تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی

تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی
  • تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی یک تشخیص پزشکی است. اما بسیاری از بانوان به دنبال تشخیص سرطان سینه در منزل هستند. با توجه به شیوع سرطان پستان در میان بانوان، روش‌هایی برای بررسی این عارضه در منزل نیز وجود دارد. در ادامه با اهمیت ماموگرافی و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

    این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. از این رو فیتولند توصیه می‌کند که با مطالعه این مقاله نسبت به عوامل خطر و علائم سرطان سینه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

    ماموگرافی چیست ؟

    سرطان پستان مانند سرطان آندومتر رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان بانوان سرطان سینه  است. تاکنون روش‌های متفاوتی برای درمان و تشخیص این بیماری کشف شده است. تشخیص بافت یا توده‌های سرطانی سینه با ماموگرافی یکی از متداول‌ترین روش‌هاست.

    درواقع ماموگرافی یک روش تصویربرداری است که برای غربالگری ‌‌‌‌(بیماریابی) بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه و امکان تشخیص زودهنگام این عارضه در مراحل اولیه ابتلا به بیماری می‌باشد. تشخیص زودهنگام سبب شروع درمان پیش از انتشار سرطان به سایر قسمت‌های بدن (متاستاز) می‌شود. در حقیقت با ماموگرافی توده‌های سرطانی سینه هنگامی با اندازه‌های بسیار کوچک نیز قابل تشخیص است.

    انواع کاربردهای ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان

    غربالگری بانوان بالای ۴۵ سال

    ارزیابی بیمارانی که توده پستان مشکوک دارند.

    پیگیری پستان مقابل در فردی که یک پستانش برداشته شده است.

    پیگیری مبتلایانی که با برداشتن قسمتی از پستان و رادیوتراپی درمان شده‌اند.

     تشخیص سرطان سینه

    ماموگرافی به جهت غربالگری و تشخیص سرطان سینه از چه سنی لازم است انجام شود؟

    به‌طور کلی کاربرد ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان برای بانوان دارای بیش از ۴۵ سال سن است. در حقیقت انجام ماموگرافی برای بانوان زیر ۴۰ سال توصیه نمی‌شود. زیرا تراکم بالای بافت پستان در این سنین، مانع تشخیص درست و دقیق این سرطان با ماموگرافی می‌شود.

    بر طبق آخرین دستورالعمل “انجمن سرطان آمریکا”، بهترین سن برای شروع ماموگرافی ۴۵ سالگی است. اما انجام ماموگرافی در سنین پایین‌تر و بر اساس نظر پزشک، برای بانوانی که دارای سابقه خانوادگی مثبت هستند نیز توصیه می‌شود.

    ماموگرافی برای تشخیص به موقع سرطان سینه تا چه سنی لازم است ادامه پیدا کند؟

    ماموگرافی بهتر است از سن ۴۵ سالگی شروع شود. از ۴۵ تا ۵۴ سالگی لازم است که ماموگرافی هر ساله انجام گیرد. پس از آن می‌تواند هر دو سال یک‌بار با نظر پزشک تکرار شود.

    غربالگری و تشخیص سرطان پستان در بانوان جوان‌‌

    تشخیص این نوع از سرطان در بانوان زیر ۴۰ سال بسیار مشکل است. زیرا بافت پستان در این سنین نسبت به بانوان مسن متراکم‌‌تر است. بسیاری از بانوان جوان علائم سرطان سینه را نادیده می‌گیرند. زیرا تصور می‌کنند که برای ابتلا جوان هستند.

    انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند که همه زنان با خود ارزیابی از وضعیت پستان‌‌های خود آگاهی داشته و هرگونه تغییر در آن ‌‌را به پزشک خود گزارش دهند. در حقیقت خودارزیابی، معاینه ماهیانه پستان توسط خود فرد می‌باشد. شروع انجام معاینه ماهیانه پستان توسط خود فرد از سن بیست سالگی یک روش مفید به حساب می‌آید. اگر در خانواده‌، سابقه‌ ابتلا به سرطان‌های زنانه وجود داشته باشد؛ بهتر است که این معاینات در سنین پایین‌تر آغاز شود.

    سرطان سینه با ماموگرافی

    راه‌های طلایی تشخیص سرطان سینه را بشناسید

    راه‌های طلایی شامل لمس توده در پستان یا بررسی خروج ترشحات غیرطبیعی از نوک پستان است. برای تمامی بانوان لازم است که شیوه خودآزمایی را از پزشک خود آموزش بگیرند. اولین قسمت معاینه ماهیانه پستان شامل مشاهده در آینه و قسمت بعدی، معاینه دستی پستان‌ها توسط خود فرد است.

    در خودآزمایی‌ها حتماً به غیر قرینه بودن پستان‌ها، هرگونه تغییرات جدید نسبت به ماه‌های قبل و قرمزی پوست توجه شود. هیچ‌گاه نباید هنگام معاینه، بافت سینه میان ۲ دست قرار بگیرد. بلکه باید آن را به جدار قفسه سینه فشرد و وجود هرگونه توده بررسی شود. توجه داشته باشید که برای لمس توده احتمالی به غیر از پستان‌ها، لازم است زیر بغل نیز بررسی شود.

    بهترین زمان انجام خودآزمایی و معاینه ماهیانه پستان در پایان دوره قاعدگی یا چند روز پس از اتمام آن است. زیرا بافت سینه در روزی که سیکل ماهانه خانم‌ها به اتمام می‌رسد؛ در نرم‌ترین حالت ممکن قرار دارد. بهتر است پس از حمام خود را در ۲ حالت ایستاده یا نشسته و خوابیده معاینه نمایید.

    در صورت مشاهده و لمس هر مورد مشکوکی با متخصص مشورت نمایید. برای تشخیص سرطان سینه در منزل لازم است که معاینه ماهیانه پستان‌ها توسط خود فرد تا پایان عمر انجام شود. خانم‌ها در دوران یائسگی نیز می‌توانند هر ماه در یک روز معین این تست را انجام دهند.

    هنگام بررسی سرطان سینه با ماموگرافی  به چه نکاتی باید توجه شود؟

    یک هفته قبل از عادت ماهیانه به علت تورم و دردناک بودن پستان‌ها انجام ماموگرافی توصیه نمی‌شود.‌‌

    در زمان ماموگرافی از استعمال اسپری، مام خوشبوکننده و ضد عرق به علت اثرگذاری بر کیفیت تصویر اجتناب کنید.

    همیشه تصویر ماموگرافی قبلی را در ماموگرافی‌های بعدی همراه داشته باشید. بدین ترتیب پزشک می‌تواند آن‌ها را با هم مقایسه کرده و به بررسی دقیق‌تر تشخیص سرطان سینه بپردازد.

    سخن پایانی

    با توجه به شیوع سرطان پستان در میان بانوان، تشخیص سرطان سینه در اوایل بیماری در درمان آن بسیار تأثیرگذار خواهد بود. متأسفانه هر ساله یک میلیون بیمار جدید، به این عارضه مبتلا می‌شوند. در صورت تشخیص به موقع و سریع، شانس زنده ماندن بیمار بالغ بر 90 درصد موارد خواهد بود.

    شناسایی سرطان سینه با ماموگرافی یکی از روش‌های متداول بوده و علاوه بر آن برخی بررسی‌ها و خودآزمایی‌ها نیز کمک‌کننده است. در آخر توصیه می‌کنیم که مقاله 6 راه ساده برای پیشگیری از سرطان سینه را نیز مطالعه فرمائید.


    منابع:

    webmd.com

    cancer.org

    PN:0066

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *