بیماری زگیل تناسلی یا HPV چیست و راه های درمان زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی یا HPV چیست و راه های درمان زگیل تناسلی
  • بیماری زگیل تناسلی چیست ؟ راه های درمان زگیل تناسلی چیست ؟ بیماری زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود ؟ بیماری زگیل تناسلی در مردان با بیماری زگیل تناسلی در زنان و بیماری زگیل تناسلی در کودکان چه تفاوت‌هایی دارد؟ راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی چیست ؟‌ بیماری زگیل تناسلی یکی از همه گیرترین بیماری‌های مقاربتی در جهان است. منشا این بیماری ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی می‌باشد.

    بیماری HPV با تبخال تناسلی متفاوت است. آمیزش جنسی و تماس پوست یا مخاط با آلودگی، شایع ترین راه انتقال ویروس HPV می‌باشد. شیوع بالای بیماری زگیل تناسلی به گونه ای است که گفته می‌شود تقریبا هر مرد و زنی در طول عمر خود در تماس با ویروس HPV قرار می‌گیرد. بنابراین رعایت کردن بهداشت فردی و پرهیز از رابطه جنسی پرخطر اصلی‌ترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی می‌باشد. با فیتولند همراه باشید تا ضمن آشنایی با این بیماری در مورد راه‌های درمان زگیل تناسلی نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    بیماری زگیل تناسلی چیست ؟

    بیماری زگیل تناسلی یا همان بیماری HPV یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است. این بیماری می‌تواند هم زنان و هم مردان را درگیر کند. زگیل تناسلی یا HPV به شکل زایده‌های پوستی کوچک در ناحیه تناسلی و کشاله ران و اطراف مقعد دیده می‌شود. بعضی از آن‌ها شبیه لکه‌های صاف و به رنگ سفید یا صورتی و برخی دیگر به شکل برآمدگی‌های کوچک شبیه به گل کلم ظاهر می شوند. در پاره ای از موارد حتی اصلا با چشم دیده نمی‌شوند.

    بیماری زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود ؟

    ویروس HPV

    همان طور که گفته شد عامل ایجاد کننده این بیماری ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است. هر چیزی که باعث تماس پوست با مخاط شود که این ویروس در سطح آن می‌باشد می‌تواند باعث انتقال این بیماری به شما گردد. در ادامه این موضوع به شکلی مشخص تر بیان شده است.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : زگیل تناسلی در بارداری چیست ؟

    انتقال بیماری زگیل تناسلی از طریق سکس

    عامل اصلی انتقال این بیماری از طریق ارتباط جنسی دهانی، مقعدی و واژینال می‌باشد. چون در همه این شرایط پوست در تماس با مخاط قرار می‌گیرد.

    انتقال زگیل تناسلی از طریق تیغ

    در صورتی که تیغ اغشته به این ویروس باشد با تماس تیغ با سایر بخش‌های بدن فرد بیمار یا حتی فرد سالم این ویروس منتقل می‌شود. در صورتی که مبتلا به این بیماری هستید از تیغ جداگانه و تیغ یکبار مصرف در بخش‌های اغشته به این ویروس استقاده کنید.

    انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون

    اگر تجهیرات اپیلاسیون چند بار مصرف باشد یا در هنگام انجام این کار، خونریزی رخ بدهد، احتمال این انتقال این بیماری افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌شود همیشه در اصلاح خود از لوازم یکبار مصرف استفاده کنید.

    انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس

    به هیچ وچه این بیماری از طریق لباس و تماس‌های مشابه منتقل نمی‌شود.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : تصمیم گیری برای اولین رابطه جنسی

    انتقال زگیل تناسلی از طریق سرویس بهداشتی

    این بیماری از طریق دستشویی به شما منتقل نخواهد شد. یعنی رفتن به سرویس بهداشتی مشترک باعث انتقال این بیماری نمی‌شود.

    عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی یا HPV چیست؟

    ویروس HPV  عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی است. بیش از 100 نوع متفاوت از انواع ویروس  HPV شناسایی شده که اکثر آنها بی‌خطر هستند. حدود 40 نوع از آن‌ها می‌توانند ناحیه تناسلی مردان و زنان را آلوده نمایند. هر چند تعداد این ویروس‌ها زیاد هست ولی برای پیشگیری از زگیل تناسلی رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین اصل می‌باشد.

    نشانه‌ها و علایم زگیل تناسلی چیست ؟

    با مشاهده علائم زگیل تناسلی ، مهمترین تصمیم شما شروع سریع درمان زگیل تناسلی است. اما مهمترین نشانه‌های زگیل تناسلی موارد زیر می‌باشند:

    برجستگی‌های کوچک، سفید و یا صورتی بر روی آلت تناسلی یا نواحی اطراف آن

    چندین زگیل نزدیک به هم که تشکیل شکلی شبیه گل کلم می‌دهند

    در برخی موارد خارش و یا ناراحتی در نواحی جنسی

    گاهی اوقات خونریزی هنگام رابطه جنسی

    عوارض ابتلا به زگیل تناسلی یا HPV

    در اغلب موارد عفونت ویروسی به خودی خود بهبود می یابد. اما در برخی موارد و در انواع خاصی ازHPV  ها در طول زمان ویروس HPV می‌تواند باعث تغییرات سلولی و نهایتاً منجر به سرطان شود. شایعترین این سرطان‌ها، سرطان دهانه رحم در بین زنان می باشد البته این ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان های کمتر شایع ناحیه تناسلی مثل سرطان واژن، سرطان آلت تناسلي مرد و سرطان مقعد نیز بشوند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : مهم ترین توصیه های بهداشتی بعد از نزدیکی

    هرچند که همیشه ابتلا به بیماری زگیل تناسلی منجر به سرطان نمی‌شود ولی افراد مبتلا نسبت به سایرین، در معرض خطر بیشتری هستند به همین دلیل به بانوان مبتلا،  انجام منظم تست پاپ اسمیر توصیه می‌شود.

    پیشگیری از زگیل تناسلی یا HPV

    پیشگیری از زگیل تناسلی با تست پاپ اسمیر

    عفونت ناشی از ویروس HPV به شدت واگیردار است و تقریبا در اغلب موارد از طریق مقاربت منتقل می‌شود. بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی، پرهیز از رابطه جنسی پرخطر است. متاسفانه کاندوم در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی نمی‌تواند چندان موثر عمل کند. زیرا ممکن است که زگیل‌ها اطراف آلت تناسلی را نیز درگیر کرده باشند. بنابراین کاندوم امکان پوشش‌دهی آن‌ها را نخواهد داشت.

    در حال حاضر انواع  ۶ و ۱۱ و ۱۶ و ۱۸ انواع خطرناک و شایع ویروس HPV هستند که احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم با آنها بیشتر است. واکسن زگیل تناسلی به نام گارداسیل نیز برای انواع خطرناک و شایع‌تر ویروس HPV تولید شده است. با توجه به قیمت بالای این واکسن، تا این لحظه جزو برنامه تزریق واکسن‌های همگانی کشور ما قرار نگرفته است. افرادی که تمایل دارند می توانند واکسن HPV را  از داروخانه‌های هلال احمر تهیه و تزریق نمایند.

    این نوشته به شما پیشنهاد می‌شود : 9 ورزش برای رابطه جنسی بهتر

    برای پیشگیری از زگیل تناسلی واکسن زگیل تناسلی باید قبل از شروع رابطه جنسی و در سنین بین 12 تا 25 سالگی تزریق شود. گارداسیل (واکسن HPV) در ۳ نوبت صفر، دوماه بعد و شش ماه بعد از اولین نوبت، باید تزریق گردد.

    درمان زگیل تناسلی (HPV )

    درمان زگیل تناسلی

    بیماری زگیل تناسلی درمان دارد ؟ برای درمان بیماری زگیل تناسلی چه کاری لازم است انجام دهیم ؟ درمان با لیزر، سوزاندن با کوتر و فریز کردن ضایعات (کرایوتراپی) از روش های برداشتن ضایعات هستند. البته در موارد خاص از داروهای موضعی مانند محلول پودوفیلین یا کرم ایمی کیمود (Aldara) هم استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان از داروهاى بدون نسخه، براى درمان زگیل تناسلی (HPV) استفاده نکنید. زیرا ناحیه تناسلى بسیار حساس است و امکان آسیب دیدن پوست آن زیاد می‌باشد. حتی ممکن است این کار باعث افزایش تعداد و اندازه زگیل‌ها شود.

    توجه داشته باشید که درصورت ابتلا به زگیل تناسلی ( HPV یا همان ویروس پاپیلومای انسانی )، درمان برای شریک جنسى شما نیز الزامی است. حتى اگر در یکى از زوجین هیچ علامت و ضایعه پوستى دال بر ابتلا به زگیل تناسلی (HPV ) مشاهده نشود، درمان زگیل تناسلی برای هر دو نفر ضروری است.

     سخن پایانی

    همان طور که اشاره شد ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی عامل این بیماری می‌باشد. در پایان لازم به ذکر است که بیماری زگیل تناسلی به شدت مسری و پر سر و صداست. اما پیشگیری از زگیل تناسلی به راحتی امکان‌پذیر بوده و درمان آن هم چندان سخت نیست. با افزایش آگاهی خود درباره بیماری HPV و عوارض ناشی از آن همچون سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و سرطان آلت تناسلی در کنار رعایت بهداشت فردی و دوری از رابطه جنسی پرخطر می‌توان در پیشگیری از زگیل تناسلی موفق بود. در صورت بروز این بیماری، ضمن انکه درمان زگیل تناسلی برای زوجین ضروری است، زیر نظر پزشک اقدام به درمان نمایید.

    در این راستا فیتولند مطالعه مقاله‌های «تست سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر چیست؟»، «سرطان آندومتر رحم شایعترین سرطان دهانه رحم» و «زگیل تناسلی در بارداری» را پیشنهاد می‌کند.


    منبع:

     https://www.healthline.com

    PN:0061

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    3 دیدگاه برای بیماری زگیل تناسلی یا HPV چیست و راه های درمان زگیل تناسلی ثبت شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *