آنچه باید درباره‌ بیماری فیبرومیالژیا بدانید

آنچه باید درباره‌ بیماری فیبرومیالژیا بدانید
  • بیماری فیبرومیالژیا چیست؟ آیا بیماری فیبرومیالژیا درمان دارد؟ این بیماری یک اختلال طولانی‌مدت و مزمن است. هم‌چنین با درد گسترده، تحت عنوان سندروم درد عضلانی- اسکلتی و خستگی عمومی همراه می‌باشد. علائم بیماری اسکلتی عضلانی فیبرومیالژیا حسی و درونی است. به این معنا که نمی‌توان با آزمایش تعیین یا اندازه‌گیری نمود. به دلیل حسی بودن این عارضه اغلب با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود.

    اما آیا بیماری فیبرومیالژیا کشنده است؟ در ادامه فیتولند به بررسی بیشتر بیماری فیبرومیالژیا و درمان آن می‌پردازد. با ما همراه باشید.

    به علت فقدان تست‌های تشخیصی ثابت، برخی پزشکان بیماری فیبرومیالژیا را یک بیماری واقعی در نظر نمی‌گیرند. به همین علت آن‌چه موجب بروز نگرانی است، خطر ابتلا به افسردگی و سندروم درد عضلانی – اسکلتی می‌باشد. در گذشته، بسیاری از پزشکان نگران این مساله بودند که شاید این درد با علت ناشناخته، وسیله‌ای برای سوءاستفاده از مصرف داروهای مسکنی است که نیاز به نسخه پزشک دارند.

    مطالعات مربوط به درمان‌های جدید فیبرومیالژیا نشان می‌دهند که در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و شاد در مدیریت و درمان این عارضه، بهتر از داروها عمل می‌کند. در نتیجه احتمال سوء مصرف داروهای مسکن حذف می‌شود. امروزه نیز نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فیبرومیالژیا یک بیماری حقیقی می‌باشد. روزبه‌روز تعداد مطالعات برای شناخت بهتر این عارضه و کشف درمان آن بیشتر می‌شود.

    علائم فیبرومیالژیا چیست؟

    بارزترین علائم خطر فیبرومیالژیا وجود نقاط دردناک، نقاط حساس و یا “تریگر پوینت‌ها (trigger points)‌” است. این تریگر پوینت‌‌ها نقاط ماشه‌ای عضلانی نیز گفته می‌شود. این نقاط در حقیقت مناطق حساس به لمس هستند. این نقاط حساس در بدن پراکنده بوده و با کوچک‌ترین فشار بر روی آن‌ها درد زیادی را تولید می‌کنند. افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنند:

    • سردرد
    • اضطراب
    • خستگی
    • افسردگی
    • عدم تمرکز
    • مشکل در به خواب رفتن
    • خوابیدن طولانی مدت بدون احساس آرامش

    به احتمال زیاد علائم فیبرومیالژیا ناشی از تغییرات در مغز و رشته‌های عصبی است. این تغییرات موجب واکنش بیش از حد به سیگنال‌های درد می‌شوند. در حقیقت سندروم درد عضلانی – اسکلتی به علت عدم تعادل در واسطه‌های شیمیایی مغز رخ می‌دهد.

    بیماری فیبرومیالژیا

    تریگر پوینت‌ها در بیماری اسکلتی عضلانی فیبرومیالژیا

    اگر فردی در حداقل 11 نقطه از 18 نقطه شناخته شده، دچار درد و حساسیت شود، لازم است که جهت بررسی این عارضه به پزشک مراجعه کند. این نقاط مشترک (تریگر پوینت‌ها) عبارتند از:

    • زانو
    • لگن
    • پشت سر
    • آرنج بیرونی
    • بالای شانه‌ها
    • قسمت بالای قفسه سینه

    اگر بیمار بیش از سه ماه و بدون دلیل پزشکی احساس درد داشته باشد، مبتلا به فیبرومیالژیا شناخته می‌شود.

    چه چیزی باعث فیبرومیالژیا یا دردهای عصبی عضلانی می‌شود؟

    دلیل اصلی بروز این سندروم ناشناخته است. با این وجود بنا به تحقیق‌های صورت گرفته، مبتلایان به بیماری فیبرومیالژیا، فاکتورهایی را دارند که می‌تواند سبب بروز این بیماری شود. در ادامه فیتولند به برخی از این موارد اشاره می‌کند:

    • عفونت‌ها: بیماری‌های قلبی ممکن است باعث بروز این عارضه شوند و علائم آن را بدتر نمایند.
    • ژنتیک: بیماری فیبرومیالژیا، یک بیماری ارثی است. اگر یک عضو خانواده این شرایط را داشته باشد، خطر ابتلا به آن برای بقیه اعضای خانواده نیز محتمل خواهد بود. محققان معتقدند برخی از جهش‌های ژنتیکی ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند.
    • تروما: افراد مبتلا به آسیب‌های فیزیکی یا عاطفی نیز ممکن است که به فیبرومیالژیا مبتلا شوند. این وضعیت با “اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)”‌ نیز در ارتباط خواهد بود.
    • استرس: استرس در طولانی‌مدت باعث تغییراتی در بدن می‌شود. اختلالات هورمونی ناشی از این تغییرات می‌تواند به بروز این عارضه کمک نمایند.

    سخن پایانی

    بیماری فیبرومیالژیا، سندروم درد عضلانی – اسکلتی مزمنی است که با درد، خستگی و اختلال خواب همراه است. تقریباً 10 درصد افراد جامعه درگیر این عارضه می‌باشند. تاکنون علت دقیقی برای این بیماری مشخص نشده است.

    بر پایه مطالعات بیماری اسکلتی عضلانی فیبرومیالژیا احتمالاً به علت ایجاد برخی تغییرات در مغز ایجاد می‌شود. این تغییرات در واسطه‌های شیمیایی مغزی هستند و منجر به احساس درد در عضلات و تاندون‌ها می‌شود.

     نظریه دیگری حاکی از آن است که اعصاب و گیرنده‌ها در بدن برخی افراد، حساسیت بیشتری نسبت به تحریک دارند. به این معنی که بدن آن‌ها پاسخ اغراق‌آمیزی به سیگنال‌های درد داده و منجر به تجربه درد شدید می‌شود.

     فیتولند پیشنهاد می‌کند که مقاله “بررسی خطرات بیماری فیبرومیالژیا و راه‌های درمان فیبرومیالژیا را نیز مطالعه فرمائید.

    منبع:

    healthline.com

    PN:0158

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    2 دیدگاه برای آنچه باید درباره‌ بیماری فیبرومیالژیا بدانید ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *