برنامه رژیم غذایی مادر بعد از بارداری

برنامه رژیم غذایی مادر بعد از بارداری
  • برنامه رژیم غذایی مادر بعد از بارداری چه اهمیتی دارد ؟‌ در برنامه رژیم غذایی بعد از بارداری به چه نکاتی باید توجه داشت ؟ در مدت 9 ماه حاملگی، غذایی که می‌خورید باعث رشد شما و کودکتان می‌شود. اما رژیم غذایی مادر بعد از بارداری نیز به همان اندازه مهم است. تغذیه مناسب مادران شیرده به بدنتان کمک می‌کند تا باز سازی شده و انرژی لازم برای مراقبت از فرزندتان را می‌دهد. شما باید نیازهای تغذیه‌ای خود را دانسته تا در حین تربیت کودک بتوانید سالم بمانید. در این راستا مقاله فیتولند را دنبال کنید.

    تغذیه مادر بعد از بارداری به چه صورت است و چه میزان کالری کافی می‌باشد؟

    در ماه‌های پس از زایمان اکثر مادران، روزانه بین 1800 تا 2200 کالری نیاز دارند. شما پرستار هستید؟ پس به 500 کالری دیگر نیاز خواهید داشت. اگر کمبود وزن دارید، هر روز بیش از 45 دقیقه تمرین می‌کنید یا به بیش از یک نوزاد شیر می‌دهید، به کالری بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر شما به نوزاد خود شیر می‌دهید به کالری بیشتری نیاز خواهید داشت تا زمانی که به هر دلیلی امکان شیر دادن به نوزاد میسر نباشد. یا حتی نوع برنامه رژیم غذایی شما به دلیل تفاوت در نیازهای شما و نوزاد شما، متفاوت خواهد بود.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه رژیم غذایی دوران شیردهی

    پس بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید تا مقدار مناسب حجم تغذیه شما را تعیین کند و اگر لازم بود مصرف مکمل ویتامین را حین رژیم غذایی مادر پس از زایمان برایتان تجویز نماید.

    برنامه رژیم غذایی بعد از بارداری

    توجه به نیازهای خود مادر و نیازهای نوزاد و شرایط رشد نوزاد از هر حیث حایز اهمیت می‌باشد. البته باید توجه داشته باشید که برنامه رژیم غذایی مادر بعد از بارداری به سن نوزاد و شرایط شیردهی به نوزاد نیز بستگی دارد. قطعا اگر شما در دوران شیردهی به نوزاد باشید رژیم غذایی نیاز دارید که علاوه بر نیازهای شما به نیازهای غذایی نوزاد نیز توجه داشته باشد. در حالی که اگر دوران شیردهی شما به پایان رسیده یا به هر دلیلی امکان شیردادن به نوزاد میسر نیست، شما به عنوان یک مادر به برنامه غذایی لاغری بعد از زایمان نیاز دارید.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    مواد مغذی مورد نیاز مادر بعد از بارداری

    حتی اگر “برای دو نفر غذا نمی‌خورید”، بدن شما باید بسیاری از مواد مغذی مهم را طی رژیم مادر پس از بارداری دریافت کند. در هر وعده غذایی، نیمی از بشقاب خود را با میوه‌ها و سبزیجات پر کنید. نیمی دیگر هم باید شامل غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نان غلات کامل یا بلغور جو دوسر باشد. سعی کنید غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده، فرآوری شده و سرشار از نمک، چربی اشباع و قندهای اضافی را محدود کنید.

    همچنین باید به مقدار کافی موارد زیر را در رژیم مادر بعد از بارداری گنجانده و مصرف نمایید:

    اهمیت پروتئین در برنامه رژیم غذایی بعد از بارداری

     غذاهایی مانند لوبیا، غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ و محصولات سویا سرشار از پروتئین هستند که به بدن شما کمک می‌کند تا بازسازی شود. هرروز پنج واحد پروتئین مصرف کنید، یا اگر شیر می‌دهید آن را به هفت واحد برسانید. کلسیم: هرروز به 1000 میلی‌گرم – حدود 3 واحد لبنیات کم‌چرب – نیاز خواهید داشت.

    نقش آهن در برنامه رژیم غذایی بعد از بارداری

     این ماده مغذی در رژیم غذایی مادر بعد از بارداری به بدنتان کمک می‌کند سلول‌های خونی جدید بسازد، توجه به این نکته خصوصاً در صورت از دست دادن مقدار زیادی خون در حین زایمان بسیار مهم است. گوشت قرمز و مرغ سرشار از آهن هستند. توفو و لوبیا نیز به همین‌ صورت است. چه گوشت بخورید و چه گیاهخوار باشید، در تغذیه مناسب مادران شیرده، نیاز روزانه برای زنان 19 سال به بالا 9 میلی‌گرم در روز و برای بزرگسالان 10 میلی‌گرم در روز است.

    این برنامه به شما پیشنهاد می‌شود : برنامه غذایی لاغری بعد از زایمان

    اگر فرزندانتان دوقلو هستند، بیماری زمینه‌ای دارید یا گیاهخوار هستید، با پزشک خود مشورت کنید. برای دریافت مواد مغذی کافی، ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید. درنتیجه به میزان کافی به تغذیه مناسب مادر در دوران شیردهی توجه نمایید.

     

    برنامه رژیم غذایی بعد از بارداری

    آیا تمایل دارید که در این بین کاهش وزن هم داشته باشید؟

    در حالت کلی، بیشتر مادران بعد زایمان، هرماه حدود 2.5 کیلوگرم وزن از دست می‌دهند. ممکن است برای سرعت بخشیدن به این روند، وسوسه شوید که رژیم بگیرید، اما این ایده خوبی نیست. اگر در رژیم غذایی مادر بعد از بارداری، کمتر از 1800 کالری دریافت کنید حاصل آن چیزی نیست جز افت شدید انرژی و از دست دادن روحیه.

    در صورتی که پرستار هستید و غذای کافی نمی‌خورید می‌توانید به کودک خود آسیب برسانید! بهترین کار این است که در تغذیه مادر بعد بارداری به یک برنامه غذایی سالم و متعادل پایبند باشید و در صورت تائید پزشک، ورزش را شروع کنید.

    غذاهایی که باید در صورت شیر دهی از آن‌ها اجتناب کنید

    غذاهایی که می‌خورید می‌توانند از طریق شیر به کودک شما منتقل شوند. در تغذیه مناسب مادران شیرده مراقب موارد زیر باشید:

    الکل: متخصصان نظرات مختلفی در مورد خطر میزان مصرف الکل برای نوزاد دارند. با پزشک خود در مورد آن‌چه مناسب شماست صحبت کنید.

    کافئین: اگر بیش از 3 فنجان (24 اونس) قهوه یا نوشابه در روز بنوشید، خواب کودک را برهم می‌زنید.

    برخی ماهی‌ها:

     شمشیر ماهی، کوسه، ماهی خال‌مخالی و کاشی ماهی سرشار از جیوه هستند، سمی که برای کودک شما مضر است. بنابراین از مصرف آن‌ها خودداری کنید. ماهی تن نیز می‌تواند مقداری جیوه داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که فقط نوع “سبک” را بخورید و هر هفته بیش از 6 اونس (170 گرم) مصرف نکنید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : بهترین تغذیه مادران شیرده

     میان وعده‌های سالم را در دسترس داشته باشید. اگر سبزیجات و میوه‌های تازه شسته و آماده یخچال داشته باشید، به‌جای چیپس یا کلوچه به دنبال آن‌ها خواهید بود. هیدراته بمانید. هرروز 6 تا 10 لیوان آب بنوشید. همچنین می‌توانید شیر و آب‌میوه را در تغذیه مادر پس از بارداری داشته باشید. از دوستان بخواهید که برای شما غذا درست کنند.

    هنگامی‌که عزیزان شما می‌پرسند چگونه می‌توانند کمک کنند، پیشنهاد کنید یک غذای سالم برای شما بیاورند. در هفته‌های اول پس از زایمان، ممکن است آشپزی برای شما خیلی سخت باشد.

     

    تغذیه مناسب مادران شیرده

    سخن پایانی

    رژیم غذایی مادر بعد از بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به میزان کالری مصرفی دقت داشته و برای کاهش وزن بیشتر زیر 1800 کالری مصرف نکنید. تمام درشت مغذی و زیر مغذی‌ها را در بشقاب غذایی خود بگنجانید. با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت نمایید تا اگر احتیاج است از مکمل‌های ویتامین بهره بگیرید. تغذیه مناسب مادران شیرده نه‌تنها برای بازیابی بدن مادران مهم است بلکه سلامت جنین را تضمین می‌کند.


    منبع:

    www.webmd.com

    PN:0338

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    3 دیدگاه برای برنامه رژیم غذایی مادر بعد از بارداری ثبت شده است

    1. بعد از بارداری بسیار مهمه که چه غذایی مصرف میشه که هم نیاز برطرف بشه و هم کالری مازاد وارد بدن نشه. ممنون از مقاله خوب و سایت عالی‌تون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *