انتخاب بهترین ضد آفتاب

انتخاب بهترین ضد آفتاب
  • انتخاب بهترین ضد آفتاب متناسب با نوع پوستتان، اساسی‌ترین اقدام در مراقبت، حفظ سلامتی و داشتن پوستی زیبا است. استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای جلوگیری از پیری پوست و ایجاد چین و چروک دور چشم محسوب می‌شود. اگرچه بررسی انواع ضد آفتاب کار آسانی نیست؛ اما مطمئنا ارزش آن را دارد. زیرا پایۀ حفظ و مراقبت از پوست استفاده از یک ضد آفتاب خوب است.

    فیتولند در مقاله « انتخاب بهترین ضد آفتاب » به بیان راهنمای استفاده از ضد آفتاب شامل درجه SPF ، ضد آفتاب خوب برای انواع پوست، اثرات کرم ضد آفتاب و نکات مهم در خصوص انواع ضد آفتاب و استفاده از آن پرداخته است.

     

    راهنمای انتخاب بهترین ضدآفتاب

    استفاده از ضد آفتاب بر اساس نوع پوست

    یک ضد آفتاب خوب از مهم‌ترین کرم‌های بهداشتی است که به دلیل محافظت از پوست در برابر خطرات پرتوهای مضر خورشید مانند اشعه فرابنفش (UV)، جنبه دارویی هم دارد. استفاده از ضد آفتاب، پوست شما را از ابتلا به چروک، خشکی، آفتاب سوختگی، پیری زودرس، بروز لک‌های ناشی از آفتاب و مهم‌تر از همه ابتلا به بیماری‌های پوست در امان نگه می‌دارد.

     اگر زمان زیادی را خارج از خانه می‌گذرانید، احتمالا هشدارها در مورد لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب را شنیده‌اید. جستجو برای انتخاب بهترین ضد آفتاب مثل این است که برای یافتن نیمه گمشده خود در جستجو باشید. نیمه گمشده شما معمولا شخصی است که با او راحت هستید و بخشی از شخصیت شما را تعریف می‌کند.

    یافتن ضد آفتاب خوب را هم باید دقیقا مانند نیمه گمشده خود مد نظر قرار داد. کرم ضد آفتاب شما باید به گونه‌ای باشد که هر روز از آن استفاده کنید و از تمدید کردن آن احساس راحتی و رضایت داشته باشید.

    انواع ضد آفتاب برای محافظت پوست از اشعه فرابنفش خورشید (UV) و پرتوهای مضر آن به دو روش عمل می­کنند. بعضی از آن‌ها با پراکنده کردن نور خورشید، آن را از بدن شما بازتاب می­دهند و برخی دیگر از ضد‌ آفتاب‌ها قبل از رسیدن به پوست شما پرتوهای UV را جذب می‌کنند.

    در سال‌­های گذشته، انتخاب یک ضد آفتاب خوب به معنای انتخاب بالاترین عامل محافظت پوست در برابر خورشید (SPF) بود. این درجه‌بندی، میزان محافظت انواع ضد آفتاب را در برابر یک نوع از اشعه فرابنفش”ultraviolet B (UVB)” نشان می­دهد.

    تحقیقات اخیر نشان دادند که اشعه فرابنفش” (UVA) ultraviolet A rays” نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می­دهد. با اینکه پرتوهای UVA باعث آفتاب سوختگی نمی­شوند، اما به عمق پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد چین و چروک می­شوند. آژانس حفاظت از محیط زیست تخمین می­زند که حداکثر90% از تغییرات پوستی همراه با پیری زودرس در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه UVA ایجاد می‌شود.

    در ادامه فیتولند اساسی‌ترین نکات راهنمای انتخاب بهترین ضد آفتاب و راهنمای استفاده از ضد آفتاب را برای شما به طور کامل بیان کرده و به مهم­ترین سوالاتی که باید به هنگام خرید کرم ضد آفتاب از خود پرسید؛ می ­پردازد.

     

    SPF چیست؟

    انواع ضد آفتاب بر اساس میزان SPF

    اولین بار ضد آفتاب‌ها در زمان جنگ جهانی اول برای محافظت پوست در برابر آفتاب سوختگی‌ها و در طولانی مدت برای محافظت در برابر سرطان پوست، طراحی شدند. SPF (ضریب محافظت از نور خورشید) در حقیقت یک اندازه‌گیری نسبی است و تعیین کننده مدت زمانی است که ضد آفتاب، از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش UVB محافظت می‌کند. پرتوهای UVB علت اصلی قرمزی و آفتاب سوختگی  پوست هستند. پس ‌ انتخاب بهترین ضد آفتاب و استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه نخستین قدم برای محافظت از پوست شماست.

    یک ضد آفتاب  با درجه SPF 15 باعث می‌شود شما بتوانید 15 برابر زمانی که از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید در معرض نور خورشید قرار گیرید و دچار آفتاب سوختگی نشوید. به عنوان مثال اگر پوست بدن شما بدون استفاده از ضد آفتاب در عرض 20 دقیقه دچار قرمزی می‌شود با استفاده از یک ضد آفتاب خوب با درجه  SPF 15 این زمان 15 برابر بیشتر می‌شود. شما با استفاده از این ضد آفتاب می‌توانید 300 دقیقه با آرامش کامل و بدون ترس از بروز آفتاب سوختگی در برابر نور خورشید قرار بگیرید.

    چقدر باید به میزان SPF موجود در ضد آفتاب ها توجه کرد؟

    راهنمای استفاده از ضد آفتاب

    SPF همان فاکتور محافظت در برابر آفتاب است که مانعی در برابر پرتوهای مضر خورشید روی پوست ما ایجاد می­کند. اشعه UVA و UVB مهم‌ترین پرتوهای مضر آفتاب بوده که در انتخاب ضد آفتاب خوب باید مورد توجه قرار گیرند. تحقیقات نشان می­دهد پرتوهای UVA در بروز علائم پیری زودرس پوست مانند چین و چروک و افتادگی نقش دارند و از طرف دیگر پرتوهای UVB سرطان‌زا بوده و اغلب موجب آفتاب سوختگی می‌شوند. همچنین پرتوهای UVA باعث تشدید اثرات پرتوهای UVB شده و می­توانند تاثیرات جبران­ناپذیری بر پوست داشته باشند.

    مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از ضد آفتاب با SPF 100 در مقایسه با SPF 50 تفاوت چشمگیری در محافظت از پوست در برابر آسیب و آفتاب سوختگی ایجاد می­‌کند. انواع ضد آفتاب با SPF بالا روی پوست احساس چسبندگی به فرد می­‌دهند. اما حتی اگر نمی­‌خواهید به طور روزانه از آن‌ها استفاده کنید؛ برای محافظت از پوست خود در یک روز داغ تابستانی یکی از آن‌ها را داشته باشید.

    به توصیه متخصصین پوست حداقل SPF که در انتخاب بهترین ضد آفتاب برای خود باید مدنظر قرار دهید SPF 30  است. اما همیشه یک ضد آفتاب خوب SPF بالاتری دارد. زیرا که بر پایۀ گزارش­‌های مصرف کنندگان، بسیاری از ضد آفتاب‌ها SPFهای کمتر از آنچه اعلام می‌شود؛ دارند. بنابراین هنگام انتخاب SPF مراقب باشید و از راهنمای انتخاب بهترین ضد آفتاب کمک بگیرید.

    در ادامه فیتولند به معرفی انواع ضدآفتاب و راهنمای استفاده از ضد آفتاب متناسب با انواع پوست می‌پردازد.

     

    تفاوت بین کرم های ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

    انواع ضد آفتاب و انتخاب بهترین ضد آفتاب

    شما احتمالا تاکنون اصطلاحات ضد آفتاب­های فیزیکی (معدنی) و شیمیایی را شنیده­اید. این اصطلاحات به ترکیبات فعال مورد استفاده در این ضد آفتاب­ها اشاره دارد. زینک اکسید و دی‌اکسید تیتانیوم مواد مورد استفاده رایج در ضدآفتاب‌های فیزیکی می‌باشند که از نظر فنی مواد شیمیایی هستند.

    در واقع دقیق­تر آن است که از انواع ضد آفتاب فیزیکی به عنوان «غیرآلی» و ضد آفتاب‌های شیمیایی به عنوان «ارگانیک» یاد می‌شود. هر دو نوع ضد آفتاب­ها پرتوهای فرابنفش خورشید را جذب می‌کنند و تفاوت کارکردی آن‌ها 5-10 درصد است. اما تفاوت این دو نوع ضد آفتاب در چیست؟

    ضد آفتاب فیزیکی (معدنی)

    تنها دو ماده معدنی ضد آفتاب زینک اکسید و دی اکسید تیتانیوم توسط FDA تایید شده است. تصور می­شود که استفاده از ضد آفتاب معدنی با ایجاد سدی محافظ بر روی سطح پوست، پرتوهای فرابنفش را منعکس و پراکنده می­کنند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می­دهد که انواع ضد آفتاب از این گروه با جذب 95٪ از پرتوهای مضر، از پوست محافظت می‌کند.

    به این نکته توجه داشته باشید که به هنگام انتخاب بهترین ضد آفتاب فیزیکی، درصد زینک اکسید نباید کمتر از 10 درصد نباشد. زیرا در این صورت می‌تواند از پوست شما در برابر پرتوهای مضر آفتاب، محافظت لازم را به عمل آورد.

    ضدآفتاب شیمیایی

    تمام انواع ضد آفتاب که مواد فعال دیگر جز زینک یا تیتانیوم دارند، در دسته ضد آفتاب­های شیمیایی قرار می‌گیرند. ضد آفتاب‌های شیمیایی به جای ایجاد سدی روی پوست، مانند لوسیون­ها جذب پوست می‌شوند. در واقع ترکیبات فعال موجود در آن‌ها باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می­شوند. در این واکنش شیمیایی اشعه فرابنفش به گرما تبدیل می‌شود تا آسیبی به پوست وارد نکند.

     

    راهنمای استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه 

    بهترین ضد آفتاب

    برای اینکه ضدآفتاب بتواند محافظت لازم از پوست شما را انجام دهد، باید میزان کافی از آن را مورد استفاده قرار دهید. به طور متوسط حدود 30 گرم ضدآفتاب برای برای پوشاندن دست­ها، پاها و صورت یک فرد کافی است. بنابراین پس از انتخاب بهترین ضد آفتاب، دومین قدم در مراقبت از پوست و حفظ سلامتی و نشاط آن استفاده از ضد آفتاب به میزان مناسب بر روی نواحی‌ای از پوست که در معرض مستقیم نور خورشید هستند، می‌باشد.

    توجه داشته باشید که اگر به صورت مداوم در معرض نور آفتاب هستید، باید ضدآفتاب خود را هر دو ساعت یک بار تجدید کنید. مطالعات نشان می­دهد که استفاده روزانه از یک ضد آفتاب خوب می­تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری پوست را به طور قابل ملاحظه­ای کاهش دهد.

    راهنمای انتخاب بهترین ضد آفتاب بر اساس نوع پوست

    با وجود تنوع و گزینه­های مختلف ضدآفتاب در بازار، شما باید در جستجوی یک ضدآفتاب خوب متناسب با نوع پوستتان باشید. به این ترتیب می‌توانید به بهره‌مندی حداکثری مزایای استفاده از ضد آفتاب دست یابید.

    پوست خشک

     اگر شما پوست خشک دارید، هدف اصلیتان باید اضافه کردن رطوبت مازاد به پوستتان باشد. در این صورت باید به دنبال آن گونه از انواع ضد آفتاب باشید که حاوی مرطوب کننده نیز باشد. در صورت داشتن پوست خشک سعی کنید از مصرف اسپری­های ضد آفتاب خودداری کنید. زیرا اغلب اسپری­های ضد آفتاب حاوی الکل بوده و سبب تشدید خشکی پوست می‌شوند.

    انواع ضد آفتاب غنی شده با مواد مرطوب کننده مانند سرامیدها، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و عسل یک ضد آفتاب خوب برای پوست‌های خشک می‌باشند. همچنین می‌توانید با استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی روغن‌های گیاهی تقویت‌کننده پوست از خواص این روغن‌ها بهره‌مند گردید.

    همچنین برای آگاهی بیشتر از خواص روغن‌های گیاهی، فیتولند مطالعه مقالات « فواید روغن آرگان برای زیبایی پوست و سلامت پوست» و « خواص روغن زیتون برای زیبایی پوست» را به شما همراهان عزیز پیشنهاد می‌کند.

    انواع ضد آفتاب و استفاده از ضد آفتاب

    پوست تیره

     

    مناسب‌ترین گزینه برای پوست­های تیره، انواع ضد آفتاب­های شیمیایی هستند. زیرا ضد آفتاب­های شیمیایی به گونه­ای طراحی شده­اند که جذب پوست شده و اثری از آن‌ها باقی نمی­ماند. اگر استفاده از ضد آفتاب­های فیزیکی را ترجیح می‌دهید، به دنبال مواردی باشید که دارای علامت «خالص» است.

    پوست حساس

    انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست‌های حساس، شامل ضد آفتاب­های فیزیکی هستند. اما لازم است مطمئن شوید محصولی که خریداری می‌کنید بدون اکسی بنزن، پارا آمینوبنزوئیک اسید (PABA)، سالیسیلات­ها و دارچین، الکل و عطر است. زیرا این‌گونه ضد آفتاب­های فیزیکی می­توانند باعث ایجاد واکنش و حساسیت مضاعف برای پوست‌های حساس شوند.

    همچنین یک ضد آفتاب خوب برای پوست‌های حساس دارای ترکیباتی مانند پانتنول، آلاتونین و مادکازوزید است. زیرا همه این مواد دارای خاصیت تسکین دهند‌گی و ضد التهابی بوده و می­توانند باعث کاهش التهاب شوند.

     پوست مستعد آکنه

    در پوست‌های مستعد آکنه نیز مانند پوست­های حساس، استفاده از انواع ضد آفتاب که دارای ترکیباتی هستند که امکان دارد التهاب موجود را تشدید کند، مناسب نیست. بنابراین در صورت داشتن پوستی مستعد به آکنه، ضد آفتاب­های معدنی بی‌خطرترین و مناسب­ترین گزینه در انتخاب بهترین ضد آفتاب برای شما خواهد بود. همچنین بهتر است از کرم­ها اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش چربی پوست و مسدود شدن منافذ آن و ایجاد آکنه می‌شود.

    پوست چرب

    همه افراد با پوست­های چرب لزوما مستعد آکنه نیستند. اگر پوست چربی دارید سعی کنید در جستجوی کرم­های ضد آفتاب با فرمول‌هایی بر پایه‌ آب یا ژل که به رنگ مات هستند، باشید. موادی مانند چای سبز، روغن درخت چای یا نیاسین آمید موجود در این‌گونه از ضد آفتاب­ها به کنترل تولید چربی پوست کمک می­کند. این گروه از ضد آفتاب­ها به سرعت روی پوست شما خشک شده و اغلب حاوی الکل هستند.

     

    پنج نکته مهم برای انتخاب بهترین ضد آفتاب

    بهترین ضد آفتاب

    1. همیشه به دنبال ضد آفتاب خوب با حداقل SPF 30 باشید.
    2. از ضد آفتاب خود سخاوت‌مندانه استفاده کنید تا حداکثر پتانسیل و توانایی محافظت از پوست شما را داشته باشد. شما برای پوشش دادن مناسب پوست به یک قاشق چای خوری کرم برای پوست صورت و گردنتان احتیاج دارید.
    3. استفاده از ضد آفتاب هر دو تا سه ساعت یکبار هنگامی که در بیرون از منزل به سر می‌برید و یا مستقیماً در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، بسیار اهمیت دارد. برای آرایش می توانید از ضد آفتاب‌های حاوی کرم پودر با SPF مناسب استفاده کنید.
    4. به SPF محصولات آرایشی خود لزوما اعتماد نکنید. به هنگام آرایش صورت، ابتدا از ضدآفتاب‌های بی‌رنگ با SPF مناسب استفاده کرده و پس از آن محصول آریشی خود را به‌کار ببرید. توجه داشته باشید که پوست شما فقط با محصولی که بالاترین SPF را دارد محافظت می‌شود و نه SPF مجموع محصولات پوستی که شما مصرف کرده‌اید.
    5. فراموش نکنید که از مصرف انواع ضد آفتاب در نزدیکی چشم و گوش خود اجتناب کنید.

    سخن پایانی 

    انتخاب بهترین ضد آفتاب  که مناسب با نوع پوست شماست و استفاده از ضد آفتاب به طور روزانه در کنار مصرف برخی مواد غذایی به عنوان ضد آفتاب‌های خوراکی، به منزله یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت برای حفظ سلامت و زیبایی پوست شما می‌باشد.

     تاثیر انواع ضد آفتاب را ممکن است مانند انواع محصولات ضد چروک یا لایه بردار به سرعت متوجه نشوید؛ اما 10 سال بعد فواید و اثرات ضد آفتاب روی پوستتان قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین مهم است که به دنبال انتخاب یک ضد آفتاب خوب و متناسب با نوع پوستتان باشید که روزانه شما را همراهی کند.

    منابع :

    /1/https://www.healthline.com

    /2/https://www.healthline.com

    /3/https://www.healthline.com

    https://www.webmd.com

     

    PN0238

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    محصولات مرتبط

    14 دیدگاه برای انتخاب بهترین ضد آفتاب ثبت شده است

    1. استفاده از کرم ضد آفتاب خوب و تاکید میکنم ضدافتاب خوب واقعا خیلی مهمه. اونم با توجه به پاره شدن لایه ازون و اشعه افتاب و اثر طول موج نوری مختلف بر پوست.

    2. من ۲تا کرم ضد افتاب از فیتولند خریدم‌ و راضی هم بودم. خوبیش اینه که تنوع داره و انتخاب های بیشتر و بهتری میتونی داشته باشی

    3. واقعا استفاده از کرم ضدافتاب در طول روز اهمیت داره. هم از پوست در مقابل نور افتاب محافظت میکنه. هم تا حدی رطوبت پوست صورت رو حفظ میکنه

      1. سلام. مصرف ضدآفتاب در فصول گرما به دلیل فرهنگ رایج و مدت زمان بیشتر آفتاب بیشتر است ولی دلیلی برای عدم مصرف در فصول دیگر نیست. به عبارتی برای حفاظت پوست در برابر اشغه خورشید نیاز به مصرف آن را داریم.

      1. سلام دوست عزیز
        میزان SPF به نوع پوست و شدت نور افتاب بستگی دارد و قطعا لازمه برای اثربخشی از SPF 30 به بالا استفاده کنید.

      1. سلام فیتولندی عزیز
        بستگی به شرایط پوستی شما داره. پیشنهاد می‌کنم از ضد آفتاب‌های گیاهی در فروشگاه محصولات طبیعی و سالم فیتولند دیدن کنید.
        https://fitoland.com/product-category/all-products/%d8%a2%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b4%db%8c-%d9%88-%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%db%8c/%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8%d8%aa-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa/%d8%b6%d8%af-%d8%a2%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%a8/
        سپاس

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *