رژیم گیاهخواری در بارداری

رژیم گیاهخواری در بارداری
  • رژیم گیاهخواری در بارداری می‌تواند یک رژیم‌ غذایی دوران بارداری مناسب باشد؟ بله، در صورتی که در آن از انواع غذاهای گیاهی سالم مصرف شود و شامل تمامی مواد مغذی کلیدی مورد نیاز مادر و جنین باشد. ضروری است مادران باردار در دوران بارداری، مکمل‌هایی که توسط پزشک برای آن‌ها تجویز می‌شود را حتما مصرف کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله « مکمل‌های دوران بارداری» مراجعه فرمایید.

    تغذیه مناسب با رژیم گیاه خواری در دوران بارداری

    مصرف درشت مغذی‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی به اندازه کافی برای بدن ضروری است. فیتولند در ادامه به معرفی مهم‌ترین مواد غذایی و معدنی که نقش کلیدی در سلامت مادر و جنین ایفا می‌کنند؛ اشاره می‌نماید. در صورت تمایل به ادامه رژیم گیاهخواری در دوران بارداری حتما با نظر پزشک خود برنامه رژیم غذایی خود را پیش ببرید.

    پروتئین

    در صورتی که می‌خواهید رژیم گیاه‌خواری در دوران باردرای را نیز ادامه دهید؛ ضروری است هر روز غذاهای غنی از پروتئین گیاهی مصرف کنید. منابع خوب پروتئین گیاهی عبارتند از حبوبات، مواد غذایی تهیه شده از سویا، آجیل، دانه‌ها و کره گیاهی.

    آهن

    مکمل مولتی ویتامین پیش از تولد نوزاد، مقدار زیادی از آهن مورد نیاز را در مادران سالم فراهم می‌آورد. اما مادران بارداری که رژیم گیاهخواری در بارداری را انتخاب می‌کنند، ضروری است که غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

    منابع خوب این عنصر حیاتی عبارتند از:

    • کلم
    • گوجه فرنگی
    • لوبیا و سایر حبوبات
    • غلات صبحانه غنی شده با آهن
    • کلیه فرآورده‌های مبتنی بر سویا
    • تمام دانه یا غذاهای غنی شده مانند نان و ماکارونی
    • سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج که برگ تیره دارند.

    توجه داشته باشید که با داشتن رژیم گیاهخواری در دوران بارداری، از مصرف چای یا قهوه همراه وعده‌های غذایی و حداقل 2 ساعت پس از آن اجتناب کنید. زیرا تانن‌ها و پلی‌فنل‌ها موجود در این نوشیدنی‌ها جذب آهن از منابع گیاهی را مختل می‌کنند. به جای نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توان از نوشیدنی‌های غنی از ویتامینC  مانند آب پرتقال و آب گوجه فرنگی استفاده کرد که جذب آهن را تسهیل می‌کنند.

     مصرف سس گوجه فرنگی یا کلم بروکلی نیز همراه با وعده‌های غذایی به جذب آهن کمک می‌کنند.
    برای بررسی سطح آهن خود، آزمایش خون را در اوایل بارداری در مراقبت‌های سه ماهه اول دوران بارداری خود قرار دهید.

    کم خونی فقر آهن خطرات زیادی برای سلامتی مادر و جنین در پی دارد. به همین جهت اگر سطح آهن خون شما کم باشد؛ پزشک شما ممکن است مصرف یک مکمل آهن را نیز توصیه کند.

    فلز روی رژیم گیاهخواری در بارداری

    اگر رژیم گیاهخواری در بارداری را انتخاب کرده‌اید؛ سعی کنید غذاهای سرشار از روی را در رژیم غذایی خود به صورت روزانه بگنجانید. بسیاری از غذاهایی که آهن را تامین می‌کنند مانند غلات صبحانه غنی شده، لوبیا، مواد غذایی تولید شده از سویا و غلات کامل، حاوی روی نیز هستند. آجیل و جوانه گندم نیز از جمله منابع غنی از روی برای زنان باردار گیاهخوار هستند.

    کلسیم

    مصرف چندین وعده در روز از غذاهای سرشار از کلسیم در رژیم گیاهخواری دوران بارداری ضروری است. منابع گیاهی سرشار از کلسیم که برای بدن قابل جذب نیز باشند؛ عبارتند از:

    • بادام
    • آب میوه
    • شیر بادام
    • شیر سویا
    • دانه کنجد
    • لوبیای سفید
    • غلات صبحانه

    نکته : برخی از سبزیجات سبز از جمله کلم، کلم بروکلی و اسفناج، حاوی کلسیم هستند. اما بدن توانایی جذب کلسیم را از این سبزیجات ندارد.

    ویتامین دی

    کمبود ویتامینD در دوران بارداری خطرات جبران ناپذیری دارد. علاوه بر این، وجود این ویتامین در بدن برای جذب کلسیم ضروری است. آب پرتقال، غلات و شیرهای گیاهی غنی شده با ویتامین D از جمله مواد غذایی گیاهی دارای ویتامین D هستند. بسیاری از مکمل‌های مولتی‌ویتامین نیز حاوی ویتامین D می‌باشند.

    ویتامین B12رژیم گیاهخواری در دوران بارداری

    ویتامین B12 نقش مهمی در رشد مغز جنین دارد. مصرف چندین وعده غذاهای حاوی این ویتامین به صورت روزانه در رژیم گیاه خواری در بارداری ضروری است. این مواد شامل سویا، شیرهای گیاهی، غلات صبحانه و مخمر تغذیه‌ای می‌باشند. مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B12  نیز یکی از مکمل‌های دوران بارداری است.

    ید

    ید برای رشد مغز جنین بسیار حیاتی است. نمک یددار و جلبک دریایی خشک شده، منابع گیاهی غنی از ید هستند که مصرف آن‌ها در کنار رژیم گیاهخواری در بارداری ضروری است.

    DHA

    DHA یک اسید چرب امگا 3 است که برای رشد چشم‌ها و مغز جنین ضروری است. این ریز مغذی در برخی از روغن‌های گیاهی و جلبک‌ها یافت می‌شود. بدین منظور می‌توانید از مکمل‌های گیاهی امگا 3 که از جلبک‌ها  و روغن‌های گیاهی تهیه می‌شوند استفاده کنید.

    سخن پایانی

    بر پایه مطالعات تناقضی بین داشتن رژیم گیاهخواری در بارداری و تجربۀ یک بارداری و شیردهی سالم وجود ندارد. آن‌چه ضروری است؛ داشتن یک رژیم گیاهخواری بارداری متعادل و صحیح، زیر نظر پزشک می‌باشد.

    منبع:

    https://www.babycenter.com

    PN:0053

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    6 دیدگاه برای رژیم گیاهخواری در بارداری ثبت شده است

      1. سلام. در صورت رعایت تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن در دوران بارداری و این‌که تحت نظر پزشک انجام شود، این رژیم برای مادران واجد شرایط بدون ضرر خواهد بود. توجه شود که لازم است این رژیم متعادل و با توجه به شرایط مادر باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *