تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان

میزان تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان و روش درمان درمان اگزمای کودکان
  • تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان چندان قابل استناد نیست و حتی ممکن است خطر آسیب روده‌ای و عفونت را در کودکانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها دچار اختلال است؛ افزایش دهد. هر چند فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان به اثبات رسیده است ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهند که باکتری‌های مفیدی که در خوراکی‌ها یافت می‌شوند؛ منجر به کاهش نشانه‌ها و درمان اگزمای کودکان نمی‌شوند.

    پروبیوتیک‌ها به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارند. در برخی موارد، پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری هستند و یا شبیه برخی باکتری‌های مفیدی هستند که در روی پوست یا دستگاه گوارش وجود دارند. لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم دو نوع از پروبیوتیک‌های رایجی هستند که در اکثر خوراکی‌ها از قبیل ماست، شیر خام ( پاستوریزه نشده )، مخمر سویا و شیر خشک نوزادان یافت می‌شوند.

    کودکان دارای اگزما دچار اختلال در سلول‌های سیستم ایمنی بدن می‌باشند. پیش از این برای درمان اگزما از تجویز پروبیوتیک برای کودکان استفاده می‌شد. اما تحقیقاتی که بر روی 781 بیمار مبتلا به انواع اگزما در کودکان، انجام گرفت؛ نشان داد که هیچ شواهدی دال بر این‌که مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند باعث درمان اگزما در کودکان و یا کاهش علائم انواع اگزمای کودکان یا حتی تغییر شدت اگزما شوند؛ وجود ندارد.

    در این مقاله با توجه به درخواست شما عزیزان، فیتولند به موضوع تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان می‌پردازد.

    اگزما در کودکان و انواع آن

    اگزما در کودکان یک بیماری شایع جهانی است. انواع گوناگون این بیماری در کودکان معمولا با خشکی، قرمزی و خارش پوست تشخیص داده می‌شود. نوع حاد اگزما پنج تا بیست درصد جمعیت جهان را درگیر می‌کند. اما هیچ‌کدام از انواع اگزمای کودکان واگیردار نیستند.

    اگزما در کودکان بسیار شایع است. به صراحت می‌توان گفت، بیش از نیمی از کودکان همراه با اگزما بزرگ می‌شوند. محققان اظهار می‌کنند که اگزما ممکن است پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن به آلرژی‌هایی مانند: حساسیت به مو یا پر حیوانات و گرد و غبار باشد. با وجود آن‌که در کودکان درمان اگزما بسیار مهم است؛ اما هنوز تاثیر پروبیوتیک در درم110ان اگزمای کودکان به صورت علمی تایید نشده است.

     

    تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان و انواع اگزما در کودکان

    درمان اگزما در کودکان

    روش قطعی برای درمان اگزمای کودکان وجود ندارد. اما یافتن آنچه که باعث ایجاد حساسیت در کودک شده و دوری از آن، اولین قدم برای درمان اگزما می‌باشد. مرطوب نگه داشتن محل اگزما و درمان با کورتون‌ها می‌تواند در درمان موثر باشد. گاهی پزشکان جهت کاهش خارش انواع اگزما، انواع گوناگونی از آنتی‌هیستامین‌ها را نیز تجویز می‌کنند.

    کاربرد پروبیوتیک در درمان اگزما

    در بین سال‌های 2003 تا 2008 میلادی یک مطالعه بر روی کودکان 3 ماه تا 13 سال که اغلب آن‌ها زیر 18 ماه سن داشتند؛ انجام‌گرفت. در طی این تحقیق مشخص شد که اکثر کودکان به شیر گاو آلرژی دارند. پروبیوتیک‌هایی که معمولا در این تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گرفتند؛ لاکتوباسیلوس‌ها بودند که یا به تنهایی یا در ترکیب با پروبیوتیک‌های دیگر، تجویز می‌شدند.

    در این مطالعه، آزمایشات هیچ‌گونه عکس‌العمل منفی به پروبیوتیک‌ها را نشان ندادند. اما زمانی که مطالعات به طور گسترده‌تری ادامه یافت؛ محققان متوجه شدند در 46 مورد درمان اگزمای کودکان با پروبیوتیک عوارض ایجاد کرده است. برخی محققان اظهار داشتند مصرف پروبیوتیک‌ها در افراد سالم بی‌خطر است اما در نوزادان یا افراد دارای بیماری‌های مزمن می‌تواند بسیار خطرناک باشند.

    بنابراین محققان تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان را رد کرده و مصرف پروبیوتیک‌ها را برای نوزادان توصیه نمی‌کنند. حتی اگر نوزاد دارای سلامت کامل باشد. همچنین مصرف مکمل‌های پروبیوتیک برای کودکان کاملا ایمن نیست.

     

    درمان اگزمای کودکان و اثربخشی پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان

    سخن پایانی

    آن‌گونه که متخصصین پوست اظهار می‌کنند، بعضی از بیماران و والدین کودکانی که دچار اگزما هستند؛ اغلب در مورد تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان سوال می‌پرسند. زیرا آن‌ها بیشتر تمایل دارند که از درمان‌های طبیعی برای کودک مبتلا به اگزمای خود استفاده کنند. اما هنوز محققین نگرش مثبتی را در خصوص اثربخشی پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان ندارند.

    اما توجه داشته باشید پروبیوتیک برای کودکانی که دارای بیماری اگزما نیستند، اثرات قابل توجهی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله فواید مصرف پروبیوتیک برای کودکان مراجعه نمایید.


    منبع:

    www.webmd.com

    PN:0115

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای تاثیر پروبیوتیک در درمان اگزمای کودکان ثبت شده است

    1. پوست بچه ها خیلی حساس هست باید خیلی مراقب باشیم مرسی از مقاله خوبتون عالی و مفید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *