تشخیص نوع پوست و مراقبت از انواع پوست

تشخیص نوع پوست و مراقبت از انواع پوست
  • برای مراقبت از انواع پوست، اولین گام تشخیص نوع پوست خود می‌باشد. ممکن است حساسیت پوستی داشته باشید یا از داشتن پوست چرب یا خشک ناراحت باشید، اما آیا دقیقا نوع پوست خود را می‌شناسید؟ با تعیین نوع پوست، ضمن محافظت از پوست خود می‌توانید محصولات آرایشی مناسب پوستتان را خریداری کنید.

    با توجه به اینکه مراقبت و محافظت از پوست مستلزم تشخیص نوع پوست است، می‌توانید با آزمون زیر نوع پوست خود را بشناسید.

     

    تشخیص نوع پوست خود به روش خانگی و ساده

    در این روش میزان “سبوم” یا همان چربی طبیعی پوست را تعیین می‌کنیم. از روی مقدار سبوم می‌توان تشخیص داد که پوست شما خشک، چرب، عادی و یا ترکیبی است. در این روش مراحل زیر را طی کنید:

    • ابتدا صورت خود را بشویید، خشک کنید و به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید.
    • یک دستمال کاغذی تمیز را روی پوست صورت قرار دهید. دستمال را در بخش‌های مختلف صورت مانند بینی، گونه و پیشانی به آرامی فشار دهید.
    • سپس دستمال کاغذی را در برابر نور قرار دهید و میزان شفافیت آن را بسنجید.

    نتیجه به این صورت است که:

    اگر دستمال تغییری نکرده باشد و درواقع شفافیت نداشته باشد پوست خشک است

    اگر دستمال چرب و روغنی شده باشد پوست چرب است.

    اگر در بخش‌های مختلف صورت میزان چربی متفاوت باشد پوست ترکیبی است.

    اگر دستمال نه خیلی چرب و نه خیلی خشک باشد شما پوست نرمال و عادی دارید.

    برای تعیین میزان حساسیت پوستی خود باید ببینید با چه سرعتی پوست شما به عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد و میزان حساسیت پوستی شما از کودکی به چه صورت بوده است. در ادامه برای محافظت از پوست راه‌کارهایی توصیه شده است

    هر روز یک برنامه مراقبت از پوست داشته باشید

    مهم نیست که پوست شما از چه نوعی هست اما مهم است که روزانه از پوست خود مراقبت کنید تا کم کم از شر جوش و آکنه و خشکی‌های پوست صورت راحت شوید. برای مراقبت از انواع پوست چند قانون ساده را صبح و شب باید رعایت کنید:

    تمیز کردن پوست صورت برای مراقبت از انواع پوست

    از پاک کننده‌ای استفاده کنید که پوست شما را خشک و ناراحت نکند. بیش از یکی دو بار در روز صورت خود را نشورید. اگر شما جزو افرادی هستید که آرایش نمی‌کنید و پوست خشکی دارید لطفا به خاطر وسواسی که دارید از شست و شوی بیش از اندازه صورت اجتناب کنید. زیرا چربی طبیعی پوست خود را از بین خواهید برد.

    تعیین نوع پوست و محافظت از پوست و رفع حساسیت پوستی

    استفاده از سرم‌ها  برای مراقبت از انواع پوست

    هنگام صبح بهتر است از سرم های پوستی استفاده کنید که حاوی ویتامین C باشد. و سپس کرم ضد آفتاب خود را بزنید. شب‌ها بهتر است از کرم‌های حاوی “رتینول” و “رتینوئید” استفاده کنید.

    استفاده از مرطوب کننده‌ها برای مراقبت از انواع پوست

    استفاده از مرطوب کننده‌ها مختص افرادی که پوست خشک دارند نیست، به یاد داشته باشید که حتی افرادی که پوست چرب دارند هم به مرطوب کننده ها برای شادابی و سلامت پوست صورت نیاز دارند.

    کاربرد کرم ضد آفتاب برای محافظت از انواع پوست

    برای محافظت از پوست، از انواع کرم‌ ضد آفتاب استفاده کنید که “SPF” آنها حداقل 30 باشد. بعد از تعیین نوع پوست خود می توانید از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست خشک و یا مخصوص پوست چرب به فراخور استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید، 15 دقیقه قبل از اینکه از محیط سربسته خارج شوید کرم ضد آفتاب را بزنید. افرادی که پوست تیره‌تری دارند، در مقابل نور خورشید بیشتر از سایرین  نیاز به محافظت از پوست دارند.

    برای مراقبت از انواع پوست لازم است که:

    • همیشه به میزان کافی آب بنوشید تا به پوست آبرسانی شود.
    • ترجیحا هر هفته از روبالشتی‌ جدید و تمیز استفاده کنید.
    • قبل از خواب موها را بشورید و خشک کنید و یا آنها را پشت سر ببندید.
    • استفاده از کرم ضد آفتاب را 15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل فراموش نکنید.

    تشخیص نوع پوست و استفاده از کرم ضد آفتاب

    شما می‌توانید از محصولات زیبایی دیگر مانند انواع ماسک مناسب پوست خود و نیز “اکسفولیاسیون” یا همان انواع لایه بردار پوست صورت استفاده کنید تا به سلامت پوست خود بیشتر کمک کنید. اما هرگز فراموش نکنید قبل از اینکه این محصولات را مستقیم به پوست صورت بزنید ابتدا به تعیین نوع پوست خود بپردازید. سپس محصولات مناسب را خریداری کرده و روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و اگر تا 48 ساعت بعد پوستتان دچار قرمزی یا خارش نشد مطمئن شوید که به آن محصول حساسیت پوستی ندارید. ضمن آنکه ممکن است گاهی حساسیت پوستی شما را با تاخیر نشان دهد. اگر جزو این دسته از افراد هستید که با تاخیر حساسیت پوستی خود را نشان می‌دهد، تا 96 ساعت بعد از تست محصول آرایشی منتظر بمانید.

    روشهای خانگی شایع که ممکن است به پوست صورت شما آسیب بزند

    امروزه استفاده از آب لیمو، جوش شیرین و غیره بسیار شایع شده است. اما برای استفاده از این موارد خیلی دقت کنید. تعیین نوع پوست در تصمیم بر استفاده از نوع محصول و میزان استفاده از ان مقدم می‌باشد. برای مثال:

    لیمو ترش دارای “اسید سیتریک” است و استفاده بیش از اندازه آن باعث می‌شود پوست شما در برابر نور خورشید تحریک و لکه دار شود.

    جوش شیرین “PH” حدود هشت  دارد که باعث تحریک پوست صورت می‌شود و پوست شما را خشک و کم آب می‌کند.

    سیر ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کند و نیز باعث “اگزما”، التهاب پوست و حتی تاول‌های آبدار شود.

    شکر را خیلی‌ها به عنوان لایه بردار استفاده می‌کنند که باید بگوییم دانه‌های شکر برای پوست صورت بسیار خشن هستند.

    خمیر دندان، چربی را جذب می‌کند و برای خشک کردن جوش‌های صورت استفاده می‌شود اما در کنار آن باعث خشکی پوست نیز می‌شود.

    ویتامین E  نیز ممکن است پوست شما را تحریک کند.

    بسیاری از این ترکیبات، ساده و در دسترس هستند اما برای مراقبت از انواع پوست طراحی نشده‌اند و در دراز مدت ممکن است حساسیت پوستی را بالا ببرند و به پوست شما آسیب برسانند.

    درمان جای زخم‌ها و تغییر رنگ‌ پوست صورت

    از بین بردن و کمرنگ کردن جای زخم‌ها بسته به نوع پوست، طولانی‌مدت است. داروهایی که برای کمرنگ‌کردن جای زخم می‌توان به کاربرد را در ذیل می‌خوانیم. بهتر است برای درمان موثرتر بعد از تشخیص نوع پوست خود اقدام به استفاده از این محصولات کنید.

    سیلیکون

    مطالعات نشان داده‌اند که سیلیکون‌های موضعی کمک می‌کنند تا ضخامت، رنگ و بافت جای زخم‌ها و قسمت‌های آسیب دیده بهبود یابند. می‌توانید ژل سیلیکون را هشت تا بیست و چهار ساعت در هر روز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از محصولات حاوی “دی‌اکسید سیلیکون” نیز استفاده کنید.

    عسل طبیعی

    تجربه و البته تحقیقات نشان داده‌اند که عسل طبیعی دارای ترکیباتی است که بهبود جای زخم کمک می‌کند.

     

    ویتامین C

    از کرم‌های مرطوب کننده حاوی ویتامین C استفاده کنید.

    نیاسینامید

    مطالعات نشان داده‌اند که “نیاسینامید” لکه‌ها به ویژه بخش‌های تیره حاصل از جای آکنه را به مرور کمرنگ می‌کند. محصولات آرایشی با پنج درصد نیاسینامید برای افراد با رنگ پوست روشن کافی است.

    رتینوئیک اسید

    بررسی های مختلف نشان دهنده این مطلب هستند که، بخش‌هایی از پوست که به علت آکنه آسیب دیده‌اند در 4/91%  موارد با محصولات حاوی ” رتینوئیک اسید” و “گلیکولیک اسید”، بهبود کامل یافته اند.

    در پایان فیتولند به شما عزیزان توصیه می کند، به منظور محافظت از پوست خود بعد از تشخیص نوع پوست خود اقدام به خرید لوازم آرایشی و بهداشتی نمایید. ضمن آن‌که در زمان خرید لوازم بهداشتی و آرایشی ابتدا به ترکیبات تشکیل دهنده آنها  نیز توجه کافی داشته باشید، تا علاوه بر داشتن پوست زیبا و شاداب، مانع بروز هرگونه حساسیت پوستی بشوید.

    منبع:

     https://www.healthline.com

    PN:0134

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای تشخیص نوع پوست و مراقبت از انواع پوست ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *