خواص درمانی بره موم طبیعی

خواص درمانی بره‌ موم طبیعی
  • آیا از خواص درمانی بره موم طبیعی اطلاعاتی دارید؟ برای بهره‌مندی از خواص درمانی این محصول طبیعی و سالم، لازم است که حتماً از بره‌ موم اصل (Propolis) استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید بره موم این مطلب را مطالعه کنید و با این ماده طبیعی شگفت‌انگیز آشنا شوید.

    بره‌ موم یا Bee glue، اولین بار توسط مصریان باستان شناخته شد. این ماده، رزین و صمغی چسبناک است که زنبورعسل آن را از گیاهان و درختان جمع‌آوری می‌کند. سپس بعد از ایجاد تغییراتی در رزین و صمغ گیاهان، از آن برای تعمیرات و تغییرات درون کندو استفاده می‌نماید. با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا، زنبورها برای جلوگیری از ورود هوای سرد سوراخ ورودی کندو را با بره‌ موم تنگ می‌کنند.

    به همین دلیل نام دیگر بره‌ موم اصل را نگهبان جلوی در یا Propolis گذاشته‌اند. خواص درمانی بره‌ موم طبیعی برای انسان بسیار زیاد است. برای آشنایی با این خواص و پی بردن به پاسخ سؤال بره‌ موم (Propolis) چیست و از خواص درمانی بره موم به چه صورت می‌توان بهره برد؟ با فیتولند همراه باشید.

    مشخصات شیمیایی و فیزیکی بره‌ موم اصل چیست؟

    همان‌طور که برای خرید عسل طبیعی و مرغوب به دنبال یک محصول ارگانیک و اصل هستید؛ لازم است که برای  تهیه بره موم نیز حتماً مشخصات شیمیایی و فیزیکی آن را به‌خوبی بشناسید. بره‌ موم یکی از محصولات سالم و طبیعی است که همانند عسل، از تولیدات زنبور عسل می‌باشد. این ماده‌ رزینی و صمغی بسیار شبیه موم زنبور عسل است و حالت خمیری شکل و چسبناک دارد.

    انواع برنامه رژیم غذایی لاغری و افزایش وزن و رژیم های بارداری و رژیم های درمانی گیف

     بره ‌موم بوی تند و در عین حال مطبوعی دارد. این بو مربوط به مخلوط رزین و صمغ گیاهان و موم زنبورعسل می‌باشد. رنگ بره‌ موم از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. این محصول ارگانیک در مناطق مختلف رنگ و عطری متفاوت دارد. خواص درمانی بره موم طبیعی نیز بسته به نوع درختان و گیاهان موجود در منطقه‌ای که زنبورعسل بر روی آن‌ها می‌نشیند، متغیر است. بره موم در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبنده خواهد بود.

    نقطه ذوب این محصول 83 درجه و نقطه ذوب موم خالص زنبورعسل 63 درجه است. از این خاصیت برای جداسازی بره ‌موم از موم زنبورعسل و بهره‌مندی از خواص درمانی آن استفاده می‌شود.

    خواص درمانی بره موم طبیعی

    چگونگی تولید بره ‌موم (propolis)

    قبل از آشنایی با خواص بره موم و عوارض جانبی آن با چگونگی تولید این ماده طبیعی آشنا شوید. زنبورعسل به کمک قطعات دهانی و پاهای عقبی خود رزین و صمغ‌های تولیدشده توسط گیاهان و درختان را جدا می‌کند. سپس به کمک بزاق دهان خود، آن‌ها را به شکل گلوله‌های ریز در‌می‌آورد. این گلوله‌ها را در سبد  گرده گل که در پاهای عقبی قرار دارد، گذاشته و با خود به کندو می‌برد.

    مهم‌ترین درختان و گیاهانی که زنبورعسل از رزین و صمغ آن‌ها برای خرید بره موم استفاده می‌کند عبارتند از:

    • بید
    • نارون
    • فندق
    • سپیدار
    • تبریزی
    • شاه‌بلوط
    • اکالیپتوس
    • سوزنی‌برگ‌ها

    ترکیبات بره ‌موم چیست ؟

    بره موم اصل به‌طور متوسط حاوی مواد زیر می‌باشد:

    • 5 درصد گرده گل
    • 30 درصد موم زنبورعسل
    • 50 درصد رزین و صمغ گیاهان
    • 10 درصد اسیدهای چرب ضروری
    • 5 درصد ترکیبات آلی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس

    بره‌ موم اصل

    کاربرد‌های بره موم در کندو

    جدا از خواص درمانی بره موم طبیعی یکی از محصولات طبیعی زنبور عسل است که کاربردهای فراوانی هم در کندو دارد. از جمله اصلی‌ترین کاربردهای بره موم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • پیشگیری از ورود عوامل بیماری‌زا و شیوع بیماری‌ها در کندو
    • محکم کردن محل اتصال قاب‌های عسل به کندو و قاب‌ها به یکدیگر
    • به‌عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده. به همین دلیل زنبورعسل هنگام ورود به داخل کندو، از روی بره‌ موم عبور می‌کند.
    • استفاده به‌عنوان چسب رزینی برای پر کردن شکاف‌های کندو. تنگ کردن سوراخ‌های تهویه و ورودی‌‌های کندو در فصل سرما، تعمیرات داخل کندو و جلا دادن جدار داخلی کند.

    خواص درمانی بره ‌موم طبیعی چیست ؟

    خواص بره موم در طب سنتی همانند اثرات درمانی عسل است. توجه داشته باشید که این خواص درمانی تنها برای بره موم اصل و طبیعی تعریف می‌شود. به همین دلیل لازم است که برای خرید بره موم اصل به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

    بره موم فرآوری شده در درمان بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های عفونی تاثیر دارد. هم‌چنین رابطه میان بره موم و درمان سرطان به اثبات رسیده است. با این وجود رابطه بره موم و سرطان هنوز در دست بررسی است. محققین بر این باورند که هنوز بسیاری از خواص این ماده طبیعی ناشناخته مانده است. البته پژوهش‌های جهانی، برای بررسی سایر اثرات درمانی بره موم و دیگر فواید مصرف آن هم‌چنان ادامه دارد.

    سایر کاربرد‌های بره موم زنبورعسل

    در کنار فواید اصلی این محصول که در بالا اشاره شد، می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره نمود:

    • استفاده در آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها
    • طولانی کردن زمان نگهداری ماهی‌های منجمد
    • استفاده به‌عنوان ماده نگه‌دارنده در صنایع غذایی
    • افزودن این ماده به رژیم غذایی مرغ تخم‌گذار جهت افزایش 5 تا 6 برابری تولید تخم‌مرغ و وزن مرغ

    خواص درمانی بره موم

    سخن پایانی

    بره‌ موم اصل یکی از محصولات طبیعی و سالم تهیه شده توسط زنبورعسل است. خواص درمانی بره موم طبیعی بسیار گسترده می‌باشد. بهتر است به منظور بهره بردن از مزایای آن و با توجه به قابلیت هضم کمتر بره‌ موم در معده، از مصرف آن به صورت خام پرهیز کنید. هم‌چنین افراد دارای مشکلات گوارشی مانند مشکل معده یا روده نباید از بره موم استفاده کنند. برای کسب بهترین نتیجه از بره موم فرآوری شده استفاده نمایید.

    از خواص درمانی بره موم می‌توان به درمان سرطان، درمان بیماری‌های گوارشی، تنفسی، پوستی اشاره نمود. امروزه بره موم فرآوری شده به اشکال مختلف در بازار عرضه می‌گردد. اشکالی از عصاره الکلی و عصاره آبی که به‌صورت پودر، کپسول و … در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده می‌شود.

    PN:0195

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " خواص درمانی بره موم طبیعی " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *