اهمیت مصرف شیر

روز جهانی شیر و اهمیت مصرف شیر
  • روز جهانی شیر حدودا 20 سال است که به تقویم روزهای جهانی اضافه شده که به اهمیت مصرف شیر و ارزش غذایی شیر در تغذیه انسان و سلامت جامعه اشاره دارد.  گرامیداشت روزجهانی شیر در ایران مصادف با 12 خرداد است.

    شیر یک ماده سفید خوراکی است از طریق غدد پستان در بدن پستانداران ترشح و تولید می‌شود و ترکیبی از آب، قند لاکتوز، پروتئین و چربی است. لازم است بدانید شیر منبع خوبی برای املاح مورد نیاز بدن انسان‌هاست. چون حاوی مقادیر زیادی از کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم و ویتامین‌های آ، ب۱، ب۲، ب۶، ب۱۲، ث، د، کا، ای، نیاسین و اسید فولیک است و این مهمترین دلیل برای اهمیت مصرف شیر و روز جهانی شیر عنوان می‌شود.

    تمامی نوزادان پستانداران در زمان نوزادی از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند ولی انسان تنها پستانداری است که بعد از پایان دوره نوزادی و تا پایان عمر از شیر سایر حیوانات اهلی مثل گاو، بز، گوسفند و حتی شتر می‌نوشد.

     شیر ماده اصلی تولید سایر محصولات لبنی در دنیاست و یکی از بزرگترین صنایع در کل دنیا مربوط به شیر و فراورده‌های آن می‌باشد. اهمیت ارزش غذایی شیر عامل مهمی در ارتقا صنعت دامی و فناوری تولید محصولات لبنی در کشورهای در حال توسعه است.

    روز جهانی شیر و اهمیت ارزش غذایی شیر:

    به پیشنهاد سازمان جهانی خواروبار (FAO) برای یادآوری ارزش غذایی شیر و تشویق مردم به مصرف شیر و سایر محصولات لبنی هر ساله اول ماه ژوئن را به عنوان روز جهانی شیر نام گداری کرده‌ و همایش‌های بسیاری در سراسر جهان مبنی بر تاکید اهمیت مصرف شیر برگذار می‌شود.

    طبق آمار رسمی مسئولین کشور، سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است. روز جهانی شیر برای توجه بیشتر مردم به مصرف لبنیات نام‌گذاری شده تا سرانه مصرف شیر در جهان افزایش یابد؛ در کشور ما مردم به حد کفایت شیر مصرف نمی‌‌کنند.

    استاد گروه تغذیه دانشگاه شهید بهشتی مصرف شیر را نوعی سرمایه‌‌گذاری برای سلامت مردم دانسته که در ارتقای سیستم ایمنی، عصبی، تقویت حافظه و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است.

    همانطور که می‌دانید، لاکتوز قند موجود در شیر است و متاسفانه بدن برخی از افراد قابلیت تولید آنزیم کافی برای تجزیه و هضم آن را ندارد. همین امر موجب بروز مشکلات گوارشی بسیاری برای فرد می‌گردد. اما با پیشرفت علم و فناوری در شاخه تغذیه، تولید شیر و فراورده‌های لبنی عاری از لاکتوز نیز وارد بازار شده و تمامی افراد می‌توانند شیر و سایر فراورده‌های لبنی را مصرف کنند.

    سخن پایانی

     ارزش غذایی شیر بسیار بالاست و می‌توان شیر را به عنوان یک غذای کامل معرفی کرد. شیر را هم به صورت ساده می‌توانید مصرف کنید و یا از سایر فراورده‌ای لبنی از جمله ماست، پنیر، خامه، سرشیر و….. می‌توانید استفاده کنید. همچنین با ترکیب مواد غذایی دیگر به شیر، مثل عسل، پودر کاکائو، قهوه، خرما، موز و….. طعم‌های جالب و خوشمزه‌ای از شیر را برای خود بسازید. در طب سنتی شیر را با طبع سرد می‌شناسند و خوردن آن با مواد غذایی مثل خرما، دارچین، عسل و…..به عنوان مصلح پیشنهاد می‌شود. مصرف شیر را به صورت روزانه فراموش نکنید.

    روز جهانی شیر گرامی باد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    محصولات مرتبط

    4 دیدگاه برای اهمیت مصرف شیر ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *