فواید شیرین کننده طبیعی استویا

شیرین کننده طبیعی استویا و فواید شیرین کننده استویا
  • شیرین کننده طبیعی استویا از گیاه “Stevia rebaudiana” یا همان گیاه شیرین برگ به دست می‎آید. درباره فواید شیرین کننده استویا چه می‌دانید؟ این محصول به عنوان شیرین کننده طبیعی که می‌تواند جایگزین قند شود، شناخته شده است. جالب است که بدانید شیرینی ناشی از آن تا 200 مرتبه از شیرینی شکر معمولی بیشتر است.

    در ادامه فیتولند به معرفی استویا که یکی از محصولات طبیعی و سالم است، می‌پردازد. این مقاله را بخوانید و در رژیم غذایی لاغری خود تجدیدنظر کنید.

     تفاوت بسیار زیادی میان محصول خریداری شده با گیاه پرورش‌یافته وجود دارد. محصول خریداری شده حاوی برگ خالص نیست. بلکه فرآورده‌ای است که از برگ آن استخراج می‌گردد. می‌توانید در منزل این گیاه را بکارید و از برگ‌های آن برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌های خود کمک بگیرید. البته این شیرین کنندة طبیعی بدون کالری به صورت پودر، گرانول و یا مایع در بازار موجود است.

    آیا استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی جایگزین شکر سودمند است؟

    استویا یک شیرین کننده‌ غیرمغذی است. غیرمغذی بودن این محصول به معنای بدون کالری بودن آن است. اگر به دنبال کاهش وزن و چربی بدن خود هستید، این محصول طبیعی گزینه مناسبی خواهد بود. البته تحقیقات در رابطه با تأثیر این شیرین کننده‌های رژیمی بر روی سلامتی، کافی و کامل نیست. همچنین تأثیرات آن به میزان و زمان مصرف طی روز نیز بستگی دارد.

    از دیگر فواید شیرین کننده استویا  حفظ سطح قند خون در مبتلایان به دیابت است. مطالعه‌ای بر روی 19 فرد لاغر و 12 فرد با چاقی مفرط انجام شد و نتایج جالبی به دست آمد. پس از مدتی سطح هورمون انسولین و نیز قندخون کاهش یافته بود.

    مطالعه‌ای دیگر در سال 2009 نشان داد که مصرف پودر برگ‌های این ماده طبیعی باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود. در این مطالعه شرکت کننده‌ها روزانه به مدت یک ماه 400 میلی‌لیتر از عصاره استویا مصرف نمودند. در نتیجه سطح “کلسترول تام”، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید پایین آمده بود. عوارض جانبی نیز در این افراد مشاهده نشد. جالب است که سطح کلسترول خوب (HDL) افزایش پیدا کرده بود.

    همه چیز درباره شیرین کننده طبیعی استویا و فواید شیرین کننده استویا

    آیا مصرف شیرین کننده طبیعی استویا عوارض جانبی به دنبال دارد؟

    “سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)” اعلام کرده است که “گلیگوزیدهای استویا” به طور کلی بی‌خطر هستند. همان‌طور که ذکر شد مصرف این محصول رژیمی برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. اگر چه توصیه شده که در مصرف برند‌های همراه با “دکستروز” و یا “مالتودکسترین”، کمی احتیاط شود.

    دکستروز همان قند گلوکز و مالتودکسترین نیز نشاسته است. نکته مهم این است که این ترکیبات جزو کربوهیدرات‌ها به‌حساب آمده و دارای کالری هستند. مطالعه‌ای در سال 2015 انجام شد و نتایج جالبی نشان داد. نتایج نشان دادند که میان مصرف شیرین کننده طبیعی بدون کالری مانند استویا و اختلال در “باکتری‌های مفید روده”، عدم تحمل گلوکز و اختلال در متابولیسم رابطه وجود دارد.

    مشکل دیگر طعم این ماده گیاه طبیعی می‌باشد. برخی افراد طرفدار آن بوده اما برای بعضی لذت‌بخش نیست.

    آیا مصرف استویا در دوران بارداری مجاز است؟

    استفاده از این شیرین کننده که از محصولات سالم و طبیعی و بدون کالری است، در دوران بارداری منعی ندارد. اگر به قندهای الکلی واکنش نشان می‌دهید، از محصولاتی استفاده کنید که حاوی قندهای الکلی مانند “اریتریتول” نباشند. البته استفاده از برگ کامل استویا، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

    آیا ارتباطی بین استفاده از استویا و سرطان وجود دارد؟

    شواهدی وجود دارد که نشان‌دهنده مقابله این ماده طبیعی با برخی از انواع سرطان‌ها است. مطالعه‌ای در سال 2012 در این رابطه انجام شد و نتایج قابل‌تأملی نشان داد. گلیکوزیدی به نام “استویوساید” که در این گیاه یافت می‌شود، به مرگ سلول‌های سرطانی در سرطان سینه کمک می‌کند.

    چگونه از شیرین کننده استویا استفاده کنیم؟

    برخی افراد از این محصول بدون کالری اما شیرین در غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید نوک قاشق غذاخوری از این محصول، به‌اندازه یک قاشق کامل غذاخوری از شکر معمولی شیرینی دارد.

    این محصول سالم نسبت به حرارت مقاوم بوده و می‌توان از آن در پخت‌وپز استفاده کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف استویا فرآوری‌شده را برای بیشتر افراد بی‌خطر اعلام کرده است. با این وجود مزایای این فرآورده نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

    سخن پایانی

    شیرین کننده طبیعی استویا یک محصول طبیعی و سالم است که در عین شیرین بودن فاقد کالری است. برگ‌های سبز این گیاه کمی تلخ‌مزه بوده اما در حدود 30 تا 40 برابر از شکر شیرین‌تر می‌باشد. از برگ‌های این گیاه به صورت تازه و خشک استفاده می‌شود. عصاره گرفته شده از برگ‌ها، 200 برابر شیرین‌تر از شکر بوده و مزه تلخی ندارد. از فواید شیرین کننده استویا امکان استفاده آن به هنگام کاهش وزن است. همچنین استفاده آن برای مبتلایان به دیابت نیز مشکلی ندارد.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0187

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    یک دیدگاه برای " فواید شیرین کننده طبیعی استویا " ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *