9 گام افزایش مهارت انعطاف پذیری در زندگی

9 گام افزایش مهارت انعطاف پذیری در زندگی
  • مهارت انعطاف پذیری در زندگی برای رشد و پیشرفت ما در تمام حیطه‌های زندگی اهمیت دارد. 9 گام افزایش مهارت انعطاف پذیری که توسط فیتولند ارائه شده است را فرا بگیرید و با انواع طرز فکر منعطف، ثابت و بسته آشنا شوید. انعطاف پذیری روانی چیست و چگونه می‌توان آن را پرورش داد؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مقاله فیتولند را بخوانید. با ما همراه باشید.

    طرز فکر منعطف

     انعطاف پذیری ذهن چیست؟ طرز فکر منعطف یا تفکر انعطاف‌پذیر به شما یاد می‏‌دهد که هیچ فردی برنده یا بازنده به دنیا نمی‌‏آید. بلکه این یک انتخاب است. اشخاص انتخاب می‌‏کنند که برنده یا بازنده باشند. همچنین کسی مجبور نیست برای برنده شدن یک راه خاص و مشخص را مانند بقیه افراد انتخاب نماید. به عبارت دیگر موضوع قرار گرفتن فرد باهوش در مقابل فردی با هوش کمتر نیست. بلکه موضوع این است بخواهیم یاد بگیریم و برنده باشیم.

    علاوه‏ بر این به چالش کشیدن طرز فکر به عنوان یک ابزاری برای رشد فکر و ذهن محسوب شده و به پیشرفت ما کمک می‌‏کند. وقتی کاری از نظر شما سخت است، این نشانه‏ ضعف نیست. طرز تفکر انعطاف پذیر می‏‌گوید که به‌جای توهین به خود، با خودتان رفتاری سازنده داشته باشید. مثلاً این‌که من برای انجام این کار به تلاش بیشتری نیاز دارم. یا من هنوز به این موضوع دست نیافته‏‌ام؛ اما با تلاش به آن خواهم رسید.

    به عنوان مثالی دیگر، به‌جای این‌که به خود بگوییم من به این موضوع دست نمی‌‏یابم؛ متوجه این موضوع باشیم که در جهان هستی برای هر امری، علتی وجود دارد. هرکسی برای انتخاب‏‌هایش آزاد است. پس تو استاد سرنوشت خودت هستی.

    مهارت انعطاف پذیری در زندگی

    طرز فکر ثابت و بسته

    متضاد ماهیت انعطاف ‏پذیری در طرز فکر منعطف، طرز فکر ثابت و بسته است. این نوع از تفکر بیشتر در سیاه پوستان و سفید پوستان دیده می‏‌شود. آن‌‏ها بر این باورند که اگر موضوعی وجود ندارد، پس نمی‏‌شود یا فرد نمی‌‏تواند آن را به دست بیاورد.

    نداشتن مهارت انعطاف پذیری در زندگی پتانسیل رشد را در افراد بسیار محدود می‏‌کند. چرا که به فرد می‏‌آموزد، تنها به این دلیل برنده نمی‏‌شود، چون برنده به دنیا نیامده است و جایی برای استدلال و تفکر به این‌که چگونه می‏‌توان تلاش کرد و پیروز شد و یا حتی مهارت‌های زندگی را فرا گرفت، وجود ندارد. حتی اگر کسی آدم شروری باشد، شما باز هم می‏‌توانید از آن فرد درس بگیرید و از آن موضوع برای رشد شخصیت و فکر خود و یا حتی رشد انعطاف پذیری فردی بهره‌مند شوید.

    تا به این‌جا احتمالاً متوجه شده‌اید که تفاوت ذهن باز و بسته در چیست. همچنین طرز فکر ثابت فقط بر مسائلی متمرکز می‏‌شود که فرد آن را به صورت ذاتی دارد. این طرز فکر کاملاً خلاف یادگیری است و هیچ‌گونه تغییری را نمی‌پذیرد. به عنوان مثال ممکن است فرد هر موضوعی را توهین شخصی برای خود به حساب آورد تا این‌که ابزاری برای بهبود و رشد خود بداند.

    علاوه بر این افراد با طرز فکر ثابت و بسته باور دارند که سرنوشت بر آن‌ها مسلط خواهد شد و این افراد هیچ‌گونه تغییر و حرکتی نمی‏‌توانند انجام دهد.

    افزایش مهارت انعطاف پذیری

    چگونه می‌‏توان طرز فکر منعطف را در خود پرورش داد؟

    طرز فکر منعطف، فرد را برای رشد کردن تشویق می‌نماید. بنابراین این نوع طرز فکر بهترین گزینه برای رسیدن به اهداف و بهبود مهارت انعطاف پذیری است. اگر هنوز به علائق و آرزوهایتان دست نیافته‌‏اید، به سادگی و با پرورش طرز فکر منعطف در کنار تلاش و پشتکار به تمامی آن‌‏ها می‌رسید.

    در ادامه فیتولند گام‏‌هایی برای پرورش فکر منعطف و افزایش مهارت انعطاف پذیری در زندگی را در اختیار شما قرار می‏‌دهد:

    1. خودتان را باور داشته باشید

    به خود و توانایی‌‏هایتان ایمان و باور داشته باشید و پتانسیل خود را برای رسیدن به اهدافتان افزایش دهید.

    1. چالش‌‏ها را بپذیرید

    از چالش‏‌ها به عنوان ابزاری برای ارتقا و بهتر شدن خود استفاده نمایید.

    1. سخت‌کوش باشید

    به‌جای این‌که ناامید شوید، سخت‌کوش باشید. این خصلت برای استفاده کامل از ظرفیت وجودی‌تان لازم است.

    1. از انتقاد دیگران درس بگیرید

    شنیدن انتقاد ساده و آسان نیست، اما حائز اهمیت است. اگر انتقاد سازنده باشد، شما با یافتن ارزش و درس نهفته در آن به رشد و شکوفایی خود و در عین حال افزایش مهارت انعطاف پذیری کمک خواهید کرد.

    1. از موفقیت دیگران الهام بگیرید

    به‌جای حسادت به موفقیت دیگران، از آن به عنوان موضوعی الهام‌بخش برای خود استفاده نمایید. جنبه مثبت این موضوع را در نظر بگیرید و به دنبال فرصت برای موفقیت خودتان باشید.

    1. ذهنیت کمربند سفید

    شما می‏‌توانید تلاش کنید از هرکسی، در هرجایی و در هرزمانی درس بگیرید.

    1. حس به هدف رسیدن را پرورش دهید

    با “چرا” شروع کن. “چگونه” بعداً خواهد آمد.

    1. قهرمان شدن خود را باور کنید

    به دنبال افرادی باشید که به عنوان قهرمان از آن‏‌ها الهام بگیرید. با استفاده از این موضوع، برای رسیدن به اهداف و بالاتر بردن سطح خود تلاش نموده و انگیزه بگیرید.

    1. میزان خودآگاهی‌تان را توسعه ببخشید

    میزان خودآگاهی‌تان را افزایش دهید. در اصل شما فقط به همان اندازه پتانسیل دارید، که به خودتان اجازه می‏‌دهید داشته باشید. با ظرفیتی که در تصور خودتان است، پیشرفت می‌کنید.

    حالا که مهارت انعطاف پذیری را فراگرفتید، آن‌ها را به کار ببندید تا شاهد پیشرفت و رشد خود باشید. آیا ارزش دارد به‌جایی که حالا ایستاده‌‏اید نگاه کنید و به تغییر فکر کنید؟ آیا شما 85 درصد فکر منعطف دارید و 15 درصد فکر ثابت یا برعکس؟ در هر صورت، می‏‌توانید از همین لحظه شروع به تغییر طرز فکر فعلی خود کنید تا دنیای اطراف شما نیز تغییر کند.

    سخن پایانی

    افزایش مهارت انعطاف پذیری در زندگی، به توسعه فردی و پیشرفت در تمام مراحل چه در شغل یا تحصیل و … کمک خواهد نمود. سعی کنید به‌جای طرز تفکر بسته و ثابت، تفکر منعطف را در پیش بگیرید. از انتقاد دیگران به نفع خود استفاده کنید. به‌جای حسادت به موفقیت‌های دیگر افراد، سعی در افزایش مهارت خود داشته باشید و فرصت‌ها را به‌خوبی بشناسید.

    خودآگاهی خود را افزایش داده و همیشه به خاطر داشته باشید که می‌توانید از هر شخصی در هرجایی و هرزمانی درس بگیرید. هر چه ایمان و باورتان به خودتان بیشتر باشد، احتمال موفقیتتان افزایش خواهد یافت.

    منبع:

    elitefts.com

    PN:0333

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    6 دیدگاه برای 9 گام افزایش مهارت انعطاف پذیری در زندگی ثبت شده است

    1. دست یابی به طرز فکر منعطف و رها شدن از فکرهای بسته بسیار سخته ولی شدنیه.مرسی از این همه مقاله خوب

    2. طرز فکری که قابل انعطاف باشه واقعا راهکار خیلی از مشکلات روحی می‌تونه باشه که ذهن رو الکی درگیر خودش می‌کنه. به خودتون باور و ایمان داشته باشین.

    3. چقدر مطلب خوب و آموزنده‌ای بود انگار احتیاج داشتم یکی به این چیزا روبهم بگه.ممنونم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *