً به طور ناگهانی و اغلب در شب شروع می‌شود. علائم ممکن است یک تا 2 هفته ادامه یابند. همچنین این عارضه در 24 ساعت اول بیشتر دردناک است. نقرس اغلب شست پا را درگیر می‌کند. به‌طوری‌که حتی وزن پتو نیز باعث درد شدید بیمار خواهد شد. در صورت عدم درمان، بیماری به سایر مفاصل بدن سرایت نموده و بر اندام فوقانی و تحتانی تأثیر خواهد گذاشت. درمان این بیماری وابسته به اصلاح سبک زندگی، ورزش، رعایت برنامه رژیم غذایی سالم و مصرف برخی داروها است.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی نقرس چیست ؟ 

    لیست غذاهای ممنوعه برای نقرس چیست ؟ به عبارتی تغذیه مناسب نقرس چیست؟ این برنامه شامل برخی غذاهای پیشنهادی و برخی غذاهای ممنوعه است. طبق تحقیقات مصرف برخی مواد غذایی باعث بروز یک دوره نقرس می‌شود. بنابراین جهت پیشگیری و درمان این عارضه مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید. پورین، مواد غذایی سرشار از فروکتوز و برخی از انواع کربوهیدرات‌ها از این موارد هستند. در ادامه به جزییات بیشتری می‌پردازیم.

    رژیم غذایی نقرس چیست

    حذف پورین‌ها در بهترین رژیم غذایی نقرس   

    پورین موجود در برخی غذاهای گیاهی و خصوصاً حیوانی، می‌تواند سبب تشدید علائم نقرس شود. زیرا بدن این ماده را به اسید‌اوریک تبدیل می‌نماید. طبق تحقیقات، مصرف غذاهای حیوانی دارای پورین بالا، ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد. مواد غذایی گیاهی حاوی پورین این اثرگذاری را ندارند.

    اما محصولات لبنی و محصولات سویا خطر ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهند. غذاهای سرشار از ویتامین C و برخی روغن‌های گیاهی نیز از این قبیل هستند. علاوه بر گوشت، غذاهای دریایی و الکل نیز مضر است. غذاهای زیر دارای پورین می‌باشد. مصرف این نوع مواد غذایی را محدود یا حذف نمایید.

    الکل به خصوص آبجو.

    گوشت اعضای بدن، ازجمله جگر و کلیه.

    گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، گوشت خوک و بره.

    غذاهای دریایی، مانند صدف، گوش‌ماهی، ماهی کولی، ساردین، قزل‌آلا و ماهی تن.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم درمانی

    کاهش فروکتوز در رژیم غذایی بیماران نقرسی  

    اثرگذاری فروکتوز در رژیم غذایی نقرس چیست ؟ آیا این ماده مضر است؟ مصرف غذاهای سرشار از فروکتوز، منجر به کاهش آدنوزین‌تری‌فسفات می‌شود. این امر سبب تولید بیش‌ازحد اسید‌‌اوریک می‌گردد. افراد مبتلا باید مصرف غذاهای حاوی فروکتوز زیاد را محدود نمایند. این به معنای حذف میوه یا عسل از رژیم غذایی نیست. بلکه مصرف این مواد غذایی در مقادیر کم و متعادل می‌باشد. اما مصرف نوشابه‌های شیرین و غذاهای فرآوری شده حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا ممنوع است.

     محدودیت مصرف کربوهیدرات‌ در درمان بیماری نقرس با رژیم غذایی نقرس

    کربوهیدرات‌ها‌ حاوی قند می‌باشد. در نتیجه ممکن است در افزایش قند خون و ایجاد مقاومت به انسولین نقش دارند. این موضوع ارتباط تنگاتنگی با افزایش سطح اسید‌اوریک دارد. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، دارای شاخص گلیسمی (GI) می‌باشند. این  شاخص نشان‌دهنده این است که غذای مورد نظر، چه میزان قند خون را افزایش می‌دهد.

    بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به نقرس چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهند مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین برای مبتلایان به این بیماری بهترین انتخاب است. در نتیجه مصرف غذاهایی با کربوهیدرات بالا از جمله موارد زیر را محدود نمایید.

    برنج

    اکثر نان‌های سفید

    اکثر غلات صبحانه

    نوشیدنی‌های شیرین و سس‌های شیرین

    تنقلات مانند کلوچه، دونات، چیپس، چوب شور، کیک

    میوه‌هایی مانند آناناس، موز، هندوانه، انگور و انبه و همچنین آب‌میوه‌ها

    سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت، کدوحلوایی زمستانه و ازگیل

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : رژیم غذایی مدیترانه‌ای چگونه است ؟

    تأثیر روزه داری در رژیم غذایی نقرس چیست ؟ 

    برخی افراد به دلایل مذهبی، سلامتی یا حتی کاهش وزن روزه می‌گیرند. کاهش وزن بدن در بهبود نقرس مؤثر است. اما اگر فرد دچار کم‌آبی شود، علائم بیماری تحریک خواهند شد. افراد مبتلا باید به هنگام روزه‌داری نکات لازم را رعایت کنند. همچنین از نوشیدن آب کافی در زمان باقیمانده اطمینان حاصل نمایند. حتماً پیش از هر نوع تغییری در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

    رژیم غذایی نقرس

    بهترین غذاها برای درمان نقرس 

    لیست غذاهای مناسب نقرس چیست ؟ نقرس یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است. ایجاد عادات غذایی سالم مادام العمر می‌تواند به فرد در مدیریت علائم کمک نماید. رژیم غذایی سالم شامل تمام گروه‌های غذایی، غنی از مواد مغذی متراکم و حداقل فرآوری است. مواد غذایی زیر به کاهش سطح اسید اوریک کمک می‌نماید.

    آب

    قهوه

    حبوبات، ازجمله لوبیا، نخود و عدس.

    محصولات سویا، ازجمله توفو، تمپه و ادامام.

    محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر دلمه.

    پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون و تخم مرغ.

    آجیل، مانند بادام، بادام هندی، پسته، گردو و آجیل ماکادمیا.

    غلات کامل، ازجمله کینوا، جو، گندم سیاه، جو دو سر و برنج قهوه‌ای.

    سبزیجات، ازجمله قارچ، مارچوبه، اسفناج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

    روغن‌های گیاهی، مانند روغن‌زیتون، روغن آوو کادو، روغن نارگیل و روغن کانولا.

    میوه‌ها، به ویژه آن‌هایی که فیبر بالا و محتوای قند کم دارند، مانند گیلاس، مرکبات و انواع توت‌ها.

    موثرترین رژیم غذایی نقرس چیست ؟ یک رژیم غذایی گیاهی، مفیدتر از رژیم غذایی پرچرب با تمرکز بر گوشت می‌باشد. این نوع برنامه غذایی به تثبیت سطح اسید اوریک کمک می‌نماید. مصرف فیبر، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم برای تقویت سلامت قلب نیز مفید است. مطالعات نشان می‌دهند افراد مبتلا به نقرس بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی می‌باشند. همچنین طبق مطالعات قهوه خطر تشدید نقرس را کاهش می‌دهد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : مهمترین فواید سبک زندگی سالم

    آشنایی با رژیم غذایی نقرس با یک منو پیشنهادی

    در ادامه به یک نمونه برنامه غذایی روزانه برای بیماران مبتلا به نقرس اشاره می‌کنیم. عملا لیست غذاهای مناسب نقرس را در این رژیم غذایی خواهید دید.

    صبحانه

    بلغور جو دوسر الک شده با قهوه و یک لیوان آب.

    ناهار

    یک تا دو لیوان آب.

    یک فنجان سوپ لوبیا سیاه.

    یک سالاد پر از سبزیجات برگ‌دار+ یک تا دو تخم‌مرغ آب پز + آووکادو، دانه کتان+ سس روغن‌زیتون و سرکه.

    رژیم غذایی نقرس چیست ؟ بایدها و نبایدها و راهنمای تغذیه اصولی

    شام

    یک تا دو لیوان آب.

    نصف فنجان کفیر.

    یک تا دو فنجان بروکلی.

    نصف فنجان سینه مرغ بدون پوست.

    نصف فنجان برنج قهوه‌ای، جو یا نوع دیگری از غلات کامل.

    گزینه‌های درمانی علاوه بر رژیم غذایی برای نقرس چیست ؟ 

    برخی از گزینه‌های درمانی نقرس شامل داروهای تسکین‌دهنده درد هستند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، کلشی‌سین، استروئیدها و داروهای کاهش سطح اسیداوریک مانند آلوپورینول برخی از این موارد است. داروهای مصرفی حتماً باید با تجویز پزشک باشد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه ورزش در خانه بدون وسیله

    کنترل وزن برای مبتلایان به نقرس بسیار مهم است. چاقی از جمله عوامل ابتلا به این بیماری می‌باشد. کاهش چربی به کاهش سطح اسیداوریک در بدن و فشار روی مفاصل کمک می‌کند. همچنین خطر بیماری قلبی را کاهش داده و انعطاف بدن را افزایش می‌دهد. در کنار رژیم، تمرینات ورزشی را فراموش نکنید. همچنین سیگار را ترک نمایید.

    سخن پایانی

    رژیم غذایی نقرس چیست ؟ لیست غذاهای مناسب نقرس چیست ؟ بهترین برنامه غذایی برای این بیماری متشکل از مواد غذایی گیاهی و سالم است. چربی‌های غیراشباع، فیبر و کربوهیدرات پیچیده، مفید هستند. همچنین مصرف حبوبات، سبزیجات و نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. خوردن غذاهای سرخ‌شده و فرآوری شده را به حداقل برسانید. نوشیدنی‌های الکلی را از برنامه خود حذف نمایید. مصرف گوشت و ماهی را نیز به حداقل برسانید. با کاهش وزن و انجام تمرینات ورزشی به جلوگیری از تشدید علائم بیماری کمک نمایید.

    منبع:

    medicalnewstoday.com

    PN:0483

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای رژیم غذایی نقرس چیست ؟ بایدها و نبایدها و راهنمای تغذیه اصولی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *