علائم دوران یائسگی

  • معمولا بسیاری از علائم دوران یائسگی در مرحله قبل از شروع یائسگی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات برخی از زنان یائسه می شوند. در حالی‌که هیچ کدام از علائم یائسگی مربوط به این دوران را تجربه نکرده‌اند.

    معمولا علت اصلی علایم دوران یائسگی، کاهش ترشح هورمون‌های جنسی زنانه، به نام استروژن و پروژسترون است. در زنان مختلف شدت و سرعت این تغییرات هورمونی متفاوت است. به همین دلیل شدت و سرعت وقوع علائم و دردهای یائسگی نیز متفاوت است.

    در واقع  هورمون جنسی استروژن تقریبا بر تمامی قسمت‌های بدن زنان تاثیر گذار است؛ این قسمت‌ها عبارتند از:

    • سیستم قلبی و عروقی
    • سیستم تناسلی
    • مجاری ادراری
    • عضلات لگن
    • استخوان‌ها
    • سینه‌ها
    • پوست
    • مغز

    در ادامه فیتولند به بیان علائم دوران یائسگی می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    تغییرات در سیکل قاعدگی یکی از علائم یائسگی

    معمولا قبل از شروع یائسگی، تغییراتی در سیکل قاعدگی خانم‌ها ایجاد شده و نظم آن از بین می رود. میزان خونریزی گاهی به شدت زیاد و گاهی کم نیز از علایم یائسگی است. اما سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز می‌تواند یکی از علل عادات ماهانه نامنظم بانوان باشد.

    با آغاز یائسگی عادت ماهانه خانم‌ها قطع می‌شود و احتمال بارداری غیر ممکن می‌گردد. اگر خانمی 12 ماه متوالی خونریزی ماهانه نداشته باشد یعنی یائسه شده است.

    گرگرفتگی از علایم یائسگی و علایم دوران یائسگی است.

    گرگرفتگی از علایم دوران یائسگی

     گرگرفتگی یکی از اصلی‌ترین علائم دوران یائسگی است که بیشتر خانم‌ها از آن شکایت می‌کنند. معمولا گرگرفتگی نواحی بالای بدن یعنی صورت و گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    شدت گرگرفتگی در برخی از خانم‌ها بسیار زیاد است. به طوری‌که گاهی حتی آن‌ها را از خواب بیدار می‌نماید. گرگرفتگی معمولا بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه طول می‌کشد.

    گرگرفتگی پس از شروع یائسگی رخ می‌دهد اما به تدریج از شدت آن کاسته می‌شود. هرچند که در برخی افراد ادامه پیدا می‌کند.

    خشکی واژن از علائم یائسگی

    کاهش ترشح هورمون استروژن و پروژسترون باعث خشکی واژن در دوران یائسگی می‌شود. در حقیقت کاهش تولید استروژن و پروژسترون روی لایه نازک رطوبت که دیواره واژن را پوشش می‌دهد؛ تاثیر می‌گذارد. علائم ممکن است شامل خارش یا سوزش واژن نیز باشد.

    معمولا خشکی واژن باعث اختلال در عملکرد جنسی و نارضایتی افراد در هنگام رابطه جنسی می‌شود. استفاده از لوبریکانت‌ها تا حدودی مشکل خشکی واژن را برطرف و سبب کاهش علائم یائسگی در واژن می‌شود.

    کاهش علائم یائسگی و مشکلات خواب ناشی از علایم دوران یایسگی

    مشکلات خواب از علائم دوران یائسگی

     معمولا پزشکان برای داشتن یک زندگی سالم، به بزرگسالان توصیه می‌کنند که  8-7 ساعت خواب شبانه داشته باشند. اغلب زنان در دوران یائسگی با به خواب رفتن مشکل دارند و نمی‌توانند به اندازه کافی بخوابند.

    بهتر است خانم‌ها در یک ساعت مشخص به رختخواب بروند. همچنین ورزش کردن در طول روز به داشتن خواب راحت کمک می‌کند.

    مهم است که نوشیدنی‌های حاوی کافئین در ساعات پایانی روز با نوشیدنی‌های آرام بخش مانند دمنوش بهارنارنج یا دمنوش بابونه جایگزین شوند. حمام کردن و گوش دادن به موزیک آرام نیز قبل از خواب ممکن است به داشتن خوابی آرام کمک کند.

    تکرر ادرار یا بی‌اختیاری ادرار از علائم دوران یائسگی

    در دوران یائسگی بافت واژن و مثانه، الاستیسیته خود را از دست می‌دهند و عضلات ناحیه لگن ضعیف می‌شوند. به همین علت خانم‌ها در این دوران با تکرر ادرار یا بی‌اختیاری در دفع ادرار روبرو می‌شوند.

    یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان این مشکل تقویت عضلات لگن با انجام تمرینات ورزشی کگل (انقباض و انبساط عضلات لگن) است.

    عفونت مجاری ادراری از علائم یائسگی

    در طی دوران یائسگی برخی از زنان ممکن است مرتب عفونت‌های مجاری ادراری را تجربه کنند. کاهش تولید هورمون استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی احتمال عفونت در مجاری ادراری را افزایش می‌دهد.

    کاهش میل جنسی از علایم دوران یایسگی

    تغییرات بدنی، کاهش تولید هورمون استروژن، خشکی واژن و عدم ارضای جنسی از دلایل کاهش میل جنسی خانم‌ها در دوران یائسگی است.

    سیکل قاعدگی نامنظم و تغییر خلق و خو از جمله دردهای یائسگی

     افسردگی و تغییرات خلق و خو از علائم دوران یائسگی

    تغییرات هورمونی در دوران یائسگی با افسردگی و تغییرات خلق و خو همراه است. برای کاهش این علائم می‌توان از داروهای گیاهی آرام‌بخش و نشا‌ط‌آور مانند عرق بهارنارنج ، شربت گلاب و دمنوش گل‌گاوزبان و … استفاده کرد.

    تغییرات پوست و مو در دوران یائسگی

    کاهش تولید هورمون‌های جنسی، حتی سلامت پوست و مو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ریزش مو، کاهش تولید کلاژن و خشکی پوست می‌شود.

    پوکی استخوان از علائم یائسگی

    پوکی استخوان، از علایم بلند مدت دوران یائسگی است. با توجه به این‌که استروژن نقش موثری در سلامت و محافظت استخوان‌ها دارد؛ کاهش استروژن خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. بنابراین انجام تست سنجش تراکم توده استخوان یکی از مهم‌ترین تست‌های سلامت است که انجام آن پس از سن 50 سالگی به همه بانوان توصیه می‌شود.

    سخن پایانی

    اغلب خانم‌ها از همان شروع دوران یائسگی دچار علائم دوران یائسگی از قبیل گر‌گرفتگی، تغییرات خلق و خوی و … می‌شوند. اما جالب است بدانید که برخلاف سایرین تعداد کمی از خانم‌ها، در دوران یائسگی هیچ کدام از علائم یائسگی را در خودشان مشاهده نمی‌کنند. این خانم‌ها به دلیل روحیه بالا و انرژی مثبت درونی از بالا رفتن سن تنها چین و چروک پوست را در آینه می‌بینند.

    به عقیده متخصصین خانم‌هایی که عاشق زندگی و عاشق کارشان هستند، از بسیاری از علائم دوران یائسگی به دور می‌مانند.

     منبع :

    www.healthline.com

    PN: 0106

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای علائم دوران یائسگی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *