درمان‌ طبیعی زخم معده

درمان طبیعی زخم معده
  • درمان طبیعی زخم معده در کنار درمان‌های تخصصی می‌تواند سبب تسریع روند درمان شود. درمان زخم معده به ترمیم مخاط آسیب دیده دیواره آن و مهار رشد هلیکوباکتر می‌انجامد. تحقیقات نشان‌ می‌دهد علاوه بر طرح‌های درمانی اثبات شده، برخی از داروهای خانگی نیز در درمان طبیعی برای زخم معده مفید می‌باشد.

    اما باید توجه داشت که درمان زخم معده نباید خودسرانه و بدون مشورت با پزشک انجام شود. زیرا حتی درمان طبیعی نیز می‌تواند خطرات خاص خود را ایجاد کند. امروزه وجود و تکثیر باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی زخم معده شناخته می‌شود.

    فیتولند در این مقاله به مواد غذایی مفید برای ترمیم دیواره معده و از بین بردن اثرات هلیکوباکتر می‌پردازد.

    علت ایجاد زخم معده

    در حقیقت زخم معده همان زخم‌های باز داخل دیواره معده است که در اغلب موارد بسیار دردناک است. اما علت ایجاد زخم معده چیست؟ زخم معده ممکن است به علت اسید موجود در معده و یا سایر آسیب‌های احتمالی به وجود آید.

    درمان طبیعی برای زخم معده و حذف هلیکوباکتر

    اصلی‌ترین علت ایجاد زخم معده می‌تواند استفادۀ بی‌رویه از مسکن‌ها مانند آسپرین و یا سایر ضد التهاب‌های غیر‌استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد. اما شایعترین علت زخم معده را وجود و تکثیر باکتری هلیکوباکتر می‌دانند. درمان‌ زخم معده با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد اسید معده صورت می‌گیرد. در ادامه فیتولند به معرفی مواد غذایی مناسب استفاده در درمان طبیعی زخم معده می‌پردازد.

    فلانوئیدها

    برپایۀ تحقیقات فلاونوئیدها، ممکن است یک روش مؤثر برای بیماری زخم معده باشند. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند. غذاهای حاوی پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی، می‌توانند از شما در برابر زخم معده محافظت کرده و به درمان نیز کمک کنند.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

    مواد غذایی غنی از فلاونوئیدها عبارتند از: سویا، حبوبات، انگور قرمز، کلم بروکلی، سیب، انواع توت‌ها، چای به ویژه چای سبز ، رزماری خشک شده، کلم بروکلی ، شکلات تلخ، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، زیتون‌ سیاه.

    فلانوئیدها توانایی مبارزه با باکتری‌های هلیکوباکتر را نیز دارند. از طرفی این مواد غذایی به عنوان مواد محافظ معده gastro protective) ) نامیده‌ می‌شوند. زیرا آن‌ها از پوشش معده محافظت می‌کنند و‌ می‌توانند برای درمان زخم معده به کار روند.

    درمان زخم معده با فلانوئیدها

    درمان طبیعی زخم معده با پروبیوتیک‌‌ها

    پروبیوتیک ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که میکرو ارگانیسم‌های مفید و مورد نیاز را به دستگاه گوارش می‌رسانند. آن‌ها در بسیاری از غذاهای رایج، به ویژه مواد غذایی تخمیر شده وجود دارند. به عنوان مثال ماست، غنی از پروبیوتیک‌ها است.

    مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است پروبیوتیک‌ها در حذف باکتری‌های هلیکوباکتر معده مفید باشند. در این شیوه درمان با مصرف پروبیوتیک‌ها در کنار پروتکل دارویی درمان که شامل مصرف آنتی بوتیک‌ها و آنتی اسیدها‌ است، سرعت بهبود در مبتلایان به زخم معده افزایش می‌یابد.

    درمان طبیعی برای زخم معده با پروبیوتیک‌‌ها

    کاربرد عسل در درمان طبیعی زخم معده

    عسل بر اساس نوع گیاهانی که از آن‌ها تهیه می‌شود؛ می‌تواند حاوی 200 عنصر از جمله پلی فنل‌ها و دیگر آنتی اکسیدان‌ها باشد. امروزه کاربرد عسل در درمان بیماری‌ها ثابت شده است. عسل یک ضد باکتری قوی بوده و رشد باکتری هلیکوباکتر را مهار‌ می‌کند.

    تا زمانی که سطح قند خون شما طبیعی است،‌ می‌توانید از عسل به عنوان یک شیرین کننده لذت ببرید. البته استفاده از عسل‌ با درصد ساکارز پایین می‌تواند این نگرانی را برطرف کند. در عین حال اگر مبتلا به زخم معده باشید، مصرف عسل طبیعی می‌تواند باعث تسکین و درمان بیماری زخم معده شود.

    درمان زخم معده با عسل

    درمان به کمک سیر

    تحقیقات ثابت کرده‌اند که عصاره سیر، باعث مهار رشد باکتری‌ هلیکوباکتر می‌شود .درصورتی که برای درمان طبیعی زخم معده با سیر، طعم آن را نمی‌پسندید، می‌توانید عصاره سیر را به عنوان مکمل مصرف کنید .

    سیر به عنوان یک رقیق کننده خون عمل‌ می‌کند. پس در صورت نیاز به استفاده هم‌زمان سیر با داروهای رقیق کنننده خون مثل وارفارین یا آسپرین حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

    حذف هلیکوباکتر با سیر

    سخن پایانی:

    مبتلایان به زخم معده، علاوه بر برنامه درماني دارویی تنظیم شده توسط پزشک، مي‌توانند از روش‌های درمان‌ طبیعی زخم معده نیز استفاده کنند. تحقیقات اذعان می‌کنند که مطمئنا رژیم غذایی مناسب برای درمان به بهبود سریع زخم معده و مهار هلیکوباکتر كمك خواهد کرد.

    زخم معده باید سریع درمان شود، زیرا اگر بدون درمان رها شود به جراحی نیاز پیدا خواهید کرد. در موارد نادر، زخم‌ها ممکن است نشان دهندۀ مشکلات بزرگتری مانند سرطان معده باشند.

    منبع:

    https://www.healthline.com

    PN:0147

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای درمان‌ طبیعی زخم معده ثبت شده است

    1. سلام. ممنون از این راهنمایی‌های مفیدی که داخل سایت تحت عنوان مقالات قرار میدین.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *