راه‌های درمان طبیعی بیماری صرع

راه‌های درمان طبیعی بیماری صرع
  • راه‌های درمان طبیعی بیماری صرع چیست؟ به‌احتمال زیاد در بین دوستان یا نزدیکان خود فرد مبتلا به بیماری صرع دیده‌اید. در کنار درمان دارویی و مراقبت‌های خاص در این بیماری،‌ افراد می‌توانند از درمان‌ گیاهی بیماری صرع نیز بهره‌مند شوند. این درمان خصوصاً در بهبود عوارضی همچون سردردهای دوره‌ای، تشنج، عدم امکان فعالیت مناسب، بدخلقی و . . . می‌تواند مؤثر واقع شود.

    در ادامه با بیماری صرع و انواع تشنج آشنا خواهید شد و سپس به معرفی‌ روش‌های درمان طبیعی می‌پردازیم. با فیتولند همراه باشید تا با این روش درمانی بیش‌تر آشنا شوید.

    بیماری صرع چیست؟

    صرع یک ​​اختلال مزمن است که باعث تشنج‌های مکرر می‌شود. تشنج ناگهانی، ناشی از فعالیت الکتریکی در مغز است.

    تشنج در بیماری صرع

    در بیماری صرع، دو نوع تشنج وجود دارد. “تشنج کلی” بر کل مغز تأثیر می‌گذارد و نوع دیگر “تشنج‌های کانونی یا جزئی” که فقط بر روی یک قسمت از مغز تأثیر می‌گذارد. ممکن است تشخیص تشنج خفیف دشوار باشد. تشنج‌های خفیف می‌توانند چند ثانیه طول بکشند و فرد اصلاً متوجه نشود. اما تشنج‌های قوی‌تر می‌توانند باعث ایجاد اسپاسم و شوک عضلانی غیرقابل کنترل شوند و چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشند.

    در طول یک تشنج قوی، برخی افراد گیج می‌شوند و یا از حال می‌روند. پس از اتمام تشنج، ممکن است خاطره‌ای از این اتفاق نیز نداشته باشند.

    دلایل تشنج در بیماری صرع

    دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث تشنج در بیماری صرع شوند. این دلایل می‌تواند شامل: تب شدید، سرماخوردگی، قند خون بسیار پایین و ترک الکل باشد.

    درمان بیماری صرع و تشنج

    یکی از راه های درمان تشنج ناشی از صرع، استفاده از داروهای ضد تشنج می‌باشد. این داروها ممکن است برای همه افراد مبتلا به بیماری صرع اثر خوبی نداشته باشد و آن‌ها را با خطر عوارض جانبی، مواجه سازد. همچنین این نکته را یادآوری می‌کنیم که لازم است تجویز و درمان این عارضه تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد و از مصرف خودسرانه داروها پرهیز شود.

    درمان‌ طبیعی بیماری صرع و درمان‌های جایگزین، کمک می‌کنند تا علائم برخی از افراد مبتلا به این بیماری کاهش یابد. اگر به دنبال یک روش درمانی دیگر به‌جز داروهای مورد استفاده رایج در درمان صرع هستید، می‌توانید از بین استفاده از داروی گیاهی، ویتامین‌ها و طب سوزنی یکی را به‌عنوان درمان مورد نظر خود انتخاب کنید.

    در این بین برای تغییر یا اضافه کردن درمان جدید، حتماً با پزشک خود مشورت داشته باشید. متخصصین به شما در ارزیابی مزایای بالقوه و خطرات احتمالی استفاده از داروی گیاهی و مکمل در درمان این عارضه کمک می‌کنند و همچنین در مورد مراحل بعدی به شما مشاوره خواهند داد. ممکن است متوجه شوید که برخی از راه‌های درمان بیماری صرع برای شما مفید است و یا حتی بالعکس مضر بوده و بهتر است از آن استفاده نکنید.

    درمان طبیعی بیماری صرع

    ویتامین و داروی گیاهی درمان صرع

    رویکرد طب مکمل و جایگزینی درمان طبیعی بیماری صرع ، شامل استفاده از داروی گیاهی و برخی ویتامین‌ها می‌باشد. در ادامه فیتولند به چندین مورد درمان مکمل اشاره خواهد کرد.

    1.  گیاه‌درمانی

    با توسعه بازار و استقبال افراد، محبوبیت درمان با داروی گیاهی افزایش یافته است. به نظر می‌رسد برای درمان اکثر بیماری‌ها، داروی گیاهی نیز وجود دارد. داروهای مؤثر در درمان صرع شامل: سوسن سفید، سنبل‌الطیب و بابونه است. گاهی اوقات داروی گیاهی درمان صرع عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سردرد، بثورات (ضایعه پوستی) و مشکلات گوارشی را ایجاد می‌کنند.

    2.  درمان با ویتامین‌ها

    برخی از ویتامین‌ها ممکن است به درمان تشنج و یا کاهش آن کمک نمایند. به خاطر داشته باشید که ویتامین‌ها به تنهایی در درمان بیماری صرع، عمل نمی‌کنند. بلکه آن‌ها ممکن است اثربخشی برخی از داروهای درمانی را افزایش دهند و یا حتی منجر به کاهش دوز مصرفی داروی مورد استفاده گردند. قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین برای پیشگیری از امکان بروز عوارض، حتماً با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

    ویتامین B6 

     ویتامین  B6 یک درمان طبیعی بیماری صرع از نوع نادر آن، تحت عنوان “تشنج وابسته به پیریدوکسین” مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع صرع معمولاً در رحم و یا بلافاصله بعد از تولد بروز می‌کند. ابتلا به این بیماری، ناشی از ناتوانی بدن فرد در متابولیسم ویتامین B6 است.

    درمان بیماری صرع

    3. منیزیم

    کمبود منیزیم شدید ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد؛ مصرف مکمل منیزیم ممکن است یکی از راه‌های درمان بیماری صرع و کاهش تعداد تشنج شود.

    4. ویتامین E

    برخی افراد مبتلا به بیماری صرع ممکن است کمبود ویتامین E داشته باشند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که ویتامین E توانایی‌های آنتی‌اکسیدانی را افزایش می‌دهد. همچنین این تحقیق نشان داد که؛ مصرف ویتامین E یکی از راه‌های درمان تشنج‌ در افراد مبتلا به صرع است و تعداد تشنج‌ها را در این افراد کاهش می‌دهد. محققین به این نتیجه رسیدند که ویتامین E ممکن است بتواند همراه با داروهای معمول برای درمان صرع، مصرف شود.

    5. سایر ویتامین‌های مؤثر در درمان طبیعی بیماری صرع

    داروهای مورد استفاده برای درمان صرع ممکن است باعث کمبود بیوتین یا کمبود ویتامین D شود و علائم فرد را تشدید نمایند. در این موارد، ممکن است پزشک این ویتامین‌ها را برای کمک به درمان بیماری فرد تجویز کند. ضمن آن‌که نوزادان مبتلا به تشنج ناشی از کمبود فولات مغزی می‌توانند از مکمل‌های اسیدفولیک استفاده نمایند.

    سخن پایانی

    علاوه بر درمان‌های رایج صرع می‌توانید از درمان طبیعی بیماری صرع نیز بهره‌مند شوید. این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های مغزی است که متأسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد. طب رایج برای درمان این عارضه تنها به داروهای تسکین‌دهنده و کنترل‌کننده تشنج اکتفا می‌کند. در درمان طبیعی صرع به برخی از ویتامین‌ها و داروهای گیاهی مؤثر در کنترل و بهبود صرع و کاهش تشنج‌ اشاره شد.

    برخی از این گیاهان دارویی سوسن سفید، سنبل‌الطیب و بابونه هستند. از ویتامین‌های مؤثر نیز می‌توان به منیزیم، ویتامین E و… اشاره نمود. در تمامی مراحل چه برای تغییر یا افزودن روش درمانی جدید یا استفاده از مکمل‌ها و داروهای گیاهی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید تا از عدم بروز عوارض جانبی آن‌ها مطمئن شوید.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0152

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " راه‌های درمان طبیعی بیماری صرع " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *