مهمترین‌ توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی

مهمترین توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی
  • توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی برای حفظ سلامت شما ضروری است. حمام بعد از نزدیکی، ادرار بعد از نزدیکی و عدم شستشوی واژن بعد از نزدیکی از مهمترین توصیه‌های بهداشتی بعد از رابطه جنسی است. رابطه جنسی سالم یکی از عوامل موثر در حفظ تحکیم بنیان خانواده است. ارتباط تنگاتنگی بین رابطه جنسی سالم و آرامش در زندگی مشترک وجود دارد.

     برای رسیدن به این مهم، حفظ سلامت و بهداشت بانوان و آقایان در رابطه جنسی ضروری است. به‌همین دلیل فیتولند در این مقاله به مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی می‌پردازد.

    توصیه‌های بهداشتی پس از نزدیکی

    تمامی اجزای بدن که در طول یک رابطه جنسی  درگیر هستند، می‌توانند کاملا آلوده و مستعد انتقال عفونت باشند. برخی اصول اساسی در این مورد برای هر آقا و خانمی وجود دارد. شستشوی آلت تناسلی و رعایت بهداشت جنسی بسیار ضروری است. بنابراین در این مقاله فیتولند10 مورد از مهمترین توصیه های بهداشتی بعد از نزدیکی را برای جلوگیری از مبتلا شدن بدن به عفونت ذکر می‌کند.

    بایدها و نبایدها برای یک رابطه جنسی سالم

    توصیه‌های بهداشتی پس از رابطه جنسی

    شستشو و حمام بعد از نزدیکی

    بلند شدن از رختخواب و حمام‌کردن بلافاصله بعد از نزدیکی الزامی نیست. اما حتما پس از رابطه جنسی به آرامی خود را تمیز کنید. این کار از ابتلای بانوان و آقایان به عفونت­هایی مانند عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند. فیتولند توصیه می‌کند که ناحیه اطراف دستگاه تناسلی خود -نه نواحی داخلی آن- را با آب گرم شستشو دهید. برای شستشوی ناحیۀ تناسلی خود می­توانید از صابون‌های نرم و کرمی استفاده کنید. اما در صورت داشتن عفونت و یا حساس‌بودن پوست این نواحی، ممکن است استفاده از صابون باعث خشکی و تحریک اطراف دستگاه تناسلی شود. آقایانی که ختنه نکرده­اند، باید به آرامی پوست ناحیه تناسلی خود را عقب کشیده و زیر آن را نیز بشویند.

    پرهیز از شستشوی واژن بعد از نزدیکی با آب به همراه مواد دیگر

    برخی از خانم­ها فکر می­کنند بعد از رابطه جنسی با آب یا مایعات دیگر، باید داخل واژن خود را تمیز کنند. اما این شستشو می‌­تواند منجر به عفونت­‌های بیشتر شود. براساس مطالعات انجام شده، دلیل این موضوع بر هم خوردن تعادل طبیعی باکتری­های محافظ واژن است. هیچ کاری نکردن، بهترین راه برای مراقبت از واژن بعد از رابطه جنسی می‌باشد. این به معنای آن است که اجازه دهیم تا خود واژن به طور طبیعی عمل کرده و خود را پاک کند. همچنین به یاد داشته باشید که بوی خفیف و کم، طبیعی بوده و ممکن است نشانه عفونت یا مشکل نباشد. پس شستشوی واژن بعد از نزدیکی را از لیست کارهای خود خارج نمایید.

    انواع برنامه های رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن و افزایش وزن و رژیم های درمانی گیف

    تمیز کردن ساده آلت تناسلی بعد از نزدیکی

    فروشگاه­ها و داروخانه­ ها محصولات زیادی مانند دستمال مرطوب، کرم و اسپری را ارائه می­دهند. آنها ادعا می­کنند این محصولات به «تازه­ تر کردن» نواحی تناسلی شما کمک می­کند. اما این محصولات می‌توانند باعث از بین رفتن و سخت شدن پوست شما شوند. چرا که برخی از آن‌ها با صابون­ها، مواد شوینده، شامپو، عطر یا لوسیون ساخته می‌شوند. بنابراین بهتر است به این موارد به‌عنوان توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی توجه نکنید. فیتولند به آقایان توصیه می­کند تا برای داشتن یک رابطه جنسی سالم بعد از رابطه جنسی، ناحیه تناسلی خود را به آرامی و تنها با آب ولرم آبکشی کنید. همچنین توصیه فیتولند به بانوان محترم عدم شستشوی واژن پس از نزدیکی می‌باشد. همچنین هرگز از نوارهای بهداشتی معطر، پد، پودر و اسپری­ استفاده نکنید. به‌خصوص اگر مستعد ابتلا به عفونت هستید.

    ادرار بعد از رابطه جنسی

    رابطه جنسی سالم

    در طول رابطه جنسی، باکتری­ها می­توانند به مجرای ادرار شما وارد شوند. همین امر احتمال عفونت را افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید ادرار بعد از نزدیکی را داشته باشید. هنگامی که ادرار می­کنید، میکروب­ها را بیرون می‌ریزید. به بانوان توصیه می‌شود، هنگام شستشوی ناحیۀ تناسلی پس از ادرار، حتماً شستشو را از جلو به عقب انجام دهند. زیرا این کار سبب جلوگیری از شیوع باکتری­ها  و ورود آنها به دستگاه تناسلی آنان می‌شود.

    نوشیدن یک لیوان آب

    علاوه بر ادرار پس از نزدیکی، نوشیدن آب را فراموش نکنید. با نوشیدن یک لیوان آب، بدن خود را مرطوب نگه داشته و بیشتر ادرار می‌کنید. به این معنی که باکتری‌های بیشتری قبل از ورود به بدن، از درون بدن شما شسته و خارج می‌شوند.

    پوشیدن لباس‌های گشاد  از مهمترین توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی

    مکان­های گرم، نقاط خوبی برای رشد باکتری­ها و مخمرها هستند. بنابراین پوشیدن لباس زیر و لباس‌هایی که اجازه جریان هوا را میدهد، مهم می‌باشد. بانوان باید از پوشیدن جوراب شلواری، کمربند و شلوار خیلی تنگ خودداری کنند. لباس زیر پنبه­ای هم برای بانوان و هم برای آقایان مناسب است. زیرا اجازه عبور جریان هوا را می­دهد و رطوبت را جذب می­کند. همچنین توصیه می‌شود در صورت امکان بدون لباس زیر به رختخواب بروید.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : 9 ورزش برای رابطه جنسی بهتر

    شستشوی دست‌ها

    شستن دست‌ها بهترین راه برای خلاص شدن از شر باکتری­ها است. بعد از آن می­توانید دستگاه تناسلی شریک خود را لمس کنید. اهمیت این امر در جلوگیری از انتشار عفونت­ است. پیش از حمام بعد از نزدیکی، دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید. این کار را بخشی از برنامه تمیز‌کردن خود برای یک رابطه جنسی سالم قرار دهید.

    مراقب هرگونه عفونت باشید

    حتما به خارش، سوزش یا ترشح سفید از مهبل یا آلت تناسلی توجه کنید. پیش از برقرای رابطه جنسی بعدی، آن را درمان کنید. در صورت داشتن هر یک از این علایم به پزشک مراجعه کنید.

    انجام آزمایش  و توجه به توصیه های بهداشتی بعد از نزدیکی

    حمام بعد از نزدیکی

    در صورت داشتن رابطه جنسی فراوان، به‌خصوص داشتن رفتارهای پرخطر، حتما برای بیماری­های مقاربتی آزمایش دهید. در بیشتر اوقات، بیماری‌های مقاربتی هیچ علائمی ندارند. بنابراین آزمایش تنها راه مطمئن برای آگاهی از وجود عفونت است. همچنین حتما علائمی نظیر ترشحات، درد، تاول، لکه‌ها یا توده‌های اطراف دستگاه تناسلی خود را بررسی کنید. برخی از این علائم می تواند نشانۀ یک بیماری بسیار جدی همچون زگیل تناسلی باشد.

    انجام مراقبت­های اضافی در صورت حاملگی

    رابطه جنسی در دوران بارداری معمولا بی‌خطر است. اما احتمال ابتلا به عفونت‌های ادراری در این دوران بیشتر می‌شود. بنابراین به توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی بیشتر توجه کنید. رعایت اصول اولیه بعد از رابطه جنسی بسیار حائز اهمیت است.  ادرار پس از رابطه جنسی، عدم شستشوی واژن بعد از رابطه جنسی و نوشیدن آب پس از نزدیکی جزو اصول اولیه مراقبتی است. شریک خود را نیز به انجام کارهای مراقبتی تشویق کنید.

    سخن پایانی

    رعایت بهداشت جنسی به منظور برخورداری از یک رابطه جنسی سالم، جزو مهمترین توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی به زوجین است. با رعایت همین نکات ساده به راحتی از بروز مشکلات و بیماریهای بعدی جلوگیری می‌شود. هر چند حمام بعد از نزدیکی الزامی نیست ولی به تمیزی شما و ایجاد حس آرامش بیشتر کمک خواهد کرد. از دیگر توصیه‌های بهداشتی پس از رابطه جنسی می‌توان به ادرار بعد از نزدیکی، عدم شستشوی واژن بعد از نزدیکی و خوردن آب اشاره نمود. لازم به توضیح است شستن دست‌ها برای داشتن یک رابطه جنسی سالم توصیه اکید تیم پزشکی به زوجین می‌باشد. رعایت توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی به عدم ابتلا به عفونت و بیماری‌های مقاربتی کمک شایانی می‌کند.

     

    منابع :

    https://www.webmd.com

    PN:0257

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    2 دیدگاه برای مهمترین‌ توصیه‌های بهداشتی بعد از نزدیکی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *