فواید ورزش تی آر ایکس چیست

ورزش تی آر ایکس و فواید ورزش تی آر ایکس و روشهای تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس و لاغری با ورزش تی آر ایکس
  • ورزش تی آر ایکس برای چی خوبه ؟ آیا این ورزش برای لاغری و کاهش وزن مناسبه؟ از مهمترین فواید ورزش تی آر ایکس این است که شما برای هر هدف تناسب اندام اعم از لاغری، حذف چربی دور شکم، افزایش استقامت و یا انعطاف‌پذیری می‌توانید از این ورزش کمک بگیرید. به منظور تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس یا لاغری با ورزش تی آر ایکس به جای وزنه و دستگاه‌های بدنسازی، از گرانش و وزن خود بدن استفاده می‌شود. بدین ترتیب ورزش تی آر ایکس، سخت‌تر و چالشی‌تر خواهد شد.

    اما برای انجام این ورزش نکات مهمی وجود دارد که حتما باید آن‌ها را در نظر  بگیرید. زیرا با وجود همه فواید ورزش تی آر ایکس در صورتی که شرایط بدنی و توانایی لازم برای انجام ورزش تی آر ایکس را نداشته باشید؛ ممکن است به جای تناسب اندام به خود آسیب برسانید. توصیه می‌کنیم برای داشتن یک برنامه تمرینی از مربی متخصص کمک بگیرید.

    ورزش تی آر ایکس چیست؟

    مطمئنا تا به حال طناب‌‌های زرد و مشکی که در باشگاه آویزان هستند؛ نظر شما را به خود جلب کرده‌اند. این طناب‌‌ها در واقع همان «تی‌آر‌ایکس» هستند. TRX مخفف   Total Resistance Exercises به معنای تمرینات مقاومتی کامل است. ورزش تی آر ایکس نوعی از تمرینات معلق است که از تمرینات وزن بدن استفاده می‌کند. بنابراین ضمن لاغری با ورزش تی آر ایکس ایجاد هم‌زمان قدرت، تعادل، انعطاف پذیری و تثبیت عضلات میانی بدن را نیز به دست می‌آورید.

    برنامه تمرین بدنسازی و تناسب اندام گیف

    فیتولند قصد دارد در این مقاله به بیان فواید ورزش تی آر ایکس و تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس بپردازد.

     عضله های هدف در ورزش TRX کدامند؟

    عضلات قسمت میانی بدن : تقریبا تمامی حرکاتی که در ورزش تی ار ایکس انجام می‌شود؛ هر کدام به نوعی باعث درگیر شدن عضلات قسمت‌های میانی بدن می‌شوند.

    بازوها : در این ورزش، حرکات بسیاری تعریف شده که باعث فشار آوردن به بازوها و به طور کلی عضلات قسمت‌های بالاتنه می‌شوند.

    پاها : اکثر تمرین‌های ورزش تی آر ایکس، هر کدام به شکل‌های مختلف باعث به کار گرفتن پاها و عضلات آن می‌شوند.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه چربی سوزی در خانه

    ماهیچه‌های سرینی : اکثر تمرینات تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس ماهیچه‌های سرینی را به کار می‌گیرند و حتی حرکت‌های مخصوصی هم اختصاصا برای رشد عضلات باسن وجود دارند.

    قسمت‌های پشت بدن : در تمرینات لاغری با ورزش تی آر ایکس جدا از قسمت‌های میانی بدن، عضلات پشت بدن هم به کار می‌افتند و باعث حفظ ثبات بدنی هنگام انجام دادن حرکات می‌شوند .

    ورزش TRX و تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس یا لاغری با ورزش تی آر ایکس

     فواید ورزش تی آر ایکس چیست ؟

    ورزش تی آر ایکس برای چی خوبه ؟ چرا ورزش تی آر ایکس برای بانوان جذابیت بالاتری دارد؟ مهمترین فواید این ورزش شامل موارد زیر می‌باشد:

    انعطاف پذیری :  تمرینات تناسب اندام با ورزش TRX باعث افزایش انعطاف پذیری، تعادل و تناسب اندام می‌شود.

    سلامت قلبی : ورزش TRX یک تمرین قدرتی است. با این حال حتی در یک جلسه مختصر و نه خیلی طولانی و شدید؛ ضربان قلب شما از حالت عادی، بالاتر خواهد رفت .

    پایین تنه : در تمرینات لاغری با ورزش تی آر ایکس، پاها نیز نقش دارند. اما به طور کلی این ورزش تمرینی نیست که بتواند تاثیر چندانی بر روی پاها بگذارد.

    نکات کلی درباره تناسب اندام با ورزش TRX

    تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس می‌تواند باعث افزایش تحرک و پایداری، افزایش متابولیسم و عضله‌سازی شود. اما برای بهره‌مندی از فواید ورزش تی آر ایکس باید به برخی نکات توجه کرد.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه تناسب اندام بانوان

    دکتر ملیندا راتینی  بیان می‌کند که ورزش TRX یک ورزش شدید است. از  فواید ورزش تی آر ایکس این است که می‌تواند با توجه به افراد متفاوت با شرایط مختلف تطبیق پیدا کند. اما تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس برای همه مناسب نیست. زیرا فرد برای بهره‌مند شدن از فواید ساده‌ترین حرکات نیز باید دارای یک حداقل آمادگی جسمانی باشد.

    مناسب برای تازه کارها

    ورزش تی آر ایکس چالش برانگیز است. یک محقق آمریکایی به نام فابیو کومنا ورزش تی ار ایکس را برای همه مناسب نمی‌داند. او بیان می‌کند که این ورزش برای افراد تازه‌کار خطرات بالقوه‌ای دارد. اما نگران نباشید. مربی‌های ورزش تی آر ایکس می‌توانند به گونه‌ای تمرینات را تغییر دهند که افراد تازه کار هم از پس تمرینات بربیایند.

    محل تمرین

    ورزش TRX اختصاصا برای انجام شدن در مکان مسقف و بسته طراحی شده است. اما چون برای انجام این ورزش فقط به جایی نیاز دارید که بتوانید طناب تی‌آر‌ایکس را به آن نقطه محکم کنید؛ پس می‌توان این ورزش را در هر دو محیط داخل و بیرون انجام داد.

    ورزش تی ار ایکس و فواید ورزش تی آر ایکس در کنار تناسب اندام با ورزش TRX

    افراد دارای مشکلات پزشکی

    اگر دیابت دارید، یک ورزش هوازی‌ کامل و دقیق که با چند تمرین قدرتی همراه شده باشد؛ برای‌ شما عالی خواهد بود. البته حتما در این‌ مورد از قبل با پزشک خود مشورت کنید. با انجام این حرکات در بدن ماهیچه ساخته می‌شود. بنابراین ساخت ماهیچه در کنار لاغری با ورزش تی آر ایکس باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید.

     نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که شدت تمرین‌تان مناسب با شرایط سلامتی‌تان باشد. در افراد دیابتی لازم است که قند خون را‌‌ قبل، حین و بعد از ورزش چک کرد. حتما با پزشک‌ خود مشورت کنید. زیرا ممکن است توصیه‌ای برای تغییر در برنامه‌ درمان دیابت‌ شما داشته باشد.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تغذیه مناسب بعد از ورزش برای کاهش وزن بیشتر

    ورزش‌ هوازی و قدرتی از طریق کاهش وزن و تناسب اندام، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول‌های مضر ، نقشی کلیدی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند. اما اگر بیماری قلبی دارید، باید قبل از تصمیم برای لاغری با ورزش TRX یا هر ورزش دیگری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    اگر هر نوع مشکل بدنی مثل آرتروز یا درد در زانو یا کمر دارید؛ با پزشک‌ خود درباره تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس صحبت کنید. زیرا ممکن است بتوانید با کمک یک مربی، تمرین‌‌هایی انجام دهید که هم به مفاصلی که درد می‌کنند، فشاری وارد نشود و هم دیگر عضلات تمرین داده شوند.

    در رابطه با ورزش در دوران بارداری لازم است که خانم‌های باردار با مربی‌ای کار کنند که تجربه کافی در زمینه کار با خانم‌های باردار داشته باشد. همچنین اگر قبل از باردار شدن، ورزش‌‌های معلق مثل تی‌آر‌ایکس را انجام داده‌‌اید؛ احتمال دارد که پزشک‌تان به شما اجازه ادامه ورزش تی ار ایکس را در دروان بارداری بدهد.

    اما در زمان بزرگ شدن شکم و در سه ماهه دوم بارداری‌، هر تمرین‌ مرتبط با قسمت‌های میانی بدن را متوقف کنید. همچنین در سه ماه آخر بارداری نیز هر تمرینی که شامل به پشت خوابیدن است؛ را کنار بگذارید. زیرا بر روی خون‌‌رسانی به جنین تاثیر منفی خواهد داشت.

    فواید ورزش تی آر ایکس برای لاغری با ورزش تی آر ایکس و تناسب اندام با ورزش TRX

     سخن پایانی

    تناسب اندام با ورزش تی آر ایکس برای افرادی که دارای وقت و فضای محدودی هستند بهترین انتخاب خواهد بود. اما به منظور بهره‌مندی از ‌ فواید ورزش تی آر ایکس و جلوگیری از آسیب دید‌گی؛ حتما حرکات را در حضور مربی یا با برنامه‌های آموزشی معتبر انجام دهید. زیرا بدین طریق مربی نحوه صحیح انجام حرکات را به شما آموزش می‌دهد تا ضمن لاغری با ورزش تی آر ایکس دچار مصدومیت احتمالی نشوید.

    در صورتی که اندام‌‌تان خیلی متناسب نیست یا تازه ‌کار هستید؛ بهتر است برای لاغری با ورزش تی آر ایکس، با تمرین‌‌های ابتدایی‌تر این ورزش شروع کنید تا قدرت مورد نیاز را به دست آورید. می‌توانید پیش از این نوع ورزش، برای تناسب اندام یک ورزش هوازی دیگر مثل دویدن را در برنامه تمرینی خود قرار دهید.

    توجه کنید که در صورت داشتن هرگونه مشکل پزشکی، درد یا کمبود تعادل بدون تایید پزشک‌تان برای انجام این ورزش؛ به دنبال تناسب اندام یا لاغری با ورزش TRX نروید. در غیر این صورت خطر بروز آسیب‌های مختلف، بسیار محتمل خواهد بود.


    منبع :

    https://www.webmd.com

    https://www.irishexaminer.com

    PN: 0185

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    5 دیدگاه برای فواید ورزش تی آر ایکس چیست ثبت شده است

    1. سلام. به نظرم ابتدا باید در تمرین با وزنه بدنی تقریبا قوی ساخت و بعد به سراغ ورزش‌های مثل TRX رفت.

      1. سلام. برای انجام این ورزش نیاز به امادگی بالایی وجود ندارد ولی بدیهی است در صورتیکه از سطج آمادگی اولیه مناسب برخوردار نیستید باید با ورزش‌ها و تمرینات سبک تر TRX شروع کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *