اهمیت بهداشت دستگاه تناسلی زنان

بهداشت دستگاه تناسلی زنان با نحوه شستشوی دستگاه تناسلی زنان
  • بهداشت دستگاه تناسلی زنان برای حفظ سلامتی و نشاط هر زن بسیار مهم است. دستگاه تناسلی زنان منطقه‌ای بسیار حساس است که حفظ بهداشت آن برای جلوگیری از بروز و گسترش عفونت‌ها اهمیت بسیاری دارد. برخی بانوان مسئله بهداشت دستگاه تناسلی را تا حد وسواس در پاکیزگی و جلوگیری از رایحه نامطبوع پی می‌گیرند. اما تمیز کردن بیش از حد واژن نیز می‌تواند مضر باشد.

    درک صحیح از بهداشت دستگاه تناسلی بانوان اولین قدم برای مراقبت از سلامتی بانوان و داشتن یک زندگی سالم است. انجام صحیح این کار باعث می‌شود تا عفونت‌ها از بین برود و از شیوع بیماری‌های مقاربتی جلوگیری شود.

     فیتولند در مقالۀ « اهمیت بهداشت دستگاه تناسلی زنان» به بیان نکات اساسی برای مراقبت و حفظ بهداشت این ناحیۀ حساس زنان می‌پردازد.

    راه‌های حفظ بهداشت دستگاه تناسلی بانوان

    دستگاه تناسلی بانوان با داشتن PH اسیدی اندک سبب حفظ باکتری‌های مفید و جلوگیری از تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در این ناحیه می‌شود. ترشحات واژن و دستگاه تناسلی زنان سبب پاکسازی خودکار این ناحیه می‌شود. بنابراین به منظور رعایت بهداشت دستگاه تناسلی بانوان کافی است که تعادل این ناحیه حساس با رعایت نکاتی ساده و البته موثر حفظ شود. در ادامه با نکات کلیدی این مراقبت بهداشتی آشنا می‌شویم.

    بهداشت دستگاه تناسلی بانوان با شستشوی صحیح دستگاه تناسلی بانوان

    1-نحوه شستشوی مناسب برای رعایت بهداشت دستگاه تناسلی زنان

    به طور طبیعی دستگاه تناسلی زنان، حاوی انواع گوناگونی از باکتری‌های مفید است. برخی از این باکتری‌ها با تولید اسید لاکتیک، محیط واژن را اسیدی نگه می‌دارند. محیط اسیدی، رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا را در واژن متوقف می‌کند. تعادل میان باکتری‌های مفید و بیماری‌زا در واژن، موجب حفظ سلامتی این ناحیۀ حساس از بدن زنان می‌شود.

    سلامت و بهداشت دستگاه تناسلی بانوان منوط به حفظ تعادل محیط داخل واژن می‌باشد. یکی از مهمترین عوامل برهم‌زننده تعادل دستگاه تناسلی بانوان استفاده از شوینده‌های نامناسب است که ناحیه تناسلی بانوان را مستعد تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا و در نهایت ایجاد عفونت می‌کند.

    باید متذکر شد که بانوان باید پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو به طرف عقب (از سمت واژن به طرف مقعد) خود را بشویند. این کار از رانده شدن باکتری‌های نواحی مقعد به سمت واژن جلوگیری می‌کند.

    2-اهمیت زدودن مو‌‌های زاید ناحیۀ تناسلی در بهداشت دستگاه تناسلی بانوان

    وجود موهای زاید در ناحیه تناسلی بانوان شرایط را برای رشد و نمو باکتری‌ها مهیاتر می‌کند. علاوه بر این، باکتری‌ها با عرق بدن واکنش داده و سبب ایجاد بوی نامطبوع می‌شوند. در برخی موارد بوی نامطبوع واژن می‌تواند یکی از دلایل کاهش میل جنسی در زوجین باشد.

    بنابراین توصیه می‌شود برای رعایت بهداشت دستگاه تناسلی زنان،  هر چند روز یک بار با تمیز کردن موهای زائد ناحیۀ تناسلی، مانع تجمع باکتری‌ها و در نتیجه ایجاد بوی نامطبوع در این ناحیه شوید.

    حساسیت دستگاه تناسلی زنان مهمترین دلیل اهمیت بهداشت دستگاه تناسلی بانوان

    3- انجام تست‌های سلامت زنان

    برای حفظ سلامتی زنان توصیه می‌شود آزمایش‌های مربوط به دستگاه تناسلی زنان از جمله تست پاپ اسمیر را یک یا دو بار در سال انجام دهید. انجام تست پاپ اسمیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و نگرانی شما را از ابتلا به سرطان دهانه رحم از بین ببرد.

    4-پوشیدن لباس زیر مناسب عاملی در حفظ بهداشت دستگاه تناسلی زنان

    از پوشیدن لباس زیر تنگ برای مدت طولانی خودداری نمایید، زیرا مانع تبادل هوا در ناحیه تناسلی و برهم خوردن بهداشت دستگاه تناسلی زنان می‌شود. سعی کنید لباس زیر نخی تهیه کنید. از پوشیدن لباس‌های بدون تهویه مانند لباس‌های نایلونی و ساخته شده از الیاف مصنوعی خودداری کنید. لباس‌های زیر خود را حداقل هر دو روز یک‌بار عوض کنید.

    5-روش استفاده از نوار بهداشتی برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی بانوان

    در دوران قاعدگی، برای تهیه نوار بهداشتی به علامت استاندارد محصول توجه داشته باشید. در این دوران حتما حداقل هر 3 ساعت و حداکثر هر 8 ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض کنید.

    6- استفاده از دوش واژینال با مشورت پزشک

    واژن سالم، به طور طبیعی دارای تعدادی باکتری است که اسیدیته طبیعی واژن را حفظ می‌کنند. استفاده نامناسب از دوش واژینال این تعادل طبیعی و نیز سلامتی و بهداشت دستگاه تناسلی زنان را بر هم زده و باعث مستعد شدن این محیط برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و ایجاد بیماری در ناحیۀ واژن می‌شود.

    دقت داشته باشید برای استفاده از ژل بهداشتی بانوان، توصیه می‌شود که از محصولات عاری از مواد نگهدارنده همچون پارابن استفاده شود.

    جایگاه شستشوی دستگاه تناسلی بانوان در بهداشت دستگاه تناسلی زنان

    7-رعایت بهداشت جنسی راهی برای حفظ بهداشت دستگاه تناسلی زنان

    یکی از راه‌های مهم برای غلبه بر بوی نامطبوع دستگاه تناسلی زنان، استحمام پس از رابطه جنسی است. ترشحات ناشی از رابطه جنسی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند. ادرار کردن پس از رابطه جنسی از جمله مهمترین توصیه‌های بهداشتی پس از نزدیکی است. زیرا با این عمل ترشحاتی که داخل مجرای تناسلی فرد باقی مانده، خارج می‌شود.

    شاید به جهت حفظ بهداشت دستگاه تناسلی بانوان است که در دین مبین اسلام به ادرار کردن و انجام غسل (استحمام) بعد از رابطه جنسی تاکید زیادی شده است. حین رابطه جنسی از لغزنده کننده‌های (لوبریکنت‌های) محلول در آب و غیر معطر استفاده کنید.

    سخن پایانی

    دستگاه تناسلی زنان قابلیت پاکسازی خود را دارد. بنابراین برای حفظ بهداشت دستگاه تناسلی زنان نیازی به اعمال وسواس‌گونه و شستشوهای مکرر نیست. شناخت ویژگی‌های این عضو حساس و رعایت نکاتی ساده می‌تواند برای رعایت بهداشت دستگاه تناسلی بانوان و جلوگیری از بروز عفونت‌های دستگاه تناسلی بانوان و حتی سرطان دهانه رحم کافی باشد.

     

    PN:0059

    منابع:

    https://sg.theasianparent.com

    https://www.emedicinehealth.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    محصولات مرتبط

    9 دیدگاه برای اهمیت بهداشت دستگاه تناسلی زنان ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *