درمان طبیعی سرفه چیست؟

درمان طبیعی سرفه
  • درمان طبیعی سرفه از قدیم در طب سنتی ایران مرسوم و موثر بوده است. استفاده از عسل، گل ختمی و آویشن از رایجترین‌ها در درمان سریع سرفه هستند که امروزه به شکل انواع شربت های و داروی گیاهی در درمان سرفه استفاده می‌‌شوند.

    به طور کلی، سرفه امری کاملا طبیعی است. سرفه می‌‌تواند به گلو کمک کند که خود را از وجود خلط و محرکهای دیگر خلاص کند. با این حال، سرفه پایدار و طولانی مدت همچنین می‌‌تواند نشانه انواعی از بیماری‌ها ‌مانند حساسیت، عفونت ویروسی یا عفونت باکتریایی باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی درمان‌ خانگی سرفه بپردازیم.

    درمان خانگی سرفه

    برای کسانی که ترجیح می‌‌دهند از داروهای شیمیایی اجتناب کنند، فیتولند چند راه حل  برای درمان سرفه ارائه می‌دهد.

    1-درمان خانگی سرفه با عسل

    درمان خانگی سرفه و نقش پروبیوتیک ها

    عسل یک درمان طبیعی سرفه و گلو درد است. بر طبق نظر محققین، عسل می‌‌تواند سرفه‌ ‌را موثر‌تر از داروهایی که حاوی دکسترومتورفان (DM) هستند( داروی سرکوب کننده سرفه)، کاهش دهد.

    شما می‌‌توانید داروی خود را در خانه با مخلوط کردن 2 قاشق چایخوری عسل با چای گیاهی یا آب گرم و لیمو تولید کنید. عسل می‌‌تواند آرامش بخش باشد، در حالیکه آب لیمو می‌‌تواند به کاهش علائم سرفه کمک کند. همچنین می‌‌توانید عسل را با قاشق بخورید یا آن را روی نان بمالید و بعد میل کنید! عسل به درمان سریع سرفه سرماخوردگی نیز جواب می‌دهد.

    2-نقش پروبیوتیک ها در درمان سرفه

    پروبیوتیک‌ها ‌میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که می‌‌توانند مزایای سلامتی خوبی برای ما داشته باشند. در حالی که آنها به طور مستقیم سرفه را تسکین نمی‌دهند، آنها به تنظیم فلور دستگاه گوارش کمک می‌‌کنند. فلورهای گوارشی باکتری‌هایی هستند که در روده شما زندگی می‌‌کنند.

    این تعادل می‌‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را در سراسر بدن تنظیم کند. شواهد همچنین نشان می‌‌دهد که لاکتوباسیلوس، یک باکتری موجود در لبنیات، احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا و همچنین حساسیت به آلرژن‌های خاصی مانند گرده گیاهان را کاهش می‌‌دهد. پس استفاده از پروبیوتیک‌ها برای درمان سرفه ناشی از حساسیت، نیز مفید می‌باشند.

    شیر غنی شده، منبع خوبی از لاکتوباسیلوس است. ولی مراقب باشید، زیرا این لبنیات ممکن است چربی بالایی داشته باشند. شما می‌‌توانید مکمل‌های پروبیوتیک را از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها ‌خریداری کنید. هر شرکت تولید کننده مکمل، ممکن است مقدار مصرف روزانه توصیه شده متفاوتی داشته باشد. پروبیوتیک‌ها، ‌به بعضی انواع ماست نیز اضافه می‌‌شوند.

    3-نعناع و درمان سریع سرفه

    درمان طبیعی سرفه با نعنا

    برگ‌های نعناع، به خوبی برای خواص شفابخش خود شناخته شده‌اند. منتول موجود در نعناع گلو را تسکین می‌‌دهد و آرام می‌‌کند و برای درمان سریع سرفه و خارج شدن خلط‌ها مناسب است. شما می‌‌توانید با نوشیدن چای نعناع یا استفاده از بخور نعناع از مزایای آن استفاده کنید. برای تهیه یک بخور نعنا، برای هر 150 میلی لیتر آب گرم 3 یا 4 قطره روغن نعناع اضافه کنید. حوله را بر روی سر خود بکشید و نفس‌های عمیق بالای بخار آب بکشید.

    4-گل ختمی بهترین درمان طبیعی سرفه

    درمان خانگی سرفه با گل ختمی

    این گیاه یک ساله بوده و در تابستان گل می‌‌دهد. برگ و ریشه این گیاه از دوران باستان برای درمان طبیعی سرفه و گلو درد استفاده می‌شود. گیاه گل ختمی حاوی لعاب است. این لعاب، گلو را تسکین داده و باعث کاهش التهاب گلو و ناراحتی آن می‌‌شود.

    امروزه می‌‌توانید به شکل چای یا شکل کپسول از ریشه گل ختمی استفاده کنید. چای آن می‌‌تواند برای درمان طبیعی سرفه‌ همراه با گلو درد مناسب باشد. مصرف ریشه ختمی برای درمان سرفه کودکان توصیه نمی‌شود.

    5- آب نمک و درمان خانگی سرفه

    در حالی که این دارو ممکن است به نظر نسبتا ساده باشد، اما آب نمک می‌‌تواند به رفع ناراحتی گلو که باعث سرفه شما می‌‌شود بیانجامد و بدین ترتیب برای درمان طبیعی سرفه به کار رود.

    توجه داشته باشید که درمان خانگی سرفه با آب نمک برای کودکان زیر 6 سال مناسب نیست. بهتر است سعی کنید از راه‌های دیگری برای درمان سرفه این گروه سنی استفاده کنید.

    پیشگیری از ابتلا به سرفه شدید

    علاوه بر یادگیری نحوه درمان سرفه، ممکن است بخواهید بدانید که چگونه می‌توانید از ایجاد سرفه جلوگیری کنید. اولین نکته که باید به آن توجه کنید این است که برای محافظت در برابر آنفلوانزا، سالانه واکسن آنفلوآنزا دریافت کنید. گام‌های بعدی عبارتند از:

    • از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.
    • اگر می‌‌دانید بیمار هستید، از رفتن به محل کار یا مدرسه اجتناب کنید و خوب استراحت کنید.
    • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
    • محل زندگی خود را تمیز کنید.
    • دست‌ها ‌را بطور مرتب بشویید.

    برای دوری از حساسیت، بهتر است ابتدا موادی را که به آنها حساسیت دارید شناسایی کنید، شما می‌‌توانید با شناسایی آلرژن‌هایی ‌که شما را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند و اجتناب از قرار گرفتن در معرض آنها، مشکل را کاهش دهید. آلرژن‌های رایج شامل درختان، گرده گیاهان، گرد و غبار، موی حیوانات و حشرات هستند. در مورد روشی که برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید.

    سخن پایانی:

    آنچه در مورد درمان خانگی سرفه بیان شد، در مواردی به کار می‌رود که سرفه حاد و کوتاه مدت باشد. در این نوع سرفه‌ها، برای درمان سریع سرفه به راحتی می‌توان از روش‌های درمان طبیعی سرفه مانند عسل، نعنا، اب نمک، گل ختمی و پروبیوتیک‌ها استفاده کرد. به خاطر داشته باشید، در صورتیکه سرفه، توانایی شما را برای نفس کشیدن تحت تاثیر قرار داده و یا اگر در حال سرفه، خون بالا می‌‌آورید، بخصوص اگر بیماری با تب و لرز همراه باشد به دنبال درمان اورژانسی مشکل خود باشید و سریع به پزشک مراجعه کنید.

    PN:0143

    منبع:

    https://www.healthline.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    2 دیدگاه برای درمان طبیعی سرفه چیست؟ ثبت شده است

    1. این موضوع خیلی جالب بود و کارایی بسیاری داره‌ ممنون بابت اطلاعات خوبتون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *