ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟‌ علائم بیماری کرونا
  • ویروس ووهان (Wuhan) که نسخه جدید از خانواده ویروس کرونا -Corona virus (شبیه سارس) می‌باشد؛ اولین بار از طریق ماهی منتقل شده است و تا کنون سبب مرگ صدها هزار نفر در چین، آمریکا، اسپانیا و . . . شده است. علائم بیماری کرونا مشابه سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌باشد. ویروس کرونا به شدت در حال گسترش بوده و حتی به امریکا رسیده و اولین مورد ابتلا در آمریکا نیز گزارش شده است. به دلیل ناشناخته بودن روش درمان بیماری کرونا مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اهمیت بالایی دارد.

     

    چرا ویروس کرونا خطرناک است؟

    خطرناکی کرونا ویروس به دلیل انتقال مستقیم آن از انسان به انسان است. منشا این ویروس از حیواناتی مانند ماهی، خوک،موش و گوسفند می باشد. نداشتن یک درمان قطعی برای این بیماری مخوف نیز مزید علت شده است. اما اصلی ترین دلیلی که لازم است نگران کرونا ویروس باشیم سرعت شیوع بالای کووید19 می‌باشد. شیوع بالای این ویروس می‌تواند باعث عدم پاسخگویی کامل و صحیح سیستم درمان در کشورها شود و همین مساله خطرات این ویروس را بیشتر می‌کند.

     

    علائم بیماری کرونا چیست؟

    علائم بیماری کرونا تب، سرفه، تنگی نفس، لرزش دست و مشکلات حاد تنفسی است. ممکن است بیمار دچار سرفه‌های حادی شود که چندین روز بدون هیچ دلیلی ادامه پیدا کند. در شرایط حاد مواردی از قبیل مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی کلیه، اختلال انعقاد خون و نارسایی حاد تنفسی نیز گزارش شده است.

    طبق مطالعات جدید توسط پزشکان از دست دادن حس بویایی به عنوان یک نشانه اولیه بیماری کووید-۱۹ تاکید شده است. بر اساس این مطالعات در صورتیکه فردی حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهد 10 برابر بیشتر احتمال دارد به کرونا ویروس آلوده شده باشد.

    با همه مطالب دریافتی تا کنون شایع‌ترین نشانه بیماری کووید 19 همچنان تب می‌باشد. اما احساس خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی از دیگر علائم اولیه ابتلا به این بیماری به حساب می‌آید.

    افرادی که دارای بیماری دیگری باشند یا کودکانی که بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس کرونا هستند.

    تاریخچه بیماری کرونا 

    اولین مورد گزارش‌شده در مورد بیماری کرونا به سال 2012 در کشور عربستان برمی‌گردد. مورد دوم در کشور قطر گزارش شده است که هر دو مورد مبتلا به ویروس کرونا فوت کردند.

    گونه‌ای خطرناک‌تر از این ویروس،  سارس نام دارد که در سال 2002 باعث مرگ 800 نفر در دنیا گردید و اپیدمی جهانی سارس نامیده شد.

    ویروس کرونا و درمان بیماری کرونا

    ویروس کرونا از کجا آمده است؟

    خطر گسترش ویروس کرونا در دنیا بسیار جدی است؛ چرا که به علت تعطیلات سال نو چینی، صدها میلیون نفر چینی به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند. بیماری کرونا مانند یک آنفلونزا یا سرماخوردگی شدید شروع می‌شود و با درگیری و آسیب شدید ریوی می‌تواند منجر به مرگ شود. علائم بیماری کرونا همچون تب و درد را می‌شود با دارو کنترل کرد؛ اما برای از بین بردن ویروس کرونا دارویی وجود ندارد.

    جهت پیشگیری از بیماری کرونا چه باید کرد؟

    ۱- از تماس با حیوانات خودداری کنید.

    ۲- مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

    ۳- هنگام عطسه و سرفه از کف دست استفاده نکنید.

    ۴- پس از تماس با گوشت خام دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

    ۵- گوشت را کامل بپزید.

    6- از تماس و ارتباط در محیط‌های شلوغ خوددرای نمایید.

    7- حداقل فاصله در ارتباطات اجتماعی خود را که حدود 1.5 متر می‌باشد رعایت کنید.

     

    طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده مقاومت ویروس کرونا در دماهای مختلف متفاوت و به شرح زیر می‌باشد:

    • ویروس کرونا در دمای ۴ تا ۲۲ درجه ۱۴ روز زنده می‌ماند و در همین مدت پتانسیل انتقال بیماری به افراد وجود دارد.
    • در دمای ۳۷ درجه بیماری زایی کرونا ویروس به دو روز کاهش می‌یابد.
    • در دمای ۵۶ درجه میزان ماندگاری و بیماری زایی ویروس کرونا به ۳۰ دقیقه می‌رسد.
    • و در دمای ۷۰ درجه پس از  پنج دقیقه ویروس کوید19 از بین می‌رود.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد جلوگیری از کوید-19 به مقاله روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا مراجعه نمایید.

     

    درمان بیماری کرونا

    متاسفانه تا کنون درمانی قطعی و مشخص برای بیماری کرونا و یا پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شکل نگرفته است. تشخیص آنکه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ریشه در ویروس کرونا دارد یا یک سرماخوردگی معمولی است کمی دشوار می‌باشد. بهتر است در چنین شرایطی به شدت مراقب سلامتی خود و خانواده خود باشید و توصیه‌های اشاره شده را جدی بگیرید. در صورتی‌که نشانه‌های سرماخوردگی از حالت عادی و معمول خارج شده است حتما به پزشک مراجعه کنید و با مصرف زیاد مایعات، استفاده از بخور در منزل و مصرف دارو، غذا و مکمل‌هایی که به کاهش تب، سرفه و عطسه کمک می‌کنند در کنترل و مهار آن اقدام لازم را داشته باشید. به این نکته توجه کنید که اطرافیان شما بیشترین خطر ابتلا را به ویروس کرونا از طریق شما خواهند داشت.

    PN:0285

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    3 دیدگاه برای ویروس کرونا چیست؟ ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *