تاثیر منیزیم بر سلامت بدن چیست؟

تاثیر منیزیم بر سلامت بدن و فواید منیزیم برای بدن
  • تاثیر منیزیم بر سلامت بدن چیست؟ فواید منیزیم برای بدن بسیار پررنگ و اساسی است. زیرا منیزیم چهارمین ماده معدنی موجود در بدن انسان است و نقش بسیار مهمی در سلامت بدن به خصوص برای کارکرد مغز دارد. نداشتن برنامه رژیم غذایی مناسب سبب ایجاد کمبود و محروم ماندن از فواید منیزیم برای بدن می‌شود.

    منیزیم در صدها واکنش بیوشیمیایی درون بدن انسان، شرکت می‌کند. منیزیم یک ریز مغذی است که در زمین، دریا، گیاهان، حیوانات و بدن انسان‌ یافت می‌شود. حدود 60 درصد از منیزیم موجود در بدن، در استخوان‌ها و مابقی در عضلات و دیگر بافت‌ها و مایعات بدن از جمله خون وجود دارد.

    در ادامه فیتولند به بیان نقش منیزیوم در بدن و عوارض ناشی از کمبود منیزیوم در بدن می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    فواید منیزیم برای سلامت بدن

    تمام سلول‌های بدن برای انجام فعالیت‌های خود به منیزیم نیاز دارند. از فواید منیزیم برای بدن این است که به عنوان ” مولکول کمک کننده” عمل می‌کند. به این معنا که در واکنش‌های بیوشیمیایی که به طور مداوم و با شرکت آنزیم‌ها در بدن در حال انجام هستند؛ شرکت می‌کند. منیزیم در بیش از 600  واکنش در بدن انسان شرکت می‌کند. از جمله موارد تاثیر منیزیم بر سلامت بدن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • تولید پروتئین: منیزیم به ساخت پروتئین‌ها از مولکول‌های اسید آمینه کمک می‌کند.
    • بازسازی ژن‌ها: منیزیم سبب تولید و بازسازی دی ان ای “DNA” و آر ان ای “RNA” می‌شود.
    • حرکات عضلانی: منیزیم بر انقباض و نیز استراحت ماهیچه‌های بدن تاثیر گذار است.
    • سیستم عصبی: منیزیم انتقال دهنده‌های عصبی و رساندن پیام‌های عصبی به مغز را تنظیم می‌کند.

     تاثیر منیزیم بر سلامت بدن و فواید منیزیم برای سلامت بدن

    تاثیر منیزیم بر سلامت بدن  در مقابله با افسردگی

    منیزیم نقش بسیار مهمی در عملکرد مغز دارد و درصورتی‌که بدن با کمبود میزان منیزیم رو به رو شود؛ ریسک ابتلا به افسردگی بالا می‌رود.

    محققین در یک مطالعه که بر روی 8800  نفر انجام شد، به این نتیجه رسیدند که؛ در افراد زیر 65 سال مبتلا به کمبود منیزیم، ریسک ابتلا به افسردگی، 22 درصد بیشتر از دیگران است. همچنین برخی از کارشناسان، رژیم غذایی و غذاهای دنیای مدرن امروزی را دلیل افسردگی و بیماری‌های ذهنی می‌دانند.

    با این حال در برخی موارد، مصرف مکمل منیزیم، علائم افسردگی را کاهش داده و نتایج قابل توجهی به دنبال داشته است. در یک مطالعه، بیماران مبتلا به افسردگی، با مصرف روزانه 450 میلی‌گرم منیزیم، بهبود پیدا کردند.

    بهبود عملکرد ورزشی از فواید منیزیم برای بدن

    جالب است بدانیم که به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، بسته به نوع فعالیت بدنی حدود20-10 درصد بیشتر به منیزیم نیاز داریم. منیزیم به ورود قند خون به درون ماهیچه‌ها و نیز به دفع “اسید لاکتیک” تولید شده در درون آن‌ها کمک می‌کند. اسید لاکتیک ماده‌ای است که به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی تولید شده و دفع نشدن آن، باعث درد در ماهیچه‌ها می‌شود.

    مطالعات نشان داده‌اند که منیزیم برای سلامت بدن در افراد ورزشکار، افراد مسن و نیز کسانی که به بیماری‌های مزمن دچار هستند؛ بسیار مناسب است. در یک مطالعه بر روی والیبالیست‌ها، روزانه 250 میلی‌گرم مکمل منیزیم برای ایشان تجویز شد. با مصرف مکمل منیزیم، بازیکنان در انجام حرکات و پرش‌ها، پیشرفت زیادی کسب کردند.

     

    فواید منیزیم برای بدن و نقش منیزیوم در بدن

    تاثیر منیزیم بر سلامت بدن در درمان میگرن

    افراد مبتلا به میگرن، دچار سردردهای شدید همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صداها می‌شوند. به عقیده برخی از محققین اغلب افراد مبتلا به میگرن، احتمالا با کمبود منیزیم مواجه هستند.

    تاثیر منیزیم بر سلامت بدن در مقابله با دیابت نوع 2

    امروزه فواید منیزیم برای بدن در درمان برخی بیماری‌های مزمن اثبات شده است.مطالعات نشان می‌دهند که حدود 48 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع دو، دچار کمبود منیزیم نیز می‌باشند. کمبود منیزیم به عملکرد انسولین در کنترل سطح قند خون آسیب می‌زند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

    محققین در مطالعه‌ای که روی بیش از 4000 جوان حدود 20 سال انجام گرفت، متوجه شدند؛ افرادی که بیشترین دریافت میزان منیزیم را داشتند؛ 47 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار گرفتند. همچنین مطالعه‌ای دیگر نشان داد که، افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو که دوزهای بالایی از مکمل منیزیم را مصرف می‌کردند؛ رفته رفته سطح قند خون ایشان کاهش پیدا کرده و نیز سطح “هموگلوبین‌A1c ” آن‌ها نیز بهبود یافت.

    کاهش فشار خون از فواید منیزیم برای بدن

    اگر افراد، روزانه 450 میلی‌گرم منیزیم دریافت کنند؛ فشار خون سیستولی و دیاستولی آن‌ها کم می‌شود.  این اتفاق برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند نیز رخ می‌دهد.

    تاثیر منیزیم بر سلامت بدن و کاهش احتمال مقاومت به انسولین

     مقاومت به انسولین به معنی ناتوانی سلول‌های عضلات و کبد برای جذب قند خون است که یکی از دلایل سندروم متابولیک و دیابت نوع دو نیز می‌باشد. منیزیم نقش مهمی را در این بیماری ایفا می‌کند و اغلب افرادی که دچار سندروم متابولیک هستند؛ دچار کمبود منیزیم نیز می‌باشند.

     

     تاثیر منیزیم بر سلامت بدن و پاسخ به پرسش مصرف منیزیوم چه فوایدی دارد ؟

    بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی”PMS” از فواید منیزیم برای بدن

    احتباس آب، دردهای شکمی، خستگی و تحریک‌پذیری از جمله علائم سندروم پیش از قاعدگی در زنان است. مصرف مکمل منیزیم یا دریافت میزان کافی آن از طریق رژیم غذایی، به بهبود این علائم کمک می‌کند.

    تاثیر منیزیم بر سلامت بدن و خاصیت ضد التهابی

    کمبود منیزیم با ایجاد التهاب مزمن در ارتباط است. محققان در یک مطالعه متوجه شدند؛ بیشترین میزان نشانگر التهابی “CRP”  در کودکانی مشاهده می‌شود که مبتلا به کمبود منیزیوم شدید هستند. این افراد بیشترین سطح قند خون و تری گلیسیرید را نیز دارند.

    مصرف مکمل منیزیم می‌تواند میزان نشانگر التهابی CRP و دیگر نشانگرهای التهابی را در بزرگسالان و افراد مبتلا به دیابت مرزی کاهش دهد. مصرف خوراکی‎‌هایی مانند انواع ماهی‌های چرب، شکلات تلخ و غیره به علت داشتن میزان بالایی از منیزیم؛ موجب کاهش التهاب می‌شوند.

     

    فواید منیزیم برای بدن و تمامی خواص منیزیوم برای بدن

    چه غذاهایی حاوی منیزیم هستند؟

    • تخمه کدو تنبل
    • اسفناج
    • شکلات تلخ
    • کینوآ
    • بادام درختی
    • بادام زمینی
    • آووکادو
    • ماهی قزل آلا

    روزانه چه مقدار منیزیم مصرف کنیم؟

    برای بهره‌مندی از فواید منیزیم برای بدن، لازم است که آقایان روزانه 400 تا 420 میلی‌گرم و بانوان 310 تا 320 میلی‌گرم منیزیم دریافت کنند.

    سخن پایانی

    امروزه تاثیر منیزیم بر سلامت بدن امری شناخته شده است. منیزیم یکی از ریزمغذی‌های ضروری برای بدن است که نقشی مهمی در سلامت بدن دارد. تاثیر بر فعالیت سیستم عصبی و ماهیچه‌ها، تولید پروتئین، کنترل میگرن، فشار خون و دیابت از جمله خواص منیزیوم برای بدن است.

    به طور کلی مصرف مکمل‌های منیزیم به منظور بهره‌مندی حداکثری از فواید منیزیم برای بدن، امر درستی نمی‌باشد. بلکه  در پیش گرفتن یکی از انواع رژیم‌های غذایی مناسب می‌تواند اغلب کمبودهای منیزیم را درمان کند.

    منبع:

     www.healthline.com

    PN:0186

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای تاثیر منیزیم بر سلامت بدن چیست؟ ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *