درمان فتق هیاتال در نوزادان و کودکان

درمان فتق هیاتال در نوزادان و کودکان
  • درمان فتق هیاتال در نوزادان و کودکان به چه صورت انجام می‌شود؟ برای دانستن این مطلب نخست باید بدانیم که فتق هیاتال چیست و انواع آن را در کودکان بشناسیم. در این مقاله فیتولند به علل، علائم و درمان فتق هیاتال در کودکان و نوزادان می‌پردازد و به پرسش آیا فتق هیاتال خطرناک است پاسخ می‌دهد. با ما همراه باشید.

    فتق هیاتال یا فتق دیافراگمی چیست؟ دیافراگم صفحه‌ای ماهیچه‌ای و بزرگ است که قفسه سینه را از حفره شکمی جدا می‌کند. مری با عبور از یک منفذ در دیافراگم وارد معده می‌شود. اگر بافت ماهیچه‌ای دور این منفذ ضعیف باشد. در این صورت قسمت بالای معده از طریق دیافراگم به داخل قفسه سینه کشیده خواهد شد. به این وضعیت فتق هیاتال می‌گویند.

    ممکن است نوزاد حفره بزرگی در دیافراگم داشته و با فتق هیاتال متولد شود. در این صورت قسمتی از معده کودک از شکاف و محل باز بودن دیافراگم بیرون می‌زند. این بخش از معده کودک ممکن است به بالا و پایین حرکت کند یا در بالای دیافراگم گیر کند.

    انواع فتق هیاتال در نوزادان

    فتق هیاتال متحرک: در نوع شایع فتق هیاتال، قسمتی از معده نوزاد به سمت داخل و خارج شکاف هیاتال می‌چرخد. این وضعیت معمولاً باعث رفلاکس معده به مری یا بیماری “GERD” می‌باشد. بیماری GERD زمانی رخ می‌دهد که دریچه بین مری و معده به درستی بسته نمی‌شود. همین امر باعث برگشت اسید معده به مری می‌گردد.

    فتق هیاتال کناری مری: در این نوع فتق قسمتی از معده در اثر فشرده شدن در کنار مری قرار می‌گیرد.

    فتق هیاتال ترکیبی: وضعیتی است که در آن دو نوع اول و دوم فتق هیاتال در کودک بروز پیدا می‌کند.

    فتق هیاتال پیچیده مری: در این حالت کل شکم اعم از روده بزرگ و کوچک، طحال، پانکراس و کبد به قفسه سینه فشار می‌آورند.

    درمان فتق هیاتال

    نشانه‌ها و علائم فتق هیاتال

    برای درمان فتق هیاتال در زمان مناسب لازم است که به علائم آن در کودک خود توجه کنید. شایع‌ترین علامت فتق هیاتال در نوزادان سوزش معده است. این اتفاق معمولاً بعد از هر وعده غذایی رخ می‌دهد. توجه کنید که در برخی موارد ممکن است کودک هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. در ادامه به برخی از علائم فتق هیاتال اشاره می‌کنیم:

    • مدفوع تیره
    • رشد ضعیف
    • استفراغ یا تف کردن نوزاد
    • آروغ زدن مداوم و سکسکه نوزاد
    • سرفه کردن و گرفتگی صدای نوزاد
    • مشکلات تنفسی مانند خس‌خس سینه
    • عفونت‌های پی‌درپی ریه‌ها مانند ذات‌الریه
    • غذا نخوردن به دلیل احساس پر بودن یا نفخ
    • دردهای شکمی مخصوصاً در ناحیه بالای ناف نوزاد

    تشخیص انواع فتق هیاتال

    یکی از روش‌های تشخیص فتق هیاتال در کودکان یا نوزادان، استفاده از اشعه X-RAY است. در این روش مری، معده و روده کوچک بررسی می‌شوند. گاهی پیش از عکس‌برداری شربتی مایع به نوزاد خورانده می‌شود. این مایع کمک می‌کند که روده‌ها در عکس‌برداری بهتر نشان داده شوند. اگر زخم معده، روده مسدود شده یا هر مشکل دیگری وجود داشته باشد؛ به‌راحتی تشخیص داده می‌شود.

    روش دیگر برای تشخیص فتق هیاتال آندوسکوپی است. با این روش درون مجراهای گوارشی برای درمان فتق هیاتال مشاهده می‌شود. ابزار این کار “اسکوپ” است. لوله‌ای بلند و انعطاف‌پذیر که در انتهای آن یک چراغ و دوربین قرار دارد.

     انواع فتق هیاتال

    راه‌های درمان فتق هیاتال

    در برخی از انواع فتق هیاتال در کودکان، خودبه‌خود و بدون دخالت درمانی، فتق از بین رفته و کودک بهبود می‌یابد. اما در برخی موارد نیز درمان الزامی است. البته لازم است که تمامی مراحل و تشخیص‌ها توسط پزشک متخصص صورت گیرد. در ادامه به انواع روش‌های درمان فتق هیاتال در نوزادان و کودکان می‌پردازیم:

    • داروها: در کودکان داروهایی جهت تسکین سوزش معده تجویز می‌شود. این داروها به کاهش مقدار اسید معده کمک می‌کنند.
    • جراحی: جراحی در مواقعی انجام می‌شود که داروها اثری بر روی درمان و مشکلات ناشی از فتق نداشته باشد. بنابراین متخصص ممکن است بسته به نوع فتق هیاتال، جراحی را پیشنهاد دهند. این نوع از درمان می‌تواند معده نوزاد را به حالت نرمال برگرداند. متخصص با جراحی شکاف درون شکم نوزاد را مسدود یا کوچک‌تر خواهد کرد.

    چگونه می‌توان علائم انواع فتق هیاتال را کنترل کرد؟

    گام اول برای درمان فتق هیاتال، تغییراتی در سبک زندگی و نوع رژیم غذایی کودک است. این اقدامات جهت بهبود علائم سوزش معده انجام می‌شود. مهم‌ترین تغییرات لازم شامل موارد زیر است:

    • همیشه کودک را در حالتی بخوابانید که سر نوزاد کمی بالاتر قرار بگیرد.
    • از دادن خوراکی‌هایی که علائم فتق هیاتال در کودکان را تشدید می‌کنند، خودداری نمایید. این نوع از غذاها شامل غذاهای تند، آب‌میوه، کافئین، شکلات و نعنا هستند.
    • به کودک چندین وعده غذایی سبک در طول روز بدهید. وعده‌های غذایی مختصر، به معده امکان می‌دهد راحت‌تر غذا را هضم نماید.
    • کودک را بعد از خوردن، بلافاصله در حالت خوابیده قرار ندهید. هم‌چنین 2 تا 3 ساعت پیش از خواب به کودک غذا ندهید. زیرا ریسک ایجاد رفلاکس نوزاد را بالا می‌برد.
    • لازم است که وزن کودک مناسب باشد. کاهش وزن به بهبود علائم و درمان فتق هیاتال در کودکان دارای اضافه وزن کمک خواهد نمود.

    چه موقع نیاز به مراقبت‌های فوری وجود دارد؟

    این مشکل را دست‌کم نگیرید. به منظور پیشگیری و درمان فتق هیاتال نوزاد دلبندتان، در موارد زیر بدون درنگ به پزشک خود مراجعه نمایید.

    • مدفوع تیره یا خونی باشد.
    • کودک دردهای شکمی شدید داشته باشد.
    • استفراغ نوزاد شبیه دانه‌های قهوه یا خونی باشد.
    • کودک درد شدید قفسه سینه داشته و دچار مشکلات ناگهانی تنفسی شود.

    سخن پایانی

    انواع فتق هیاتال در نوزادان و یا کودکان، بر اساس درجه ضعف عضله دیافراگم طبقه‌بندی می‌شود. شایع‌ترین عارضه ناشی از فتق هیاتال در نوزادان، بازگشت اسید از معده به مری (رفلاکس) است. برای درمان فتق هیاتال می‌توان به تشخیص پزشک متخصص از دارو یا حتی جراحی استفاده نمود.

    توصیه می‌کنیم پیش از تمام این موارد برای جلوگیری و حتی بهبود سریع‌تر فتق هیاتال در کودکان تغییراتی در رژیم غذایی او اعمال کنید. هم‌چنین در مصرف برخی از مواد غذایی هم‌چون غذاهای تند، کافئین دار و … محتاط باشید.

    PN:0180

    منبع:

    drugs.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    یک دیدگاه برای " درمان فتق هیاتال در نوزادان و کودکان " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *